Kl. 11 åker vi hemifrån och första stopp blir snabbladdaren i Uddevalla. Här skiljer det sig lite mellan fossilbil och elbil eftersom jag nu behöver tänka pyttelite:
Hos mina föräldrar kan jag bara ladda med 10A enfas, så jag får bara en dryg mil per timma. Jag ska stå där i 23 timmar innan vi åker vidare mot Karlskrona i morgon, så jag behöver se till att jag anländer Kungsbacka med ca. 10 mil kvar i batteriet - då kommer batteriet vara fullt när vi åker vidare i morgon. Det är egentligen inte nödvändigt eftersom det är en snabbladdare i Falkenberg, men den är bara 6 mil bort och jag vill helst slippa att stanna redan 6 mil efter att vi åkt. Därför är det skönt att köra med fullt batteri.
Detta betyder att jag behöver ha minst 20 mil i batteriet när jag kör från Uddevalla. Men eftersom jag inte kan låta bli att göra insane-accelerationer och köra alldeles för snabbt så stämmer aldrig räckviddsmätaren i bilen. Så jag borde ladda så att jag har 25 mils räckvidd när jag lämnar Uddevalla.
När man läser mina räckviddsberäkningar i texten ovan så kan det upplevas som komplicerat, men följande gäller:
- Jag måste inte hålla på att räkna eftersom jag hur som helst kan stanna i Falkenberg och ladda på snabbladdaren där - kommer inte bli strandsatt hur jag än gör. Min fru skulle inte räknat utan bara kört.
- Jag räknar på laddningen och försöker optimera laddandet för att jag är en "early adoptor" och tycker att det är roligt och intressant - när elbilar slår igenom stort så kommer folk inte orka hålla på och räkna för att optimera körningen, och om man vill minimera laddtiderna så kommer det säkert en app som hjälper till med det.
- Det tog mig hur som helst bara några sekunder att tänka ut hur jag ska ladda på vägen ner för att optimera min resa (det tog enormt mycket längre tid att skriva ner det).