Vi ska bygga ut vattenkraftens toppeffekt genom fler turbiner.Verdi skrev:zyax skrev:Det är när det INTE handlar om ekonomi som den är dödsdömd. Det är därför jag fortsätter att debattera. Jag är egentligen en kärnkraftsförespråkare, men det var så länge den var ekonomiskt försvarbar även i Sverige.Verdi skrev:Är det inte så att all debatt om kärnkraft är dömd att misslyckas? Det handlar inte alls om ekonomi som ni kritiker vill göra gällande. Det är ju i högsta grad en ideologisk fråga. Är ju ingen slump att det är ni som är lite mer motiverade av miljöaspekten av elbilar som är största motståndarna till kärnkraft. Hela svenska miljörörelsen har väl djupa rötter i anti-kärnkraftsrörelsen, eller hur? Var väl där Miljöpartiet skapades t ex? Och så har vi Centern som också alltid varit emot allt tekniskt. Öresundsbron osv.
Tycker ändå det är talande att någon skriver "det blåser alltid någonstans" och sen är det nån annan som postar en graf som visar att det inte alls är så utan att det visst tenderar att vara relativt vindstilla samtidigt över hela Nordpool-området med en hyfsat regelbunden frekvens. För mig blir det ju lättare att tro på grafen eftersom den representerar "fakta" i någon mån medan påståenden som strider mot den i bästa fall får anses vara önsketänkande.
En ingenjör kunde hävda att man inte i Sverige kan lösa ett problem med 100% förnyelsebart varav 40% vattenkraft för en tid sedan, det är ett lösbart problem idag. Ett ingenjörsproblem som vi behöver lösa de närmaste 30 åren om inte kärnkraften blir otroligt mycket billigare förstås.
Men hur är det lösbart när effekten från vattenkraften inte ensamt kan försörja oss? Importera? Men från vem? Blåser det inte här så är risken stor att det inte blåser i grannländerna heller. Så kanske den dyra finska kärnkraften räddar oss?![]()
Kan inte nån förklara hur det ska gå till istället för att bara säga att det är ett "lösbart problem"?
Här kan du läsa om Skelleftekrafts utredning om sina verk: https://www.skekraft.se/wp-content/uplo ... ormaga.pdf