https://www.electrive.net/2019/11/04/pr ... itaet-ein/Volkswagen firade produktionen av den första seriekopian av ID.3 med en ceremoni med kansler Angela Merkel.
Läget i Zwickau ska bli Europas största elbilsfabrik.
I Zwickau är man särskilt stolt över att den lokala fabriken är den första VW-fabriken som helt omvandlats till e-mobilitet.
Investeringarna för konverteringen uppgår till cirka 1,2 miljarder euro. I den sista utvidgningsfasen från 2021 kommer sex
MEB-modeller att byggas i Zwickau för tre gruppvarumärken - upp till 330 000 fordon per år.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
VW skryter om att Zwickau ska bli Europas största elbilsfabrik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Kan hålla med om att det kan bli lite väl mycket knackande på paneler ibland. Gemene man är nog inte överdrivet brydd om det låter ihåligt när man knackar på mittkonsollen osv.Mickep skrev:Om den känns billiga är inget problem bara det är hållbart.
Skall den bli en under 300 000 bil bör de kännas därefter. Hårdplast är inget problem bara det är bra kvalitet. Likaså läder, det är inget nödvändighet i en bruksbil. Hårdplast har fungerat tidigare och fungerar fortfarande, det är bara en fixide att bilar "måste" vara mjuka när man tar på dem för att duga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Jag känner precis likadant. Jag har bokat en köplats bara ifall jag vill ha den, men jag kan minst lika väl tänka mig att behålla e-Golfen eller att skaffa en helt annan bil. Det börjar ju komma riktigt bra alternativ.HelectriC skrev:jag är tveksam till att jag utnyttjar köplatsen. Känner inget som egentligen talar till ID.3s fördel jämfört med nuvarande eGolf. Räckvidden är lite längre, men det spelar knappt någon roll när den ändå är andrabilen i hushållet.mans71 skrev:Jaså? Lite förvånande, är ju sånt VW ska vara bättre på. Ska bli intressant att få prova en när dom finns. Kommer du att köpa en, ser att du har id3 i signaturen?HelectriC skrev:var och satt i ID.3 igår och ska jag vara ärlig, så känns den ganska plastig och lågbudget. Mycket hård plast och billig designlösning på mittkonsollen. Bra storlek på bagage och plats för passagerarna dock. Hyundai Kona är i mina ögon ett bättre val, känns mer premium faktiskt med riktiga skinnstolar och ventilation.
E-Golfen känns för mig som den perfekta bilen just nu. Den har inga direkta nackdelar så att vi skulle vilja byta bort den. Den har visserligen inte samma räckvidd som ID3 men å andra sidan har vi aldrig känt att vi behöver mer. Likaså snabbladdning. Som pendlarbil och turer upp till 30-35 mil är den perfekt. Den är extremt tillförlitlig, det har inte varit minsta lilla problem med den hittills, den känns ganska "premium" interiörmässigt, den är mycket välutrustad, och framförallt så är den beprövad. Det är trots allt en Golf.
Jag känner i dagsläget inte att ID3 skulle ge oss ett mervärde gentemot Golfen. Enda anledningen att byta bort den skulle vara att vi har betalat av så mycket på leasingen att SKV börjar anse att det är ett dolt billån istället för företagsleasing. Som jag förstår det så kan de göra det och då kan man åka på en skattesmäll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
För många borde väl ändå större invändigt, längre räckvidd, modernare UI (hoppas jag) samt billigare göra rätt stor skillnad jämfört med e-Golf. ID.3 är också 1.55m hög vilket inte är fel i dessa SUV/crossover tider.HelectriC skrev:jag är tveksam till att jag utnyttjar köplatsen. Känner inget som egentligen talar till ID.3s fördel jämfört med nuvarande eGolf. Räckvidden är lite längre, men det spelar knappt någon roll när den ändå är andrabilen i hushållet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Ja, ska man ha den som första bil är det kanske viktigt. Som andra bil inte så viktigt.Laban skrev:För många borde väl ändå större invändigt, längre räckvidd, modernare UI (hoppas jag) samt billigare göra rätt stor skillnad jämfört med e-Golf. ID.3 är också 1.55m hög vilket inte är fel i dessa SUV/crossover tider.HelectriC skrev:jag är tveksam till att jag utnyttjar köplatsen. Känner inget som egentligen talar till ID.3s fördel jämfört med nuvarande eGolf. Räckvidden är lite längre, men det spelar knappt någon roll när den ändå är andrabilen i hushållet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Är du säker på att UI är mer modernt? Kändes inte särskilt nyskapande när jag tryckte runt. Dessutom verkar ju skärmarna vara mindre än på Golf 8, vilket är konstigt om ID ska vara den moderna bilen som ska appellera till de som är intresserade av ny teknik. Kartbilden var löjligt liten på ID, kändes som iPace jag hade och den hade verkligen ingen stor kartskärm på mittenskärmen.Laban skrev:För många borde väl ändå större invändigt, längre räckvidd, modernare UI (hoppas jag) samt billigare göra rätt stor skillnad jämfört med e-Golf. ID.3 är också 1.55m hög vilket inte är fel i dessa SUV/crossover tider.HelectriC skrev:jag är tveksam till att jag utnyttjar köplatsen. Känner inget som egentligen talar till ID.3s fördel jämfört med nuvarande eGolf. Räckvidden är lite längre, men det spelar knappt någon roll när den ändå är andrabilen i hushållet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Nej, det var ett antagande. Åtminstone jämfört jämfört med nuvarande e-Golf då.HelectriC skrev:Är du säker på att UI är mer modernt? Kändes inte särskilt nyskapande när jag tryckte runt.
Infotainmentskärmen är 10” i bägge fallen. 8” dock std på Golf 8. Kartbilden går att göra större än defaultläget på ID.3 men det är klart att 10” begränsar. Synd att de inte vågade skippa de manuella knapparna under skärmen och utnyttja hela ytan. Märkligt konservativt när Model S har funnits på marknaden sedan 2012. Men det är inte VW ensamma om iofs.Dessutom verkar ju skärmarna vara mindre än på Golf 8, vilket är konstigt om ID ska vara den moderna bilen som ska appellera till de som är intresserade av ny teknik. Kartbilden var löjligt liten på ID, kändes som iPace jag hade och den hade verkligen ingen stor kartskärm på mittenskärmen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Det där med knapparna är en smaksak, och jag är säker på att VW inte vill skrämma kunder. Själv är jag också emot att allting läggs på pekskärmen, vissa saker vill jag ha en fysisk knapp för. Om jag jämför t.ex. e-Golfens manuella vridreglage för klimatanläggningen med e-trons virtuella pekskärmsbaserade kontroller så tycker jag att de som sitter i Golfen är enklare att använda. Jag behöver inte ens sänka blicken för att ändra temperaturen. Visst, e-tron reagerar även på röstkommandon, men i ärlighetens namn kommer jag aldrig ihåg att den funktionen ens finns, även om den fungerar klockrent.
Tyskar är över lag extremt konservativa, och då tillhör jag ändå den moderna och nytänkande generationen.
Tyskar är över lag extremt konservativa, och då tillhör jag ändå den moderna och nytänkande generationen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Vet inte om just det är så relevant. Det är klart att en begagnad e-Golf, Zoe osv kan fungera för många som andrabil, och kanske även förstabil i vissa lägen. Och då vara billigare än en ny ID.3. Men ska vi jämföra med nyköp så blir dagens e-Golf i princip osäljbar i nuvarande prisläge. Om nu ID.3 hade funnits på marknaden förstås.HelectriC skrev:Ja, ska man ha den som första bil är det kanske viktigt. Som andra bil inte så viktigt.
Sen är priserna på väg ner på e-Golf, drastiskt. Finns sänkningar från 450 till 360k på blocket. Hittar en beggad 35 kWh som gått 2500 mil för 324k, dvs dyrare än en ny. Väntar man något år så kommer nog prisbilden se lite annorlunda ut på de e-Golf som då finns på marknaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Efter 2300 mil i Model 3 så säger jag bort med knapparnamati skrev:Det där med knapparna är en smaksak, och jag är säker på att VW inte vill skrämma kunder. Själv är jag också emot att allting läggs på pekskärmen, vissa saker vill jag ha en fysisk knapp för.

Men visst, jag kan tänka mig att många föredrar åtminstone några knappar, AC/temperatur ex. Sen tror jag heller inte att storleken på kartan/GPS delen är en dealbreaker för ID.3. Kommer man från Model 3, S/X osv så kanske man tycker att det är lite tråkigt UI mässigt men för den stora massan överväger nog det utrymme invändigt man får med tanke på storleken utvändigt. Samt att den är mer åt crossover hållet än Golf är, dvs 10 cm högre. Jag kan i alla fall inte påstå att jag använder GPS/kartan i min dagliga körning. Hittar utmärkt till jobbet mm utan den.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Självklart kan man inte jämföra en utgående modell med ny. Men om man leker med tanken att VW istället för ID.3 hade gjort en eGolf 8, med aningen större batteri, så tror jag den hade sålt lika bra den, kanske till och med bättre, men det får vi aldrig veta. Då hade man fått Golf 8 interiör och exteriör, som jag tror appellerar till fler än ID.3.Laban skrev:Vet inte om just det är så relevant. Det är klart att en begagnad e-Golf, Zoe osv kan fungera för många som andrabil, och kanske även förstabil i vissa lägen. Och då vara billigare än en ny ID.3. Men ska vi jämföra med nyköp så blir dagens e-Golf i princip osäljbar i nuvarande prisläge. Om nu ID.3 hade funnits på marknaden förstås.HelectriC skrev:Ja, ska man ha den som första bil är det kanske viktigt. Som andra bil inte så viktigt.
Sen är priserna på väg ner på e-Golf, drastiskt. Finns sänkningar från 450 till 360k på blocket. Hittar en beggad 35 kWh som gått 2500 mil för 324k, dvs dyrare än en ny. Väntar man något år så kommer nog prisbilden se lite annorlunda ut på de e-Golf som då finns på marknaden.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Jag föredrar ID.3. Snyggare utvändigt, man utnyttjar elbilens fördelar vilket ger bättre utrymmen invändigt. Sen lite högre då vilket jag föredrar i den typen av bil.HelectriC skrev:Självklart kan man inte jämföra en utgående modell med ny. Men om man leker med tanken att VW istället för ID.3 hade gjort en eGolf 8, med aningen större batteri, så tror jag den hade sålt lika bra den, kanske till och med bättre, men det får vi aldrig veta. Då hade man fått Golf 8 interiör och exteriör, som jag tror appellerar till fler än ID.3.
Interiören kan man ha åsikter om, jag tycker att Golf 8 ser rätt gammaldags ut. ID.3 är väl mer udda/I3 liknande. Kvaliteten är kanske högre i Golf 8 än i ID.3, vad vet jag. ID.3 verkar dock ha en låg instrumentpanel i stil med Model 3. Golf tvärtom högre, mer instängd känsla. Stämmer det så väljer jag ID.3 alla dagar i veckan.


Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Den övre är ju betydligt snyggare och ser mer fabriksgjort ut. Den nedre är något man bara bultat fast på brädan. Så gjorde jag när jag ville ha GPS 2006.Laban skrev:Jag föredrar ID.3. Snyggare utvändigt, man utnyttjar elbilens fördelar vilket ger bättre utrymmen invändigt. Sen lite högre då vilket jag föredrar i den typen av bil.HelectriC skrev:Självklart kan man inte jämföra en utgående modell med ny. Men om man leker med tanken att VW istället för ID.3 hade gjort en eGolf 8, med aningen större batteri, så tror jag den hade sålt lika bra den, kanske till och med bättre, men det får vi aldrig veta. Då hade man fått Golf 8 interiör och exteriör, som jag tror appellerar till fler än ID.3.
Interiören kan man ha åsikter om, jag tycker att Golf 8 ser rätt gammaldags ut. ID.3 är väl mer udda/I3 liknande. Kvaliteten är kanske högre i Golf 8 än i ID.3, vad vet jag. ID.3 verkar dock ha en låg instrumentpanel i stil med Model 3. Golf tvärtom högre, mer instängd känsla. Stämmer det så väljer jag ID.3 alla dagar i veckan.
Re: VW I.D
Det är väl något man får med på köpet om flyttar fram föraren och gör en tunnare/lägre instrumentpanel. Ex som på Model 3 då. Och jag föredrar inte förvånansvärt då den lösningenStevvee skrev:Den övre är ju betydligt snyggare och ser mer fabriksgjort ut. Den nedre är något man bara bultat fast på brädan. Så gjorde jag när jag ville ha GPS 2006.

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 04 nov 2019 10:00
Re: VW I.D
För mig faller VW ID 3 på praktikaliteten. Man får inte sätta på takräcke om jag förstår det rätt. Bra benutrymme men har man småbarn skulle man vilja ha skjutbart baksäte för att kunna få plats med barnvagn osv i bakluckan. Gissar att de vill få familjebilskunderna till ID 4 men innan dess kommer ju e-2008 komma som iaf jag är ganska nyfiken på och som i Frankrike startar på så lite som 37 000 euro.
Re: VW I.D
Här är en bild på id.3-interiören i samma vinkel som den på Golfens interiör.
Jag skulle lätt välja en id.3 före eGolf.
- Bättre utrymmen.
- Modernare.
- Bakhjulsdrift.
- Högre effekt (204 vs 134 hästar)
- Snabbare laddning.
- Ordentlig batterikylning.
Jag skulle lätt välja en id.3 före eGolf.
- Bättre utrymmen.
- Modernare.
- Bakhjulsdrift.
- Högre effekt (204 vs 134 hästar)
- Snabbare laddning.
- Ordentlig batterikylning.
Re: VW I.D
Jag hoppas att de kommer kunna visa bilen ute hos handlarna så folk kan bilda sig en egen uppfattning. Det är lätt att man tar ens egna preferenser som sanningar när det inte är viktigt för någon annan.
Re: VW I.D
Måste bara bifoga en bild på "originalet" för ID.3. Nämligen BMW i3. Sägs att det är mer eller mindre samma team som gjort ID.3 som gjorde i3. Snarlikt namn också. 
Får väl säga att jag tycker i3:ans interiör är vassare än folkvagnens.

Får väl säga att jag tycker i3:ans interiör är vassare än folkvagnens.
Re: VW I.D
ID.3 är lite plottrig men I3 är ännu värre. Och BMW's infotainment variant på i3 är inget som lockar mig direkt. Ingen touch (?) och styra via ratt + knappar känns gammaldags så det förslår.Verdi skrev:Får väl säga att jag tycker i3:ans interiör är vassare än folkvagnens.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Var väl inte jämförelse mot Model 3 jag var ute efter...Laban skrev:ID.3 är lite plottrig men I3 är ännu värre. Och BMW's infotainment variant på i3 är inget som lockar mig direkt. Ingen touch (?) och styra via ratt + knappar känns gammaldags så det förslår.Verdi skrev:Får väl säga att jag tycker i3:ans interiör är vassare än folkvagnens.

Men rent allmänt tycker jag i3:an funkar riktigt bra förutom mata in adresser i navigatorn som är lite segt. Är egentligen inget större fan av touchskärmar faktiskt.
Re: VW I.D
Intressant är att det är bara batterielbilar som gäller, inte vätgasbilar, enligt VWs VD.
14.06 in i klippet.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/live-stream-5455
14.06 in i klippet.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/live-stream-5455
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Verdi skrev:Här är en bild på id.3-interiören i samma vinkel som den på Golfens interiör.
Jag skulle lätt välja en id.3 före eGolf.
- Bättre utrymmen.
- Modernare.
- Bakhjulsdrift.
- Högre effekt (204 vs 134 hästar)
- Snabbare laddning.
- Ordentlig batterikylning.
Ser ut som en billig eUP, usch så trist och ogenomfört, ingen design som ser ut att vara genomtänkt. Mer typ team 1 sätter modul 1 på en valfri plats, team 2 modul 2 på en annan valfri plats osv. Känns inte som någon tagit ansvar för helheten.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Snacka inte skit om eUp.HelectriC skrev:Verdi skrev:Här är en bild på id.3-interiören i samma vinkel som den på Golfens interiör.
Jag skulle lätt välja en id.3 före eGolf.
- Bättre utrymmen.
- Modernare.
- Bakhjulsdrift.
- Högre effekt (204 vs 134 hästar)
- Snabbare laddning.
- Ordentlig batterikylning.
Ser ut som en billig eUP, usch så trist och ogenomfört, ingen design som ser ut att vara genomtänkt. Mer typ team 1 sätter modul 1 på en valfri plats, team 2 modul 2 på en annan valfri plats osv. Känns inte som någon tagit ansvar för helheten.

Re: VW I.D
Angående den förhållandevis lilla GPS:en så antar jag att kartan kan även visas i skärmen bakom ratten. Så är det ju i alla VAG-bilar numera. När jag kör efter GPS brukar jag alltid lägga kartan där, då har jag den precis framför näsan. Då behöver den inte vara så stor heller.
Dessutom har ID3 augmented reality, dvs den kan lägga GPS-information i vindrutan. Sånt lull-lull gör den ändå rätt intressant för min del. Om man nu ska byta bort Golfen om två år eller så.
Dessutom har ID3 augmented reality, dvs den kan lägga GPS-information i vindrutan. Sånt lull-lull gör den ändå rätt intressant för min del. Om man nu ska byta bort Golfen om två år eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Sorry, my badSvampen skrev:Snacka inte skit om eUp.HelectriC skrev:Verdi skrev:Här är en bild på id.3-interiören i samma vinkel som den på Golfens interiör.
Jag skulle lätt välja en id.3 före eGolf.
- Bättre utrymmen.
- Modernare.
- Bakhjulsdrift.
- Högre effekt (204 vs 134 hästar)
- Snabbare laddning.
- Ordentlig batterikylning.
Ser ut som en billig eUP, usch så trist och ogenomfört, ingen design som ser ut att vara genomtänkt. Mer typ team 1 sätter modul 1 på en valfri plats, team 2 modul 2 på en annan valfri plats osv. Känns inte som någon tagit ansvar för helheten.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14