Schemalagd laddning och förvärmning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Schemalagd laddning och förvärmning

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Dom har antagligen valt just kl06 då det förmodligen träffar rätt på de flesta elnät runt om i världen.
Tids nog kanske man kan få ställa in det själv, men tills dess är det väldigt bra avvägt IMO.
Jaja, bara att återgå till manuell laddning så man får det som man vill.
Om du ändå inte betalar timpris så spelar det väl ingen roll?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Dom har antagligen valt just kl06 då det förmodligen träffar rätt på de flesta elnät runt om i världen.
Tids nog kanske man kan få ställa in det själv, men tills dess är det väldigt bra avvägt IMO.
Jaja, bara att återgå till manuell laddning så man får det som man vill.
Om du ändå inte betalar timpris så spelar det väl ingen roll?
Jamen vitsen med att kunna lägga in när man vill fara iväg och att bilen laddar färdigt lagom till att bilen ska användas är ju den bästa förutsättningen för att kunna värma batteriet. Om laddningen upphör ett tag innan man ska åka iväg så blir ju inte det optimalt. Och dessutom så gick det ju inte att få sätet förvärmt med den automatiken, så det blir ju till att förvärma kupén manuellt ändå.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Den värmer väl inte batteriet särskilt mkt oavsett?
Känns som det skulle vara slöseri med ström.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Den värmer väl inte batteriet särskilt mkt oavsett?
Känns som det skulle vara slöseri med ström.
Det återstår att se när jag får tillbaka min utlånade 3-fasladdare och kan ladda med högre effekt. Och särskilt när det blir mycket kallare. Då ska det bli intressant att se vad det kan göra för skillnad.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Jerker skrev:
Syncronauten skrev:
Nico skrev:
Jerker skrev:
Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.
Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.
Vad är det där för idioti med att elen blir dyrare kl 6? Jag har inte differentierade tariffer.
Även om du inte tjänar pengar på det så är det ju en vinst för samhället ifall vi kan flytta elförbrukning till tillfällen där elnätet inte nyttjas så hårt. Är ju redan effektransonering på vissa ställen i Sverige idag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Syncronauten skrev:
Nico skrev:
Jerker skrev:
Jag hade ställt in på 6:45. När jag kollade kl 6:10 så hade den redan slutfört laddningen kl 6. Jag avvaktade och c:a 20 minuter före avfärd så började temperaturen i kupén att stiga. Men ingen sätesvärme var aktiverad och det gick inte att slå på heller. Så jag stängde av förvärmningen och slog på den igen och då gick det att aktivera sätesvärme. Jag åkte iväg 5 min före planerad avfärd. Batteriet var inte förvärmt utan hade lika många prickar på linjen som annars.
Märkte av samma här hos mig, men jag kom fram till jobbet med 4% mer i batteri än innan. Så någon nytta gjorde det säkert.
Den slutar alltid ladda runt kl6 då elen börjar bli dyrare. Mitt batteri var varmare än normalt och saknade snöflingan som hängt med senaste tiden. Prickar var det gott om.
Vad är det där för idioti med att elen blir dyrare kl 6? Jag har inte differentierade tariffer.
Kör man Tesla så rekommenderas timtaxa...

Idioti är det inte. Det är byggt för USA med surge pricing efter 06:00. Att införa koll mot lokala timtaxor i alla länder är nog väl mycket begärt.

Däremot borde de fixa så man kan ändra tiden, eller åtminstone stänga av spärren helt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Går tydligen att lägga in en schemaläggning för jobbet också så vi får se om det funkar imorgon. Vore bra att slippa starta appen innan man går ut från kontoret. (Ja man blir lat!)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kevork skrev:
Även om du inte tjänar pengar på det så är det ju en vinst för samhället ifall vi kan flytta elförbrukning till tillfällen där elnätet inte nyttjas så hårt. Är ju redan effektransonering på vissa ställen i Sverige idag.
Jo, så kan man ju tänka, men jag vänder mig emot förmyndarmentaliteten.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

LarsL skrev:
Går tydligen att lägga in en schemaläggning för jobbet också så vi får se om det funkar imorgon. Vore bra att slippa starta appen innan man går ut från kontoret. (Ja man blir lat!)
Gör det?
Alltså flera avresetider?
Hur då?
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare

Inlägg av Hedman »

Vulgarsonic skrev:
LarsL skrev:
Gör det?
Hur då?
Tror du kan ha ett schema per GPS punkt, min var helt ren när jag kom till jobbet och sedan ifylld med hemma tiden när jag kom hem igen. Så det borde resultera i en mängd olika möjligheter till schema, gym hemma, jobb, Ica, :D
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hedman skrev:
Vulgarsonic skrev:
LarsL skrev:
Gör det?
Hur då?
Tror du kan ha ett schema per GPS punkt, min var helt ren när jag kom till jobbet och sedan ifylld med hemma tiden när jag kom hem igen. Så det borde resultera i en mängd olika möjligheter till schema, gym hemma, jobb, Ica, :D
Aha! Smart! Men synd då jag inte har några bestämda tider på jobbet när jag slutar. Det kan variera flera timmar från dag till dag.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

Hedman skrev:
Vulgarsonic skrev:
LarsL skrev:
Gör det?
Hur då?
Ok, det var ju faktiskt bra, synd att man inte kan välja specifika dagar då bara eftersom jag jobbar olika tider
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Kevork skrev:
Jo, så kan man ju tänka, men jag vänder mig emot förmyndarmentaliteten.
Ja tänk om alla nya funktioner var tvungna att passa precis alla innan de fick släppas... Bild

heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Ja tänk om alla nya funktioner var tvungna att passa precis alla innan de fick släppas...
Är väl inte det som efterfrågas? Varför inte ha en standardparameter (klockan 0600) som man själv kan ändra eller stänga helt av? Finns jo otaliga sånna i Teslan och i teknologin för övrigt, typ min tvs insomningsfunktion.
R1883RM4n

Inlägg av R1883RM4n »

Syncronauten skrev:
Nico skrev:
Jerker skrev:

Vad menas med de där prickarna på linjen? Blir de fler/färre? När blir de det?
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Referralkod: ts.la/svante12917

Inlägg av Syncronauten »

R1883RM4n skrev:
Syncronauten skrev:
Nico skrev:
Jerker skrev:

Det har med batteritemperaturen att göra, effektuttaget och regenereringen är begränsade för att inte skada batteriet när det är för kallt eller för varmt. Prickarna illustrerar hur mycket som är begränsat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

R1883RM4n skrev:
Under hastigheten menar du? Det är om regenerering och/eller drivning är begränsad pga kyla eller värme. Det försvinner när bilen/batteriet blir tillräckligt varm, vilket tar ett tag på vintern.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Prickarna på min linje är ju rätt många om morgnarna men jag har ännu inte fått nån snöflinga. Krävs väl ett antal minusgrader för det? Här har det varit som lägst -5.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Någon som testat om detta funkar på en publik laddstolpe? Det är enda gången min bil står utomhus i kylan och laddar. Kommer den basera starttiden baserat på min vanliga laddhastighet hemma eller gör den någon slags provladdning först för att mäta strömstyrkan ?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Prickarna på min linje är ju rätt många om morgnarna men jag har ännu inte fått nån snöflinga. Krävs väl ett antal minusgrader för det? Här har det varit som lägst -5.
Det krävs att batteriet är kallare än 0 grader. Är det bara några minusgrader får bilen stå rätt länge innan batteriet är kallare än så.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

Värms batteriet enbart om bilen laddar, eller fortsätter den att värma fram till avresetid, t ex 08:00?

//X
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

FinaFisken skrev:
Någon som testat om detta funkar på en publik laddstolpe? Det är enda gången min bil står utomhus i kylan och laddar. Kommer den basera starttiden baserat på min vanliga laddhastighet hemma eller gör den någon slags provladdning först för att mäta strömstyrkan ?
Bilen ”kommunicerar” med stolpen så den vet vad den kan dra från den.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

Legato skrev:
Jerker skrev:
Det krävs att batteriet är kallare än 0 grader. Är det bara några minusgrader får bilen stå rätt länge innan batteriet är kallare än så.
På min bil visas snöflingan långt före 0 grader. Den visas t.ex. just nu när det är +4C utanför bilen och vi inte haft minus på flera dagar.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

BjornS skrev:
Legato skrev:
Jerker skrev:
På min bil visas snöflingan långt före 0 grader. Den visas t.ex. just nu när det är +4C utanför bilen och vi inte haft minus på flera dagar.
Tror dom har ändrat i uppdatering när snöflingan visas, vid ca 5 grader förut, nu måste det vara kallare.
Men man "förlorar" ändå några procent vid 5 grader. Satte laddningen till 50%, stannade på 48% i appen, men med iphone genvägar visar den 50%
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

Tellus skrev:
Tror dom har ändrat i uppdatering när snöflingan visas, vid ca 5 grader förut, nu måste det vara kallare.
Det stämmer som sagt inte med min bil. Jag har senaste uppdateringen (2019.36.2.1), batteriet håller garanterat flera plusgrader (+4 ute och bilen kördes nyss) och bilen visar snöflinga just nu.

Visar dina bilar inte snöflinga vid 3-5 grader alltså? Beter sig din SR+ och P likadant?
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Skriv svar