Har jag missat något? Vad är en ”Ionity” bil?EnTraktor skrev:Som sagt är dom höga priserna för icke Ionity bilar.taliz skrev:Stor risk ionity-stationer blir som Bee/Clever-stationer framöver, dvs öde och fulla av spindelväv, om de nu gör verklighet av dessa fantasipriser.
Själv tror jag de inte riktigt vågar än, de behöver fortfarande få folk att tro att det finns gångbara alternativ till Tesla.
Ionity bilar kommer få mycket förmånligare priser.
Med stationer som bara har 3-4 stolpar så har Ionity inget större intresse av att laddarna blockas av konkurrenternas bilar.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
En av bilarna som står och laddar med 350kw medan vi Tesla-ägare får dela på 150kw.heldiggrisen skrev:Har jag missat något? Vad är en ”Ionity” bil?



Nä men allvarligt, som nämdes på förra sidan av tråden:
Så en bil från en av dessa tillverkare kan man ju anta.It's a joint venture founded by the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and Volkswagen Group with Audi and Porsche, but other automotive manufacturers are invited to help expand the network.
Re: Ionitys laddnätverk
Vore synd om det blev apartheidladdare där de som tillhör en viss grupp får ladda snabbt medans smutsskallar från andra märken får stå på sämre laddplatser och betala hutlösa priser. (sedan säger de att de bjuder in, men kostnaden är överdriven hög så ingen skulle vilja gå med på det).
Men laddningen är inte gratis och på nått sätt måste det betalas m det så är genom överprisatta bilar eller ocker priser.
Ännu är Ionity klart bäst och billigast, men det kommer ändras om fantasipriser slår igenom.
Men laddningen är inte gratis och på nått sätt måste det betalas m det så är genom överprisatta bilar eller ocker priser.
Ännu är Ionity klart bäst och billigast, men det kommer ändras om fantasipriser slår igenom.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity är inte samma sak som Charge&Drive, EON, Bee, Clever, Fastned, Greenway eller nått annat laddnätverk.
Ionity är Audi, BMW's, VW, Porsches svar på Tesla SuC, med stora skillnaden att man kommer tillåta att konkurrenterna laddar - men till mycket högre pris. Tesla har stängt helt för konkurrenterna.
Ionity ägs och betalas av Audi, BMW's, VW, Porsche, m.fl.
Ionity är Audi, BMW's, VW, Porsches svar på Tesla SuC, med stora skillnaden att man kommer tillåta att konkurrenterna laddar - men till mycket högre pris. Tesla har stängt helt för konkurrenterna.
Ionity ägs och betalas av Audi, BMW's, VW, Porsche, m.fl.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Ionitys laddnätverk
EnTraktor skrev:Ionity är inte samma sak som Charge&Drive, EON, Bee, Clever, Fastned, Greenway eller nått annat laddnätverk.
Ionity är Audi, BMW's, VW, Porsches svar på Tesla SuC, med stora skillnaden att man kommer tillåta att konkurrenterna att laddar - men till mycket högre pris. Tesla har stängt helt för konkurrenterna.
Ionity ägs och betalas av Audi, BMW's, VW, Porsche, m.fl.
https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
3,50:-/kWh för de med "finbilar".

Lite lustigt att de konsekvent har vänt större-än tecknet åt fel håll.



Ja, plus 200 spänn i månaden oavsett om man laddar eller ej. Totalt värdelöst.
Är väl inte så stora pengar totalt sett men man har ju liksom vant sig vid att det ska vara gratis.

Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity har ju fått ganska stora EU-bidrag för att bygga sina laddare, undrar om de inte är skyldiga att inte diskriminera vissa bilmärken? Annat vore konstigt faktiskt.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja men det kan inte betalas av kunderna då ingen i dagsläget efterfrågar 350 kw. Lite som att jag byggt en för stor butik för att det om 10 åt kommer behövas så kan jag inte ta mer betalt än konkurrenterna som har rätt butiksyta. Har man ett sådant upplägg får man ta en förlust tills efterfrågan finns. Antar att iden med 350 kom som något krav från Porsche när de startade Ionity utan att någon sade stopp med tanke på vad det skulle innebära.EnTraktor skrev:Lägg det på vilket konto du vill, men elabonnemanget betalas efter maxeffekten, inte efter faktiskt uttagen effekt. Så en 350 kW laddare har 3,5 gånger högre elnätskostnad än 100 kW laddare. Oavsett vad som laddas, måste elnätet betalas.MarkusL skrev:Men som någon var inne på tidigare kan man inte ta betalt bara för att det kostar. Allt över 150kw måste hamna på marknadsföringskontot. Tänk dig en bensinmack som har en pump som kan leverera 40 liter i sekunden. Du kan inte ta betalt mer per liter för det.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Hade ju varit snitsigt om man i bilen kan ställa max laddeffekt även vid DC-laddning. Som kanske ska överridas om stationen är nära fullbelagd. Då kan man spara på batteriet och tajma med en lunch ellet så. I te alltid man har brådis iväg.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity. Tvärtom, hade jag hoppat på deras "erbjudande" och teckat e-tron charging service så hade jag betalat samma pris som alla andra hos Ionity, plus en fast månadskostnad som alla andra slipper.EnTraktor skrev:Ionity bilar kommer få mycket förmånligare priser.
Jag tror inte alls att "Ionitys bilar" kommer ladda billigare. Möjligen får man ett gratis år eller så. De som har förbokat en ID3 får t.ex. 2000kWh på köpet, och det inkluderar gissningsvis även Ionity. Men därefter är det samma pris som för alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Frågan är väl om det skulle vara tillåtet. Tar man del av subventioner för att bygga laddare är det nog tveksamt om man kan ge rabatter på kWh priset riktat till specifika tillverkare. Möjligtvis kan man som du nämner bjuda på abonnemangsavgiften i några år i samband med köp av bil.mati skrev:Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Svårt att tänka mig att Ionity skulle bryta mot några regler. Jag skulle gissa att Ionity tar bidragen medan rabatterna betalas av biltillverkarna.Laban skrev:Frågan är väl om det skulle vara tillåtet. Tar man del av subventioner för att bygga laddare är det nog tveksamt om man kan ge rabatter på kWh priset riktat till specifika tillverkare. Möjligtvis kan man som du nämner bjuda på abonnemangsavgiften i några år i samband med köp av bil.mati skrev:Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Ionitys laddnätverk
Den typen av rabatter kan väl iofs alla tillverkare ge. Tre års "Transit" abonnemang hos Audi kostar 7164 kr. Då kostar elen 3.5 kr/kWh från och med 2020, lokala avvikelser kan förekomma. Det är ingen större summa att lägga med i ett bilköp. Visst, de som ingår i Ionity kan väl möjligtvis hantera betalningen på ett kreativt sätt men samtidigt lär byggandet av nätverket vara en gigantisk förlustaffär de närmsta åren.EnTraktor skrev:Svårt att tänka mig att Ionity skulle bryta mot några regler. Jag skulle gissa att Ionity tar bidragen medan rabatterna betalas av biltillverkarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ionitys laddnätverk
Förlustaffär eller ej. Det behövs.
Om vi tänker att suc öppnar upp för de snabbladdande bilarna, vad tänker ni att det skulle vara för villkor i Europa? Så man får något att jämföra med. Var ärliga nu.
Om vi tänker att suc öppnar upp för de snabbladdande bilarna, vad tänker ni att det skulle vara för villkor i Europa? Så man får något att jämföra med. Var ärliga nu.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Engångsavgift på 5000kr/bil och sedan samma pris per kWh som för Teslaägare...
Alternativt 3-4kr/kWh enbart.
Alternativt 3-4kr/kWh enbart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Ionitys laddnätverk
Fast då var SuC-laddning gratis. 20kkr skulle alltså täcka kostnadena för livstidsladdning. Om man dessutom får betala för elen så är det ingenting jag skulle vilja betala för.MangeT skrev:Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
MangeT skrev:Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.
Så kan man inte räkna. Hur stor del av bilens kostnad går till utveckling av AP? Hur stor går till batterifabriken? Till den kinesiska fabriken?
Tesla har intäkter och utgifter. Att börja kvitta och öronmärka vissa inkomster till vissa utgifter fungerar bara på papperet. Om ens det.

Re: Ionitys laddnätverk
Vad kan det vara värt att få tillgång till Europas största snabbladdarnätverk med bäst täckning, flest laddmöjligheter per laddstation? Helt enkelt det klart bästa laddnätverket inom EU idag? Som tillbehör till en elbil ganska viktigt tillbehör enligt mig om det nu gick.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8133
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
För mig är detta en helt avgörande faktor, jag skulle inte ens fundera på att köpa en annan elbil innan det finns en liknande lösning för andra märken, och det gör det de facto inte idag.MangeT skrev:Vad kan det vara värt att få tillgång till Europas största snabbladdarnätverk med bäst täckning, flest laddmöjligheter per laddstation? Helt enkelt det klart bästa laddnätverket inom EU idag? Som tillbehör till en elbil ganska viktigt tillbehör enligt mig om det nu gick.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7961
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ionitys laddnätverk
Alltså... konstigt att ange priset i Euro i Danmark... som har danska kronor som valuta. Kanske något slags testskärm med danska priser fast fel valutaikon efter det? (Fast då blir priset tvärtom alldeles för lågt per kWh.)
- eriksoderholm
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 06 apr 2016 08:51
Re: Ionitys laddnätverk
Priserna som dök upp på den där skärmen var tydligen ett tekniskt misstag, enligt en representant på Ionity jag mejlat med. Så det är fortfarande "introduktionspriset" som gäller. Oklart dock hur länge, och vad det kommer kosta därefter. Kommer artikel på Recharge inom kort!
Digital redaktör, Vi Bilägare
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Ionitys laddnätverk
Jag vill inte säga ”Vad var det jag sa?”eriksoderholm skrev:Priserna som dök upp på den där skärmen var tydligen ett tekniskt misstag, enligt en representant på Ionity jag mejlat med. Så det är fortfarande "introduktionspriset" som gäller. Oklart dock hur länge, och vad det kommer kosta därefter. Kommer artikel på Recharge inom kort!
Men:
av Teslaägare slugger75 » 29 okt 2019 07:51
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.

Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Ionitys laddnätverk
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... mmer-inte/slugger75 skrev:Jag vill inte säga ”Vad var det jag sa?”eriksoderholm skrev:Priserna som dök upp på den där skärmen var tydligen ett tekniskt misstag, enligt en representant på Ionity jag mejlat med. Så det är fortfarande "introduktionspriset" som gäller. Oklart dock hur länge, och vad det kommer kosta därefter. Kommer artikel på Recharge inom kort!
Men:
av Teslaägare slugger75 » 29 okt 2019 07:51
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Misstänker att de relä marknaden och ser vad de kan ta. Specialpriset skulle ju ta slut direkt efter sommaren och det känns inte längre som sommar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.