Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

EnTraktor skrev:
taliz skrev:
Stor risk ionity-stationer blir som Bee/Clever-stationer framöver, dvs öde och fulla av spindelväv, om de nu gör verklighet av dessa fantasipriser.

Själv tror jag de inte riktigt vågar än, de behöver fortfarande få folk att tro att det finns gångbara alternativ till Tesla.
Som sagt är dom höga priserna för icke Ionity bilar.
Ionity bilar kommer få mycket förmånligare priser.
Med stationer som bara har 3-4 stolpar så har Ionity inget större intresse av att laddarna blockas av konkurrenternas bilar.
Har jag missat något? Vad är en ”Ionity” bil?
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av kenny »

heldiggrisen skrev:
Har jag missat något? Vad är en ”Ionity” bil?
En av bilarna som står och laddar med 350kw medan vi Tesla-ägare får dela på 150kw. :cry: :cry: :cry:

Nä men allvarligt, som nämdes på förra sidan av tråden:
It's a joint venture founded by the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and Volkswagen Group with Audi and Porsche, but other automotive manufacturers are invited to help expand the network.
Så en bil från en av dessa tillverkare kan man ju anta.
Mickep
Inlägg: 3682
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Vore synd om det blev apartheidladdare där de som tillhör en viss grupp får ladda snabbt medans smutsskallar från andra märken får stå på sämre laddplatser och betala hutlösa priser. (sedan säger de att de bjuder in, men kostnaden är överdriven hög så ingen skulle vilja gå med på det).

Men laddningen är inte gratis och på nått sätt måste det betalas m det så är genom överprisatta bilar eller ocker priser.
Ännu är Ionity klart bäst och billigast, men det kommer ändras om fantasipriser slår igenom.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Ionity är inte samma sak som Charge&Drive, EON, Bee, Clever, Fastned, Greenway eller nått annat laddnätverk.
Ionity är Audi, BMW's, VW, Porsches svar på Tesla SuC, med stora skillnaden att man kommer tillåta att konkurrenterna laddar - men till mycket högre pris. Tesla har stängt helt för konkurrenterna.
Ionity ägs och betalas av Audi, BMW's, VW, Porsche, m.fl.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Ionity är inte samma sak som Charge&Drive, EON, Bee, Clever, Fastned, Greenway eller nått annat laddnätverk.
Ionity är Audi, BMW's, VW, Porsches svar på Tesla SuC, med stora skillnaden att man kommer tillåta att konkurrenterna att laddar - men till mycket högre pris. Tesla har stängt helt för konkurrenterna.
Ionity ägs och betalas av Audi, BMW's, VW, Porsche, m.fl.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

3,50:-/kWh för de med "finbilar". :roll:

Lite lustigt att de konsekvent har vänt större-än tecknet åt fel håll. :) DC laddning "mindre än eller lika med 150 kW". :shock: :?

Ja, plus 200 spänn i månaden oavsett om man laddar eller ej. Totalt värdelöst.

Är väl inte så stora pengar totalt sett men man har ju liksom vant sig vid att det ska vara gratis. :)
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av B99 »

Ionity har ju fått ganska stora EU-bidrag för att bygga sina laddare, undrar om de inte är skyldiga att inte diskriminera vissa bilmärken? Annat vore konstigt faktiskt.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 433
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MarkusL »

EnTraktor skrev:
MarkusL skrev:
Men som någon var inne på tidigare kan man inte ta betalt bara för att det kostar. Allt över 150kw måste hamna på marknadsföringskontot. Tänk dig en bensinmack som har en pump som kan leverera 40 liter i sekunden. Du kan inte ta betalt mer per liter för det.
Lägg det på vilket konto du vill, men elabonnemanget betalas efter maxeffekten, inte efter faktiskt uttagen effekt. Så en 350 kW laddare har 3,5 gånger högre elnätskostnad än 100 kW laddare. Oavsett vad som laddas, måste elnätet betalas.
Ja men det kan inte betalas av kunderna då ingen i dagsläget efterfrågar 350 kw. Lite som att jag byggt en för stor butik för att det om 10 åt kommer behövas så kan jag inte ta mer betalt än konkurrenterna som har rätt butiksyta. Har man ett sådant upplägg får man ta en förlust tills efterfrågan finns. Antar att iden med 350 kom som något krav från Porsche när de startade Ionity utan att någon sade stopp med tanke på vad det skulle innebära.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

Hade ju varit snitsigt om man i bilen kan ställa max laddeffekt även vid DC-laddning. Som kanske ska överridas om stationen är nära fullbelagd. Då kan man spara på batteriet och tajma med en lunch ellet så. I te alltid man har brådis iväg.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
Ionity bilar kommer få mycket förmånligare priser.
Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity. Tvärtom, hade jag hoppat på deras "erbjudande" och teckat e-tron charging service så hade jag betalat samma pris som alla andra hos Ionity, plus en fast månadskostnad som alla andra slipper.
Jag tror inte alls att "Ionitys bilar" kommer ladda billigare. Möjligen får man ett gratis år eller så. De som har förbokat en ID3 får t.ex. 2000kWh på köpet, och det inkluderar gissningsvis även Ionity. Men därefter är det samma pris som för alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity.
Frågan är väl om det skulle vara tillåtet. Tar man del av subventioner för att bygga laddare är det nog tveksamt om man kan ge rabatter på kWh priset riktat till specifika tillverkare. Möjligtvis kan man som du nämner bjuda på abonnemangsavgiften i några år i samband med köp av bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Laban skrev:
mati skrev:
Vet du detta eller gissar du bara? Jag har hittills inte sett någon som helst information som säger att min e-tron laddar billigare än andra bilar hos Ionity.
Frågan är väl om det skulle vara tillåtet. Tar man del av subventioner för att bygga laddare är det nog tveksamt om man kan ge rabatter på kWh priset riktat till specifika tillverkare. Möjligtvis kan man som du nämner bjuda på abonnemangsavgiften i några år i samband med köp av bil.
Svårt att tänka mig att Ionity skulle bryta mot några regler. Jag skulle gissa att Ionity tar bidragen medan rabatterna betalas av biltillverkarna.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Laban »

EnTraktor skrev:
Svårt att tänka mig att Ionity skulle bryta mot några regler. Jag skulle gissa att Ionity tar bidragen medan rabatterna betalas av biltillverkarna.
Den typen av rabatter kan väl iofs alla tillverkare ge. Tre års "Transit" abonnemang hos Audi kostar 7164 kr. Då kostar elen 3.5 kr/kWh från och med 2020, lokala avvikelser kan förekomma. Det är ingen större summa att lägga med i ett bilköp. Visst, de som ingår i Ionity kan väl möjligtvis hantera betalningen på ett kreativt sätt men samtidigt lär byggandet av nätverket vara en gigantisk förlustaffär de närmsta åren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3682
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Förlustaffär eller ej. Det behövs.
Om vi tänker att suc öppnar upp för de snabbladdande bilarna, vad tänker ni att det skulle vara för villkor i Europa? Så man får något att jämföra med. Var ärliga nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Engångsavgift på 5000kr/bil och sedan samma pris per kWh som för Teslaägare...
Alternativt 3-4kr/kWh enbart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1186
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MangeT »

Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

MangeT skrev:
Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.
Fast då var SuC-laddning gratis. 20kkr skulle alltså täcka kostnadena för livstidsladdning. Om man dessutom får betala för elen så är det ingenting jag skulle vilja betala för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Var väl ungefär 20kkr av bilens pris tidigare som var för SuperCharging. Nu har ju nätet blivit betydligt större så minst 20kkr i fast säger jag.
Sedan ok med samma pris som för Teslabilar.

Så kan man inte räkna. Hur stor del av bilens kostnad går till utveckling av AP? Hur stor går till batterifabriken? Till den kinesiska fabriken?

Tesla har intäkter och utgifter. Att börja kvitta och öronmärka vissa inkomster till vissa utgifter fungerar bara på papperet. Om ens det. :)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1186
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MangeT »

Vad kan det vara värt att få tillgång till Europas största snabbladdarnätverk med bäst täckning, flest laddmöjligheter per laddstation? Helt enkelt det klart bästa laddnätverket inom EU idag? Som tillbehör till en elbil ganska viktigt tillbehör enligt mig om det nu gick.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8133
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

MangeT skrev:
Vad kan det vara värt att få tillgång till Europas största snabbladdarnätverk med bäst täckning, flest laddmöjligheter per laddstation? Helt enkelt det klart bästa laddnätverket inom EU idag? Som tillbehör till en elbil ganska viktigt tillbehör enligt mig om det nu gick.
För mig är detta en helt avgörande faktor, jag skulle inte ens fundera på att köpa en annan elbil innan det finns en liknande lösning för andra märken, och det gör det de facto inte idag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7961
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Alltså... konstigt att ange priset i Euro i Danmark... som har danska kronor som valuta. Kanske något slags testskärm med danska priser fast fel valutaikon efter det? (Fast då blir priset tvärtom alldeles för lågt per kWh.)
Användarvisningsbild
eriksoderholm
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 apr 2016 08:51

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av eriksoderholm »

Priserna som dök upp på den där skärmen var tydligen ett tekniskt misstag, enligt en representant på Ionity jag mejlat med. Så det är fortfarande "introduktionspriset" som gäller. Oklart dock hur länge, och vad det kommer kosta därefter. Kommer artikel på Recharge inom kort!
Digital redaktör, Vi Bilägare
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1276
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av slugger75 »

eriksoderholm skrev:
Priserna som dök upp på den där skärmen var tydligen ett tekniskt misstag, enligt en representant på Ionity jag mejlat med. Så det är fortfarande "introduktionspriset" som gäller. Oklart dock hur länge, och vad det kommer kosta därefter. Kommer artikel på Recharge inom kort!
Jag vill inte säga ”Vad var det jag sa?”

Men:

av Teslaägare slugger75 » 29 okt 2019 07:51
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.

;)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11190
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

slugger75 skrev:
eriksoderholm skrev:
Priserna som dök upp på den där skärmen var tydligen ett tekniskt misstag, enligt en representant på Ionity jag mejlat med. Så det är fortfarande "introduktionspriset" som gäller. Oklart dock hur länge, och vad det kommer kosta därefter. Kommer artikel på Recharge inom kort!
Jag vill inte säga ”Vad var det jag sa?”

Men:

av Teslaägare slugger75 » 29 okt 2019 07:51
Man ska nog inte lita för mycket på det där innan det är bekräftat. Jag har bara sett en bild, inte någon länk till någon officiell sida.

;)
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... mmer-inte/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Tillbaks på ruta 1 :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Misstänker att de relä marknaden och ser vad de kan ta. Specialpriset skulle ju ta slut direkt efter sommaren och det känns inte längre som sommar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar