Det pratas ju ofta om att man inte skall ladda 100% för ofta och inte tömmar batteriet.
Men vilken påverkan har en hård körning jämfört med en mjuk körning på batteriets livs längd?
EDIT: Förutom att hårdare körning drar mer per km och skapar flera laddcykler och därmed försämrar batteriet tidigare.
Kraftiga accelarationer och hård körning påverkan på batteri
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Kraftiga accelarationer och hård körning påverkan på batteri
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kraftiga accelarationer och hård körning påverkan på bat
Jag har inte hittat några bra uppgifter på att det skulle slita mer på batteriet vid hård körning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Kraftiga accelarationer och hård körning påverkan på bat
Är det ens självklart att hårdare acceleration drar mer energi än måttlig acc när det gäller elmotorer?
Re: Kraftiga accelarationer och hård körning påverkan på bat
Effektuttaget från batteriet är definitivt högre.FinaFisken skrev:Är det ens självklart att hårdare acceleration drar mer energi än måttlig acc när det gäller elmotorer?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kraftiga accelarationer och hård körning påverkan på bat
Batteriet har något sämre verkningsgrad vid maxbelastning. Därför sämre förbrukning.
Vid riktigt hård körning kan batteriet gå in i nedsatteffektläge pga hög temperatur. Då ligger man på gränsen för vad batteriet tål för temperatur och det kan påverka livslängden negativt. Det tar ca minst 20 minuter i över 200km för att komma dit. (Finns filmer på youtube). Vi lite hårdare körning på svenska vägar är påverkan troligtvis liten.
Vid riktigt hård körning kan batteriet gå in i nedsatteffektläge pga hög temperatur. Då ligger man på gränsen för vad batteriet tål för temperatur och det kan påverka livslängden negativt. Det tar ca minst 20 minuter i över 200km för att komma dit. (Finns filmer på youtube). Vi lite hårdare körning på svenska vägar är påverkan troligtvis liten.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 307
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Kraftiga accelarationer och hård körning påverkan på bat
Såklart, det är ren fysik. Frågan är om exempelvis 40% av max acceleration under 8 sekunder är energieffektivare än 80% ax maxacc under 4 s (till samma sluthastighet)?bylund skrev:Effektuttaget från batteriet är definitivt högre.FinaFisken skrev:Är det ens självklart att hårdare acceleration drar mer energi än måttlig acc när det gäller elmotorer?
100% acc kanske ska undvikas om man behöver spara kwh enligt Elix.
Re: Kraftiga accelarationer och hård körning påverkan på bat
Ett batteri som lever ett fartfyllt spännande liv drabbas mindre av utmattningsdepressioner
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd