Klimatförnekarna tror inte på självkörande bilar..
Moderator: Redaktion
Re: Klimatförnekarna tror inte på självkörande bilar..
Det kommer bli riktigt farligt när förare tror dom kör autonom level4 när det i själva verket är en långt utvecklad level3. Det kommer ge autonoma bilar dåligt rykte.
När vi sen kört level3 utan ingrepp under en längre tid kan vi vara mogna för direkt på level5 i begränsad omfattning. Inte ens flyget vågar sig på level4.
När vi sen kört level3 utan ingrepp under en längre tid kan vi vara mogna för direkt på level5 i begränsad omfattning. Inte ens flyget vågar sig på level4.
Level 4 innebär väl att en förare måste ta över i vissa lägen? Det kan då tex betyda att bilen kommer till ett vägbygge som den inte förstår sig på och då signalerar till föraren att denne ska ta över. Detta behöver ju inte betyda att bilen piper till två gånger och sedan slutar styra utan det kan ju mycket väl vara så att bilen kör åt sidan stannar och ber föraren att köra genom det svåra området. Det blir då inte särskilt farligt.
- GreenMachine
- Teslaägare
Att bilarna kommer att utveckla mer och bättre förmåga att automatisera delar av körning är nog rätt säkert, men självkörande? Knappast!LarsL skrev:Det jag menar är att jag ser och känner att detta är möjligt inom en rimligt avlägsen framtid. Jag trodde inte alls detta för bara några månader sedan då jag bara kört AP1 några längre sträckor och inte var särskilt imponerad. Men nu har jag lärt mig förstå min bil och då ser jag hur den skulle kunna bli helt självkörande. Med de resurser Tesla slänger in i detta så känns 5 år som en rimligt. Lagstiftningen kanske tar längre tid, ingen som vet.
Att få en bil att ta dig genom från Roslagstull genom centrala Stockholm, Gamla Stan och Hornstull i rusningstrafik med alla cyklar, sms-ande gångtrafikanter, skolbarn, hundar, elsparkcyklar, motorcyklar, vägarbeten, ambulanser under utryckning, trasiga trafikljussignaler, tillfälliga omskyltningar, felparkerade bilar, lastbilar som plötsligt stannar och tänder backljusen framför dig i filen för att de ska backa in till lastplatsen bakom dig, spårvagnar, demonstrationer, ridande poliser, gångtrafik områden med blomlådor och cykelställ, omålade kullerstensgator, håll höger för att köra vänster-korsningar, tio olika sorters farthinder när snön ligger på marken lär ju inte hända dom närmaste 10-20 åren i alla fall.
I en level4 kan föraren släppa uppsikt över vägen. Läsa tidningen eller t.o.m. ta en tupplur. Bilen klarar även kritiska situstioner men möjlighet att köra manuellt finns fortfarande. Föraren behöver körkort och vara kapabel att ta över men med längre framförhållning än level3. Jag tror som sagt 3 och 4 kommer blandas ihop.LarsL skrev:Level 4 innebär väl att en förare måste ta över i vissa lägen? Det kan då tex betyda att bilen kommer till ett vägbygge som den inte förstår sig på och då signalerar till föraren att denne ska ta över. Detta behöver ju inte betyda att bilen piper till två gånger och sedan slutar styra utan det kan ju mycket väl vara så att bilen kör åt sidan stannar och ber föraren att köra genom det svåra området. Det blir då inte särskilt farligt.
Jag tror att vi kommer ha level 4 under väldigt lång tid och att alla kommer betrakta det som en självkörande bil. Nissans lösning var att ha en central som körde bilen med fjärrkontroll andra kanske bara väljer att låta en förare ta över. Ett tredje sätt att lösa problemet är att fordonet undviker områden där det är klurigt, tex terrängkörning, vägbyggen osv. Det senare är ju taktik som bussarna i Knivsta(?) använder. De åker ju på kända vägar med kända förhållanden och klarar sig då utan förare.Fredrik j skrev:I en level4 kan föraren släppa uppsikt över vägen. Läsa tidningen eller t.o.m. ta en tupplur. Bilen klarar även kritiska situstioner men möjlighet att köra manuellt finns fortfarande. Föraren behöver körkort och vara kapabel att ta över men med längre framförhållning än level3. Jag tror som sagt 3 och 4 kommer blandas ihop.LarsL skrev:Level 4 innebär väl att en förare måste ta över i vissa lägen? Det kan då tex betyda att bilen kommer till ett vägbygge som den inte förstår sig på och då signalerar till föraren att denne ska ta över. Detta behöver ju inte betyda att bilen piper till två gånger och sedan slutar styra utan det kan ju mycket väl vara så att bilen kör åt sidan stannar och ber föraren att köra genom det svåra området. Det blir då inte särskilt farligt.
Nu när jag tänker lite på dessa autonoma bussar... https://www.bussmagasinet.se/2016/04/sv ... sa-bussar/
Det finns ju för bövelen redan självkörande bilar! Och det finns redan elbilar... och vi kan redan se effekter av klimatförändringar skapade av förhöjda CO2 halter som kommer från förbränning av olja. Jag ser ett mönster i deras tänkande om vi säger så.
Det finns ju för bövelen redan självkörande bilar! Och det finns redan elbilar... och vi kan redan se effekter av klimatförändringar skapade av förhöjda CO2 halter som kommer från förbränning av olja. Jag ser ett mönster i deras tänkande om vi säger så.
Folk som reagerar på ordet klimatförnekare brukar i nästa mening glatt använda ordet klimatalarmist utan att inse ironin.HenrikC skrev:Sluta använda ord som klimatförnekare. Ingen förnekar att jorden har klimat. Det finns neutrala sakliga ord för att beskriva personers ståndpunkt: Skeptiker, förespråkare, anhängare, motståndare, opponent.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Man kan ha invändningar mot orden fossilbil och klimatförnekare, men alla förstår vad som avses och därmed är de bra ord för det finns inga bättre alternativ.McMagnus skrev:Folk som reagerar på ordet klimatförnekare brukar i nästa mening glatt använda ordet klimatalarmist utan att inse ironin.HenrikC skrev:Sluta använda ord som klimatförnekare. Ingen förnekar att jorden har klimat. Det finns neutrala sakliga ord för att beskriva personers ståndpunkt: Skeptiker, förespråkare, anhängare, motståndare, opponent.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
McMagnus skrev:Folk som reagerar på ordet klimatförnekare brukar i nästa mening glatt använda ordet klimatalarmist utan att inse ironin.HenrikC skrev:Sluta använda ord som klimatförnekare. Ingen förnekar att jorden har klimat. Det finns neutrala sakliga ord för att beskriva personers ståndpunkt: Skeptiker, förespråkare, anhängare, motståndare, opponent.
"Klimatförnekare" är ett uselt ord. Liksom "Klimatsmart" och en massa andra "klimat"-ord. Alltså, från ett rent språkligt perspektiv.
Du behöver inte projicera dina fördomar och din eventuella frustration genom att köra nån slags guilt by association. "Aha, du gillar inte det här. Då måste du även tycka så!"
Man måste ju kunna ta till sig att man kan acceptera problemet men vara kritisk till åtgärderna.