Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av La_Jungla »

Jag märker att en del bilar blir stående hos bilfirmor i flera månader utan att bli sålda. En del av de ställena verkar inte ha någon koll alls på batteribilar. Hur påverkas batterierna av bara stå länge? Jag misstänker att de i många fall laddar upp till 100% också, och kanske låter bilen stå så ett bra tag sedan. Hur mycket kan hända över några månader om batterierna sköts dåligt? Ska man vara vaksam på något särskilt om man vill köpa en bil som har stått länge hos handlaren?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av LarsL »

Har hört om flera Nissan Leaf och Evalia som stått länge hos någon handlare och fått sina batterier förstörda. Antagligen så har de låtit bilarna stå med 100% i laddning och kabeln ansluten.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av Fredrik j »

Troligtvis. Inte ens 12v batterier kan dom hålla laddade. Vanligt med låg batterispänning i beg-hallarna. Och ett 12v är ju välkänd teknik...
Användarvisningsbild
seafarer
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 nov 2016 19:33
Ort: Helsingborg

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av seafarer »

Jag mailade påtagliga gånger att de skulle sätta på laddning på Teslan. Tillslut ledsnade jag att höra av mig till dem. Var hos Kamux den stod och jag hade inte velat haft det batteriet sen.
MS 85 -14 - Såld
MS 70D -15 AP1 - Såld
MS P100DL -19 - Såld
M3 LR -21 - äger fortfarande
Hyundai Kona 64kWh - såld
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av HenrikC »

LarsL skrev:
Har hört om flera Nissan Leaf och Evalia som stått länge hos någon handlare och fått sina batterier förstörda. Antagligen så har de låtit bilarna stå med 100% i laddning och kabeln ansluten.
Dumheter. Mina Leafar står "alltid" inkopplade, hemma eller på jobbet. Den lilla degraderingen av batteriet som syns har snarare orsakats av alla i och urladdningar, inte av att bilen stått fulladdad.

Visst, i teorin så förkortas livslängden, men laddningen avslutas vid en noga vald spänning för att det inte ska vara något problem i normala klimat. Vid extrem värme förstörs batterierna snabbt så där kommer det att ha betydelse. Något för den som äger en elbil i Sahara eller Death Valley att bekymra sig om.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av LarsL »

HenrikC skrev:
LarsL skrev:
Har hört om flera Nissan Leaf och Evalia som stått länge hos någon handlare och fått sina batterier förstörda. Antagligen så har de låtit bilarna stå med 100% i laddning och kabeln ansluten.
Dumheter. Mina Leafar står "alltid" inkopplade, hemma eller på jobbet. Den lilla degraderingen av batteriet som syns har snarare orsakats av alla i och urladdningar, inte av att bilen stått fulladdad.
Men jag antar att du kör dina bilar? Detta handlar alltså om bilar som inte körs alls utan bara står månad efter månad med 100%.
Det finns som sagt flera exempel där personer köpt bilar med låga milantal men några år på nacken som stått länge hos handlarna.
Det är också så här du kan döda ditt laptop-batteri. Genom att låta laptopen stå inkopplad hela dagen och topp ladda batteriet dagarna i ända.
Detta är inte Dumheter utan ett faktum.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av Leo »

Är i princip bara Tesla som tillåter att bilarna laddas till 100%. De andra har inbyggda marginaler. Så problemet med 100% gäller nog i princip bara Tesla. ;)

De andra har också betydligt lägre ”självurladdning”. Typiskt <10%/månad så inte där är det nog heller så vanligt att de sjunker till 0=brickas. Men det förekommer självklart men då ska de stå läääänge och vara lite laddat från början. Typ som Peugeot RX5008? där de blev stående i hamnlager läääänge och enligt uppgift fick byta mååånga batterier.

En PHEV har dessutom betydligt mer inbyggd ”marginal” i botten eftersom de ”cyklas” så ofta. Där används bara kanske 60-75%. Så när de visar låga % är det inte så lågt egentligen.

Så slutsatsen är nog att Tesla är de som är största risken att de råkar bli ”brickade” hos tex en handlare/verkstad/(auktionsbolag i USA med krockade bilar) osv. Ganska många Roadsters det har hänt på genom åren. Särskilt eftersom laddningen INTE återupptas automatiskt om strömmen bryts. (Krävs en manuell återställning/start på originalkabeln).

Kan tillägga att min Roadster alltid stått med typ 86% och kabel ansluten. Idag 10år gammal har den ca 97% kvar i kapacitet.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av La_Jungla »

Går det att se laddningshistorik i "skärmen" i bilen? Och hur mycket kan man lita på den angivna räckvidden i bilen om man ber dem ladda upp bilen till 100% inför att man ska titta på den?
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av HenrikC »

LarsL skrev:
Det finns som sagt flera exempel där personer köpt bilar med låga milantal men några år på nacken som stått länge hos handlarna.
Från Sverige, Norge eller övriga nordeuropa? Exempel från USA räknas inte. Inte samma klimat.
Leo skrev:
Kan tillägga att min Roadster alltid stått med typ 86% och kabel ansluten. Idag 10år gammal har den ca 97% kvar i kapacitet.
Som sagt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av LarsL »

HenrikC skrev:
LarsL skrev:
Det finns som sagt flera exempel där personer köpt bilar med låga milantal men några år på nacken som stått länge hos handlarna.
Från Sverige, Norge eller övriga nordeuropa? Exempel från USA räknas inte. Inte samma klimat.
De jag känner till är från Nissan Leaf och Nissan eNV200 i Sverige. Dessa bilar blev stående hos handlare som nya, framförallt innan elbilsförsäljningen tog fart 2015-16. Typiskt har dessa bilar bara gått 5-700 mil men är 2 år gamla. En sådan bil skulle jag rekommendera att undvika.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av Teslaspolen »

HenrikC skrev:
LarsL skrev:
Det finns som sagt flera exempel där personer köpt bilar med låga milantal men några år på nacken som stått länge hos handlarna.
Från Sverige, Norge eller övriga nordeuropa? Exempel från USA räknas inte. Inte samma klimat.
Leo skrev:
Kan tillägga att min Roadster alltid stått med typ 86% och kabel ansluten. Idag 10år gammal har den ca 97% kvar i kapacitet.
Som sagt.
Det är två olika negativa faktorer. Blanda inte ihop dem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Är i princip bara Tesla som tillåter att bilarna laddas till 100%. De andra har inbyggda marginaler. Så problemet med 100% gäller nog i princip bara Tesla. ;)

De andra har också betydligt lägre ”självurladdning”. Typiskt <10%/månad så inte där är det nog heller så vanligt att de sjunker till 0=brickas. Men det förekommer självklart men då ska de stå läääänge och vara lite laddat från början. Typ som Peugeot RX5008? där de blev stående i hamnlager läääänge och enligt uppgift fick byta mååånga batterier.
Jag tror också att detta är ett problem som drabbar främst äldre Teslor. Min Model S stod hos bilhandlaren bara någon vecka innan jag fick ringa och be dem att koppla in sladden. Då hade den tappat runt 30% om jag minns rätt. Sen stod den hos någon bilhandlare i Norge i över ett halvår utan att jag hade åtkomst via appen. Hoppas verkligen att de hade koll på laddningen. Annars är den stendöd nu.
Min e-tron stod oanvänd i över en månad i väntan på dragkrok. Den har tappat 0% under tiden, e-Golfen visar samma beteende. Den tappar ingenting. Så sett tror jag inte att det är ett större problem att låta elbilar stå en längre tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av LarsL »

Det är som sagt inte urladdning som dödat Nissan bilarnas batteri utan konstant uppladdning.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av Bjorn »

Rekommendationen för långtidsförvaring av en Tesla borde väl vara: Sätt laddning till 50% och låt bilen vara inkopplad.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av vibrationsfri »

Det är bara att kolla på en av 3:orna på blocket. På bilderna i hallen som de tagit står bilen på typ 5% laddning...
https://mobil.blocket.se/annons/stockho ... t/86681578
pinky
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 okt 2019 11:55

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av pinky »

La_Jungla skrev:
Går det att se laddningshistorik i "skärmen" i bilen? Och hur mycket kan man lita på den angivna räckvidden i bilen om man ber dem ladda upp bilen till 100% inför att man ska titta på den?
Någon som vet något om detta??
Om man tittar på en bil som en handlare haft säg 2-3 månader. Vad ska man vara uppmärksam på när det gäller batteriet?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2456
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Pratade med en som jobbade på BMW, de har fått direktiv att var femte vecka ska elbilarna och laddhybriderna laddas upp till 65%.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av NEO »

Detta gäller även företaget Tesla använder sig av för att sälja CPO bilar, slår man in regnummer i länken för att kunna se bilder har 9/10 bilar under 0-20% SoC vid fotografering. Sett flera med 0% och effektbegränsning från topp till tå.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av Leo »

På min Roadster kan man i loggarna tydligen se tex varenda laddning sen bilen var ny!

Fick hjälp från USA att granska loggarna inför köp och fick då höra att bilen enligt loggarna bara laddats till 100% en enda gång på 10år. :P

Dock har den ju samtidigt körts väldigt lite så frågan är ju hur mycket som egentligen får plats i loggminnet också?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5858
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur sköter bilfirmorna batterierna?

Inlägg av Gustafsson »

Leo skrev:
På min Roadster kan man i loggarna tydligen se tex varenda laddning sen bilen var ny!

Fick hjälp från USA att granska loggarna inför köp och fick då höra att bilen enligt loggarna bara laddats till 100% en enda gång på 10år. :P

Dock har den ju samtidigt körts väldigt lite så frågan är ju hur mycket som egentligen får plats i loggminnet också?
Hur fick du över loggarna till USA och till vem ? Min har gått ca 3700 och det vore kul att se historien. Själv laddat fullt två gånger...Bilen har dock stått på bilfirma åtminstone en gång.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar