Dörrhandtag fastfruset
Moderator: Redaktion
Dörrhandtag fastfruset
Första natten med riktig frost här. Dessutom regnade det igår. Jag hade satt på förvärmning c:a 20 minuter tidigare. Dörrhandtaget på förarsidan satt som berget. Jag försökte blåsa in lite varmluft runt det med det hjälpte inte. Däremot gick det att öppna på passagarsidan, dock med lite milt våld, och kunde sträcka mig in och öppna förarsidans dörr från insidan.
Hoppas att det bara var en olycklig kombination av fukt och frost.
Hoppas att det bara var en olycklig kombination av fukt och frost.
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Dörrhandtag fastfruset
Jag brukar ta en tvåliters fryspåse med varmt vatten och hålla mot handtagen. Tinar allt ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Lite väl low tech för att appliceras på en Tesla, imo...Gustafsson skrev:Jag brukar ta en tvåliters fryspåse med varmt vatten och hålla mot handtagen. Tinar allt ...

- Vulgarsonic
- Teslaägare
Knyt näven och dunka sen till handtaget med sidan av näven, släpper direkt.
Now we are talking! High tech!Vulgarsonic skrev:Knyt näven och dunka sen till handtaget med sidan av näven, släpper direkt.

- Vulgarsonic
- Teslaägare
Jepp, behöver inte vara svårare faktiskt, använde det själv senast i morse.Jerker skrev:Now we are talking! High tech!Vulgarsonic skrev:Knyt näven och dunka sen till handtaget med sidan av näven, släpper direkt.
Frågan är ju bara hur länge. Lite svårt att beräkna.tomla skrev:Kör med längre förvärmning.
Då slipper du våld.
-
Hade samma problem, fast förutom handtagen var även fönsterna samt sidospeglarna fastfrusna. Tror det var ca -1 inatt, misstänker att det blir jobbigt i vinter. Hade dock ej förvärmt alls, men jag tycker nog en bil ska klara av nån enstaka minusgrad oavsett.
Vad är skillnaden mot andra bilar? Används kupévärmare på dessa?sime skrev:Hade samma problem, fast förutom handtagen var även fönsterna samt sidospeglarna fastfrusna. Tror det var ca -1 inatt, misstänker att det blir jobbigt i vinter. Hade dock ej förvärmt alls, men jag tycker nog en bil ska klara av nån enstaka minusgrad oavsett.
Jag har i och för sig en model S. Under mina 4 år har jag noterat att det är bara när vädret går från väldigt fuktigt till fruset som det blir så mycket is att handtagen och rutorna fryser fast. Då brukar jag starta värmen direkt på morgonen så att den får gå en hel timma. När det är konstant minus och inte så fuktigt då räcker en kvart.
Sen är det faktiskt inte så stor skillnad på förbrukningen för en timma mot en kvart för den mesta värmningen sker första minuterna sen ska bilen bara varmhållas c:a 1kw brukar jag räkna med alltid räcker för varmhållning.
Sen är det faktiskt inte så stor skillnad på förbrukningen för en timma mot en kvart för den mesta värmningen sker första minuterna sen ska bilen bara varmhållas c:a 1kw brukar jag räkna med alltid räcker för varmhållning.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Utanpåliggande handtag ?TeslaM3 skrev:Vad är skillnaden mot andra bilar? Används kupévärmare på dessa?
Att dörrarna har varit svåra att få upp pga is har jag varit med om med x antal andra bilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Karmlösa dörrar och infällda handtag.Laban skrev:Utanpåliggande handtag ?TeslaM3 skrev:Vad är skillnaden mot andra bilar? Används kupévärmare på dessa?
Att dörrarna har varit svåra att få upp pga is har jag varit med om med x antal andra bilar.
-
Omfattningen av problemet beror säkert mycket på var man bor och hur skyddat man parkerat bilen. Ju fuktigare desto värre (i Sverige finns iofs kanske bara fuktigt eller mycket fuktigt som alternativ). Model 3 är ju i alla fall inte speciellt bra designad med tanke på detta problem. Men kanske var förra natten ovanligt svår, jag hade i alla fall rätt mycket is på bilen.
Nissan Leaf 2014
- Gustafsson
- Teslaägare
Well man får kamouflera påsen i nåt som ser hightech ut bara, typ som en energistråleapparat...Jerker skrev:Lite väl low tech för att appliceras på en Tesla, imo...Gustafsson skrev:Jag brukar ta en tvåliters fryspåse med varmt vatten och hålla mot handtagen. Tinar allt ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gustafsson skrev:Well man får kamouflera påsen i nåt som ser hightech ut bara, typ som en energistråleapparat...Jerker skrev:Lite väl low tech för att appliceras på en Tesla, imo...Gustafsson skrev:Jag brukar ta en tvåliters fryspåse med varmt vatten och hålla mot handtagen. Tinar allt ...

- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
På mina förra bilar, Audi A3 och A6, har jag alltid fått upp bakluckan när handtagen frusit fast. Det var dock kombi och jag var yngre på den tiden...
Driver sajten Car.info
Skillnaden är att det finns packning samt nån smörja gulaktigt i alla fall på BMWTeslaM3 skrev:Vad är skillnaden mot andra bilar? Används kupévärmare på dessa?sime skrev:Hade samma problem, fast förutom handtagen var även fönsterna samt sidospeglarna fastfrusna. Tror det var ca -1 inatt, misstänker att det blir jobbigt i vinter. Hade dock ej förvärmt alls, men jag tycker nog en bil ska klara av nån enstaka minusgrad oavsett.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
High five-tech!Jerker skrev:Now we are talking! High tech!Vulgarsonic skrev:Knyt näven och dunka sen till handtaget med sidan av näven, släpper direkt.
Jag brukar trycka på "hi" eller snarare vindrutedefrostern, då blir det "hi"
Men hur länge går det på "hi" skulle vilja att den gick ner och höll värmen efter ett tag. Inte ökade konstant vilket jag tror den gör?
Men hur länge går det på "hi" skulle vilja att den gick ner och höll värmen efter ett tag. Inte ökade konstant vilket jag tror den gör?
Kan man inte öppna dörren elektriskt från appen? Är inte innerhandtaget en strömbrytare?
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Den svenska varianten att knyta näven.Jerker skrev:Now we are talking! High tech!Vulgarsonic skrev:Knyt näven och dunka sen till handtaget med sidan av näven, släpper direkt.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Kanske går att 3D printa en hållare med en fjärrstyrd solenoid i som trycker på knappen på insidan. Kanske säljer bra här i Norden?Fredrik j skrev:Kan man inte öppna dörren elektriskt från appen? Är inte innerhandtaget en strömbrytare?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nu tänkte jag att knappen eventuellt är ansluten till centraldatorn. Samma dator är antagligen också ansluten till dörrlåset.Pontus skrev:Kanske går att 3D printa en hållare med en fjärrstyrd solenoid i som trycker på knappen på insidan. Kanske säljer bra här i Norden?Fredrik j skrev:Kan man inte öppna dörren elektriskt från appen? Är inte innerhandtaget en strömbrytare?