Den blå runda adaptern som följer med
Moderator: Redaktion
Den blå runda adaptern som följer med
Den blå runda adaptern som följer med laddarkitet. Är den enfas 230V? Går den att koppla in i ett trefas 380V urtag? Och vad får man ut?
Re: Den blå runda adaptern som följer med
Den är 1-fas 230V 16A.
Du kan koppla in den i Rött 16A 3-fas uttag m.h.a en adapter. Du får fortfarande ut 1-fas 16A
Du kan koppla in den i Rött 16A 3-fas uttag m.h.a en adapter. Du får fortfarande ut 1-fas 16A
M3 SR+
Tack Snelleman!
Så om jag förstått rätt så är det blå färgsystemet enbart ett säkrare 16A 230V-system för campingplatser och fritidsbåtshamnar?
Om man ska koppla in sig på ett trefasuttag så behöver man en blå adapter med tre grövre stift som går in i motsvarande honstift i det röda trefasuttaget?
Jag tror jag hittade en sådan adapter i garaget!
Se bild.
Så om jag förstått rätt så är det blå färgsystemet enbart ett säkrare 16A 230V-system för campingplatser och fritidsbåtshamnar?
Om man ska koppla in sig på ett trefasuttag så behöver man en blå adapter med tre grövre stift som går in i motsvarande honstift i det röda trefasuttaget?
Jag tror jag hittade en sådan adapter i garaget!

- Teslaspolen
- Teslaägare
Din laddkabel (EVSE/UMC) kan aldrig ladda med mer än en fas. För ett rött uttag (aka "400 volt') behöver du en EVSE som stöjder detta. Teslas äldre gjorde det, likväl finns det tredjepartskablar med stöd för trefas.
Om du hittat en blå med grövre stift är det troligast en 32A enfas du hittat. Röd trefas har fem stift och du kan inte koppla en blå direkt i en röd utan adapter (men du får fortfarande ut bara en av de tre faserna då).
Generellt sett så är maxampere på de olika relevanta uttagen:
Schuko (två hål i väggen): 10A (ger ca 2,2 kW)
Blå CEE: 16A (ger ca 3,7 kW)
Röd CEE: 16A gånger 3 (ger cirka 11 kW)
Sen finns det jättestora röda och blå CEE (32 och 64 ampere), men dessa är överkurs och inte direkt relevanta i Sverige för elbilar.
Om du hittat en blå med grövre stift är det troligast en 32A enfas du hittat. Röd trefas har fem stift och du kan inte koppla en blå direkt i en röd utan adapter (men du får fortfarande ut bara en av de tre faserna då).
Generellt sett så är maxampere på de olika relevanta uttagen:
Schuko (två hål i väggen): 10A (ger ca 2,2 kW)
Blå CEE: 16A (ger ca 3,7 kW)
Röd CEE: 16A gånger 3 (ger cirka 11 kW)
Sen finns det jättestora röda och blå CEE (32 och 64 ampere), men dessa är överkurs och inte direkt relevanta i Sverige för elbilar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
32A trefas är iofs tämligen vanligt ute i gårdar och industri, där behöver man en avsäkrad adapter 32A-16A om man vill använda sin gamla UMC.Teslaspolen skrev:Sen finns det jättestora röda och blå CEE (32 och 64 ampere), men dessa är överkurs och inte direkt relevanta i Sverige för elbilar.
Tesla WC enligt Bjelke-metoden kopplas med fördel till en 32A-handske och kombineras med en (osäkrad) 32A-16A adapter, då har man alla möjligheter öppna

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Off Grid Byggaren
Ja det stämmer, den blå kontakten är för 230 volt.
I Sverige är det normalt med 16 A, men den finns i större storlekar, kanske används 32 A i Norge?
Från höger i bild är det blå 16 A kontakt, sedan blå 32 A kontakt och sedan röd 32 A kontakt som även har annan diameter.
Längst till vänster 32 A blå hona.
Det är mycket olämpligt att ansluta 16 A prylar i ett 32 A uttag utan att adaptern har inbyggda säkringar. Det blir för stor säkring mot vad kabeln klarar av, i typ 2 kabeln finns inbyggt att den begränsar strömmen när du sätter i en 16 A laddkabel i ett 32 A typ 2 uttag (22 kW uttag). Men med egna adaptrar sätts detta ur spel.
I Sverige är det normalt med 16 A, men den finns i större storlekar, kanske används 32 A i Norge?
Från höger i bild är det blå 16 A kontakt, sedan blå 32 A kontakt och sedan röd 32 A kontakt som även har annan diameter.
Längst till vänster 32 A blå hona.
Det är mycket olämpligt att ansluta 16 A prylar i ett 32 A uttag utan att adaptern har inbyggda säkringar. Det blir för stor säkring mot vad kabeln klarar av, i typ 2 kabeln finns inbyggt att den begränsar strömmen när du sätter i en 16 A laddkabel i ett 32 A typ 2 uttag (22 kW uttag). Men med egna adaptrar sätts detta ur spel.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Tack fth!fth skrev:32A trefas är iofs tämligen vanligt ute i gårdar och industri, där behöver man en avsäkrad adapter 32A-16A om man vill använda sin gamla UMC.Teslaspolen skrev:Sen finns det jättestora röda och blå CEE (32 och 64 ampere), men dessa är överkurs och inte direkt relevanta i Sverige för elbilar.
Tesla WC enligt Bjelke-metoden kopplas med fördel till en 32A-handske och kombineras med en (osäkrad) 32A-16A adapter, då har man alla möjligheter öppna![]()
/fth
Så adaptern på min bild bör jag inte använda?
Din sista rad förstår jag inte mycket av. Jag har en Tesla WC (Wall Connector) på stolpe hemma och där fungerar den mycket bra. Så vad är Bjelke-metoden? Och hur ser en osäktrad 32A-16A adapter ut när nu min inte dög?
Vad jag är ute efter är att kunna koppla in bilen hos en kompis i Piteå som har ett gammalt trefasuttag i garaget. Jag är inte ute efter hastighet för bilen kommer att stå där minst 10 timmar.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Den s.k Bjelke-metoden är döpt efter forummedlemmen Bjelke. Det innebär att du tar en laddbox från Tesla, fast istället för en fast installation så kopplar man på en trefashandske på kabeln som matar ström in i boxen. På så vis kan du plocka den med dig.
Denna lösning är dock rätt otymplig då boxen är stor.
Denna lösning är dock rätt otymplig då boxen är stor.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Det du behöver är en sån här:
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Färgkodningarna på uttagen spelar roll — röd är trefas, blå är enfas, och det krävs en del fulfusk för att koppla ihop dem.
Det du har där på bilden är nog en enfas 32A till 16A adapter.
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Färgkodningarna på uttagen spelar roll — röd är trefas, blå är enfas, och det krävs en del fulfusk för att koppla ihop dem.
Det du har där på bilden är nog en enfas 32A till 16A adapter.
- Off Grid Byggaren
Helst inte, och du kommer troligen inte hitta någonstans där det går att stoppa i en 32 A blå kontakt i Sverige, och i Norge krävs norsk UMC.pjotr skrev:
Så det är en rätt onödig adapter i elbilen, var kommer den ifrån?
Kan TM3 ladda med enfas 32 A också, om det är rätt typ av laddkablage anslutet?
Den adapter som Teslaägare s-o föreslår för 250:- är ju en bra lösning förutsatt att din kompis gamla 3-fas uttag är ett rött CEE 16 A.
Det finns en del andra gamla otäcka 3-fas uttag som Semko 17 till exempel, fram tills dessa förbjöds att säljas år 2002 var det i snitt en dödsolycka per år med det uttaget inblandat. Kan sitta kvar på en del platser, är det ett 3-fas uttag utan nolledare kan tråkiga saker även hända med elbilens ombordladdare.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Här har du 16A 400V 3-fas röd till 230V 1-fas blå. Där du dessutom kan välja vilken fas du vill belasta.
Samt en avsäkrad övergång 32A 3-fas till 16A 3-fas. Osäker om det är exakt den på bilden. Men min har i alla fall 16A säkringar bakom den vit/grå täckplasten.
Köpte de på Conrad.se om jag minns rätt.
Då kan du ladda temporärt på ett säkert sätt på de flesta ställen. Dock har du ingen JFB i den här kedjan. Som du har/sätter upp vid fast en installation av tex WC.
Samt en avsäkrad övergång 32A 3-fas till 16A 3-fas. Osäker om det är exakt den på bilden. Men min har i alla fall 16A säkringar bakom den vit/grå täckplasten.
Köpte de på Conrad.se om jag minns rätt.
Då kan du ladda temporärt på ett säkert sätt på de flesta ställen. Dock har du ingen JFB i den här kedjan. Som du har/sätter upp vid fast en installation av tex WC.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- fth
- Teslaägare
Var hittade du den där? Jag tror att det är många som är intresserade av precis den, jag har inte lyckats hitta en sådan själv.Leo skrev:Här har du 16A 400V 3-fas röd till 230V 1-fas blå. Där du dessutom kan välja vilken fas du vill belasta.
På de DIY-varianter som bl.a. jag har rekommenderat måste man ju välja en av faserna, finessen med din modell är ju som du skriver att man kan välja fas.
Man kan ju dessutom ladda upp till tre Model 3 samtidigt från samma 3-fasuttag med den.
/fth
Hornbach säljer dessa, finns i butik , tillverkaren är PCE Austria, https://www.hornbach.se/shop/sok/artikel/pce--_-%7Cceefth skrev:Var hittade du den där? Jag tror att det är många som är intresserade av precis den, jag har inte lyckats hitta en sådan själv.Leo skrev:Här har du 16A 400V 3-fas röd till 230V 1-fas blå. Där du dessutom kan välja vilken fas du vill belasta.
På de DIY-varianter som bl.a. jag har rekommenderat måste man ju välja en av faserna, finessen med din modell är ju som du skriver att man kan välja fas.
Man kan ju dessutom ladda upp till tre Model 3 samtidigt från samma 3-fasuttag med den.
/fth
just den modelen verkar inte finnas där, men den finns på andra onlinebutiker, sök efter pce cee 9430439
- KnightRider
- Teslaägare
Off Grid Byggaren skrev:Helst inte, och du kommer troligen inte hitta någonstans där det går att stoppa i en 32 A blå kontakt i Sverige, och i Norge krävs norsk UMC.pjotr skrev:
Den adapter som Teslaägare s-o föreslår för 250:- är ju en bra lösning förutsatt att din kompis gamla 3-fas uttag är ett rött CEE 16 A.
Det finns en del andra gamla otäcka 3-fas uttag som Semko 17 till exempel, fram tills dessa förbjöds att säljas år 2002 var det i snitt en dödsolycka per år med det uttaget inblandat. Kan sitta kvar på en del platser, är det ett 3-fas uttag utan nolledare kan tråkiga saker även hända med elbilens ombordladdare.
Är det olika kablar dragna till en gammal fas 3 som du visar på bilden och de nya röda cee?
Går det att komplettera med efteråt eller får man dra nya ledningar?Daven skrev:Saknas nolla så jordfelsbrytare går inte att använda
fth: conrad.se. Var några år sedan.
Sökte lite snabbt och hittade tex de här två. Vet dock inte vad skillnaden är. Så man får kolla upp det lite.
https://www.conrad.se/p/pce-cee-uttagsf ... 6-a-554213
https://www.conrad.se/p/pce-cee-uttagsf ... 6-a-554228
Sökte lite snabbt och hittade tex de här två. Vet dock inte vad skillnaden är. Så man får kolla upp det lite.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
- fth
- Teslaägare
Tack för info, den ser ju bra ut, tämligen dyr dock för en "dum" adapter utan säkringar etc., skulle jag behöva denna skulle nog snåljåpen i mig istället skruva ihop en adapter från detta: /fthLeo skrev:fth: conrad.se. Var några år sedan.
- Off Grid Byggaren
Det kan vara en annan 4-ledarkabel som använts. Det gamla 3-fas uttaget fanns antingen som 3-poligt utan nolledare och brukade då användas till 3-fas motorer som inte behövde nolla.TeslaM3 skrev:Off Grid Byggaren skrev:Helst inte, och du kommer troligen inte hitta någonstans där det går att stoppa i en 32 A blå kontakt i Sverige, och i Norge krävs norsk UMC.pjotr skrev:
Är det olika kablar dragna till en gammal fas 3 som du visar på bilden och de nya röda cee?
Om det sitter ett 4-poligt uttag bör det vara en liknande kabel som idag men med helt annan färgmärkning på ledarna.
På bilden nedan används blå som fasledare.
Det kan vara nästan vilka färger som helst på äldre installationer, grön/gul har dock aldrig varit tillåten som fasledare, men det fuskas ibland som synes.
Anlita en elektriker som byter ut uttaget och kontrollmäter alla ledare.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Jag har från 1-fas 32A upp till 1-fas 125A kabel och plintar som jag använder på jobbet. Så nog finns det även i Sverige men inte direkt nåt man hittar ute på stan!Off Grid Byggaren skrev:
Helst inte, och du kommer troligen inte hitta någonstans där det går att stoppa i en 32 A blå kontakt i Sverige, och i Norge krävs norsk UMC.

Model 3 har ju 16A’s laddare (, antar att det är en laddare per fas dvs 3st separata,) det går som mest att ladda 3,7kw med enfas.
Det är iaf min erfarenhet.
Kör man enfas laddning så parallelkopplas laddarna internt så det går utmärkt att ladda enfas 32A.ippodrome skrev:....
Model 3 har ju 16A’s laddare (, antar att det är en laddare per fas dvs 3st separata,) det går som mest att ladda 3,7kw med enfas.
Det är därför som det medföljer en 32A kabel.
Jag har testat.. och fick 7.4kw på enfas. (Ca 40 km/h)
- fth
- Teslaägare
Även UMC gen 2 skall enligt uppgift stödja 32A enfas, dvs 7.4kW, med rätt adapter, frågan är om den adaptern är tillgänglig från Tesla ännu?ippodrome skrev:Jag har från 1-fas 32A upp till 1-fas 125A kabel och plintar som jag använder på jobbet. Så nog finns det även i Sverige men inte direkt nåt man hittar ute på stan!Off Grid Byggaren skrev:
Helst inte, och du kommer troligen inte hitta någonstans där det går att stoppa i en 32 A blå kontakt i Sverige, och i Norge krävs norsk UMC.
/fth
Ja, bilen kan ladda med 32 A 1-fas via Typ2 och laddbox.Off Grid Byggaren skrev:
Vad är det som är farligt med dessa uttag? Är det ”bara” det att det skulle gå att koppla en fas till höljet istället för jord? Det kan ju faktiskt hända på många jordade maskiner som vi använder fortfarande.Det finns en del andra gamla otäcka 3-fas uttag som Semko 17 till exempel, fram tills dessa förbjöds att säljas år 2002 var det i snitt en dödsolycka per år med det uttaget inblandat. Kan sitta kvar på en del platser, är det ett 3-fas uttag utan nolledare kan tråkiga saker även hända med elbilens ombordladdare.
Förresten varför finns det inte CEE 3-fas uttag med CEE 1-fas uttag? Alla jag hittar har CEE och schuko uttag. Det hade ju nästan varit rimligare med ett CEE uttag på en sådan här kan man tycka, en standard liksom.