Första långresan med M3 SR+
Moderator: Redaktion
Första långresan med M3 SR+
Jag har nu genomfört den första riktiga långkörningen med min 3:a. Det är underbart! Bilens drivlina och laddhastighet är överlägsen allt annat! Vi åkte Nyköping-Göteborg ToR med en övernattning. Jag laddade fullt och planerade att stanna både i Ödeshög och Ulricehamn. På så sätt fick vi en förmiddagsfika vid första stoppet och lunch vid andra och hade tillräckligt i batteriet för att komma tillbaka till Ulricehamn dagen därpå. Då blev det omvänt, fika i Ulricehamn och lunch i Ödeshög. Vid alla fyra laddtillfällen var det så att vi lagom han göra det vi hade planerat innan vi kunde fortsätta. Laddningen tog inte längre tid och vi kom hem med mer i batteriet än vi hade behövt. Det är så det ska vara! Man upplever aldrig att laddningen sinkar en.
Jag har haft besvär att hitta en bekväm inställning på sätet. På vägen ner fick jag ont i ryggslutet. Hur jag än försökte så hjälpte det inte. Till slut insåg jag att det kunde hjälpa om jag fällde ner sätet i framkant och hissade upp det bak så mycket som möjligt och dessutom sköt bak stolen längre. Inte perfekt, för nu får jag lite för långt avstånd till ratten som inte går att dra ut mer. Men det viktigaste är att jag inte längre får ont i ryggen. Lite konfunderad över att det är så svårt att hitta en bra körställning med tanke på hur flexibelt sätet är. Jag satt kanonbra i Zoen där man bara kan ändra vinkel på ryggstödet och skjuta stolen i djupled, inget annat!
Hustrun blev skitnervös på alla signaler som säkerhetsfunktionerna och AP:n genererade. Dessutom ville hon att jag ska hälsa Tesla att hon undrar var de gjort av handtaget som ska sitta ovan för dörren. Skitknäppt att de tagit bort detta, särskilt som bilen är så låg och svårt att ta sig ur för den som inte är helt frisk i leder.
Själv testade jag AP:n ordentligt nu på motorvägen och tyvärr tycker jag inte att den är så användbar. Eftersom man inte kan byta fil utan att den slås av så blir det en massa manuellt körande och att återaktivera AP gång på gång. Det beror naturligtvis på hur man vill köra.
Jag vill köra hyfsat laglydigt utan att behöva ligga och harva bakom långsamkörare. Då måste man ut i vänsterfil gång på gång och köra om och tillbaka igen. AP slås av när man blinkar vänster och sen ska man slå på den igen efter omkörning etc.
Om man nöjer sig med att låta den adaptiva farthållaren bestämma farten så är det ju bara att ligga kvar i högerfilen och låta AP köra. Om man kör ordentligt snabbare än de flesta så kan man ju ligga i vänsterfilen på samma sätt.
Förbrukningen är väldigt bra! Jag körde i princip enligt skyltad hastighet, ibland med lite moms. Det är ju motorväg nästan hela sträckan utom mellan Jönköping och Ulricehamn och en bit efter Borås svängde vi av och körde på småvägar fram till Lindome, dit vi skulle. På hela resan landade det på 184 Wh/km, vilket måste sägas vara fantastiskt bra så här års! Och tripmätaren som jag inte nollställt sedan jag jag började köra bilen visar faktiskt på exakt samma snitt!
Det är verkligen så att Tesla har lyckats göra elbilen till en "normal" bil, missförstå mig rätt.
Jag har haft besvär att hitta en bekväm inställning på sätet. På vägen ner fick jag ont i ryggslutet. Hur jag än försökte så hjälpte det inte. Till slut insåg jag att det kunde hjälpa om jag fällde ner sätet i framkant och hissade upp det bak så mycket som möjligt och dessutom sköt bak stolen längre. Inte perfekt, för nu får jag lite för långt avstånd till ratten som inte går att dra ut mer. Men det viktigaste är att jag inte längre får ont i ryggen. Lite konfunderad över att det är så svårt att hitta en bra körställning med tanke på hur flexibelt sätet är. Jag satt kanonbra i Zoen där man bara kan ändra vinkel på ryggstödet och skjuta stolen i djupled, inget annat!
Hustrun blev skitnervös på alla signaler som säkerhetsfunktionerna och AP:n genererade. Dessutom ville hon att jag ska hälsa Tesla att hon undrar var de gjort av handtaget som ska sitta ovan för dörren. Skitknäppt att de tagit bort detta, särskilt som bilen är så låg och svårt att ta sig ur för den som inte är helt frisk i leder.
Själv testade jag AP:n ordentligt nu på motorvägen och tyvärr tycker jag inte att den är så användbar. Eftersom man inte kan byta fil utan att den slås av så blir det en massa manuellt körande och att återaktivera AP gång på gång. Det beror naturligtvis på hur man vill köra.
Jag vill köra hyfsat laglydigt utan att behöva ligga och harva bakom långsamkörare. Då måste man ut i vänsterfil gång på gång och köra om och tillbaka igen. AP slås av när man blinkar vänster och sen ska man slå på den igen efter omkörning etc.
Om man nöjer sig med att låta den adaptiva farthållaren bestämma farten så är det ju bara att ligga kvar i högerfilen och låta AP köra. Om man kör ordentligt snabbare än de flesta så kan man ju ligga i vänsterfilen på samma sätt.
Förbrukningen är väldigt bra! Jag körde i princip enligt skyltad hastighet, ibland med lite moms. Det är ju motorväg nästan hela sträckan utom mellan Jönköping och Ulricehamn och en bit efter Borås svängde vi av och körde på småvägar fram till Lindome, dit vi skulle. På hela resan landade det på 184 Wh/km, vilket måste sägas vara fantastiskt bra så här års! Och tripmätaren som jag inte nollställt sedan jag jag började köra bilen visar faktiskt på exakt samma snitt!
Det är verkligen så att Tesla har lyckats göra elbilen till en "normal" bil, missförstå mig rätt.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Första långresan med M3 SR+
Då är det inte bara jag som får ont.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Är det så illa? Vad kan det bero på?Tars skrev:Då är det inte bara jag som får ont.
- Tars
- Teslaägare
Vissa av oss är deformerade från födseln.Verdi skrev:Är det så illa? Vad kan det bero på?Tars skrev:Då är det inte bara jag som får ont.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Kroppar är så otroligt olika. Det vore snarare ett mirakel om nån lyckades tillverka en stol som alla människor sitter bra i.
Tyckte jag satt bra på provkörningen men det är ju så kort tid. Är det nåt avgörande som skiljer mot stolarna i Model S? Sitter så förbaskat bekvämt i den. Älskar stolarna.Tars skrev:Vissa av oss är deformerade från födseln.Verdi skrev:Är det så illa? Vad kan det bero på?Tars skrev:Då är det inte bara jag som får ont.
- Tars
- Teslaägare
Körde 48 mil idag med i3:an och ingen tillstymmelse till att ha ont i ryggen.

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Se till att ni ställer in svankstödet rätt. Lilla runda knappen på sidan av förarstolen.
Vid långfärd är det också bra att byta sittställning då och då.
TiborBlomhall skrev:Se till att ni ställer in svankstödet rätt. Lilla runda knappen på sidan av förarstolen.
Jag körde ut svankstödet för mycket ett tag och trodde jag skulle behöva byta bil. Kunde knappt stå upp när jag kom till jobbet. Kändes ändå rimligt när jag gjorde inställningen. Men nu har jag nästan inget svankstöd alls. Otroligt individuellt.
Jodå, jag experimenterade en hel del med svankstödet men det gjorde det bara värre. Det tar liksom för långt ner på min rygg.TiborBlomhall skrev:Se till att ni ställer in svankstödet rätt. Lilla runda knappen på sidan av förarstolen.
En reflektion angående det är att svankstödet inte verkar sparas i förarprofilen.
-
Hur tungt var släpet med den förbrukningen?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Ja, hur man sitter bäst är verkligen individuellt! Om man - som jag - är kontorsråtta och mest sitter vid en dator hela dagarna så ska det ju vara bra att omväxlande höja skrivbordet och stå upp. Det klarar jag inte av. Jag får omgående ont i ryggen när jag står vid ett skrivbord. Men när jag sitter i min skrivbordsstol så mera ligger jag oftast. Jag lutar mig bakåt så att sitsen följer med. Jag har ett fotstöd att vila fötterna på och så rullar jag in mig under skrivbordet så att jag når tangentbordet. Det är det mest vilsamma för mig rygg och jag kan sitta så i timmar. Jag får däremot ont i ryggen om jag går mycket, t.ex. på en marknad.
Henrik Torphammar skrev:Hur tungt var släpet med den förbrukningen?

-
Ja och det tänker jag fortsätta med även om du förnekar hahaJerker skrev:Henrik Torphammar skrev:Hur tungt var släpet med den förbrukningen?Du förutsätter att jag åker omkring med släpet påhängt för jämnan?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar skrev:Ja och det tänker jag fortsätta med även om du förnekar hahaJerker skrev:Henrik Torphammar skrev:Hur tungt var släpet med den förbrukningen?Du förutsätter att jag åker omkring med släpet påhängt för jämnan?

Vi har också varit ute på en längre tripp upp till Oslo i veckan och håller med om att det är lätt att få ont i kroppen. Sätet är lite kort och ryggstödet lite smalt. Svankstödet är bra och justeringarna har bra variation valen. Jag tror att det bästa är om jag ändrar lite på inställningarna på sätet lite då och då. Nu var det ju ett tag sedan jag åkte 2 timmar i ett kör men jag mina MB sätena som bättre men sätena i Leaf är nog något sämre.
Jag har vant mig vid AP då jag kör motorväg varje dag till jobbet. Jag kör med tutt blinkning och filbyte och sedan ”rätt timad” återaktivering av AP i rätt läge så sker bytet mjuk och fint. Joe Mode med lite tystare biong är nödvändigt, helst skulle vilja stänga icke kritiska blongar helt och hållet.
Då antar jag att du svängde av vid Bollebygd? Då åkte du på mina hemma vägar. De är riktigt roliga vägar för en Model 3. Även om de är roligast att köra själv så kan min bil köra med AP mellan Rävlanda och Hällingsjö (numera). Det är ganska imponerande tycker jag.
Jag har vant mig vid AP då jag kör motorväg varje dag till jobbet. Jag kör med tutt blinkning och filbyte och sedan ”rätt timad” återaktivering av AP i rätt läge så sker bytet mjuk och fint. Joe Mode med lite tystare biong är nödvändigt, helst skulle vilja stänga icke kritiska blongar helt och hållet.
Då antar jag att du svängde av vid Bollebygd? Då åkte du på mina hemma vägar. De är riktigt roliga vägar för en Model 3. Även om de är roligast att köra själv så kan min bil köra med AP mellan Rävlanda och Hällingsjö (numera). Det är ganska imponerande tycker jag.
Du vet att det går att justera uppåt?Jerker skrev:Jodå, jag experimenterade en hel del med svankstödet men det gjorde det bara värre. Det tar liksom för långt ner på min rygg.TiborBlomhall skrev:Se till att ni ställer in svankstödet rätt. Lilla runda knappen på sidan av förarstolen.
En reflektion angående det är att svankstödet inte verkar sparas i förarprofilen.
Det är två kuddar, en nere och en uppe, som kan justeras individuellt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jo, jag vet! Testade alla varianter av det.taliz skrev:Du vet att det går att justera uppåt?Jerker skrev:Jodå, jag experimenterade en hel del med svankstödet men det gjorde det bara värre. Det tar liksom för långt ner på min rygg.TiborBlomhall skrev:Se till att ni ställer in svankstödet rätt. Lilla runda knappen på sidan av förarstolen.
Det är två kuddar, en nere och en uppe, som kan justeras individuellt.
Det är verkligen individuellt med stolinställningar. Första gången jag åkte Gbg-Sthlm ToR kände jag lite i ryggslutet. Men efter lite experimenterande med ordentligt svankstöd och lite mer upprätt ställning har jag inte alls samma upplevelse vid samma resa med min 3LR. Är det förresten samma stol i SR+ som i LR?
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Cybertruck LR förhandsbeställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
I princip en exakt beskrivning av mig också!Jerker skrev:Ja, hur man sitter bäst är verkligen individuellt! Om man - som jag - är kontorsråtta och mest sitter vid en dator hela dagarna så ska det ju vara bra att omväxlande höja skrivbordet och stå upp. Det klarar jag inte av. Jag får omgående ont i ryggen när jag står vid ett skrivbord. Men när jag sitter i min skrivbordsstol så mera ligger jag oftast. Jag lutar mig bakåt så att sitsen följer med. Jag har ett fotstöd att vila fötterna på och så rullar jag in mig under skrivbordet så att jag når tangentbordet. Det är det mest vilsamma för mig rygg och jag kan sitta så i timmar. Jag får däremot ont i ryggen om jag går mycket, t.ex. på en marknad.
Ibland kör jag med en mössa eller nåt i svanken när bilens egna svankstöd inte räcker till...
Jag klarar inte mycket mer än ett par timmar i bilen om jag kör själv, pauserna
vid laddning är ett måste och är sambon med så byter vi oftast vid varje laddstopp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vi har kontorsryggar!Bjelke skrev:I princip en exakt beskrivning av mig också!Jerker skrev:Ja, hur man sitter bäst är verkligen individuellt! Om man - som jag - är kontorsråtta och mest sitter vid en dator hela dagarna så ska det ju vara bra att omväxlande höja skrivbordet och stå upp. Det klarar jag inte av. Jag får omgående ont i ryggen när jag står vid ett skrivbord. Men när jag sitter i min skrivbordsstol så mera ligger jag oftast. Jag lutar mig bakåt så att sitsen följer med. Jag har ett fotstöd att vila fötterna på och så rullar jag in mig under skrivbordet så att jag når tangentbordet. Det är det mest vilsamma för mig rygg och jag kan sitta så i timmar. Jag får däremot ont i ryggen om jag går mycket, t.ex. på en marknad.
Ibland kör jag med en mössa eller nåt i svanken när bilens egna svankstöd inte räcker till...
Jag klarar inte mycket mer än ett par timmar i bilen om jag kör själv, pauserna
vid laddning är ett måste och är sambon med så byter vi oftast vid varje laddstopp.

Vi är verkligen olika! Det borde finnas en universalsockel för bilstolar och en universalkontakt för styrning och sätesvärme så att man kan enklet skulle kunna byta till en annan bilstol vid behov.
- lator
- Teslaägare
Ja, det är verkligen olika hur våra ryggar reagerar på körställningar och stolar. Jag har ju (trots att jag inte äger någon Tesla) kört maratonetapper med Model S och kan säga att jag inte har känt några som helst problem med dessa stolar, varken de gamla eller "next generation". De senaste stolarna har jag inte provat och inte heller de som sitter i 3:an men jag tror inte att jag skulle ha några problem med dessa heller.
Så Jerker, om det visar sig vara ett stort problem så kan vi göra ett byte. Jag tar över din bil och du får en jättefin Zoe av mig...
Så Jerker, om det visar sig vara ett stort problem så kan vi göra ett byte. Jag tar över din bil och du får en jättefin Zoe av mig...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Låter som en lysande deal! Ska verkligen ta mig en funderare!lator skrev:Ja, det är verkligen olika hur våra ryggar reagerar på körställningar och stolar. Jag har ju (trots att jag inte äger någon Tesla) kört maratonetapper med Model S och kan säga att jag inte har känt några som helst problem med dessa stolar, varken de gamla eller "next generation". De senaste stolarna har jag inte provat och inte heller de som sitter i 3:an men jag tror inte att jag skulle ha några problem med dessa heller.

- lator
- Teslaägare
Kan fresta med en monterad cykelhållarmojäng som man kan hänga ett slags efterfordon på också...Jerker skrev:Låter som en lysande deal! Ska verkligen ta mig en funderare!lator skrev:Ja, det är verkligen olika hur våra ryggar reagerar på körställningar och stolar. Jag har ju (trots att jag inte äger någon Tesla) kört maratonetapper med Model S och kan säga att jag inte har känt några som helst problem med dessa stolar, varken de gamla eller "next generation". De senaste stolarna har jag inte provat och inte heller de som sitter i 3:an men jag tror inte att jag skulle ha några problem med dessa heller.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Brukar säga att jag blir hungrig innan bilen och den har ätit klart innan mig.
Ett tips är att faktiskt tänka på att luta huvudet mot nackstödet, jag blir lite trött i ryggen efter ett tag när jag inte gör det.

Ett tips är att faktiskt tänka på att luta huvudet mot nackstödet, jag blir lite trött i ryggen efter ett tag när jag inte gör det.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp