Tesla wall charger har bränt prylar i hemmet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla wall charger har bränt prylar i hemmet

Inlägg av LarsL »

Jag tror detta är det gamla vanliga ”felet” som folk gör när de går från avgasbil till elbil, de laddar när de behövs inte som en daglig rutin.
Anslut bilen direkt när du kommer hem och låt den ladda hela natten så kommer du ha mer laddning än vad du behöver, gissar jag. Jag tror till och med att du kan vara smart med din laddning och ladda när det är som billigast och övriga huset går på sparlåga. Jag använder Tibber som styr laddningen via Teslas app-gränssnitt och styr laddningen mot tid och laddninvå. Om du köra långt en dag så kommer du kanske inte hinna få tillbaka 80% laddning men då fixas det nästa dag eftersom batteriet är så pass stort. Det går ju också ställa en laddtider i bilen men då får man jobba med dödräkning, så att säga.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

nek0 skrev:
Kan det inte vara så att säkringen på gatan är trasig.Utanför mitt hus finns det ett skåp med säkringar och det har hänt att 50A säkringar gått. Jag och en granne delar på 3 såna säkringar.
Ja säkringen på gatan kan ha gått. Det hände mig en gång när jag kortslöt en fläkt av misstag. en jordfelsbrytare och automatsäkring hade slagit ifrån, däremot ingen av huvudsäkringarna. Ringde då min elleverantör och de var på plats ganska snabbt. Mycket riktigt så hade deras säkring brunnit före min huvudsäkring. Det ska inte bli så, men deras säkring kanske inte var så fräsch helt enkelt.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

aXz skrev:
Vi har 3x 25A 500V huvudsäkringar.
Bytte alla nu och allt fungerar igen.

Tack för alla svar!

Räcker det med att ställa ner A antalet i bilen på laddningssectionen från displayen?

Har laddat i vanlig stickkontakt en gång och då la den sig automatiskt på 8A.
Den har alltid legat på 16A per automatik när jag laddat via wall chargern.
Jag har också 3x25A och har aldrig haft några problem. Om du inte har väldigt snedbelastat hemma på dina faser så var det nog en engångsföreteelse. Höj sakta tillbaka till 16A ska du se. Det värsta som kan hända är väl att en säkring smäller igen.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

evilirish skrev:
Ett tips är också att ställa in schema när bilen ska starta laddning. Ställer du in du starta efter 23 t.ex så är sannolikheten ganska låg att du drar igång spis/micro/tvättmaskin/torktumlare samtidigt, vilket är det som smäller säkringar (många hungriga förbrukare samtidigt).

Jag startar numera 01:30 på 10A 3-fas, blir alltid klar innan jag ska köra.
Funkar inte så bra om du har eluppvärmt (Luft/Vatten, Luft/Luft, Jordvärme etc) när det blir en riktigt kall natt. Då kanske det är bättre att ladda när det är mindre kallt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar