Et tu E.ON? Et tu?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7402
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av TiborBlomhall »

E.ON ändrar från kWh till minutpris:
Från och med den 1 november ändras prissättningen för snabbladdning, från pris per kWh till pris per minut:
* 2,50 kronor per minut för CHAdeMO- eller CCS-laddning (DC eller likström)
* 1,50 kronor per minut för typ 2 snabbladdning (AC eller växelström)
* 95 kronor per session vid engångsbetalning via kreditkortsläsare
Vi ändrar prismodellen för att färdigladdade bilar inte ska stå kvar vid snabbladdarna. På så sätt ökar vi tillgängligheten – fler kan ladda och du som kör på el slipper stå i kö när du kommer till en laddstation.
Nej, E.ON det är helt fel väg att gå. Inför gärna straffavgift på dem som står kvar efter avslutad laddning men nu kommer laddning kosta olika för olika bilar som klarar ladda olika snabbt (och blir dyrare på vintern också).

E.ON som var de enda hittills som tog betalt per kWh och accepterade kreditkort i sina snabbladdare, så som det ska vara. Och nu detta :roll:

Besviken :(
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av fth »

Nu var du för en gångs skulle tvåa på bollen Tibor, jag har redan en tråd om detta :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av mati »

Jag håller med. Gillar inte minutdebitering. Om de vill att folk inte ska stå kvar efter avslutad laddning så får de väl ta betalt per minut då. Men inte så länge man laddar. Priset måste vara kopplat det det man får, och det är en viss mängd energi. Då är enheten kWh, inte tid. När jag går till affären och handlar så betalar jag inte heller för tiden jag tillbringer i affären utan för varorna jag köper.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Wahll »

minutpriser drabbar den som behöver det som mest vilket är en moraliskt tveksam modell. Tror det brukar kallas ocker :lol:
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Delta »

Tycker att detta med laddning mer och mer får en gesheft-stämpel. Har man väl skaffat en elbil som inte har ett eget laddnätverk är man ju tvungen att acceptera villkoren när man är på långresa. Tack Tesla för att det ingår non-profit laddning och non-profit service. Det sista haltar väl något tack vara att man inte kan ringa, men jag älskar fortfarande bilen och företaget. :D :) ;)
Verdi

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Verdi »

Hur pass vanligt är det att ni använder andra snabbladdare än SuC? Jag har ännu inte provat. Inte ens Ionity.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Delta »

Har använt ChaDeMo 3 ggr på 24000 mil. SuC fanns inte i Sverige när jag fick ut min första MS P85 2014
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av josve »

Tycker nog att det finns viss relevans i att ta betalt per minut. Så länge det är brist på laddplatser måste tillgänglighet prioriteras kan jag tycka...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Mickep »

Vilken Effekt ger laddaren? Då kan man räkna på det.
Om man räknar att man betalar mindre i genomsnittsladdning (totalpriset) så har jag större förståelse för dem.
Men om det blir så att priset blir högre gör de det för att få in mer pengar.
Jag tycker tidsdebitering är helt fel, men ser ändå poäng med det (folk kommer rusa tillbaka till laddaren). KWh är mer bekväm man betalar vad man får och på slutet är det ändå segt att det inte är någon brådska att slänga i sig lunchen. tidsdebitering orsaker mer stress. (folk som är lite sadistisk tyska gillar denna effektivitetsreform)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Nilp »

Det är bara jättekonstigt, det är som att gå på restaurang och betala per minut du sitter vid bordet eller som om jag skulle betala vattenräkningen på hur många minuter jag står i duschen...

Vill man komma bort ifrån att man vill ha bort bilar som står kvar efter laddningen är klar inför man väl en minutavgift för bilar som står kvar men där laddningen är klar. Hur svårt kan det va?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av mati »

josve skrev:
Tycker nog att det finns viss relevans i att ta betalt per minut. Så länge det är brist på laddplatser måste tillgänglighet prioriteras kan jag tycka...
På vilket sätt hjälper det då att ta betalt per minut? Laddningstiderna påverkas inte av mig och min insinuerade önskan att stanna så länge som möjligt vid en snabbladdare. Det är bilens konstruktion, batteriets storlek, temperatur och inte minst laddaren själv som bestämmer hur länge jag måste stå och ladda. Jag har svårt att tro att det finns många elbilister som frivilligt stannar längre än nödvändigt vid en 50kW-laddare. Möjligen för att de har somnat.
Enda sättet att öka tillgängligheten är att bygga fler och snabbare laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av LarsL »

Skandal att de går åt fel håll! Känner för att göra en ordentlig markering och skicka tillbaka mitt kort till dem. El ska säljas per kWh!
Vi behöver få igång Konsumentverket på detta. Kan TeslaClubSweden göra en insats här?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av BrooklynS »

Teslaägare skiter väl fullständigt i vad de övriga hittar på?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Teslaägare skiter väl fullständigt i vad de övriga hittar på?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Jag gör det iaf. Förstår inte upprördheten. Varför ladda på EON alls?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Skandal att de går åt fel håll! Känner för att göra en ordentlig markering och skicka tillbaka mitt kort till dem. El ska säljas per kWh!
Jag har aldrig laddat hos eon, beställde kortet ganska nyligen, och jag funderar nu faktiskt på att skicka tillbaka mitt kort för att markera mitt missnöje.
Jag fick häromdagen ett mejl med en enkät från Fortum. De ville veta vad jag tyckte om deras snabbladdarnätverk. Jag skrev i kommentarsfältet att minutdebiteringen är det som stör mig och att energi mäts i kWh och inte i minuter. Jag hoppas att fler har skrivit samma sak och att Fortum tar till sig detta.
Och nu kommer eon och gör precis likadant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Lophornis »

Grönkontakt har både tid plus kWh debitering. Det blir dyrt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Teslalink »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Teslaägare skiter väl fullständigt i vad de övriga hittar på?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Jag gör det iaf. Förstår inte upprördheten. Varför ladda på EON alls?
Med model 3 (som kan snabbladda på riktigt) och utan fri supercharging så finns det goda skäl till att välja t.ex. Ionity för 80:- per session.
Model 3 LR AWD 19"
Verdi

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Verdi »

Teslalink skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Teslaägare skiter väl fullständigt i vad de övriga hittar på?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Jag gör det iaf. Förstår inte upprördheten. Varför ladda på EON alls?
Med model 3 (som kan snabbladda på riktigt) och utan fri supercharging så finns det goda skäl till att välja t.ex. Ionity för 80:- per session.

Är EON = Ionity eller vadå?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Edis »

Jag har hela tiden kämpat för kWh-pris, men faktum är att det enda som fungerar på folk är när saker och ting börjar kosta... Tyvärr är det så illa... Folk står och "mjölkladdar" onödigt länge och vi vet ju vad som händer med laddhastigheten mot slutet...

Gjorde en roadtrip i Leafen i början på året och då gjorde faktiskt minutpriset att det blev bra pris per kWh. Men då laddade jag ju rätt optimalt:
http://snabbladdad.se/2019/01/08/en-liten-roadtrip/

Rätt använt blir det här billigare. Dessvärre kan det ju bli skitdyrt om bilen inte är på humör och laddar sakta...

Så jag tror dessvärre att E.On gör rätt :|
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av BrooklynS »

Teslalink skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Teslaägare skiter väl fullständigt i vad de övriga hittar på?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Jag gör det iaf. Förstår inte upprördheten. Varför ladda på EON alls?
Med model 3 (som kan snabbladda på riktigt) och utan fri supercharging så finns det goda skäl till att välja t.ex. Ionity för 80:- per session.
Varför det? Brukar aldrig ladda för så mycket när jag laddar...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Svenssons »

E.On har väl främst 50 kW-laddare. Från dessa kan man ladda upp till 48 kW men mer realistiskt upp till 45 kW. Snittet ligger väl lite under detta, säg 40 kW.

Detta ger att man i snitt laddar 40/60=0,67 kWh per minut vilket ger en kostnad på 2,5/0,67=3,75 kr per kWh. Så farligt är väl inte detta men det kan ju hända att det är något strul med laddaren så att man endast får ca 20 kW (hänt mig en gång). Resultatet av detta är att man får betala 7,50 per kWh samtidigt som man får vänta dubbla tiden. Desto sämre laddaren funkar, desto mer blir man tvungen att betala.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av mati »

Edis skrev:
Jag har hela tiden kämpat för kWh-pris, men faktum är att det enda som fungerar på folk är när saker och ting börjar kosta... Tyvärr är det så illa... Folk står och "mjölkladdar" onödigt länge och vi vet ju vad som händer med laddhastigheten mot slutet...
Kan det inte vara så att man faktiskt måste ladda "onödigt länge" för att ta sig till nästa laddare? Med en lite äldre elbil som kanske bara kommer 10-15 mil på en laddning har man inte riktigt lyxen att kunna sluta ladda vid 80%. När vi tar e-Golfen på en längre tur norrut laddar vi alltid över 90%. Det tar sin lilla tid mot slutet, men det finns inte så många alternativ när det är glest mellan laddarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Edis »

Självklart finns det sådana tillfällen, men de tillfällen jag har träffat på detta så har det inte varit en fråga om det. Då har det bland annat varit långa luncher utan att tänka på att fler vill ladda. Vid gratis-snabbladdare så har folk stått och laddat fullt utan att vara där och dessutom passerat maxtiden för platsen, men det är ett annat bekymmer.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Willerud »

Räknade lite snabbt på mitt eget case.
Kör ca 130km/dag med en Leaf (40kWh), laddar då ca 30kWh på jobbet på en e.on 16A laddstolpe vilket tar 9h om den hinner bli klar till 100%
1,5 * 60 * 9 = 810kr
Tur att e.on hade god framförhållning och gick ut med infon om ändrade priser i god tid :roll:

Men jag ska inte klaga då min laddstolpe står i Danmark och där har e.on ”all-inclusive” för 379DKK/månad (något dyrare för bilar med större batterier)

Glad över att jag inte åkte på 810kr överraskningen idag. :o
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Et tu E.ON? Et tu?

Inlägg av Edis »

Du får läsa här:
https://www.eon.se/nyheter/nu-gar-vi-oe ... bbladdning
Ändringen berör endast våra snabbladdare med effekter upp till 43kW–50kW. Priset är oförändrat på våra övriga så kallade destinationsladdare ≤ 22kW.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Skriv svar