Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Kan du tyska? Elon idag på bmwi

Inlägg av Svenssons »

Werzion skrev:
(Vilken laddstandard är det EU/Europa kommit överens om? Aldrig hört något om den, men är ju inte förvånad att det INTE är det nuvarande bästa alternativet (Supercharger) som gäller, så bra, smidigt och effektivt fungerar ju inte EU/byråkrati...)
Det är CCS, Combined Charging System/Combo2, som Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen... förlåt "politikerna i EU" har bestämt ska vara laddstandarden för DC-laddning.

http://www.environmentalleader.com/2013 ... rds-fight/

De inser dock att för få ställen med CCS finns idag och att Chademo finns på många fler ställen så i en "övergångsperiod" så kan Chademo få installeras som ett alternativ fram till siste december 2018...

Edit: Ser nu att det verkar vara SAE Combo DC-kontakten som EU har valt enligt artikeln... SAE Combo och Combo2 liknar varandra men SAE Combo har en runde SAE/J1772-kontakt överst och Combo2 har Mennekes som är lite platt över. Tycker det är rätt idiotiskt att politiker med lobbyorganisationer skall välja en standard för marknaden istället för att marknaden väljer standard. Vi får se om marknaden eller politikerna vinner.

SAE är dock mer för USA och Mennekes mot Europa så det vore konstigt om det var en SAE Combo1-kontakt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hittade för ett tag sedan en artikel som var lite över 2 år gammal att chademo snart skulle försvinna helt för att helt ersättas av CSS :D .
Känns som om någon hade lite fel när dom gjorde den bedömningen. Det finns ju betydligt fler nu än det fanns när artikeln skrevs.
Sen kan man väl hålla med om att det kanske är bättre att satsa på CSS eftersom den klarar högre effekt än Chademo. inte riktigt som supercharger, men tillräckligt nära för att vara OK.
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
Hittade för ett tag sedan en artikel som var lite över 2 år gammal att chademo snart skulle försvinna helt för att helt ersättas av ACC :D .
Känns som om någon hade lite fel när dom gjorde den bedömningen. Det finns ju betydligt fler nu än det fanns när artikeln skrevs.
Sen kan man väl hålla med om att det kanske är bättre att satsa på CSS eftersom den klarar högre effekt än Chademo. inte riktigt som supercharger, men tillräckligt nära för att vara OK.
Inte riktigt sant att CCS klarar högre effekt än Chademo. Bägge utvecklas och Kia kommer snart med Kia Soul som ska klara av Chademo 100 kW t.ex. CCS utvecklas självklart också men det går inte säga att den ena standarden är snabbare än den andra. Man skulle i så fall kunna säga att Supercharger är långsammare än Chademo då första versionen av batteripack bara kunde ladda 90 kW från Supercharger och KIA nu ska kunna ladda 100 kW från Chademo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Svenssons skrev:
Martinen skrev:
Hittade för ett tag sedan en artikel som var lite över 2 år gammal att chademo snart skulle försvinna helt för att helt ersättas av CSS :D .
Inte riktigt sant att CCS klarar högre effekt än Chademo. Bägge utvecklas och Kia kommer snart med Kia Soul som ska klara av Chademo 100 kW t.ex. CCS utvecklas självklart också men det går inte säga att den ena standarden är snabbare än den andra. Man skulle i så fall kunna säga att Supercharger är långsammare än Chademo då första versionen av batteripack bara kunde ladda 90 kW från Supercharger och KIA nu ska kunna ladda 100 kW från Chademo.
Som jag skrev så var artikeln gammal, och det blev uppenbarligen inte så som dom trodde.
Gamla Chademostandarden var ju typad för att klara 62,5 kW (eller nått). CCS klarar väl i teorin 160 eller 170 KW, men då måste man köra högre spänning än vad många bilar har idag. Minns inte vem det var nu som gått ut med att dom skulle köra batteripack på 800 V. ''
Chademon utvecklas såklart också, och med tanke på att det används så mycket nu, så kommer den säkert att utvecklas mer snarare än försvinna som dom trodde tidigare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
Som jag skrev så var artikeln gammal, och det blev uppenbarligen inte så som dom trodde.
Gamla Chademostandarden var ju typad för att klara 62,5 kW (eller nått). CCS klarar väl i teorin 160 eller 170 KW, men då måste man köra högre spänning än vad många bilar har idag. Minns inte vem det var nu som gått ut med att dom skulle köra batteripack på 800 V. ''
Chademon utvecklas såklart också, och med tanke på att det används så mycket nu, så kommer den säkert att utvecklas mer snarare än försvinna som dom trodde tidigare.

Det blir i princip aldrig som politiker tänkt sig. SAE Combo1 DC Level 3 som inte finns ännu tror jag ska klara av 200-600 V 400A dvs 240 kW. DC Level 2 är 200-450V 200A dvs 90 kW. Kanske skiljer sig mellan US/EU dock så Combo2 klarar mer.

Protokollet till CCS ska visst vara mycket mer komplicerat (typ 20 gånger enligt en utvecklare som jobbat med bägge) än Chademo.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Kan det vara ett eventuellt samarbete med Superschargers som har gjort att Tesla har skickat ut brev. Angående att de bara får användas vid långfärd. Fast det kanske bara var i USA?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Elputte skrev:
Kan det vara ett eventuellt samarbete med Superschargers som har gjort att Tesla har skickat ut brev. Angående att de bara får användas vid långfärd. Fast det kanske bara var i USA?
Att de bara får användas vid långfärdsskridskor har sagts från dag ett, redan 2012 och har upprepats flera gånger. Mailet gick inte bara ut till USA utan även t.ex. Norge. Jag tror inte det har med något samarbete att göra utan att Tesla ser ett växande problem som de vill försöka minska innan det blir för stort.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Werzion skrev:
Porsche Turbo Charging på 800 volt, tillhör deras laddning den europeiska laddstandard som man kommit överens om?
(Vilken laddstandard är det EU/Europa kommit överens om? Aldrig hört något om den, men är ju inte förvånad att det INTE är det nuvarande bästa alternativet (Supercharger) som gäller, så bra, smidigt och effektivt fungerar ju inte EU/byråkrati...)
Superchargers lär inte vara det bästa till 800 volts batteripaket. Den kommer inte kunna ladda batterierna direkt vilket är vitsen med DC laddning. För att kunna ladda en modul som är på 800 V krävs en spänning på över 800V. I dagsläget finns ingen sådan laddning. För att kunna ladda från Supercharger (eller dagens Chademo/CCS) så måste spänningen mer än dubbleras innan den kan ladda 800V.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
Werzion skrev:
Det är CCS, Combined Charging System/Combo2, som Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen... förlåt "politikerna i EU" har bestämt ska vara laddstandarden för DC-laddning.

http://www.environmentalleader.com/2013 ... rds-fight/

De inser dock att för få ställen med CCS finns idag och att Chademo finns på många fler ställen så i en "övergångsperiod" så kan Chademo få installeras som ett alternativ fram till siste december 2018...

Edit: Ser nu att det verkar vara SAE Combo DC-kontakten som EU har valt enligt artikeln... SAE Combo och Combo2 liknar varandra men SAE Combo har en runde SAE/J1772-kontakt överst och Combo2 har Mennekes som är lite platt över. Tycker det är rätt idiotiskt att politiker med lobbyorganisationer skall välja en standard för marknaden istället för att marknaden väljer standard. Vi får se om marknaden eller politikerna vinner.

SAE är dock mer för USA och Mennekes mot Europa så det vore konstigt om det var en SAE Combo1-kontakt.
Det där är ju ett ständigt återkommande problem. Marknaden har sällan varit bra på att enas om standarder, men när någon övergripande organisation (exempelvis politiker) ska göra det så brukar det leda till undermåliga standarder. Kan inte låta bli att komma att tänka på den här:

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Gjorde en tråd på TMC om det och där är några inne på att det kanske kan vara Aston Martin. Det som skrevs om att det kan vara Volvo tycker jag däremot låter troligare.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Problemet med de standarder som finns är att de inte levererar den effekt som behövs för att snabbladda en bil med en stort batteri. 50kW chademo funkar fint när man har ett 24kWh batteri. Standarden skall ju klara 100 men även det trumfas av Superchargern. Är patenten kring superchargern tillgängliga för alla eller är det bara dem kring bilen?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Sorry, men Aston Martin låter klockrent. De håller på utveckla en elbil och de är tillräckligt små för att bara vinna på samarbete om laddnätverk.
Volvo... ehh, men tillåt mig tvivla om deras elbilsplaner :roll:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Sorry, men Aston Martin låter klockrent. De håller på utveckla en elbil och de är tillräckligt små för att bara vinna på samarbete om laddnätverk.
Även om jag nu låter helt fel i allas öron så vill jag ju hellre stå och ladda bredvid en Aston Martin än en Volvo. Av flera anledningar. En är att Bond kör AM :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Även om jag nu låter helt fel i allas öron så vill jag ju hellre stå och ladda bredvid en Aston Martin än en Volvo. Av flera anledningar. En är att Bond kör AM :-)
Själv känner jag att jag vill vara killen i Aston Martinen som laddar brevid dig :D
De gör snygga bilar helt enkelt. Gillar även Jaguar så de kan väl hoppa på med :)

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

chpaulin skrev:
Själv känner jag att jag vill vara killen i Aston Martinen som laddar brevid dig :D
De gör snygga bilar helt enkelt. Gillar även Jaguar så de kan väl hoppa på med :)
Martinen?
Va det nån som kallade på mig?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Martinen skrev:
chpaulin skrev:
Martinen?
Ha ha ha!!!

Klockren 10-poängare :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Det finns ingen som tror att Volvo är tvungna att utveckla en elbil för marknaden i Kina?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Martinen skrev:
chpaulin skrev:
Martinen?
:lol:

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Elputte skrev:
Det finns ingen som tror att Volvo är tvungna att utveckla en elbil för marknaden i Kina?
Nope. Tror tyvärr att Volvo sitter helt på bänken här.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Då undrar man ju vilken biltillverkare i europa som Elon menade hade sökt kontakt. Kanske Fiat/Chrysler eftersom deras chef hälsade på Tesla för några månader sedan?
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Elputte skrev:
Då undrar man ju vilken biltillverkare i europa som Elon menade hade sökt kontakt. Kanske Fiat/Chrysler eftersom deras chef hälsade på Tesla för några månader sedan?
Ja kanske. Eller allt från Koenigsegg eller Aston Martin (småspelare) till några av dom större. Carlos Ghosn är chef över Renault och Nissan (och chef över även själva samarbetet verkar det som), så jag sätter en halv potatis på att det är dom. Nissan är ju rätt seriösa i sin satsning men behöver tillgång till mer batterier och laddinfrastruktur.

Kan vara ett utspel för att sätta press på övriga också..Elon kan ju vara lite lurig. Jag menar, "kontakta" är ett ganska vitt begrepp.
Skriv svar