Prova ChaDeMo-adaptern så tidigt som möjligt för att se att det inte är något fel på den.
Tack för oändligt smart tips. Nu har ju Tesla stängt och det är inte öppet i morgon, så om det skulle vara något fel så behöver jag akut-låna en från någon
Testar den på vägen ner till Karlskrona. Ska kika lite i PlugShare var det är smartast att ladda..
Hittade en svart Tesla som såg ut att vara dannis. Det var dessvärre en lång repa på sidan av bilen, men de hade tejpat över den snyggt med svart eltejp så man såg det knappt. Tror inte att danni kommer bli så missnöjd...
Hörru! Inte ok! :p
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Hittade en svart Tesla som såg ut att vara dannis. Det var dessvärre en lång repa på sidan av bilen, men de hade tejpat över den snyggt med svart eltejp så man såg det knappt. Tror inte att danni kommer bli så missnöjd...
Hörru! Inte ok! :p
Haha
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Okej.. det är 32 mil till Karlskrona. Det betyder att jag borde ladda en gång på vägen ner - annars kommer jag fram till Karlskrona med helt tomt batteri och det vill jag inte... vill ha ca. 10 mils räckvidd när jag kör på båten, så att jag slipper hålla på och mecka med laddning det första jag gör i Gdynia.
Det snuskiga nu är att det ser väldigt tomt ut i Småland. De snåla smålänningarna har inte satt upp en enda laddare längs min rutt, så det ser ut som att Karlshamn blir första möjlighet.
Det är 27 mil dit. Inte optimalt.. Kanske ska stanna en liten stund i Falkenberg ändå och ta en kopp kaffe.
Men du planerar att ladda lite i Karlskrona på den privata superchargern?
Visst sjutton! Den hade jag alldeles glömt! Hmm.. det kastar om spelplanen något.
Då har jag ju en del alternativ när jag väl kommer till Blekinge. Tråkigt att det är så glest i Småland..
Visst sjutton! Den hade jag alldeles glömt! Hmm.. det kastar om spelplanen något.
Då har jag ju en del alternativ när jag väl kommer till Blekinge. Tråkigt att det är så glest i Småland..
Kul att man kan vara till hjälp Ett litet stopp på en chademo på vägen och sen toppa av i Karlskrona i väntan på färjan kanske. Hur mkt tid har ni i Karlskrona innan färjan? Finns grym glass på torget om de inte stängt för säsongen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Kul att man kan vara till hjälp Ett litet stopp på en chademo på vägen och sen toppa av i Karlskrona i väntan på färjan kanske. Hur mkt tid har ni i Karlskrona innan färjan? Finns grym glass på torget om de inte stängt för säsongen.
Vi kommer ha oceaner av tid i Karlskrona. Båten går inte förrän kl. 9 och vi borde vara där redan kl 18.
Det var längesedan jag var i Karlskrona - minns att det är en väldigt vacker stad.. det får bli en glass medan bilen laddar. Är det någon som kan adressen till de privata superladdarna?
Tänkte också påminna om Karlskrona men chaulin hann före.
Dock är den ingen Supercharger utan en Fast charger, 60 kW tror jag. Mer än Chademo i alla fall.
Höll på att stava Fat charger, men det är väl MAX det?
Go' tur!
PS: Landbron tror jag det heter; borde finnas på navigatorn.
Har för mig att Chademo-adaptern tankar hem ny firmware första gången man använder den. Vet inte hur mobilnätet fungerar i Polen men jag hade nog testat den i Sverige innan resa till Polen för att vara på det säkra. Det ska finnas ett par Chademo på Skeppsbrokajen.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Då är vi framme i Kungsbacka, 4 timmar efter att vi gav oss av. Med ChaDeMo-adapter i bilen som jag strax ska packa upp och titta på... Det kliar i fingrarna!
216km laddning kvar - bilen kommer vara fulladdad i morgon kl 14 när vi ska köra..
Du får maila Tesla och be dom ändra färg och fälg på skärmarna
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har för mig att Chademo-adaptern tankar hem ny firmware första gången man använder den. Vet inte hur mobilnätet fungerar i Polen men jag hade nog testat den i Sverige innan resa till Polen för att vara på det säkra.
De ska ha uppdaterat firmware hos Tesla i Mölndal, men jag tar till mig av tipset och ser till att testa innan jag lämnar landet.
Så, då står Beatrice på 25A-laddaren vid Kungsmässan i Kungsbacka och får lite välbehövlig mat inför en lång ritt i morgon. Husse köper lördagsgodis till barnen!
Har för mig att Chademo-adaptern tankar hem ny firmware första gången man använder den. Vet inte hur mobilnätet fungerar i Polen men jag hade nog testat den i Sverige innan resa till Polen för att vara på det säkra. Det ska finnas ett par Chademo på Skeppsbrokajen.
Mobilnätet fungerade sjuttioelva gånger bättre i Polen än tex tyskland.
Vi ska bo på Dom & House - Apartments Waterlane.
Åker tillbaka på fredag kväll.
Har laddat på vanlig 10A enfas under natten och nu är batteriet laddat till den nivå jag brukar ha det. Ska öka lite om en stund så att det är fullt när vi åker kl 14. Återigen - jag behöver inte fylla batteriet, ska bara till ChaDeMo-laddaren i Laholm nu och testa ChaDeMo-adaptern. Där fyller jag på lite för att testa adaptern, vi försöker köpa en kopp kaffe och kanske glass till barnen, och sedan drar vi vidare till Karlskrona.
Var ute en liten sväng för att köpa tandborstar och tandkräm på Ica (hade givetvis glömt necessären hemma) och gjorde av med lite energi. Nu tycker den att det ska ta 8 timmar att fylla upp den resterande lilla plutten på 10A, och så lång tid har vi ju inte. Ojojoj hur ska det här gå?
Snart avfärd igen. Kl. 14 kör vi vidare mot Karlskrona för båten över till Polen. Men först ett stopp i Laholm för att testa den nya ChaDeMo-adaptern.
Vill ni att jag fortsätter att "blogga" från Gdansk-resan, eller räcker det nu?