Alltid roligt att spekulera; jag gissar på 300 miljoner i förlust. Men det finns så många osäkra parametrar att det förstås är omöjligt att säga var det landar. Kan tänka mig att det positiva budskapet kommer att handla om hur långt man kommit med fabriken i Kina och att kassan fortsatt är stark.
Historiskt sett har väl aktien alltid gått ner som en reaktion på kvartalsrapporterna även om de varit bra? Det verkar som att förväntningarna alltid är högre än resultatet oavsett hur bra eller dåligt det är.
Historiskt sett har väl aktien alltid gått ner som en reaktion på kvartalsrapporterna även om de varit bra? Det verkar som att förväntningarna alltid är högre än resultatet oavsett hur bra eller dåligt det är.
Ja utom den för ett år sedan.. Q3 2018 Då gick det som tåget om jag inte minns fel.
Bästa sedan i mars i år!
Det var en riktigt bra återhämtning.
Jag som tröttnat lite på aktiens väldiga oförutsägbara volatilitet, tänkte att jag skulle sälja när den gick över 300 nästa gång, men som vanligt blir man ju osäker. Mycket vill ha mer
Frågan är vad som händer när Nasdaq öppnar. Dels är det en väldigt liten omsättning på eftermarknaden som får oproportionerligt stort genomslag, dels passar säkert många på att försöka plocka hem vinster precis när börsen öppnar. Jag tror på ett initialt stort kursfall. Sen kommer den att hoppa upp och ner ett tag.
Frågan är vad som händer när Nasdaq öppnar. Dels är det en väldigt liten omsättning på eftermarknaden som får oproportionerligt stort genomslag, dels passar säkert många på att försöka plocka hem vinster precis när börsen öppnar. Jag tror på ett initialt stort kursfall. Sen kommer den att hoppa upp och ner ett tag.
Ja men detta var nog den "short burn" som Elon förutspådde (den kom en torsdag bara inte det året som han sade det ) så det finns nog en hel del stop/loss och kanske en och annan margin call för blankarna som kommer att driva på uppåt.
Det mest positiva jag läser mellan raderna är att man har lyckats med sina kostnadsinbesparningar. Intäkterna är ju inte högre än vad marknaden hade väntat sig, däremot hade inte marknaden räknat med att man kunde sänka på kostnaderna så mycket. Detta är i sig väldigt positivt då Tesla kanske inte tidigare visat sig duktiga på att vända på slantarna.
Till att börja med... Aktien går definitivt upp idag, då referensen är börsens stängning, inte efterhandeln. Åt vilket håll den går relativt efterhandeln är svårare att gissa. Det är en överdriven kursreaktion imo, men så blir det ju ofta åt båda håll i en hårt blankad aktie. Ska bli spännande att se hur blankningspositionerna ändrats när "dammet har lagt sig".
Kostnadsbesparingarna var definitivt det viktigaste, men det var även viktigt att de sade sig vara "very confident" att sälja över 105k bilar i Q4, vilket ju blir ett rejält rekord. Särskilt imponerande blir det med tanke på de höjda priserna på Model 3 i USA.
Viktigt också att Shanghai hittills gått helt som planerat. Ganska galet med Kina att man kan ha en leråker i början av året och en nästan fullt operationell bilfabrik mindre än 12 månader senare...
Ganska galet med Kina att man kan ha en leråker i början av året och en nästan fullt operationell bilfabrik mindre än 12 månader senare...
Jag tycker det är mer än galet att det i Sverige tar mer är 12 år att gå från leråker till färdigt resultat. Hur litet byggprojekt det än är frågan om. Inte konstigt investeringar och jobb hamnar i Kina.