Så om Tesla har inte sagt nånting så är allt inte klart?Makinho skrev:Menar att både Tesla och, i mitt fall, volvofinans har bekräftat att allt är klart. så nu ska man bara invänta en bil=)azimuth skrev:Beställde bilen den 7:e okt, betalningen ordnad den 11:e. En blå SR+ men krok & vinterdäck.
Undrar vad andra menar med "bekräftad order". Ska man få någon bekräftelse på beställningen? Sista jag hörde om min var banken som skrev att de skickade beställningen till Tesla och det är de nu som ska kontakta mig ang. leveransen.
Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
7/10-19, Model 3 SR+, blå med dragkrok och svart-vit interiör
Även om Tesla verkar vara en bra bil så har de nog en lång resa kvar på mkt annat. Fick bekräftat att min bil var beställd inne på mitt konto (det första steget i allmän info var "ibockad"). Det som gjorde min konfunderad vara att jag helt plötsligt såg två bilar på min sida så jag ringde Tesla. De sa då att allt var fixat och bockade i alla rutor förutom den sista (leverans). Ser fortfarande två bilar men det skulle lösa sig självt enligt Tesla.azimuth skrev:Så om Tesla har inte sagt nånting så är allt inte klart?Makinho skrev:Menar att både Tesla och, i mitt fall, volvofinans har bekräftat att allt är klart. så nu ska man bara invänta en bil=)azimuth skrev:Beställde bilen den 7:e okt, betalningen ordnad den 11:e. En blå SR+ men krok & vinterdäck.
Undrar vad andra menar med "bekräftad order". Ska man få någon bekräftelse på beställningen? Sista jag hörde om min var banken som skrev att de skickade beställningen till Tesla och det är de nu som ska kontakta mig ang. leveransen.
ring och kolla=)Makinho skrev:Även om Tesla verkar vara en bra bil så har de nog en lång resa kvar på mkt annat. Fick bekräftat att min bil var beställd inne på mitt konto (det första steget i allmän info var "ibockad"). Det som gjorde min konfunderad vara att jag helt plötsligt såg två bilar på min sida så jag ringde Tesla. De sa då att allt var fixat och bockade i alla rutor förutom den sista (leverans). Ser fortfarande två bilar men det skulle lösa sig självt enligt Tesla.azimuth skrev:Så om Tesla har inte sagt nånting så är allt inte klart?Makinho skrev:Menar att både Tesla och, i mitt fall, volvofinans har bekräftat att allt är klart. så nu ska man bara invänta en bil=)azimuth skrev:Beställde bilen den 7:e okt, betalningen ordnad den 11:e. En blå SR+ men krok & vinterdäck.
Ok, det är också alla rutor förutom den sista på min beställning. Står det också så på din?Makinho skrev:Även om Tesla verkar vara en bra bil så har de nog en lång resa kvar på mkt annat. Fick bekräftat att min bil var beställd inne på mitt konto (det första steget i allmän info var "ibockad"). Det som gjorde min konfunderad vara att jag helt plötsligt såg två bilar på min sida så jag ringde Tesla. De sa då att allt var fixat och bockade i alla rutor förutom den sista (leverans). Ser fortfarande två bilar men det skulle lösa sig självt enligt Tesla.azimuth skrev:Så om Tesla har inte sagt nånting så är allt inte klart?Makinho skrev:Menar att både Tesla och, i mitt fall, volvofinans har bekräftat att allt är klart. så nu ska man bara invänta en bil=)azimuth skrev:Beställde bilen den 7:e okt, betalningen ordnad den 11:e. En blå SR+ men krok & vinterdäck.
"Nästa steg
Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning."
- erikande02
- Teslaägare
Någon som vet hur transporten av Teslabilar till Sverige går till?
Fartyget anländer från USA till Belgien... Vad händer sedan? Hur lång tid brukar det ta att frakta bilarna till Sverige? Går de på båt eller lastbil till Sverige?
Fartyget anländer från USA till Belgien... Vad händer sedan? Hur lång tid brukar det ta att frakta bilarna till Sverige? Går de på båt eller lastbil till Sverige?
Såvitt jag vet så plockar de isär bilarna i 2-3 stora delar och lastar på båtar. Sedan i Nederländerna sätter de bilen ihop igen, testar och sedan levererar till kunderna.erikande02 skrev:Någon som vet hur transporten av Teslabilar till Sverige går till?
Det gäller inte model 3. De importeras hela. S och X däremot, de importeras i delar.azimuth skrev:Såvitt jag vet så plockar de isär bilarna i 2-3 stora delar och lastar på båtar. Sedan i Nederländerna sätter de bilen ihop igen, testar och sedan levererar till kunderna.erikande02 skrev:Någon som vet hur transporten av Teslabilar till Sverige går till?
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Det är bara för model S och X. 3:orna går på lastbil till Sverige från Belgien.azimuth skrev:Såvitt jag vet så plockar de isär bilarna i 2-3 stora delar och lastar på båtar. Sedan i Nederländerna sätter de bilen ihop igen, testar och sedan levererar till kunderna.erikande02 skrev:Någon som vet hur transporten av Teslabilar till Sverige går till?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Yes! Samma!azimuth skrev:Ok, det är också alla rutor förutom den sista på min beställning. Står det också så på din?Makinho skrev:Även om Tesla verkar vara en bra bil så har de nog en lång resa kvar på mkt annat. Fick bekräftat att min bil var beställd inne på mitt konto (det första steget i allmän info var "ibockad"). Det som gjorde min konfunderad vara att jag helt plötsligt såg två bilar på min sida så jag ringde Tesla. De sa då att allt var fixat och bockade i alla rutor förutom den sista (leverans). Ser fortfarande två bilar men det skulle lösa sig självt enligt Tesla.azimuth skrev:Så om Tesla har inte sagt nånting så är allt inte klart?Makinho skrev:Menar att både Tesla och, i mitt fall, volvofinans har bekräftat att allt är klart. så nu ska man bara invänta en bil=)azimuth skrev:Beställde bilen den 7:e okt, betalningen ordnad den 11:e. En blå SR+ men krok & vinterdäck.
"Nästa steg
Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning."
Ännu bättre!loftux skrev:Det är bara för model S och X. 3:orna går på lastbil till Sverige från Belgien.azimuth skrev:Såvitt jag vet så plockar de isär bilarna i 2-3 stora delar och lastar på båtar. Sedan i Nederländerna sätter de bilen ihop igen, testar och sedan levererar till kunderna.erikande02 skrev:Någon som vet hur transporten av Teslabilar till Sverige går till?
Makinho skrev:Yes! Samma!azimuth skrev:Ok, det är också alla rutor förutom den sista på min beställning. Står det också så på din?
"Nästa steg
Så stod det nog i 4½ av mina fem väntemånader...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Sjukt. Hoppas inte det tar så lång tid... när beställde du? Och vilken konf?bonath skrev:Makinho skrev:Yes! Samma!azimuth skrev:Ok, det är också alla rutor förutom den sista på min beställning. Står det också så på din?
"Nästa steg
Så stod det nog i 4½ av mina fem väntemånader...
Beställde 12/4, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, leverans 20/9.
viewtopic.php?f=51&t=14330&p=374767#p374767
viewtopic.php?f=51&t=14330&p=374767#p374767
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Någon som fått VIN eller leveransdatum tilldelat nu när båtarna är på g in till EU?
- erikande02
- Teslaägare
Jag vet inte hur det funkar med VIN. Men min gissning är att Tesla bygger bilarna med samma konfigurationer i ”batchar” efter vad de ser för efterfrågan. Skeppar sedan bilarna till Belgien. Väl i hamn matchas bilarna mot beställningslistor. Vid matchning tilldelas kund VIN-numret.Makinho skrev:Någon som fått VIN eller leveransdatum tilldelat nu när båtarna är på g in till EU?
Någon som vet?
ja dom byggs inte på beställning. matchningen sker när det är några dgr kvar till hamn (iaf när jag köpte)erikande02 skrev:Jag vet inte hur det funkar med VIN. Men min gissning är att Tesla bygger bilarna med samma konfigurationer i ”batchar” efter vad de ser för efterfrågan. Skeppar sedan bilarna till Belgien. Väl i hamn matchas bilarna mot beställningslistor. Vid matchning tilldelas kund VIN-numret.Makinho skrev:Någon som fått VIN eller leveransdatum tilldelat nu när båtarna är på g in till EU?
Någon som vet?
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
- erikande02
- Teslaägare
Ok, tack!tobiaslej skrev:ja dom byggs inte på beställning. matchningen sker när det är några dgr kvar till hamn (iaf när jag köpte)erikande02 skrev:Jag vet inte hur det funkar med VIN. Men min gissning är att Tesla bygger bilarna med samma konfigurationer i ”batchar” efter vad de ser för efterfrågan. Skeppar sedan bilarna till Belgien. Väl i hamn matchas bilarna mot beställningslistor. Vid matchning tilldelas kund VIN-numret.Makinho skrev:Någon som fått VIN eller leveransdatum tilldelat nu när båtarna är på g in till EU?
Någon som vet?
Då lär inte min vara med på båten som beräknas anlända imorgon kväll. Har inte fått VIN-nummer ännu.
- Lindansaren
- Teslaägare
Jaha, då får man sätta sig i väntrummet då. Bekräftad beställning idag på en vit SR+ med dubbfria Nokian. Prel leverans i december. Hur ska man göra för att härda ut?
Intressant, hoppas förstås på på att dom inte hunnit med det administrativa kopplandet av VIN till beställningar ... jag har nämligen ännu inte fått något VIN nummer men kan se att Grand Dahlia nu lämnat Zeebrugge.erikande02 skrev:Ok, tack!tobiaslej skrev:ja dom byggs inte på beställning. matchningen sker när det är några dgr kvar till hamn (iaf när jag köpte)erikande02 skrev:Jag vet inte hur det funkar med VIN. Men min gissning är att Tesla bygger bilarna med samma konfigurationer i ”batchar” efter vad de ser för efterfrågan. Skeppar sedan bilarna till Belgien. Väl i hamn matchas bilarna mot beställningslistor. Vid matchning tilldelas kund VIN-numret.Makinho skrev:Någon som fått VIN eller leveransdatum tilldelat nu när båtarna är på g in till EU?
Någon som vet?
Då lär inte min vara med på båten som beräknas anlända imorgon kväll. Har inte fått VIN-nummer ännu.
Någon annan som fått VIN nyligen?
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Kan inte låta bli att säga att jag är ganska besviken att jag inte fick något VIN trots att Grand Dahlia dratt vidare till England. Eftersom jag lade beställningen redan 1:a September trodde jag chanserna var mycket goda, men verkar vara dåligt med bilar som gick till Sverige, inte sett en enda person varken här eller på twitter som fått något VIN matchat mot bilarna som kom nu. Kanske tar de engelska bilarna med ratten på fel sida helt enkelt upp för mycket av platsen, låter på folk som kollade på- och avlastningen som om upp mot hälften av bilarna på båten var right hand drive.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Ok, jag beställde min lite senare eller ja 12 dagar senare men hoppas helt klart också på en snar leverans.Tobberoth skrev:Kan inte låta bli att säga att jag är ganska besviken att jag inte fick något VIN trots att Grand Dahlia dratt vidare till England. Eftersom jag lade beställningen redan 1:a September trodde jag chanserna var mycket goda, men verkar vara dåligt med bilar som gick till Sverige, inte sett en enda person varken här eller på twitter som fått något VIN matchat mot bilarna som kom nu. Kanske tar de engelska bilarna med ratten på fel sida helt enkelt upp för mycket av platsen, låter på folk som kollade på- och avlastningen som om upp mot hälften av bilarna på båten var right hand drive.
När jag beställde sa hemsidan leverans i november, men jag beställde den i Täby och försäljaren trodde då faktiskt snarare på leverans i december. Försäljarens beskrivning vid affären var också att det skulle vara tyst från Tesla ett bra tag. Nu beställde jag bilen utan vinterhjul så Tesla hörde av sig och meddelade att jag behövde godkänna att bilen levereras utan vinterhjul trotts att det kan vara vinter då. Men det var ett trevligt telefonsamtal.
Vi får väl glatt hoppas på att bilarna finns med på någon av dom två andra båtarna som redan tycks vara lastade och på haven mot oss i Europa. Nästa kommer väl redan nu till helgen.
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Beställt model 3 Long Range, vit, 19” och dragkrok, 8/10. Ingen VIN än så länge och inga besked om leverans. Leveransmånad var november när jag beställde... brukar leveransmånad stämma, någon som vet?
Har svårt med "lotterileveranserna" som Tesla håller på med. Antar att man snällt ska sitta ner i båten bara 

Då sätter jag mig också i väntrummet. Beställde idag en model 3 - vit, LR, awd, 19", 18"(v-däck), dragkrok.
Bara att sitta lugnt i båten och försöka glömma att man beställt för att härda ut.
Bara att sitta lugnt i båten och försöka glömma att man beställt för att härda ut.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Då ställde jag mig med i kö. Vit lr med drag. Såg inget om leveranstid. Så trött på att vänta redan!
Teamwhite m3p