Det var ett lågt förmånsvärde på model S måste jag säga, rejält mycket lägre än på min gamla S85D trots bättre utrustning nu.
Ser att en ny model S skulle kosta mig ca 6000 kr/mån efter skatt och lägre tjänstepensionsinbetalning inkl försäkring. Mindre än vad 3an kostar mig att ha privat
Leasingavgiften som står på Teslas hemsida säger dock inget om miljöbilspremien, tillfaller den mitt företag eller leasingbolaget (redan inräknad i priset)? Det finns ju massor av trådar för leasing också, vilken passar bäst för denna fråga?
Det känns som Tars-sjukan börjar ta mig
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det är rejält subventionerad USD - SEK kurs nu.
I nedanstående så har jag ändå inte tagit med VSG
Mod 3 LR
Sek inkl moms 559080
Sek exkl moms 447264
Sek exkl tull 10% 402538
USD exkl allt 47990
USD inkl delvery 49190
Kurs 8,18
Mod S LR
Sek inkl moms 946080
Sek exkl moms 756864
Sek exkl tull 4,5% 722805
USD exkl allt 79990
USD inkl delvery 81190
Kurs 8,90
Mod X LR
Sek inkl moms 1039080
Sek exkl moms 831264
Sek exkl tull 4,5% 793857
USD exkl allt 84990
USD inkl delvery 86190
Kurs 9,21
För att inte tala om Performance. I USA kostar den $8000 extra med tull och moms blir det $11000! Och för detta betalar vi 40000SEK. Jag har sagt det förr, men det tål att upprepas. Performance är ett kap!
Edit: priserna gäller Model 3, men även S/X-uppgraderingen är prisvärd jämfört med USA
För att inte tala om Performance. I USA kostar den $8000 extra med tull och moms blir det $11000! Och för detta betalar vi 40000SEK. Jag har sagt det förr, men det tål att upprepas. Performance är ett kap!
Edit: priserna gäller Model 3, men även S/X-uppgraderingen är prisvärd jämfört med USA
Det är bara förmånsvärde som ställer till det. Hade jag köpt privat så hade det blivit en P inte blivit nån alls.
Intressant att det ser så annorlunda ut i Norge:
Model 3: 2766
Model S: 108
Model X: 318
Där har alltså Model S nästan slutat sälja pga. Model 3, medan S säljer ganska bra i Sverige. Undrar varför?
Tror en stor faktor är att Model S är så otroligt vanlig i Norge. X finns det fortfarande betydligt färre av. Även E-tron har ju sålt väldigt bra initialt i Norge. Tror det är många som tycker det är tråkigt att ha det "alla andra har". Föstår dem, hade tyckt det var rätt trist att köra Volvo V70 också, även OM det hade varit en bra elbil
Intressant att det ser så annorlunda ut i Norge:
Model 3: 2766
Model S: 108
Model X: 318
Där har alltså Model S nästan slutat sälja pga. Model 3, medan S säljer ganska bra i Sverige. Undrar varför?
Tror en stor faktor är att Model S är så otroligt vanlig i Norge. X finns det fortfarande betydligt färre av. Även E-tron har ju sålt väldigt bra initialt i Norge. Tror det är många som tycker det är tråkigt att ha det "alla andra har". Föstår dem, hade tyckt det var rätt trist att köra Volvo V70 också, även OM det hade varit en bra elbil
Vanlighet har ju aldrig stoppat bilar som V70 just.
I september registrerades det fler Tesla Model 3 (716) än BMW 3-serie (301), Audi A4 (144) och MB C-klass (203) tillsammans...
Intressant!
I augusti var det 148 st Model 3,BMW 3-serie 333st .
En månad betyder ingenting.
januari-september 2019
2774st Tesla Model 3
2873st BMW 3-serie
Model 3 har väl inte levererats hela året?
Man bör nog räkna Model 3 kvartalsvis. Sista månaden i varje kvartal blir ju bra men de andra två månaderna ligger klart lägre.
Jo jag vet det men man kan inte jämföra bara en månad .BMW bytte väl modell och det borde påverka försäljningen.
Att avgasbilarna tappar är väl inget konstigt . Det är mer konstigt att Zoe och Leaf inte säljer bättre
Det var ett lågt förmånsvärde på model S måste jag säga, rejält mycket lägre än på min gamla S85D trots bättre utrustning nu.
Ser att en ny model S skulle kosta mig ca 6000 kr/mån efter skatt och lägre tjänstepensionsinbetalning inkl försäkring. Mindre än vad 3an kostar mig att ha privat
Leasingavgiften som står på Teslas hemsida säger dock inget om miljöbilspremien, tillfaller den mitt företag eller leasingbolaget (redan inräknad i priset)? Det finns ju massor av trådar för leasing också, vilken passar bäst för denna fråga?
Det känns som Tars-sjukan börjar ta mig
Miljöbilspremien tillfaller leasingbolaget som sänker månadskostnaden från det tillfället. Så man kan räkna med 2000 kr lägre månadskostnad (inkl moms).
Det är helt fantastiska siffror egentligen. I princip lika många Tesla model S som Mercedes C-klass, en bil som kom senare och är minst en klass under Teslan.
Att Nissan Leaf säljer dåligt beror på en enda faktor: För högt pris. Med samma privatleasingerbjudanden som man hade på första generationen (från 2495 kr/mån) skulle man kunna prångla ut hur många som helst. Renault Zoe har precis haft generationsväxling vilket nog påverkar försäljningen.
Tesla model 3: 49 styck
Tesla model S: 15 styck
Tesla model X: 21 styck
Nissan Leaf: 141 styck
Renault Zoe: 128 styck
Audi E-Tron: 78 styck
Säljs knappt några elbilar Q4.
Nu ska alla fossilbilar bort innan 31 december!
Jag tror på +30% laddbara bilar i januari 2020!
Har det inte snarare att göra med att Tesla pushade ut alla bilar de kunde under Q3 för bra siffror och Europas är på båt eller kommer i december för Q4?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Är det bara jag som störs av att elbilar bara verkar säljas om de subventioneras? Hur länge ska det behöva vara så?
Så länge det finns subventioner. Det kan fungera initialt för att skapa marknad men snedvriden köpmönstret. Tex om det "tar slut för året" med subventioner så skjuter man upp köpet. Eller köper något annat.
Så jag tycker de bör avvecklas med för konsumenterna förutsägbart. Meddela att det sänks med 20 tkr per år. Då skyndar sig fler köpa nu och de som säljer får marknadsanpassa sina priser.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Är det bara jag som störs av att elbilar bara verkar säljas om de subventioneras? Hur länge ska det behöva vara så?
Ett tag till kan jag tro, ända tills det börjar bli så pass bra utbud att det börjar bli en riktig konkurrens mellan biltillverkarna med elbilarna.
Nu är det ju brist på elbilar (är det några elbilar osålda tro), och då är väl motivationen att priskonkurrera ganska låg
.
Jag har också funderat på varför en elbil alltid behöver vara billigare, om inte i inköp så i TCO, för att sälja bra.
Det behöver lockas med låga driftskostnader , högt andrahandsvärde etc.
Varför verkar det inte finnas någon betalningsvilja för elbilegenskaper?
Jag har också funderat på varför en elbil alltid behöver vara billigare, om inte i inköp så i TCO, för att sälja bra.
Det behöver lockas med låga driftskostnader , högt andrahandsvärde etc.
Varför verkar det inte finnas någon betalningsvilja för elbilegenskaper?
Kan ju lida av "vill inte byta syndromet".
Känner en säljare av industriprodukter.
Han säger att om han ska kunna komma in som ny leverantör till industrin, så måste hans produkt vara lika bra eller bättre, och minst 30% billigare.
Är den bara 20% billigare, då orkar inte företaget med att byta leverantör med allt vad det innebär.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Är det bara jag som störs av att elbilar bara verkar säljas om de subventioneras? Hur länge ska det behöva vara så?
Så länge det finns subventioner. Det kan fungera initialt för att skapa marknad men snedvriden köpmönstret. Tex om det "tar slut för året" med subventioner så skjuter man upp köpet. Eller köper något annat.
Så jag tycker de bör avvecklas med för konsumenterna förutsägbart. Meddela att det sänks med 20 tkr per år. Då skyndar sig fler köpa nu och de som säljer får marknadsanpassa sina priser.
Nej det är inte Sverige jag tänker på specifikt. Utan det faktum att elbilar säljer så otroligt bra i Norge där de är kraftigt subventionerade men inte i t ex Italien. Och nu när Norge tar bort en del fördelar så verkar försäljningen kraschlanda. Plus att en majoritet FORTFARANDE väljer fossilbilar trots att de är så sjukt mycket dyrare där.