Hur sköter bilfirmorna batterierna?
Moderator: Redaktion
Hur sköter bilfirmorna batterierna?
Jag märker att en del bilar blir stående hos bilfirmor i flera månader utan att bli sålda. En del av de ställena verkar inte ha någon koll alls på batteribilar. Hur påverkas batterierna av bara stå länge? Jag misstänker att de i många fall laddar upp till 100% också, och kanske låter bilen stå så ett bra tag sedan. Hur mycket kan hända över några månader om batterierna sköts dåligt? Ska man vara vaksam på något särskilt om man vill köpa en bil som har stått länge hos handlaren?
Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?
Har hört om flera Nissan Leaf och Evalia som stått länge hos någon handlare och fått sina batterier förstörda. Antagligen så har de låtit bilarna stå med 100% i laddning och kabeln ansluten.
Troligtvis. Inte ens 12v batterier kan dom hålla laddade. Vanligt med låg batterispänning i beg-hallarna. Och ett 12v är ju välkänd teknik...
Jag mailade påtagliga gånger att de skulle sätta på laddning på Teslan. Tillslut ledsnade jag att höra av mig till dem. Var hos Kamux den stod och jag hade inte velat haft det batteriet sen.
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh -
Dumheter. Mina Leafar står "alltid" inkopplade, hemma eller på jobbet. Den lilla degraderingen av batteriet som syns har snarare orsakats av alla i och urladdningar, inte av att bilen stått fulladdad.LarsL skrev:Har hört om flera Nissan Leaf och Evalia som stått länge hos någon handlare och fått sina batterier förstörda. Antagligen så har de låtit bilarna stå med 100% i laddning och kabeln ansluten.
Visst, i teorin så förkortas livslängden, men laddningen avslutas vid en noga vald spänning för att det inte ska vara något problem i normala klimat. Vid extrem värme förstörs batterierna snabbt så där kommer det att ha betydelse. Något för den som äger en elbil i Sahara eller Death Valley att bekymra sig om.
Men jag antar att du kör dina bilar? Detta handlar alltså om bilar som inte körs alls utan bara står månad efter månad med 100%.HenrikC skrev:Dumheter. Mina Leafar står "alltid" inkopplade, hemma eller på jobbet. Den lilla degraderingen av batteriet som syns har snarare orsakats av alla i och urladdningar, inte av att bilen stått fulladdad.LarsL skrev:Har hört om flera Nissan Leaf och Evalia som stått länge hos någon handlare och fått sina batterier förstörda. Antagligen så har de låtit bilarna stå med 100% i laddning och kabeln ansluten.
Det finns som sagt flera exempel där personer köpt bilar med låga milantal men några år på nacken som stått länge hos handlarna.
Det är också så här du kan döda ditt laptop-batteri. Genom att låta laptopen stå inkopplad hela dagen och topp ladda batteriet dagarna i ända.
Detta är inte Dumheter utan ett faktum.
Är i princip bara Tesla som tillåter att bilarna laddas till 100%. De andra har inbyggda marginaler. Så problemet med 100% gäller nog i princip bara Tesla.
De andra har också betydligt lägre ”självurladdning”. Typiskt <10%/månad så inte där är det nog heller så vanligt att de sjunker till 0=brickas. Men det förekommer självklart men då ska de stå läääänge och vara lite laddat från början. Typ som Peugeot RX5008? där de blev stående i hamnlager läääänge och enligt uppgift fick byta mååånga batterier.
En PHEV har dessutom betydligt mer inbyggd ”marginal” i botten eftersom de ”cyklas” så ofta. Där används bara kanske 60-75%. Så när de visar låga % är det inte så lågt egentligen.
Så slutsatsen är nog att Tesla är de som är största risken att de råkar bli ”brickade” hos tex en handlare/verkstad/(auktionsbolag i USA med krockade bilar) osv. Ganska många Roadsters det har hänt på genom åren. Särskilt eftersom laddningen INTE återupptas automatiskt om strömmen bryts. (Krävs en manuell återställning/start på originalkabeln).
Kan tillägga att min Roadster alltid stått med typ 86% och kabel ansluten. Idag 10år gammal har den ca 97% kvar i kapacitet.

De andra har också betydligt lägre ”självurladdning”. Typiskt <10%/månad så inte där är det nog heller så vanligt att de sjunker till 0=brickas. Men det förekommer självklart men då ska de stå läääänge och vara lite laddat från början. Typ som Peugeot RX5008? där de blev stående i hamnlager läääänge och enligt uppgift fick byta mååånga batterier.
En PHEV har dessutom betydligt mer inbyggd ”marginal” i botten eftersom de ”cyklas” så ofta. Där används bara kanske 60-75%. Så när de visar låga % är det inte så lågt egentligen.
Så slutsatsen är nog att Tesla är de som är största risken att de råkar bli ”brickade” hos tex en handlare/verkstad/(auktionsbolag i USA med krockade bilar) osv. Ganska många Roadsters det har hänt på genom åren. Särskilt eftersom laddningen INTE återupptas automatiskt om strömmen bryts. (Krävs en manuell återställning/start på originalkabeln).
Kan tillägga att min Roadster alltid stått med typ 86% och kabel ansluten. Idag 10år gammal har den ca 97% kvar i kapacitet.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Går det att se laddningshistorik i "skärmen" i bilen? Och hur mycket kan man lita på den angivna räckvidden i bilen om man ber dem ladda upp bilen till 100% inför att man ska titta på den?
Från Sverige, Norge eller övriga nordeuropa? Exempel från USA räknas inte. Inte samma klimat.LarsL skrev:Det finns som sagt flera exempel där personer köpt bilar med låga milantal men några år på nacken som stått länge hos handlarna.
Som sagt.Leo skrev:Kan tillägga att min Roadster alltid stått med typ 86% och kabel ansluten. Idag 10år gammal har den ca 97% kvar i kapacitet.
De jag känner till är från Nissan Leaf och Nissan eNV200 i Sverige. Dessa bilar blev stående hos handlare som nya, framförallt innan elbilsförsäljningen tog fart 2015-16. Typiskt har dessa bilar bara gått 5-700 mil men är 2 år gamla. En sådan bil skulle jag rekommendera att undvika.HenrikC skrev:Från Sverige, Norge eller övriga nordeuropa? Exempel från USA räknas inte. Inte samma klimat.LarsL skrev:Det finns som sagt flera exempel där personer köpt bilar med låga milantal men några år på nacken som stått länge hos handlarna.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det är två olika negativa faktorer. Blanda inte ihop dem.HenrikC skrev:Från Sverige, Norge eller övriga nordeuropa? Exempel från USA räknas inte. Inte samma klimat.LarsL skrev:Det finns som sagt flera exempel där personer köpt bilar med låga milantal men några år på nacken som stått länge hos handlarna.
Som sagt.Leo skrev:Kan tillägga att min Roadster alltid stått med typ 86% och kabel ansluten. Idag 10år gammal har den ca 97% kvar i kapacitet.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Jag tror också att detta är ett problem som drabbar främst äldre Teslor. Min Model S stod hos bilhandlaren bara någon vecka innan jag fick ringa och be dem att koppla in sladden. Då hade den tappat runt 30% om jag minns rätt. Sen stod den hos någon bilhandlare i Norge i över ett halvår utan att jag hade åtkomst via appen. Hoppas verkligen att de hade koll på laddningen. Annars är den stendöd nu.Leo skrev:Är i princip bara Tesla som tillåter att bilarna laddas till 100%. De andra har inbyggda marginaler. Så problemet med 100% gäller nog i princip bara Tesla.![]()
Min e-tron stod oanvänd i över en månad i väntan på dragkrok. Den har tappat 0% under tiden, e-Golfen visar samma beteende. Den tappar ingenting. Så sett tror jag inte att det är ett större problem att låta elbilar stå en längre tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är som sagt inte urladdning som dödat Nissan bilarnas batteri utan konstant uppladdning.
Rekommendationen för långtidsförvaring av en Tesla borde väl vara: Sätt laddning till 50% och låt bilen vara inkopplad.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
-
Det är bara att kolla på en av 3:orna på blocket. På bilderna i hallen som de tagit står bilen på typ 5% laddning...
https://mobil.blocket.se/annons/stockho ... t/86681578
https://mobil.blocket.se/annons/stockho ... t/86681578
Någon som vet något om detta??La_Jungla skrev:Går det att se laddningshistorik i "skärmen" i bilen? Och hur mycket kan man lita på den angivna räckvidden i bilen om man ber dem ladda upp bilen till 100% inför att man ska titta på den?
Om man tittar på en bil som en handlare haft säg 2-3 månader. Vad ska man vara uppmärksam på när det gäller batteriet?
- Off Grid Byggaren
Pratade med en som jobbade på BMW, de har fått direktiv att var femte vecka ska elbilarna och laddhybriderna laddas upp till 65%.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Detta gäller även företaget Tesla använder sig av för att sälja CPO bilar, slår man in regnummer i länken för att kunna se bilder har 9/10 bilar under 0-20% SoC vid fotografering. Sett flera med 0% och effektbegränsning från topp till tå.
På min Roadster kan man i loggarna tydligen se tex varenda laddning sen bilen var ny!
Fick hjälp från USA att granska loggarna inför köp och fick då höra att bilen enligt loggarna bara laddats till 100% en enda gång på 10år.
Dock har den ju samtidigt körts väldigt lite så frågan är ju hur mycket som egentligen får plats i loggminnet också?
Fick hjälp från USA att granska loggarna inför köp och fick då höra att bilen enligt loggarna bara laddats till 100% en enda gång på 10år.

Dock har den ju samtidigt körts väldigt lite så frågan är ju hur mycket som egentligen får plats i loggminnet också?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
- Gustafsson
- Teslaägare
Hur fick du över loggarna till USA och till vem ? Min har gått ca 3700 och det vore kul att se historien. Själv laddat fullt två gånger...Bilen har dock stått på bilfirma åtminstone en gång.Leo skrev:På min Roadster kan man i loggarna tydligen se tex varenda laddning sen bilen var ny!
Fick hjälp från USA att granska loggarna inför köp och fick då höra att bilen enligt loggarna bara laddats till 100% en enda gång på 10år.![]()
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16