Fel utveckling på elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av mati »

Magre skrev:
Mindre bilar blir billigare och dessutom mycket enklare att ladda (va' smidigt om det räcker med 220V 10A ...)
För vanlig vardagskörning funkar det fantastiskt bra att ladda med 230V 10A (220V var länge sedan), även med riktigt stora elbilar som Model S/X eller Audi e-tron. Och även en stor tung elbil drar mycket (!!!!) mindre energi än en bil med förbränningsmotor. Alltid.
Naturligtvis är det helt rätt att alla inte ska behöva åka omkring i en stor bil. Det är onödigt. Men jag ser inte problemet heller. Det finns numera mängder med finfina elbilar i många storleksklasser. Vi tog e-Golfen till stan idag, och som vanligt slog det mig vilken fantastisk bil det är. Lagom stor, lagom snabb, lagom ombonad och 1.3kWh/mil i förbrukning. Perfekt för vardagskörning.
Jag vill inte dutta omkring i en Twizzy. Varför? Nån måtta får det va'.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

De som framförallt behöver stora batterier är de som har svårt att ladda hemma regelbundet. Med ett större batteri blir det lättare att klara vardagens resor och förlita sig på utspridda publikaladdstationer.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Magre skrev:
JanE skrev:
Magre skrev:
Jag tycker det är lite fel utveckling på elbilar och att det riskerar att bli ett bakslag här.
Jag är inte avig elfordon, tvärtom, men att applicera dagens fossilbilar rakt av till elbilsvarianter blir fel, iaf. med dagens batteriteknologi.
Att vi dessutom ger miljöpremie till stora tunga elbilar som gör 0-100 på 3s är för mig en gåta. Då handlar det inte om miljö längre.

Elbilen är mest effektiv i stadstrafik med många start och stopp. På landsväg, men jämn fart, är fossilbilen mer konkurrenskraftig.
Tar vi med laddaspekten så är ju fossilbilen fortfarande överlägsen på att 'ladda' km/tidsenhet. Minst faktor 10x snabbare?
Ska vi dessutom gissa att det börjar bli jobbigt med att få fram laddstationer som täcker behovet därför att vi inte har ett elnät riktigt i skick i dagsläget?
Köa till laddning ... ?

Tittar jag på mitt eget bilanvändande så är korta resor <80km per dag kanske 98% av mitt användande, dessutom väldigt ofta ensam.
Så varför köpa en stor och tung elbil för att täcka 100% av mitt behov när jag mest behöver något mindre och enklare.
De 2% av ggr som jag behöver åka längre kanske man kan lösa på annat sätt? Hyra fossilbil, bilpool?

Hybridbilar är väl inte helt fel heller, nu börjar ju alltfler komma med fossilmotorer som är specialanpassade för just hybridbruk.
Men, de blir ju ganska tunga och komplexa när de ska dra på bägge teknologier så är lite avig här.
Miljöbonus och förmånsvärde blir ju fel här med, som etanolbilar som bara körs på bensin, det slår fel.

Så, vi borde premiera de små elbilarna mer som faktiskt löser den större mängden av folks transportbehov (gäller inte alla naturligtvis...)
Mindre bilar blir billigare och dessutom mycket enklare att ladda (va' smidigt om det räcker med 220V 10A ...)

Som föregångare gillar jag tex Renualt Twizy även om den inte passar så bra i nordiskt klimat, men storleken och tänket är rätt.
Nu kommer ju även Seat med sin Minimo, svenskfödda Uniti One, Eli Zero mm.
Denna typ av bilar borde stå mer i fokus kan jag tycka.

Sedan är elcykel faktiskt väldigt underskattat, det är också det elfordon jag själv äger för tillfället.
Den har redan ersatt många av mina jobbresor med bil.
Fattar inte vad du vill åstadkomma? Många felaktigheter i din analys?! Vad ska du med en elcykel till? använd en vanlig cykel så blir det bättre för miljön.
Oj vad laddat det blev när man går lite mot strömmen :D :D :D

Vanlig cykel har ju klara fördelar:
-Billig i inköp och minimala servicekostnader
-HELT skattefri
-Ingen extra försäkring
-Inga köer
-Inga parkeringsavgifter
-Tar dig dörr-till-dörr
-Du får motion samtidigt

Tillägg elcykel:
-Minimalt med motion då (om man vill), men man behöver inte duscha.
-Tar dig snabbt fram med en minimal bränslekostnad, 50-60km kostar dig kanske 0,6kWh, typ 60 öre då

Om du läser texten förstår du nog i vilken riktning jag funderar. Många felaktigheter? Lista gärna vilka och argumentera för dem om det ska vara någon mening.
Om du läser tidigare inlägg så framgår tydligt vilka felaktigheter du framfört.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Magre skrev:
Jag tycker misstaget är lite att applicera en traditionell 'fyra hjul och fem sätes' bil med ny teknologi och tro att det löser alla problem.
Ska vi lösa miljöproblematiken måste det till ett helt nytt sätt att tänka hur vi transporterar oss i tillägg.
Varför är det ett misstag?

Vilket problem är det vi skall lösa? Transport av från 1 till ca 5 personer, med bagage, på ett avstånd mellan 5 och ca 500km i alla väder. Det skall vara enkelt att använda och så snabbt som möjligt.
Bortse från allt annat och lös det problemet. Vad är svaret? En bil.
Lägg nu till kravet att det inte skall släppas ut avgaser och lös samma problem igen. Är lösningen cyklar, tåg, eller Twizy?
Nej, lösningen på huvudproblemet är exakt densamma som förut, en bil. Fast utan avgaser.

Sedan kan man använda cyklar, tåg och Twizy för att lösa delar av ursprungsproblemet, t.ex. korta transporter i tjänligt väder eller om det råkar finnas räls till dit man behöver åka, men det är en annan femma. Twizy löser inte några problem på ett bra sätt, det är bara en dyr leksak. Bättre att köpa en begagnad Zoe till samma kostnad.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag håller också med Magre i mycket. Jag ser inte främst problemet som att vi skall byte drivmedel utan att vi måste åka runt mindre. Skall man ändå åka runt så är ju mindre (och billigare) bilar en fördel. Mindre förbrukning av energi, däck och vägslitage.

Jag sneglar på e-up nu, främst för att jag inte behöver större bil i typ 100% av fallen. Dels för att 36kWh batteri egentligen är mycket mer än jag behöver i 99% av fallen. i den sista procenten så kan jag stanna och ladda 10min på en 50kW laddare. Så varför egentligen lägga 3ggr pengarna på en Model 3?

Jag tänker även det är märkligt när Audi och MB släpper stora bilar som är rejält oeffektiva, även inräknat sin storlek. Nä, jag välkomnar mindre snålare och billigare bilar OCKSÅ. Där billig i mina ögon snarare innebär prisvärd. Dvs inte 400k för en pyttebil från Opel.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Grimlos
elbilist

Inlägg av Grimlos »

Jag förstår inte alt tycker första inlägget är ogenomtänkt. Det har aldrig funnits så många valmöjligheter som nu för elfordon och i synnerhet mindre sådana. Om Magre nu inte är avig mot elbilar hade han kunnat googla 1 min för att upptäcka alla alternativ idag...
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Anledningen till att det hittills har funnits främst stora elbilar som Model S/X, och att även Audi e-tron, Mercedes EQC är stora SUV:ar är ju att det är lättare att ta betalt för en stor "premium"-bil. En elbil är dyr av olika skäl, batteriet är den största faktorn, men även det faktum att de byggs i relativt små volymer och att det är ny teknik gör att de kostar mycket mer än konventionella bilar. För en liten bil är ett högt pris mindre försvarbart, folk betalar inte gärna närmare en miljon för en bil i Golf-klassen. Precis därför har ju Elons masterplan siktat på att börja med dyra stora bilar för att sedan successivt bygga mindre och billigare elbilar för "folket".
Jag ser fram emot att kunna ersätta min dyra och stora e-tron med en något lämpligare bil som har samma lastutrymme och dragkrok, men som inte väger 2,6 ton och kostar en mille.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Som några redan varit inne på: stor bil går det att ta mer betalt för.
Jag har aldrig jobbat i bilindustrin, så ta detta för den gissning det är, men jag tror att storleken på en personbil har förvånansvärt lite med tillverkningskostnaden att göra. Däremot tenderar stora bilar ofta att vara mer påkostade i fråga om ljudisolering, hjulupphängningar, krockskydd, stolsutformning, teknik, utrustning, materialval i kupén, och flera andra saker som kostar. Allt detta har medfört att bilköparna finner det helt normalt att betala mer för en stor bil än för en liten.
I en elbil står batteriet för en mycket stor del av kostnaden och kostnaden för ett batteri är i allra högsta grad beroende av dess kapacitet i kWh. Det gör att det är svårt att räkna hem en liten bil med stort batteri, för tillverkarna. Alternativet skulle vara en liten bil med litet batteri. Visst, det stämmer att en väldigt stor del av alla körningar är korta sträckor, men det verkar inte särskilt många köpare inse. Således förblir det svårt för tillverkarna att få lönsamhet i en liten elbil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Henrik Torphammar skrev:
Jag håller också med Magre i mycket. Jag ser inte främst problemet som att vi skall byte drivmedel utan att vi måste åka runt mindre. Skall man ändå åka runt så är ju mindre (och billigare) bilar en fördel. Mindre förbrukning av energi, däck och vägslitage.

Jag sneglar på e-up nu, främst för att jag inte behöver större bil i typ 100% av fallen. Dels för att 36kWh batteri egentligen är mycket mer än jag behöver i 99% av fallen. i den sista procenten så kan jag stanna och ladda 10min på en 50kW laddare. Så varför egentligen lägga 3ggr pengarna på en Model 3?

Jag tänker även det är märkligt när Audi och MB släpper stora bilar som är rejält oeffektiva, även inräknat sin storlek. Nä, jag välkomnar mindre snålare och billigare bilar OCKSÅ. Där billig i mina ögon snarare innebär prisvärd. Dvs inte 400k för en pyttebil från Opel.
Mindre och billigare bilar resulterar ofrånkomligt i fler bilar tror jag. Fler kan/vill ta steget från att slippa åka kollektivt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Anledningen till att det hittills har funnits främst stora elbilar som Model S/X, och att även Audi e-tron, Mercedes EQC är stora SUV:ar är ju att det är lättare att ta betalt för en stor "premium"-bil.
Men Är ju inte riktigt sant! Hittills, alltså fram till för något år sedan, så har det ju bara funnits Model S och X och sedan en hög med småbilar. Jag hade ju tex aldrig köpt en så liten bil som en Leaf om det funnits andra alternativ då. Det är ju först i årsomsättning du och jag lyckats köpa bilar med dragkrok i en lagom stor storlek. Om något så finns det ett behov av flera bilar i mellan SUV/kombi klassen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Grimlos skrev:
Jag förstår inte alt tycker första inlägget är ogenomtänkt. Det har aldrig funnits så många valmöjligheter som nu för elfordon och i synnerhet mindre sådana. Om Magre nu inte är avig mot elbilar hade han kunnat googla 1 min för att upptäcka alla alternativ idag...
Personen är ett troll och inte intresserad. Som jag påpekade ovan skulle en snabb Googling gett svar på de flesta av hens frågor. Alternativt ta till sig av de kommentarer som gjordes direkt i tråden. Jag är urtrött på sådana här fjanterier!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
mati skrev:
Anledningen till att det hittills har funnits främst stora elbilar som Model S/X, och att även Audi e-tron, Mercedes EQC är stora SUV:ar är ju att det är lättare att ta betalt för en stor "premium"-bil.
Men Är ju inte riktigt sant! Hittills, alltså fram till för något år sedan, så har det ju bara funnits Model S och X och sedan en hög med småbilar. Jag hade ju tex aldrig köpt en så liten bil som en Leaf om det funnits andra alternativ då. Det är ju först i årsomsättning du och jag lyckats köpa bilar med dragkrok i en lagom stor storlek. Om något så finns det ett behov av flera bilar i mellan SUV/kombi klassen.
Det som fanns tidigare var små bilar med små batterier samt Tesla med stora batterier.

Nu finns det fler stora och mellanstora bilar med stora och mellanstora batterier och småbilar med större batterier är på gång så som VW, Peugeot, Honda, Nissan osv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar

Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Mindre och billigare bilar resulterar ofrånkomligt i fler bilar tror jag. Fler kan/vill ta steget från att slippa åka kollektivt.
Ja, det är väl en utopi att någon byter från en gigantisk SUV till en e-up bara för att dom oftast bara pendlar till jobbet ensamma i bilen. För mig är det en ganska stor skillnad på att välja mellan olika bilar eller mellan bil/kollektivt. För just mig är det snarare att jag väljer i så fall bil och kollektivt, inte det ena eller andra. Det resulterar ju ändå i en bil, men kanske en bil som inte alltid rullar.

Ja, det är inte lätt, men poängen att kunna välja mindre snålare bilar och inte bara stora lokomotiv känner jag är viktig. Även viktigt att förstå att långt från alla behöver bilar med 60mil räckvidd och superchargers.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Lustigt nog tycker jag precis tvärtom :-) Jag vill åka runt mer. Till skidbacken, Norge, Europa osv. När vi går över till eldrift så blir bilen återigen en frihetspryl som jag ser det. Och det är också så jag har nyttjat min 3:a. Och kommer fortsätta att göra det.

Det måste vara bra samhällsmässigt att vi kan röra på oss billigt och miljövänligt. Bra för affärsidkare, bra för oss som människor.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Ja, det är väl en utopi att någon byter från en gigantisk SUV till en e-up bara för att dom oftast bara pendlar till jobbet ensamma i bilen. För mig är det en ganska stor skillnad på att välja mellan olika bilar eller mellan bil/kollektivt. För just mig är det snarare att jag väljer i så fall bil och kollektivt, inte det ena eller andra. Det resulterar ju ändå i en bil, men kanske en bil som inte alltid rullar.

Ja, det är inte lätt, men poängen att kunna välja mindre snålare bilar och inte bara stora lokomotiv känner jag är viktig. Även viktigt att förstå att långt från alla behöver bilar med 60mil räckvidd och superchargers.
Många åker kollektivt trots att dom äger en bil. Billig elbil tror jag gör att många skaffar en andrabil och fimpar kollektivkortet. Kanske skaffar man t.o.m. tre bilar? En personlig pendlingsbil till alla i familjen plus en familjebil?
Henrik Torphammar

Fredrik j skrev:
Många åker kollektivt trots att dom äger en bil. Billig elbil tror jag gör att många skaffar en andrabil och fimpar kollektivkortet. Kanske skaffar man t.o.m. tre bilar? En personlig pendlingsbil till alla i familjen plus en familjebil?
Busskort eller tre bilar är som sagt inga val jag står mellan eller kan förstå.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Lustigt nog tycker jag precis tvärtom :-) Jag vill åka runt mer. Till skidbacken, Norge, Europa osv. När vi går över till eldrift så blir bilen återigen en frihetspryl som jag ser det. Och det är också så jag har nyttjat min 3:a. Och kommer fortsätta att göra det.

Det måste vara bra samhällsmässigt att vi kan röra på oss billigt och miljövänligt. Bra för affärsidkare, bra för oss som människor.
Håller med! Det måste vara värt att leva också. Att fritt kunna resa och röra på sig är en del av det jag kallar livskvalité.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Laban skrev:

Håller med! Det måste vara värt att leva också. Att fritt kunna resa och röra på sig är en del av det jag kallar livskvalité.
Jag håller helt med, jag går och/eller åker kollektivt nästan uteslutande hemma i Stockholm, men när jag ska lite längre så tar jag bilen istf tåg eller flyg sedan jag skaffade elbil. Jag har inget dåligt samvete för detta, tvärtom, när jag körde fossilen tidigare så skavde det däremot i samvetet i stort sett varje gång jag vred om nyckeln.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Henrik Torphammar skrev:
Fredrik j skrev:
Busskort eller tre bilar är som sagt inga val jag står mellan eller kan förstå.
Nej inte idag. Många åker buss för att det är så dyrt att köra bil.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

granlundii skrev:
GreenMachine skrev:
granlundii skrev:
Tycker du har delvis rätt. Jag har liknande körmönster som du och köpte nyligen en Nissan Leaf 24 KWh. Den borde passa mig mycket bra. Sen finns det ju ändå många som kör mycket mer än jag och behöver något i stil med Model 3 för att klara sig räckviddsmässigt. Däremot har jag svårt att se bilar som E-tron och Model X som ett motiverat val. I någon mån är det väl så att ett stort ego kräver en stor bil. Annars har jag svårt att se varför bilar i storleksklassen XC90 säljer så bra.
Har tre barn varav två spelar hockey, barnvagn, hund och fru. Kommer gärna förbi och testar om vi får plats i din Leaf? Så ni menar att elbilar endast bör ett alternativ för ensamstående med katt och som veckohandlar på OK-Q8? :lol:
Låter som att en Nissan e-NV200 skulle passa er :D

Klart det finns olika behov, det förstår jag, men jag tror många skulle klara sig lika bra med mindre bil än vad de tror. Även om jag anser att E-tron och X generellt är för stora och tunga, så tycker jag förstås ändå att de är mycket bättre val än motsvarande fossilare.

Vi är för övrigt tre i familjen, men Leafen skulle nog fungera bra för fyra också ;)

Tack för tipset och jag ska tänka på det om jag skulle behöva en skåpbil.. :?:

Det väl så att vi alla gör våra val baserat på våra olika och individuella preferenser och förutsättningar så om du tycker att en Leaf är perfekt för din familj behov så är det väl en Leaf du kanske ska ha då? Kul för dig!

Jag å andra sidan skulle aldrig i hela livet kunna tänka mig att sätta mina barn och familj, det absolut dyraste man har, i en bil med deformationszoner som är som en normal brevlåda och som en XC90 knappt ens märker om den krockar med. Men det är ju mina preferenser och precis som jag valde, valde säkert du också bort en massa andra bilar av olika skäl och anledningar som är helt och hållet är din ensak jag inte har att göra med. Vad jag däremot inte förstår är vad det är som gör att vissa tror att dom skulle ha rätt att han synpunkter på andras val?
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

GreenMachine skrev:
granlundii skrev:
GreenMachine skrev:
granlundii skrev:
Tycker du har delvis rätt. Jag har liknande körmönster som du och köpte nyligen en Nissan Leaf 24 KWh. Den borde passa mig mycket bra. Sen finns det ju ändå många som kör mycket mer än jag och behöver något i stil med Model 3 för att klara sig räckviddsmässigt. Däremot har jag svårt att se bilar som E-tron och Model X som ett motiverat val. I någon mån är det väl så att ett stort ego kräver en stor bil. Annars har jag svårt att se varför bilar i storleksklassen XC90 säljer så bra.
Har tre barn varav två spelar hockey, barnvagn, hund och fru. Kommer gärna förbi och testar om vi får plats i din Leaf? Så ni menar att elbilar endast bör ett alternativ för ensamstående med katt och som veckohandlar på OK-Q8? :lol:
Låter som att en Nissan e-NV200 skulle passa er :D

Klart det finns olika behov, det förstår jag, men jag tror många skulle klara sig lika bra med mindre bil än vad de tror. Även om jag anser att E-tron och X generellt är för stora och tunga, så tycker jag förstås ändå att de är mycket bättre val än motsvarande fossilare.

Vi är för övrigt tre i familjen, men Leafen skulle nog fungera bra för fyra också ;)

Tack för tipset och jag ska tänka på det om jag skulle behöva en skåpbil.. :?:

Det väl så att vi alla gör våra val baserat på våra olika och individuella preferenser och förutsättningar så om du tycker att en Leaf är perfekt för din familj behov så är det väl en Leaf du kanske ska ha då? Kul för dig!

Jag å andra sidan skulle aldrig i hela livet kunna tänka mig att sätta mina barn och familj, det absolut dyraste man har, i en bil med deformationszoner som är som en normal brevlåda och som en XC90 knappt ens märker om den krockar med eller inte det är ju mina preferenser och precis som jag valde, så valde säkert du också bort en massa andra bilar av olika skäl och anledningar som är helt och hållet är din ensak jag inte har att göra med. Vad jag däremot inte förstår är vad det är som gör att vissa tror att dom skulle ha rätt att han synpunkter på andras val?
Det är väl så att om man kör en elbil så har man rätt att han synpunkter på andras val.
Henrik Torphammar

fth skrev:
LarsL skrev:
Laban skrev:

Jag håller helt med, jag går och/eller åker kollektivt nästan uteslutande hemma i Stockholm, men när jag ska lite längre så tar jag bilen istf tåg eller flyg sedan jag skaffade elbil. Jag har inget dåligt samvete för detta, tvärtom, när jag körde fossilen tidigare så skavde det däremot i samvetet i stort sett varje gång jag vred om nyckeln.

/fth
Jag tycker det är egoistiskt att kalla det livskvalitet och att man kan åka mer med rent samvete om man köper en elbil. Detta ställt mot hur många som inte har råd med dyrare bilar eller ens har mat för dagen. Ja, sen miljöproblemen också. Det blir ju inte bättre av att åka mer oavsett vad vi åker med.

Jag förespråkar mindre åkande och skall man åka i så små och effektiva bilar som möjligt. (det är ju just bil denna tråd gäller)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Det intressanta är att bilens storlek inte har så stor inverkan på räckvidd utan det är batteriets dito som avgör. Varför då göra en onödigt liten bil?

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
Det intressanta är att bilens storlek inte har så stor inverkan på räckvidd utan det är batteriets dito som avgör. Varför då göra en onödigt liten bil?

Precis! En liten elbil drar lika mycket som en något större, typ jämför Model 3 och Nissan Leaf eller Zoe
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

BrooklynS skrev:

För att inte alla Jante, som inte klarar av att det finns andra människor som gjort andra val än dom själva i livet, ska bli tvungna att hitta något annat att klaga och vara avundsjuka på. :lol: :lol:
Skriv svar