Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Finns ingen anledning till att manipulera några bilder. Ionity har sagt att detta är intro-pris som ska höjas. Självklart kommer dom som investerat i bolaget få bättre priser än konkurrerande bilmärken. Det kostar att driva ett snabbladdningsnätverk och i tider när el börjar bli en bristvara kommer det bara bli dyrare och dyrare att ladda snabbare. Att tro att man kan ladda för 1-2kr/kWh bara för att man betalar det hemma är bara löjligt. Förutsätter ni att en dricka på restaurangen ska kosta 2 kr/glas för att Willys säljer Cola för 10 kr/1.5L?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Låter bra, varit orolig då Ionity endast byggt 4 st laddare på flera ställen och det har känts som det kan bli kö med tiden. Men tar de dessa priser så tror jag många väljer andra alternativ om de kan och bara de som premierar laddhastighet och har bilar som klarar en hög sådan tar Ionity, så då lär det alltid finnas plats.
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av JoeMad »

point1 skrev:
EnTraktor skrev:
Finns ingen anledning till att manipulera några bilder. Ionity har sagt att detta är intro-pris som ska höjas. Självklart kommer dom som investerat i bolaget få bättre priser än konkurrerande bilmärken. Det kostar att driva ett snabbladdningsnätverk och i tider när el börjar bli en bristvara kommer det bara bli dyrare och dyrare att ladda snabbare. Att tro att man kan ladda för 1-2kr/kWh bara för att man betalar det hemma är bara löjligt. Förutsätter ni att en dricka på restaurangen ska kosta 2 kr/glas för att Willys säljer Cola för 10 kr/1.5L?
Nej, men jag förutsätter att en läsk på Circle K kostar lika som en läsk på Shell. Därav vore det konstigt om Ionity skulle sälja snabbladdning för 1,29 Euro per kWh, eftersom att jämfört med Tesla så blir det ungefär 4-5 gånger dyrare. Om du kollar elpriset och jämför med t.ex. oljepriset så finns det ingen grund för att det ska kosta 4-5 gånger mer hos Ionity än hos t.ex. Tesla.

Titta på min länk till Audi så ser ni priserna i Sverige.
3,50:-/kWh för snabbladdning

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

point1 skrev:
EnTraktor skrev:
Finns ingen anledning till att manipulera några bilder. Ionity har sagt att detta är intro-pris som ska höjas. Självklart kommer dom som investerat i bolaget få bättre priser än konkurrerande bilmärken. Det kostar att driva ett snabbladdningsnätverk och i tider när el börjar bli en bristvara kommer det bara bli dyrare och dyrare att ladda snabbare. Att tro att man kan ladda för 1-2kr/kWh bara för att man betalar det hemma är bara löjligt. Förutsätter ni att en dricka på restaurangen ska kosta 2 kr/glas för att Willys säljer Cola för 10 kr/1.5L?
Nej, men jag förutsätter att en läsk på Circle K kostar lika som en läsk på Shell. Därav vore det konstigt om Ionity skulle sälja snabbladdning för 1,29 Euro per kWh, eftersom att jämfört med Tesla så blir det ungefär 4-5 gånger dyrare. Om du kollar elpriset och jämför med t.ex. oljepriset så finns det ingen grund för att det ska kosta 4-5 gånger mer hos Ionity än hos t.ex. Tesla.
Tesla säljer inte elen till självkostnadspris, utan går back på sitt laddnätverk som dessutom erbjuder en annan effekt än Ionity, så se till att du jämför samma sak. Bara fasta nätavgiften (kostnaden för elkabelen) för en enda 175-350 kWh laddare (stolpe) är ca 20.000 - 40.000 SEK per mån, samtidigt som Teslas nätkostnad blir ca 15.000 kr för 2 stolpar. Elkostnaden tillkommer ovanpå det. Det finns en anledning till att i stort sett alla på marknaden som erbjuder ca 50-100kW laddare säljer elen för 5-6 kr/kWh och uppåt, och det är att kostnaden hamnar där nånstans. Ionity med sin högre effekt kommer troligen ligga på ca 4-8 kr/kWh till sina egna bilar och då är inte 12-14 kr/kWh orimligt för konkurrenterna. Däremot kan jag hålla med om att det blir dyrt. Snabbladdning kostar och som jag upprepat snart 100 gånger på detta forum, ingen lösning för vardagsladdning.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

point1 skrev:
Att du upprepar det gör det inte till en sanning. Nu har inte jag sett några data som stödjer att Tesla går back på sitt laddnätverk, det är antagligen väldigt svårt att mäta. Att man går back första åren på en investering är inget konstigt utan man får titta på en kalkyl för hela livslängden. Att säga att Tesla går back på laddnätverket är vanskligt, utan laddnätverk hade inte Tesla sålt i närheten av lika många bilar. Dvs att ha bra laddnätverk bidrar till ökad försäljning = mer pengar in. Har du noll beläggning för att ingen laddar (p.g.a. inga elbilar/dyra avgifter etc) så kan kostnaden bli 10 000 kr / kWh eller 100 000. Det spelar ingen roll för du kan ändå inte lägga den kostnaden på kunden. Du måste skapa ett värde för att kunden ska välja ditt företag att ladda hos. Du ser knappast en nyöppnad bensinmack ta 100 kr / litern för att tjäna in att det var dyrt att bygga macken.
Sanningen finns i att man relativt enkelt kan göra kalkyler för vad det kostar. Nätavgiterna kostar efter hur stor effekt man behöver. Ju högre effekt dessto högre månadsavgift. Där har Tesla har en klockren lösning med 2 stolpar som delar på 150 kW. Så 2 Ionity stolpar som tillsammans kräver (2x350) 700 kW effekt har ca 5 gånger högre nätavgift än en Tesla laddare med 2 stolpar. Sedan spelar det ingen roll om det är en BMW, e-niro eller Porsche som laddar med 40-80-150 eller 350 kW, nätavgiften för laddaren blir hög oavsett.

Min gissning är att detta är en av anledningarna till att Ionity bara bygger 3-4 stolpar, nätavgiften blir trots låga antalet långt högre än en Tesla SuC med 12-16 stoplar.

Och ja med tanke på att majoriteten som laddar på SuC laddar gratis så går Tesla back på nätverket.

En intressant iaktagelse är att Greenway i Polen börjat bygga batterilager vid vissa laddare för att få ner dom höga nätavgifterna i Polen. Då kan dom erbjuda 100kW laddning från ett billigt 40kW nätabonnemang.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11190
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Nu står det inte vad det kostar för Tesla med nätavgifterna, men Tibor antyder ju i den här texten att det är mycket billigare att göra som Tesla gör, att ansluta sig direkt till högspänningen och ha sin egen transformatorstation. Antar att Ionity gör det samma:

https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av zyax »

Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):

Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW

600 * (61 +13) = 44400

(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.

Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 433
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MarkusL »

Men som någon var inne på tidigare kan man inte ta betalt bara för att det kostar. Allt över 150kw måste hamna på marknadsföringskontot. Tänk dig en bensinmack som har en pump som kan leverera 40 liter i sekunden. Du kan inte ta betalt mer per liter för det.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Jerker skrev:
Nu står det inte vad det kostar för Tesla med nätavgifterna, men Tibor antyder ju i den här texten att det är mycket billigare att göra som Tesla gör, att ansluta sig direkt till högspänningen och ha sin egen transformatorstation. Antar att Ionity gör det samma:

https://teslaclubsweden.se/sa-mycket-ko ... bbladdare/
Du kan nog vända på formuleringen. Priserna som uppges gäller om man har egen transformator, annars blir det nog ännu dyrare.
https://www.vattenfalleldistribution.se ... atspriser/
"Högspänning – Företag som har en anslutning till ledning med spänning 6-20 kV och själv äger transformeringen till 0,4 kV kan välja mellan effektabonnemang N2, N2T och N3."

Ionity 4 x 350 = 1400 kW
Månadspris med N3 - 130.000 SEK eller 32.500 SEK per stolpe och månad.
Månadspris med N2T - 127.000 SEK eller 31.750 SEK per stolpe och månad.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

MarkusL skrev:
Men som någon var inne på tidigare kan man inte ta betalt bara för att det kostar. Allt över 150kw måste hamna på marknadsföringskontot. Tänk dig en bensinmack som har en pump som kan leverera 40 liter i sekunden. Du kan inte ta betalt mer per liter för det.
Lägg det på vilket konto du vill, men elabonnemanget betalas efter maxeffekten, inte efter faktiskt uttagen effekt. Så en 350 kW laddare har 3,5 gånger högre elnätskostnad än 100 kW laddare. Oavsett vad som laddas, måste elnätet betalas.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

point1 skrev:
zyax skrev:
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):

Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW

600 * (61 +13) = 44400

(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.

Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.

Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.
Totala elpriset består av

Elabonnemang + nätavtal + själva elen (Nordpool) + påslaget på elen (1 öre i exemplet ovan) + olika skatter + elcertifikat + moms.

Kalykyler ovan innehåller bara nätavatalet, alltså den dyraste fasta avgiften som alltid måste betalas och blir högre (dyrare) ju snabbare laddning som erbjuds. Dom andra kostnaderna måste självklart oxå läggas på i kalkylen. Det är naivt att tro du får förbruka hur mycket el som helst för 5000 SEK per mån.
point1 skrev:
Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.
Även om du inte tycker det är relevant så är det väldigt relevant kostnadsmässigt. Det kostar Ionity 30.000 SEK+ i nätavgift att ha en enda laddare (I Sverige, troligen mer i andra länder). Den kostnaden måste nån betala. Ionity sysslar inte med välgörenhet. Ovanpå nätavgiften tillkommer självkart alla kostnader enligt ovan.

Jag ville bara vissa hur mycket dyrare det blir med högre effekt på laddaren, inte totala elpriset.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 2 gång.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

point1 skrev:
zyax skrev:
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):

Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW

600 * (61 +13) = 44400

(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.

Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.

Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.

Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.

Fri SuC har faktiskt inte påverkat priset på Model S/X nu på senare tid när de dribblat med om det ingår eller inte.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
point1 skrev:
zyax skrev:
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):

Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW

600 * (61 +13) = 44400

(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.

Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.

Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.
Totala elpriset består av

Elabonnemang + nätavtal + själva elen (Nordpool) + påslaget på elen (1 öre i exemplet ovan) + olika skatter + elcertifikat + moms.

Kalykyler ovan innehåller bara nätavatalet, alltså den dyraste fasta avgiften som alltid måste betalas och blir högre (dyrare) ju snabbare laddning som erbjuds. Dom andra kostnaderna måste självklart oxå läggas på i kalkylen. Det är naivt att tro du får förbruka hur mycket el som helst för 5000 SEK per mån.
point1 skrev:
Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.
Även om du inte tycker det är relevant så är det väldigt relevant kostnadsmässigt. Det kostar Ionity 30.000 SEK+ i nätavgift att ha en enda laddare (I Sverige, troligen mer i andra länder). Den kostnaden måste nån betala. Ionity sysslar inte med välgörenhet. Ovanpå nätavgiften tillkommer självkart alla kostnader enligt ovan.

Jag ville bara vissa hur mycket dyrare det blir med högre effekt på laddaren, inte totala elpriset.
30 papp plus rörliga avgifter? Hur mycket kostar elen? Måste väl vara billigare än det man betalar som privatperson? Hur många kWh måste de sälja för att gå break even?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

Verdi skrev:
EnTraktor skrev:
point1 skrev:
zyax skrev:
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):

Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW

600 * (61 +13) = 44400

(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.

Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.

Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.
Totala elpriset består av

Elabonnemang + nätavtal + själva elen (Nordpool) + påslaget på elen (1 öre i exemplet ovan) + olika skatter + elcertifikat + moms.

Kalykyler ovan innehåller bara nätavatalet, alltså den dyraste fasta avgiften som alltid måste betalas och blir högre (dyrare) ju snabbare laddning som erbjuds. Dom andra kostnaderna måste självklart oxå läggas på i kalkylen. Det är naivt att tro du får förbruka hur mycket el som helst för 5000 SEK per mån.
point1 skrev:
Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.
Även om du inte tycker det är relevant så är det väldigt relevant kostnadsmässigt. Det kostar Ionity 30.000 SEK+ i nätavgift att ha en enda laddare (I Sverige, troligen mer i andra länder). Den kostnaden måste nån betala. Ionity sysslar inte med välgörenhet. Ovanpå nätavgiften tillkommer självkart alla kostnader enligt ovan.

Jag ville bara vissa hur mycket dyrare det blir med högre effekt på laddaren, inte totala elpriset.
30 papp plus rörliga avgifter? Hur mycket kostar elen? Måste väl vara billigare än det man betalar som privatperson? Hur många kWh måste de sälja för att gå break even?
Som sagt. totala elpriset består av

Elabonnemang + nätavtal + själva elen (Nordpool) + påslaget på elen (1 öre i exemplet ovan) + olika skatter + elcertifikat + moms.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
EnTraktor skrev:
point1 skrev:
zyax skrev:
Googlade lite snabbt och hittade tariffer för högspänning hos Sundsvalls elbolag (det lär vara ungefär samma för andra):

Effektabonnemang högspänning
Fast nätavgift 1260 kr/månad
Abonnemangsavgift helår 13 kr/kW, månad
Abonnemangsavgift 61 kr/kW, månad Tillägg höglasttid (jan-mar, nov-dec, mån-fre 06.00-22.00)
Överuttagsavgift reaktiv effekt 13 kr/kVAr, månad
Rörligt pris 1,0 öre/kWh
______________________
Effektavgiften är baserad på högsta enskilda effekt du tar ut, så har du en Tesla-station med 8 laddare i Sundsvall så är maxeffekten cirka 4*150kW = 600kW

600 * (61 +13) = 44400

(44000 + 1260) / 8 = 5707 kr per laddare och månad och sedan 1 öre / kWh vilket kan ses som försumbart.

Med batterier kan de säkert sänka effekten de betalar för men det spelar nog mindre roll egentligen.
Så de är breakeven förbrukningsmässigt efter typ 2 200 kWh så krävs kanske 25-40 laddningar per månad för att de ska börja gå med vinst (borträknat investeringen i själva stationen). Då känns det ju ganska orimligt att ta 5 gånger så mycket betalt. En Supercharger lär ju användas mer än så per månad.

Att sen som vissa påstår att vissa laddar gratis är bara korkat, självklart så reflekteras detta i priset på bilen, att ladda gratis har ett värde. Det har bakats in i bilens pris, hade det varit gratis för Model 3 hade de kostat mer.
Totala elpriset består av

Elabonnemang + nätavtal + själva elen (Nordpool) + påslaget på elen (1 öre i exemplet ovan) + olika skatter + elcertifikat + moms.

Kalykyler ovan innehåller bara nätavatalet, alltså den dyraste fasta avgiften som alltid måste betalas och blir högre (dyrare) ju snabbare laddning som erbjuds. Dom andra kostnaderna måste självklart oxå läggas på i kalkylen. Det är naivt att tro du får förbruka hur mycket el som helst för 5000 SEK per mån.
point1 skrev:
Att Ionity erbjuder högre laddhastighet till de som kan ta emot 350 kW (dvs ingen) är irrelevant, ingen vill som sagt betala för något ingen kan använda. Om de skulle erbjuda laddning med 3,5 MW skulle de inte kunna ta 13 euro per kWh för ingen kan använda det och ingen kommer vilja betala för det.
Även om du inte tycker det är relevant så är det väldigt relevant kostnadsmässigt. Det kostar Ionity 30.000 SEK+ i nätavgift att ha en enda laddare (I Sverige, troligen mer i andra länder). Den kostnaden måste nån betala. Ionity sysslar inte med välgörenhet. Ovanpå nätavgiften tillkommer självkart alla kostnader enligt ovan.

Jag ville bara vissa hur mycket dyrare det blir med högre effekt på laddaren, inte totala elpriset.
30 papp plus rörliga avgifter? Hur mycket kostar elen? Måste väl vara billigare än det man betalar som privatperson? Hur många kWh måste de sälja för att gå break even?
Elen är billig i jämförelse mot privatperson eftersom den fasta delen av kostnaden precis som ovan beskrivet är baserad på maximerad effekt. Det betalar spotpris + energiskatt utanpå det så säg att det kostar hälften av det som en privatperson har som kostnad, men med skillnaden att du har den stora fasta kostnaden på det.
Hade Ionity satt upp en massa laddare som Tesla hade den fasta kostnaden för varje troligt blivit långt mycket mindre eftersom man kunnat räkna med att inte alla laddar med 350kW på en och samma plats bara för att det finns uppsatta laddare för detta. Batterier hade också kunnat funka som tillägg då effekttopparna kunde kapats.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av yps »

Angående buffra energi till batterilager tror jag det är framtiden för snabbladdarna (alternativt för eldistribution överlag) för att hålla nere effekttopparna.
Var nyligen i Norge och där hade de 600kWh batterilager till en elfärja som laddades fullt på 2h, tömdes på 15min till färjan.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

zyax skrev:
Elen är billig i jämförelse mot privatperson eftersom den fasta delen av kostnaden precis som ovan beskrivet är baserad på maximerad effekt. Det betalar spotpris + energiskatt utanpå det så säg att det kostar hälften av det som en privatperson har som kostnad, men med skillnaden att du har den stora fasta kostnaden på det.
Hade Ionity satt upp en massa laddare som Tesla hade den fasta kostnaden för varje troligt blivit långt mycket mindre eftersom man kunnat räkna med att inte alla laddar med 350kW på en och samma plats bara för att det finns uppsatta laddare för detta. Batterier hade också kunnat funka som tillägg då effekttopparna kunde kapats.
Elen kostar lika mycket för företag som privatpersoner. Det är spotpriset på nordpool som gäller (ca 40-60 öre/kWh). Däremot blir överföringen av elen billigare med högre nätavgift. Hemma betalar man ca 500-1000 SEK per mån i nätavgift och kanske ca 20-30 öre/kWh för överföring. En 350KW anslutning kostar 30.000 SEK i mån i nätavgift + 1 öre/kWh i överföring.
Energiskatten är på 34,70 öre/kWh både för privat och företagskunder.
Ionity har valt en annan väg en Tesla och där garanterar man effekten på varje laddare. Så står det 4 st 350 kW stolpar så kan 4 st bilar ladda 350 kW. Det är ett strategiskt beslut som man tagit och som därmed kostar mycket pengar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

point1 skrev:
Ja den kostnaden kommer betalas av ionity när ingen laddar hos dom.
Att ge bort elen under inköpspris är ingen lösning. Du ska se att Ionity gjort en kalkyl och kommer få snurr på sin verksamhet, oavsett hur bitter du är. Ionity har skapat en premiumprodukt för premiumbilar med premiumpris. Precis som marknadsekonomin fungerar. Tesla har aldrig varit Ionitys målgrupp.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

point1 skrev:
EnTraktor skrev:
point1 skrev:
Ja den kostnaden kommer betalas av ionity när ingen laddar hos dom.
Att ge bort elen under inköpspris är ingen lösning. Du ska se att Ionity gjort en kalkyl och kommer få snurr på sin verksamhet, oavsett hur bitter du är. Ionity har skapat en premiumprodukt för premiumbilar med premiumpris. Precis som marknadsekonomin fungerar. Tesla har aldrig varit Ionitys målgrupp.
Aldrig laddat på Ionity och jag är inte bitter, däremot ställer jag mig frågande till dels om bilden är äkta, och om någon kommer betala dessa priser. Däremot så verkar du ju ha svårt att fatta vad vi andra menar. Att debitera kunden 100 000 kr/kWh kommer aldrig fungera, även om anläggningen kostar 15 miljarder att bygga. Det är upp till Ionity att hitta ett erbjudande som är acceptabelt för deras potentiella kunder, annars kommer det komma en annan aktör. Kanske deras laddare är dömda att misslyckas om de är så mycket dyrare än Teslas.
https://en.wikipedia.org/wiki/IONITY
It's a joint venture founded by the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and Volkswagen Group with Audi and Porsche, but other automotive manufacturers are invited to help expand the network.
Ionity är byggt av ett gäng bilbolag och främst avsett för deras bilar. Självklart kommer dom ge sina egna bilar fördelar precis som Tesla prioriterar sina bilar på SuperChargers. Skillnaden är att Ionity kommer tillåta andra ladda på deras nätverk, men dom tar ordentligt betalt för det. Jag tror knappast en Audi-ägare kommer betala 12 kr/kWh på Ionity utan det blir snarare runt 4-8 kr/kWh på lång sikt och billigare eller helt gratis på kort sikt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11190
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Det är rätt intressant. Man kan betala en massa för en bil men inte nåt för laddning, inte ens vid enstaka tillfällen vid långfärder. Då är det bättre att göra som Tesla gjorde i början, att de avsatte en viss del av försäljningspriset till att finansiera SuC, för det är det ingen som reagerar på. Det kanske de gör fortfarande, men att det kostar litegrann att ladda och att stå för länge kvar vid stolpen, har den psykologiska effekten att inte så värst många kommer att missbruka laddplatserna. (Som kanske blir risken om det är helt gratis, dvs betalt vid bilinköpet.)

(Jag riktar det här inlägget till mig själv. Tycker att över 10:-/kW är sjukt dyrt! :D )
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

point1 skrev:
Jerker skrev:
Det är rätt intressant. Man kan betala en massa för en bil men inte nåt för laddning, inte ens vid enstaka tillfällen vid långfärder. Då är det bättre att göra som Tesla gjorde i början, att de avsatte en viss del av försäljningspriset till att finansiera SuC, för det är det ingen som reagerar på. Det kanske de gör fortfarande, men att det kostar litegrann att ladda och att stå för länge kvar vid stolpen, har den psykologiska effekten att inte så värst många kommer att missbruka laddplatserna. (Som kanske blir risken om det är helt gratis, dvs betalt vid bilinköpet.)

(Jag riktar det här inlägget till mig själv. Tycker att över 10:-/kW är sjukt dyrt! :D )
Det är dyrt för kostnaden överstiger vad det kostar att köra en diesel eller bensinbil per mil eller att köra en Tesla och ladda på Superchargers.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är dyrt att äta på restaurang och åka taxi oxå. Man gör det för att man behöver ibland, inte för att det är billigt. Bilen ska laddas hemma och vid långresor laddas Teslan lämpligast på SuC. Om man får betala 50-100kW per år på Ionity, men sparar 2-3-4 timmar res/ladd/vänt-tid så är väl inte det hela världen?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11190
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

EnTraktor skrev:
point1 skrev:
Jerker skrev:
Det är rätt intressant. Man kan betala en massa för en bil men inte nåt för laddning, inte ens vid enstaka tillfällen vid långfärder. Då är det bättre att göra som Tesla gjorde i början, att de avsatte en viss del av försäljningspriset till att finansiera SuC, för det är det ingen som reagerar på. Det kanske de gör fortfarande, men att det kostar litegrann att ladda och att stå för länge kvar vid stolpen, har den psykologiska effekten att inte så värst många kommer att missbruka laddplatserna. (Som kanske blir risken om det är helt gratis, dvs betalt vid bilinköpet.)

(Jag riktar det här inlägget till mig själv. Tycker att över 10:-/kW är sjukt dyrt! :D )
Det är dyrt för kostnaden överstiger vad det kostar att köra en diesel eller bensinbil per mil eller att köra en Tesla och ladda på Superchargers.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är dyrt att äta på restaurang och åka taxi oxå. Man gör det för att man behöver ibland, inte för att det är billigt. Bilen ska laddas hemma och vid långresor laddas Teslan lämpligast på SuC. Om man får betala 50-100kW per år på Ionity, men sparar 2-3-4 timmar res/ladd/vänt-tid så är väl inte det hela världen?
Nej, det är ju egentligen inte det. Jag försökte bara peka på psykologin bakom som inte är så rationell. Det kostar ju lika mycket oavsett om man betalar det när man köper bilen eller när man laddar.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av loftux »

Vi som kört elbil ett tag vet att den största delen av laddningen sker hemma/på platser där det kostar betydligt mindre. Om man vi enstaka tillfällen måste ladda dyrt på Ionity så är det utslaget på totalt körda mil inte heller en så mycket (även om det faktiskt är många kronor vid tillfället som även jag kommer undvika).

Vad jag befarar är att vi kommer se jämförelsetabeller "Så här mycket kostar det köra elbil" i tidningar som tar priset från Ionity som en sanning vad det kostar per mil jämfört med fossilbil. Och då kommer många att tveka skaffa en elbil.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Stor risk ionity-stationer blir som Bee/Clever-stationer framöver, dvs öde och fulla av spindelväv, om de nu gör verklighet av dessa fantasipriser.

Själv tror jag de inte riktigt vågar än, de behöver fortfarande få folk att tro att det finns gångbara alternativ till Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av EnTraktor »

taliz skrev:
Stor risk ionity-stationer blir som Bee/Clever-stationer framöver, dvs öde och fulla av spindelväv, om de nu gör verklighet av dessa fantasipriser.

Själv tror jag de inte riktigt vågar än, de behöver fortfarande få folk att tro att det finns gångbara alternativ till Tesla.
Som sagt är dom höga priserna för icke Ionity bilar.
Ionity bilar kommer få mycket förmånligare priser.
Med stationer som bara har 3-4 stolpar så har Ionity inget större intresse av att laddarna blockas av konkurrenternas bilar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Skriv svar