Galen Ipad ide

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Galen Ipad ide

Inlägg av Pontus »

Jag ska påpeka att idén kom nu när jag bara ligger och väntar på doktor så jag har inte undersökt någonting själv och det är ju inte helt otroligt att svaren hittar jag jätte enkelt själv men ändå. Skulle man kunna ha en miniipad i bilen med ett tvillingsimkort så att den tar över telefonen när man sitter i bilen och att man alltid kan köra Spotify ifrån den?
Tänkte det är många som kan mycket om telefoner här.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Re: Galen Ipad ide

Inlägg av pegs »

Har du inte med telefonen i bilen? Kan du inte köra spotify från den?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tänkte mer om jag i framtiden bygger en egen mittkonsol då vill jag ha en fast monterad IPad kanske. Finns möjligheten?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Tänkte mer om jag i framtiden bygger en egen mittkonsol då vill jag ha en fast monterad IPad kanske. Finns möjligheten?
Borde det inte vara lättare med internetdelning via Wifi från telefonen? Då slipper du kostnaden med tvillingkort. Telefonen är väl annars alltid med så att internetdelning från den tycker jag borde vara det enklaste.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

Borde det inte vara enklare att skaffa en enkel smartphone som får sin uppkoppling från bilens WiFi. Du delar sen musiken från spotify i din smartphone till bilen via bluetooth. Då slipper då extra kostnader (bortsett från en billig telefon) och behöver inte ha en iPad liggande i bilen.

Men vad vet jag, har ju ingen bil än :( så jag vet varken om bilen har et eget WiFi eller om man kan dela musik till den via bluetooth....
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

John skrev:
Borde det inte vara enklare att skaffa en enkel smartphone som får sin uppkoppling från bilens WiFi. Du delar sen musiken från spotify i din smartphone till bilen via bluetooth. Då slipper då extra kostnader (bortsett från en billig telefon) och behöver inte ha en iPad liggande i bilen.

Men vad vet jag, har ju ingen bil än :( så jag vet varken om bilen har et eget WiFi eller om man kan dela musik till den via bluetooth....
Bilen har ingen internetdelning via Wifi. Går inte surfa med andra enheter på bilens internetuppkoppling. Bilen kan dock surfa på telefonen eller hemmets Wifi (om man är nära Accesspunkten dvs.).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

Svenssons skrev:
John skrev:

Bilen har ingen internetdelning via Wifi. Går inte surfa med andra enheter på bilens internetuppkoppling. Bilen kan dock surfa på telefonen eller hemmets Wifi (om man är nära Accesspunkten dvs.).
Så det blir till att ladda ner filmer inför bilsemestern i sommar...
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Njae.. Två simkort kan inte vara aktiverade på samma nummer samtidigt. Aktiverar du Sim2 inaktiveras Sim1, och vad jag vet blir Sim1 oanvändbart. Men jag gillar din idé.

Det absolut lättaste vore som någon nämnde tidigare att använda Wifi-delning. Har du Android-telefon går detta ganska enkelt att automatisera mha en NFC-tagg.

Det man då skulle kunna göra är att bygga in en laddningsdocka i konsolen, som på "ryggen" (där mobilens baksida hamnar) har en NFC-tagg. Denna tagg kan programmeras till vad man vill egentligen med appen Trigger eller Tasker, den slår på Wifi-hotspot, som surfplattan sedan automatiskt anluter till och får internetåtkomst. Borde också gå att ordna så att man får upp notifikationer på plattan. Med Tasker borde man även kunna göra så att hotspoten slås av när man tar ur telefonen (avbryter laddningen).

För iOS hittade jag det här: https://support.apple.com/en-us/HT204681 Själv använder jag Android, bland annat på grund av möjligheterna man har med appar som Tasker, så iOS har jag inte så bra koll på. Har du iPhone vet nog någon annan mer än vad jag gör.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

[quote="MaLund13"]Njae.. Två simkort kan inte vara aktiverade på samma nummer samtidigt. Aktiverar du Sim2 inaktiveras Sim1, och vad jag vet blir Sim1 oanvändbart.

Jag hade i en tidigare Volvo tvillingkort (innan bluetooth) i en inbyggd telefon i bilen och som jag minns det så funkade båda samtidigt. Speciellt festligt blev det när frugan hade bilen och någon ringde till mig på mobilen och jag satt på kontoret. Jag hann inte svara eftersom frugan var snabbare och svarade i bilen. Jag kunde sen ringa till hennes telefon under tiden hon pratade via mitt tvillingkort och be henne om att inte svara när det ringde i bilen (på mitt nummer)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

MaLund13 skrev:
Njae.. Två simkort kan inte vara aktiverade på samma nummer samtidigt. Aktiverar du Sim2 inaktiveras Sim1, och vad jag vet blir Sim1 oanvändbart. Men jag gillar din idé.
Dels finns det tvillingkort där man har telefon+data på ett sim och bara data kopplat till samma nummer i det andra SIM-kortet. Sedan går det att klona kort. Jag lyckades själv göra detta men det var väl typ 15 år sedan och säkerheten har kanske höjts nu. Då funkade bägge korten men det var bara det som senast hade aktivt använts som tog emot allt. Satte jag i SIM1 först så var detta aktivt och tog emot alla samtal och SM (detta var före det var vanligt med mobil data och smartphones...). När jag sedan satte i SIM2 i annan telefon så var den det aktiva kortet som tog emot alla samtal och SMS. När jag sedan testade att ringa med SIM1 gick det alldeles utmärkt men då blev det telefon med SIM1 som tog emot alla inkommande samtal och SMS. Teoretiskt om det fungerar lika dant idag och även med data så skulle det fungera men då kommer alla samtal till iPad som inte kan svara...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Svenssons skrev:
MaLund13 skrev:
Dels finns det tvillingkort där man har telefon+data på ett sim och bara data kopplat till samma nummer i det andra SIM-kortet. Sedan går det att klona kort. Jag lyckades själv göra detta men det var väl typ 15 år sedan och säkerheten har kanske höjts nu. Då funkade bägge korten men det var bara det som senast hade aktivt använts som tog emot allt. Satte jag i SIM1 först så var detta aktivt och tog emot alla samtal och SM (detta var före det var vanligt med mobil data och smartphones...). När jag sedan satte i SIM2 i annan telefon så var den det aktiva kortet som tog emot alla samtal och SMS. När jag sedan testade att ringa med SIM1 gick det alldeles utmärkt men då blev det telefon med SIM1 som tog emot alla inkommande samtal och SMS. Teoretiskt om det fungerar lika dant idag och även med data så skulle det fungera men då kommer alla samtal till iPad som inte kan svara...

Jag har tvillingkort med obegränsad data på båda.
Jag har dessutom ett 4G abonnemang med obegränsat trafik.
Telenor brukar i ringa och kolla om jag vill byta abonnemang för dom säljer inte dessa länge. Kommer aldrig säga upp dessa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det går ju lösa med gruppnummer annars.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Det går ju lösa med gruppnummer annars.

Jo det är klart, men känns lite omständligt. Då funkar väl inte mobilsvaret heller. Det är i och för sig inte lika många som använder det idag.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det kanske är väldigt enkelt? Går det att ha Spotify ljudet från paddan uppkopplat med BT mot bil samtidigt som ljudet från telefon är uppkopplat med BT mot bilen? Ska prova lite i bilen imorgon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Pontus skrev:
Det kanske är väldigt enkelt? Går det att ha Spotify ljudet från paddan uppkopplat med BT mot bil samtidigt som ljudet från telefon är uppkopplat med BT mot bilen? Ska prova lite i bilen imorgon.
Jag har för mig att man bara kan vara ansluten till en enhet åt gången. .
Användarvisningsbild
Granathen
Teslaägare

Inlägg av Granathen »

Martinen skrev:
Svenssons skrev:
MaLund13 skrev:

Jag har tvillingkort med obegränsad data på båda.
Jag har dessutom ett 4G abonnemang med obegränsat trafik.
Telenor brukar i ringa och kolla om jag vill byta abonnemang för dom säljer inte dessa länge. Kommer aldrig säga upp dessa.
Har du verkligen 4G på det abonnemanget ?

Sent from my iPad using Tapatalk
P85DL Grå
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
Pontus skrev:
Det där är en jättemiss isåfall. Varenda bil jag haft med Bluetooth har tillåtit anslutning av olika enheter för telefoni och för media. Vi har ofta kört att min telefon är ansluten som telefon och frugans som mediaspelare, så kan hon vara DJ medan jag kör.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Granathen skrev:
Martinen skrev:

Japp 4G. Kör jag tptest, så har jag oftast ca 64 Mbit ner och runt 55 upp.
Ser nu att jag skrev lite otydligt. Det är alltså 2 olika abonnemang. Tvillingkorten är 3G.
4G har jag hemma men är också obegränsat.
Telenor sålde dessa under en kort tid. Enligt nån på Telenor så har dom inte många sådana abonnemang kvar.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Martinen skrev:
Pontus skrev:
Det där är en jättemiss isåfall. Varenda bil jag haft med Bluetooth har tillåtit anslutning av olika enheter för telefoni och för media. Vi har ofta kört att min telefon är ansluten som telefon och frugans som mediaspelare, så kan hon vara DJ medan jag kör.
Ja så borde det ju vara. Jag har inte testat så noga. Bör ju gå om jag bara ansluter den ena som lur och den andra som mediaspelare.
Har inte testat själv, men ska göra det.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
Granathen skrev:
Martinen skrev:

Japp 4G. Kör jag tptest, så har jag oftast ca 64 Mbit ner och runt 55 upp.
Ser nu att jag skrev lite otydligt. Det är alltså 2 olika abonnemang. Tvillingkorten är 3G.
4G har jag hemma men är också obegränsat.
Telenor sålde dessa under en kort tid. Enligt nån på Telenor så har dom inte många sådana abonnemang kvar.
Jag hade ett sådant abonnemang men var dum nog att säga upp det. Körde med 4G-routern som enda bredband men eftersom det är dålig teckning för Telenor här och jag skaffade ADSL så tyckte jag inte att jag behövde det. Det var runt eftersom jag inte tänkte på att de infört begränsning på datatrafiken. Jag har dock kvar mitt Tele2-abonnemang på telefonen som kostar 19:- per månad utan datatrafik. Tele2 vill att jag byter abonnemang...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag får snart fiber och är ska behålla abonnemanget ändå. Känns dumt att säga upp det.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Martinen skrev:
Jag får snart fiber och är ska behålla abonnemanget ändå. Känns dumt att säga upp det.
Du kanske vill sälja det till mig? Jag har ett Telenor 3g som är fri data, men skulle gärna uppgradera till 4g.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Fredriksv skrev:
Martinen skrev:
Du kanske vill sälja det till mig? Jag har ett Telenor 3g som är fri data, men skulle gärna uppgradera till 4g.
Tror jag behåller det, men om jag väljer att sälja så hör jag av mig till dig.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Inte säkert att de tillåter att man överlåter gamla abonnemang som inte går att nyteckna längre.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Inte säkert att de tillåter att man överlåter gamla abonnemang som inte går att nyteckna längre.
Har gått tidigare. Har hört andra som tagit över dessa abonnemang. Det är såklart möjligt att detta förändrats.
Skriv svar