Byte till vinterhjul samt garde-boues stänkskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare

Byte till vinterhjul samt garde-boues stänkskydd

Inlägg av Gadget »

Hej!

Dags för byte till vinterhjul i god tid (nåja) hos Euromaster i Kista. Påminn mig, behövde man skaffa "puckar" vid byte eller vet dom hur man lyfter en Model 3 korrekt (man tycker det men säkrast att fråga experterna i detta forum :) )?

Just, det en extra fråga: Bör man passa på att montera stänkskydd bak när hjulen är borta? Köpte garde-boues mid-west från greendrives och monterade fram förra veckan. Dock väldigt krångligt att få dit dom inre pluggarna på båda sidorna. Fick återanvända orginalpluggarna (och många svordomar) men det gick trögt ändå, om än tillslut... Dom yttre var bara att trycka i utan problem. Är det lika "trögt" där bak så lär det inte gå utan bortmonterade hjul därav frågan. Vet inte om det är OK för Euromaster dock..

Tack på förhand
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Byte till vinterhjul samt garde-boues stänkskydd

Inlägg av loftux »

Monterade dessa i helgen. Lägg pluggarna i hett vatten så de är mjukare, i kylan stelnar de (ett tips från deras installations film). Gick också lättare om man skruvar dem lite grann innan man trycker in dem.

Bakre gick montera utan att ta loss hjulen. Det vita fästet går "bända" lite på så kommer man åt skruva. Kom inte åt med skruven som skall fästas i plasten (direkt i skärmen alltså) men verkar sitta bra ändå.

Tveksamt om hjulbytarna har tid låta dig mecka, de har det rätt körigt just nu skulle jag tro.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare

Inlägg av Matthiaz »

Lånar den här tråden lite. Måste man ha special puckar för att lyfta bilen när man ska byta hjul? Behöver man skaffa såna själv eller måste man kolla med däckfirman först så dom har det?
En annan fundering, har inte sett något punkteringskitt, domkraft eller verktyg för däck fix i bilen. Vad gör man om man blir stående längs vägen med punka? Eller är det bara assistans som gäller då?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Matthiaz skrev:
Lånar den här tråden lite. Måste man ha special puckar för att lyfta bilen när man ska byta hjul? Behöver man skaffa såna själv eller måste man kolla med däckfirman först så dom har det?
En annan fundering, har inte sett något punkteringskitt, domkraft eller verktyg för däck fix i bilen. Vad gör man om man blir stående längs vägen med punka? Eller är det bara assistans som gäller då?
Nej puckarna används av hemma-pularen.
Verkstäder använder oftast sax-lyftar kompletterat med gummi eller träblock.

För säkerhets skull - visa dem handboken - PDF'en som finns via skärmen i bilen eller i handskfacket. ;)

Ja - det där med punkteringskit har jag med. Men det är viktigt man får i den också via ventilen.
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare

Inlägg av erikande02 »

Hej,

Ni som har monterat stänkskydd har ni monterat både fram och bak? Jag köpte stänkskydd med plugg och skruv från e-bay som jag tänker montera så snart bilen kommer. Jag vill ha stänkskydd för att skydda den lackade metallen under trösklarna och nedre delen av hjulhusen på bilen. Men där bak är det väl bara plast? Tänkte att plastkofångaren är inte lika känslig om lacken skadas av stenskott?
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

Inlägg av Snelleman »

Jag monterade både fram och bak. Tycker inte det är fult med stänkskydd alls, så jag funderade inte ens på att inte montera de bakre.
M3 SR+
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Skogsvägar i Hälsingland vs. Taptes stänkskydd: 1-0

Bara att leta upp beställningslänken igen.

Bild
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Det där är väl bara att limma?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

BrooklynS skrev:
Det där är väl bara att limma?
Sprickan går nästan hela vägen upp (~15 cm). Får se efter nästa tvätt om det är lönt. Taptes säljer set om 4 för knappt 300:- nu så vi får se vad det blir.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Pall

Inlägg av Pall »

Snelleman skrev:
Jag monterade både fram och bak. Tycker inte det är fult med stänkskydd alls, så jag funderade inte ens på att inte montera de bakre.
Samma här! Stör inte alls (om man inte köper de hemska stora och helt platta skydden som jag såg på youtube:)
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare

Inlägg av PerV »

Även Euromaster i Kista använder puckar!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

erikande02 skrev:
Hej,

Ni som har monterat stänkskydd har ni monterat både fram och bak? Jag köpte stänkskydd med plugg och skruv från e-bay som jag tänker montera så snart bilen kommer. Jag vill ha stänkskydd för att skydda den lackade metallen under trösklarna och nedre delen av hjulhusen på bilen. Men där bak är det väl bara plast? Tänkte att plastkofångaren är inte lika känslig om lacken skadas av stenskott?
Jag monterade både fram och bak, mest för att det ingick i kitet. Bilen blir lite mindre smutsig med stänkskydden, vilket är trevligt. Men samtidigt ser den lite ut som en offroad eller rally variant på bilen.
Jag har ju den bakhjulsdrivna versionen och då skvätter ju inte framhjulen alls lika mycket som på AWD där det definitivt behövs.
Skriv svar