Det här upplever jag varje dag när jag backar och svänger ut ur garaget. Är det något man får acceptera eller går det att få SC att åtgärda med någon trimmning av framvagnsinställningen?Kylbalsam skrev:Helt rätt Gustavsson...när man svänger vid t.ex. parkering och man har bra fäste, så smäller det till ibland för att vinkelnskillnaden mellan de två framhjulen blir för stor - ett hjul vill åt ett håll och det andra åt ett annat håll...blir verkliga spänningar.Gustafsson skrev:Däremot vid back med stort rattutslag så verkar framhjulen inte rulla riktigt OK. Det ena hjulet/däcket hoppar till med jämna mellanrum som om framhjulen inte hade en korrekt beräknad svängradie utan bygger upp en spänning som till slut blir så stor att däcket släpper plötsligt. Ett litet knak har jag känt när jag byter från back till framåt å tvärt om. Tänkte nämna det för SC när det blir dags för service.
Som konstruktör inom mekanik, så gör det riktigt ont när man hör det. För man vet att bussningar, länkarmar, däck, fälg etc. är under enorm spänning när man svänger...speciellt med hälften av 2,3 ton på framvagnen.
Bilen verkar mest vara gjord för att gå rakt fram...då är allt frid och fröjd, men ska man svänga så är det för mycket spänningar. Detta har gjort att jag helst inte svänger längre. Alltså parkerar i trånga utrymmen. Mycket underligt att de konstruerat en sådan framvagn...finns säkert en bra förklaring.
Visst ska det finnas en vinkel mellan framhjulen för att bilen ska gå rakt fram när man släpper ratten, men...måste få det förklarat varför det är sådana spänningar vid sväng. Har inte upplevt detta in någon annan bil innan. Visst, lite grann, men inte så här pass mycket.
Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Moderator: Redaktion
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Att däcket kan hoppa till lite vid fullt rattutslag på torr asfalt är helt normalt.lawgiver skrev:Det här upplever jag varje dag när jag backar och svänger ut ur garaget. Är det något man får acceptera eller går det att få SC att åtgärda med någon trimmning av framvagnsinställningen?Kylbalsam skrev:Helt rätt Gustavsson...när man svänger vid t.ex. parkering och man har bra fäste, så smäller det till ibland för att vinkelnskillnaden mellan de två framhjulen blir för stor - ett hjul vill åt ett håll och det andra åt ett annat håll...blir verkliga spänningar.Gustafsson skrev:Däremot vid back med stort rattutslag så verkar framhjulen inte rulla riktigt OK. Det ena hjulet/däcket hoppar till med jämna mellanrum som om framhjulen inte hade en korrekt beräknad svängradie utan bygger upp en spänning som till slut blir så stor att däcket släpper plötsligt. Ett litet knak har jag känt när jag byter från back till framåt å tvärt om. Tänkte nämna det för SC när det blir dags för service.
Som konstruktör inom mekanik, så gör det riktigt ont när man hör det. För man vet att bussningar, länkarmar, däck, fälg etc. är under enorm spänning när man svänger...speciellt med hälften av 2,3 ton på framvagnen.
Bilen verkar mest vara gjord för att gå rakt fram...då är allt frid och fröjd, men ska man svänga så är det för mycket spänningar. Detta har gjort att jag helst inte svänger längre. Alltså parkerar i trånga utrymmen. Mycket underligt att de konstruerat en sådan framvagn...finns säkert en bra förklaring.
Visst ska det finnas en vinkel mellan framhjulen för att bilen ska gå rakt fram när man släpper ratten, men...måste få det förklarat varför det är sådana spänningar vid sväng. Har inte upplevt detta in någon annan bil innan. Visst, lite grann, men inte så här pass mycket.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Inte HELT normalt, det beror troligen på att du har andra fälgar/däck än vad bilen skall ha. Det kan också vara slitna däck som gör att geometrin inte stämmer.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Jag har standardfälgar och nu väldigt slitna däck som ska av om ett par veckor.BrooklynS skrev:Inte HELT normalt, det beror troligen på att du har andra fälgar/däck än vad bilen skall ha. Det kan också vara slitna däck som gör att geometrin inte stämmer.
Har senaste tiden upplevt detta då o då och är benägen att tro på din teori men får se efter det att jag bytt till vinterdäcken om ”smällarna” upphör.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Detta händer mig på sommardäcken när temperaturen går under +10. Alltså i början och slutet på sommardäcksäsongen. Min teori är att det har med att däcken blir hårdare och rullar av grus istället för att "absorbera" dem som vid högre temperaturer.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Det förklarar det hela! Jag har alltid trott att jag kört över en pinne eller nåt (men aldrig sett någon). Kör också standard 20" med original däck .
- KingRikard
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 01 maj 2019 18:48
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Väldigt vanligt på vissa bilar, min Alfa Giulia hade exakt samma fenomen, det beror på att geometrin ändras kraftigt vid rattutslag och är i sin tur en effekt av framvagnskonstruktionen. Låter värre än vad det är.
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Har på S dock bara med 21 sommar nya däck iofs
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Tempratur runt 10 grader verkar stämma har märkt det ganska nyligen. Men kan det verkligen stämma? Kanske läge att kolla om det är något mönster kvar Låter mer troligt att för bra grepp skapar detta
S75D sep 2016
S75D dec 2018
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Det är helt normalt.BrooklynS skrev:Inte HELT normalt, det beror troligen på att du har andra fälgar/däck än vad bilen skall ha. Det kan också vara slitna däck som gör att geometrin inte stämmer.
Hade en Audi Quattro med Torsendiff, den var värre än Teslan på att hoppa efter vid max hjulutslag.
Hade feta däck på den visserligen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- kalle_sala
- Teslaägare
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
- Ort: Sala
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Samma sak med min MX raven. Plus att jag även har vibrationer vid acceleration mellan typ 20-80 km/h. Ska in till SC och få det kollat.
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Vad hände med detta? Fick du fixat vibrationerna? Vad gjorde/bytte de?kalle_sala skrev:Samma sak med min MX raven. Plus att jag även har vibrationer vid acceleration mellan typ 20-80 km/h. Ska in till SC och få det kollat.
Min vibrerar nåt vansinnigt även vid konstant fart ~40-70km/h i Normal höjd.
Sänker jag till Låg så blir det lite mindre men fortfarande tydligt. Accelererar jag även bara måttligt så vibrerar det bra trots Låg.
Ingen märkbar skillnad mellan Låg och Mycket Låg.
Hade bilen inne på SC men de säger att det är inte samma lösning som för Pre-Raven och att de inte vet vad de skall göra
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Alla porsches sportbilar gör så. Det brukar skrämma nya ägare. Låter som om något går sönder i framvagnen. Har med framvagnsgeometrin att göra.
Re: Framhjulen hoppar till vid backning och rattutslag.
Jag har upplevt samma med min 3:a. Hemma på min tomt är det trångt och när jag kommer hem så backar jag in på min plats med fullt rattutslag. Då det är fråga om precisionsbackning så går det väldigt långsamt och då kan jag känna hur ratten plötsligt vrider tillbaka en del så att utslaget blir mindre. Det går inte att hejda med handkraft.
Då har jag fått en förklaring till det!
Då har jag fått en förklaring till det!