Utvecklingen av E-tron påbörjades ungefär 2012. Jag har aldrig hört någon säga att den skulle säljas samma dag som de började spika ihop de första prototyperna.
VWs MEB plattform är som jag har fattat det utvecklad för att ta fram nya bilar relativt snabbt och billigt. Och plattformen är ju färdig. Vi får se hur det går.
Första étron-konceptet visades IRL 2009.
Så om vi får se ett koncept av denna nästa år kan vi vänta oss produktion runt 2030.
Varför skulle de ta så lång tid när de redan har en platform och har nu under tiden de utvecklat id3 lärt sig massor om elbilar. De finns fler än tesla som kan bygga elbilar de är bara att Tesla började tidigare än tex VW utan att lägga värderingar i detta.
Model 3 dök ju såklart upp när tesla sa att den skulle.
Överlag är Tesla extremt kända för att de är duktiga på att hålla sig till utlovade tider. Begreppen "coming soon" eller "next year" har ju verkligen fått en ny innebörd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Model 3 dök ju såklart upp när tesla sa att den skulle.
Samtidigt som man nu när plattformen är klar verkar kunna släppa Model Y tidigare än väntat. Men VW har rätt mycket att göra , Crozz, Buzz, Vision IV, Q4 e-Tron... Och ID.3 ska inte börja säljas förrän till nästa sommar trots att produktionen har startat. Så en potentiell produktionsstart 2021 för denna bil kan väl betyda 2023 på marknaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Model 3 dök ju såklart upp när tesla sa att den skulle.
Samtidigt som man nu när plattformen är klar verkar kunna släppa Model Y tidigare än väntat. Men VW har rätt mycket att göra , Crozz, Buzz, Vision IV, Q4 e-Tron... Och ID.3 ska inte börja säljas förrän till nästa sommar trots att produktionen har startat. Så en potentiell produktionsstart 2021 för denna bil kan väl betyda 2023 på marknaden.
Det jag menar är att man gärna hugger på andra märken men tesla är inte alltid så mycket bättre själva. Är väll jättebra att VW har som ambition att släppa 2021, se kan saker hända på vägen.
Model 3 dök ju såklart upp när tesla sa att den skulle.
Samtidigt som man nu när plattformen är klar verkar kunna släppa Model Y tidigare än väntat. Men VW har rätt mycket att göra , Crozz, Buzz, Vision IV, Q4 e-Tron... Och ID.3 ska inte börja säljas förrän till nästa sommar trots att produktionen har startat. Så en potentiell produktionsstart 2021 för denna bil kan väl betyda 2023 på marknaden.
Det jag menar är att man gärna hugger på andra märken men tesla är inte alltid så mycket bättre själva. Är väll jättebra att VW har som ambition att släppa 2021, se kan saker hända på vägen.
Model 3 ”dök ju upp” när den skulle?
Däremot mjukvarugrejer är de notoriskt efter vad de kommunicerat.
Model 3 dök ju såklart upp när tesla sa att den skulle.
Samtidigt som man nu när plattformen är klar verkar kunna släppa Model Y tidigare än väntat. Men VW har rätt mycket att göra , Crozz, Buzz, Vision IV, Q4 e-Tron... Och ID.3 ska inte börja säljas förrän till nästa sommar trots att produktionen har startat. Så en potentiell produktionsstart 2021 för denna bil kan väl betyda 2023 på marknaden.
Det jag menar är att man gärna hugger på andra märken men tesla är inte alltid så mycket bättre själva. Är väll jättebra att VW har som ambition att släppa 2021, se kan saker hända på vägen.
Model 3 ”dök ju upp” när den skulle?
Däremot mjukvarugrejer är de notoriskt efter vad de kommunicerat.
Jasså ? Trodde den blev skjuten på ett år eller vad det var
”Läste på lite nu, M3 blev alltså försenad pga den försenade Model X”
Model 3 dök ju såklart upp när tesla sa att den skulle.
Samtidigt som man nu när plattformen är klar verkar kunna släppa Model Y tidigare än väntat. Men VW har rätt mycket att göra , Crozz, Buzz, Vision IV, Q4 e-Tron... Och ID.3 ska inte börja säljas förrän till nästa sommar trots att produktionen har startat. Så en potentiell produktionsstart 2021 för denna bil kan väl betyda 2023 på marknaden.
Det jag menar är att man gärna hugger på andra märken men tesla är inte alltid så mycket bättre själva. Är väll jättebra att VW har som ambition att släppa 2021, se kan saker hända på vägen.
Model 3 ”dök ju upp” när den skulle?
Däremot mjukvarugrejer är de notoriskt efter vad de kommunicerat.
Jasså ? Trodde den blev skjuten på ett år eller vad det var
Det är rätt tröttsamt att höra samma ”men den blev ju försenad” eller ”men den kostade inte 35k usd”.
Nej den blev inte försenad, och den kostade exakt 35k usd.
Massmedia har spridit så mycket FUD och många verkar ha svalt det med hull och hår.
Det jag menar är att man gärna hugger på andra märken men tesla är inte alltid så mycket bättre själva. Är väll jättebra att VW har som ambition att släppa 2021, se kan saker hända på vägen.
Model 3 ”dök ju upp” när den skulle?
Däremot mjukvarugrejer är de notoriskt efter vad de kommunicerat.
Jasså ? Trodde den blev skjuten på ett år eller vad det var
”Läste på lite nu, M3 blev alltså försenad pga den försenade Model X”
Syftar det på att Tesla har gått ut och sagt ett visst år då ska vi börja tillverka Model 3 eller har Tesla i efterhand sagt att Model 3 kom senare än de tänkt pga Model X? Om det är det senare så är det förvisso en försening men det är skillnad mellan att bli försenad mot interna mål och bli försenad mot de man kommunicerat ut. Model X var helt klart kraftigt försenad men är inte helt säker på att jag skulle kalla Model 3 försenad, dock seg produktionsramp i början
Det jag menar är att man gärna hugger på andra märken men tesla är inte alltid så mycket bättre själva. Är väll jättebra att VW har som ambition att släppa 2021, se kan saker hända på vägen.
Model 3 ”dök ju upp” när den skulle?
Däremot mjukvarugrejer är de notoriskt efter vad de kommunicerat.
Jasså ? Trodde den blev skjuten på ett år eller vad det var
”Läste på lite nu, M3 blev alltså försenad pga den försenade Model X”
Syftar det på att Tesla har gått ut och sagt ett visst år då ska vi börja tillverka Model 3 eller har Tesla i efterhand sagt att Model 3 kom senare än de tänkt pga Model X? Om det är det senare så är det förvisso en försening men det är skillnad mellan att bli försenad mot interna mål och bli försenad mot de man kommunicerat ut. Model X var helt klart kraftigt försenad men är inte helt säker på att jag skulle kalla Model 3 försenad, dock seg produktionsramp i början
Ja x skulle ju släppas 2014 och M3 2017? Men fabriken kunde inte hålla den takt Elon önskade då så M3blev försenad 1 år. Men visst media kan ju alltid citera Elon fel.
Samtidigt som man nu när plattformen är klar verkar kunna släppa Model Y tidigare än väntat. Men VW har rätt mycket att göra , Crozz, Buzz, Vision IV, Q4 e-Tron... Och ID.3 ska inte börja säljas förrän till nästa sommar trots att produktionen har startat. Så en potentiell produktionsstart 2021 för denna bil kan väl betyda 2023 på marknaden.
Det jag menar är att man gärna hugger på andra märken men tesla är inte alltid så mycket bättre själva. Är väll jättebra att VW har som ambition att släppa 2021, se kan saker hända på vägen.
Model 3 ”dök ju upp” när den skulle?
Däremot mjukvarugrejer är de notoriskt efter vad de kommunicerat.
Jasså ? Trodde den blev skjuten på ett år eller vad det var
Det är rätt tröttsamt att höra samma ”men den blev ju försenad” eller ”men den kostade inte 35k usd”.
Nej den blev inte försenad, och den kostade exakt 35k usd.
Massmedia har spridit så mycket FUD och många verkar ha svalt det med hull och hår.
Okej så att elon själv säger att M3 blev försenad pga den 2 år sena Model x är helt fel. Skärp dig
Det jag menar är att man gärna hugger på andra märken men tesla är inte alltid så mycket bättre själva. Är väll jättebra att VW har som ambition att släppa 2021, se kan saker hända på vägen.
Model 3 ”dök ju upp” när den skulle?
Däremot mjukvarugrejer är de notoriskt efter vad de kommunicerat.
Jasså ? Trodde den blev skjuten på ett år eller vad det var
”Läste på lite nu, M3 blev alltså försenad pga den försenade Model X”
Syftar det på att Tesla har gått ut och sagt ett visst år då ska vi börja tillverka Model 3 eller har Tesla i efterhand sagt att Model 3 kom senare än de tänkt pga Model X? Om det är det senare så är det förvisso en försening men det är skillnad mellan att bli försenad mot interna mål och bli försenad mot de man kommunicerat ut. Model X var helt klart kraftigt försenad men är inte helt säker på att jag skulle kalla Model 3 försenad, dock seg produktionsramp i början
Ja x skulle ju släppas 2014 och M3 2017? Men fabriken kunde inte hålla den takt Elon önskade då så M3blev försenad 1 år. Men visst media kan ju alltid citera Elon fel.
Vad jag vet så släpptes Model 3 2017, dock inte i någon särskild volym. Vad jag minns när Tesla presenterade Model 3 i början av 2016 så sa de i slutet av 2017. Nu kom väll de stora leveranserna inte igång förrän våren 2018 men ett år försenad tycker jag är att ta i.
Varför skulle de ta så lång tid när de redan har en platform och har nu under tiden de utvecklat id3 lärt sig massor om elbilar. De finns fler än tesla som kan bygga elbilar de är bara att Tesla började tidigare än tex VW utan att lägga värderingar i detta.
För att försöka återgå till ämnet här så har MEB plattformen alltså ett fast axelavstånd. Går det då att bygga en kombi på den plattformen ? Svar ja, ID.3 har 2.765m och Passat har 2.79m.
Så VW borde åtminstone i teorin kunna släppa nya bilar rätt snabbt när väl plattformen (underredet) i sig har börjat massproduceras. Att kopiera/bygga en fabrik kan gå snabbt, det ser vi med GF3. Blir dock lite intressant att se hur de ska göra med UI/infotainment delen. ID.3 har en rätt liten skärm, Vizzion ser ut som en Model 3 kopia med en stor skärm. Borde vi inte snart se något som faktiskt kan delas mellan VW, Audi, Skoda osv ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
De har väl börjat producera. och tom Tesla björn har suttit i en model som varit ute hos handlarna. Så det bör dyka upp på vägarna lite varstans.
Ja, de har i alla fall börjat massproducera ID3. Det officiella startskottet var för någon vecka sedan eller så. Det var direktsändning i tysk tv med Merkel och annat halvviktigt folk som jag uppfattade det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
ID3 kommer säkert sälja flera tusen ex i Norge nästa år. Men även där tror jag de får väldigt svårt att trumfa Model 3 SR+. Som extra salt på såren för VW kommer ju också Model Y i närtid som har exakt det många i Norden efterfrågar, dvs rejält utrymme, högre, med kombibaklucka och drag.
I andra länder är ID3 för dyr och för udda närmaste åren.
Kort sagt kommer den hamna i skymundan ganska snabbt nu efter lansering.
De har väl börjat producera. och tom Tesla björn har suttit i en model som varit ute hos handlarna. Så det bör dyka upp på vägarna lite varstans.
Ja, de har i alla fall börjat massproducera ID3. Det officiella startskottet var för någon vecka sedan eller så. Det var direktsändning i tysk tv med Merkel och annat halvviktigt folk som jag uppfattade det.
Åt lunch idag med min kollega som kör en Audi A3-e-tron plugin.
Bilen har haft transmissionshaveri och har fått byta plugin batteriet på garanti.
Bilen var länge på verkstad eftersom specialister från Tyskland fick komma upp och skruva.
Idag klagade han på usel värme i kupen när han slår på värmen via appen.
Och ibland får han ingen kontakt med bilen alls via appen.
Extra sur var han idag eftersom han hade fått använda en hårtork för att tina upp laddluckan, den har tydligen lätt att frysa fast.
Hoppas VW testar sina bilar bättre i svensk vinter innan de lanserar sina laddbara bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MEB är uppbyggt för att stödja två axelavstånd, två ”cockpithöjder”= hur upprättstående ratten är, samt 3 batteristorlekar. Stödjer i princip alla ”format” på battericeller. (Runda-prismatiska-, påsceller) Stödjer snabbladdning DC 50-125kW (olika på olika modeller). AC 7,2-11kW.
Så därav att man kommer kunna byggs en mängd olika typer/storlekar av bilar på den plattformen. Där man spar både pengar vid konstruktion, likväl som därpå följande produktion på det sättet.
Som jämförelse har man hittills byggt 55miljoner bilar på MQB-plattformen (=tvärställda motorer)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tror 77 är den användbara kapaciteten och total är 83 kWh om jag minns rätt. Inte omöjligt att den då går 59 mil teoretiskt då M3 LR RWD väl gör 56 mil eller nåt sånt.
Tror 77 är den användbara kapaciteten och total är 83 kWh om jag minns rätt. Inte omöjligt att den då går 59 mil teoretiskt då M3 LR RWD väl gör 56 mil eller nåt sånt.
M3 AWD gör 56mil WLTP på 75kWh.
Så då är VW nästan lika för en större bil. Återstår dock att se i praktiken.
77kWh är användbar kapacitet och bilen har värmepump i motsats till Tesla. Så räckviddssiffrorna enligt WLTP kommer nog vara ganska likvärdiga.
59mil eller 56mil är ytterst marginell skillnad i praktisk användning. Då de verkliga siffrorna nog ligger i trakterna 40-50mil för båda bilarna skulle jag tro.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.