Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av lawgiver »

Kylbalsam skrev:
Gustafsson skrev:
Däremot vid back med stort rattutslag så verkar framhjulen inte rulla riktigt OK. Det ena hjulet/däcket hoppar till med jämna mellanrum som om framhjulen inte hade en korrekt beräknad svängradie utan bygger upp en spänning som till slut blir så stor att däcket släpper plötsligt. Ett litet knak har jag känt när jag byter från back till framåt å tvärt om. Tänkte nämna det för SC när det blir dags för service.
Helt rätt Gustavsson...när man svänger vid t.ex. parkering och man har bra fäste, så smäller det till ibland för att vinkelnskillnaden mellan de två framhjulen blir för stor - ett hjul vill åt ett håll och det andra åt ett annat håll...blir verkliga spänningar.
Som konstruktör inom mekanik, så gör det riktigt ont när man hör det. För man vet att bussningar, länkarmar, däck, fälg etc. är under enorm spänning när man svänger...speciellt med hälften av 2,3 ton på framvagnen.
Bilen verkar mest vara gjord för att gå rakt fram...då är allt frid och fröjd, men ska man svänga så är det för mycket spänningar. Detta har gjort att jag helst inte svänger längre. :D Alltså parkerar i trånga utrymmen. Mycket underligt att de konstruerat en sådan framvagn...finns säkert en bra förklaring. :?
Visst ska det finnas en vinkel mellan framhjulen för att bilen ska gå rakt fram när man släpper ratten, men...måste få det förklarat varför det är sådana spänningar vid sväng. Har inte upplevt detta in någon annan bil innan. Visst, lite grann, men inte så här pass mycket.
Det här upplever jag varje dag när jag backar och svänger ut ur garaget. Är det något man får acceptera eller går det att få SC att åtgärda med någon trimmning av framvagnsinställningen?
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av Zalman3 »

lawgiver skrev:
Kylbalsam skrev:
Gustafsson skrev:
Däremot vid back med stort rattutslag så verkar framhjulen inte rulla riktigt OK. Det ena hjulet/däcket hoppar till med jämna mellanrum som om framhjulen inte hade en korrekt beräknad svängradie utan bygger upp en spänning som till slut blir så stor att däcket släpper plötsligt. Ett litet knak har jag känt när jag byter från back till framåt å tvärt om. Tänkte nämna det för SC när det blir dags för service.
Helt rätt Gustavsson...när man svänger vid t.ex. parkering och man har bra fäste, så smäller det till ibland för att vinkelnskillnaden mellan de två framhjulen blir för stor - ett hjul vill åt ett håll och det andra åt ett annat håll...blir verkliga spänningar.
Som konstruktör inom mekanik, så gör det riktigt ont när man hör det. För man vet att bussningar, länkarmar, däck, fälg etc. är under enorm spänning när man svänger...speciellt med hälften av 2,3 ton på framvagnen.
Bilen verkar mest vara gjord för att gå rakt fram...då är allt frid och fröjd, men ska man svänga så är det för mycket spänningar. Detta har gjort att jag helst inte svänger längre. :D Alltså parkerar i trånga utrymmen. Mycket underligt att de konstruerat en sådan framvagn...finns säkert en bra förklaring. :?
Visst ska det finnas en vinkel mellan framhjulen för att bilen ska gå rakt fram när man släpper ratten, men...måste få det förklarat varför det är sådana spänningar vid sväng. Har inte upplevt detta in någon annan bil innan. Visst, lite grann, men inte så här pass mycket.
Det här upplever jag varje dag när jag backar och svänger ut ur garaget. Är det något man får acceptera eller går det att få SC att åtgärda med någon trimmning av framvagnsinställningen?
Att däcket kan hoppa till lite vid fullt rattutslag på torr asfalt är helt normalt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av BrooklynS »

Inte HELT normalt, det beror troligen på att du har andra fälgar/däck än vad bilen skall ha. Det kan också vara slitna däck som gör att geometrin inte stämmer.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 265
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av Guldis-54 »

BrooklynS skrev:
Inte HELT normalt, det beror troligen på att du har andra fälgar/däck än vad bilen skall ha. Det kan också vara slitna däck som gör att geometrin inte stämmer.
Jag har standardfälgar och nu väldigt slitna däck som ska av om ett par veckor.
Har senaste tiden upplevt detta då o då och är benägen att tro på din teori men får se efter det att jag bytt till vinterdäcken om ”smällarna” upphör.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av chpaulin »

Detta händer mig på sommardäcken när temperaturen går under +10. Alltså i början och slutet på sommardäcksäsongen. Min teori är att det har med att däcken blir hårdare och rullar av grus istället för att "absorbera" dem som vid högre temperaturer.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Montjoy
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 okt 2018 17:12

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av Montjoy »

Har samma problem med min MX. Standardhjul.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av evilirish »

Det förklarar det hela! Jag har alltid trott att jag kört över en pinne eller nåt (men aldrig sett någon). Kör också standard 20" med original däck .
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av KingRikard »

Väldigt vanligt på vissa bilar, min Alfa Giulia hade exakt samma fenomen, det beror på att geometrin ändras kraftigt vid rattutslag och är i sin tur en effekt av framvagnskonstruktionen. Låter värre än vad det är.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av e5m1r »

Har på S dock bara med 21 sommar nya däck iofs
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av Schelin »

Tempratur runt 10 grader verkar stämma har märkt det ganska nyligen. Men kan det verkligen stämma? Kanske läge att kolla om det är något mönster kvar Låter mer troligt att för bra grepp skapar detta

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av Zalman3 »

BrooklynS skrev:
Inte HELT normalt, det beror troligen på att du har andra fälgar/däck än vad bilen skall ha. Det kan också vara slitna däck som gör att geometrin inte stämmer.
Det är helt normalt.
Hade en Audi Quattro med Torsendiff, den var värre än Teslan på att hoppa efter vid max hjulutslag.
Hade feta däck på den visserligen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av kalle_sala »

Samma sak med min MX raven. Plus att jag även har vibrationer vid acceleration mellan typ 20-80 km/h. Ska in till SC och få det kollat.
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av Daniel_S »

kalle_sala skrev:
Samma sak med min MX raven. Plus att jag även har vibrationer vid acceleration mellan typ 20-80 km/h. Ska in till SC och få det kollat.
Vad hände med detta? Fick du fixat vibrationerna? Vad gjorde/bytte de?

Min vibrerar nåt vansinnigt även vid konstant fart ~40-70km/h i Normal höjd.
Sänker jag till Låg så blir det lite mindre men fortfarande tydligt. Accelererar jag även bara måttligt så vibrerar det bra trots Låg.
Ingen märkbar skillnad mellan Låg och Mycket Låg.
Hade bilen inne på SC men de säger att det är inte samma lösning som för Pre-Raven och att de inte vet vad de skall göra :(
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av Fredrik j »

Alla porsches sportbilar gör så. Det brukar skrämma nya ägare. Låter som om något går sönder i framvagnen. Har med framvagnsgeometrin att göra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.

Inlägg av Jerker »

Jag har upplevt samma med min 3:a. Hemma på min tomt är det trångt och när jag kommer hem så backar jag in på min plats med fullt rattutslag. Då det är fråga om precisionsbackning så går det väldigt långsamt och då kan jag känna hur ratten plötsligt vrider tillbaka en del så att utslaget blir mindre. Det går inte att hejda med handkraft.

Då har jag fått en förklaring till det!
Skriv svar