Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Från 900kNOK i Norge. Om det kommer en vanlig Taycan 4, så börjar den närma sig normala priser. Blir spännande att se om det blir så. Jag tror helt enkelt väldigt många drog tillbaka sina reservationer när priserna på Turbo och Turbo S kom ut. Jag tror Porsche hade 4S klar från början men ville se intresset för toppmodellerna innan de släppte 4S.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
79kWh brutto?HelectriC skrev:4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp
Så runt 70 netto?
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Verkar inte bättre nejMDurante skrev:79kWh brutto?HelectriC skrev:4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp
Så runt 70 netto?

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Enligt Porsche själva drar Turbo och Turbo S runt 260Wh/km, drar 4S något mindre säg 250Wh/km blir 100-0% 28mil och runt 22.4mil om man kör 90%-10%.HelectriC skrev:Verkar inte bättre nejMDurante skrev:79kWh brutto?HelectriC skrev:4S har bara 79kWh om man inte lägger till ett performancepaket för 60 papp
Så runt 70 netto?
4Sen har dessutom bara 390kW med någon slags "overboost" utan den är toppeffekten 320kW
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.Verdi skrev:Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
kallekula skrev:Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.Verdi skrev:Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.
Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Var väl bara inofficiella rykten?Verdi skrev:kallekula skrev:Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.Verdi skrev:Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.
Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
De ville såklart se hur mycket de kunde fylla orderstocken med bara Turbo-modellerna först.
Fortfarande lite förundrad över att Taycan inte är bättre än étron som bygger på en avgasplatta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
taliz skrev:Var väl bara inofficiella rykten?Verdi skrev:kallekula skrev:Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.Verdi skrev:Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.
Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
De ville såklart se hur mycket de kunde fylla orderstocken med bara Turbo-modellerna först.
Fortfarande lite förundrad över att Taycan inte är bättre än étron som bygger på en avgasplatta.
Nej det var inga inofficiella rykten. Kan du inte ta av dig din fanboy-hatt en enda gång? (Ja jag vet att du kommer anmärka på att den inte matchar Long Range i pris. Men close enough... Och de kan ju släppa en ännu billigare i höst också. Är inte vinter riktigt än.

Porsche Taycan (Mission E)
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.Verdi skrev:taliz skrev:Var väl bara inofficiella rykten?Verdi skrev:kallekula skrev:Tyckte denna kom lite för snabbt bara. Stor launch för bara några veckor sedan och nu kommer markant billigare modeller. Hade Turbo sålt väldigt bra så kunde man väl kört på ett tag till med bara den modellen.Verdi skrev:Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Men kan ju absolut varit planerat så hela tiden.
Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
De ville såklart se hur mycket de kunde fylla orderstocken med bara Turbo-modellerna först.
Fortfarande lite förundrad över att Taycan inte är bättre än étron som bygger på en avgasplatta.
Nej det var inga inofficiella rykten. Kan du inte ta av dig din fanboy-hatt en enda gång? (Ja jag vet att du kommer anmärka på att den inte matchar Long Range i pris. Men close enough... Och de kan ju släppa en ännu billigare i höst också. Är inte vinter riktigt än.)
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?

IMO borde Taycan haft 130+kWh batteri åtminstone. Alternativt varit betydligt lättare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.taliz skrev:
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?
Verdi skrev:1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.
Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jaha, det visste jag inte. Hade fått för mig det var längre fram.Verdi skrev:Det var ju redan från början klart att 4S skulle komma "nån gång i höst" så det är ingen panikåtgärd på det sättet.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
helix skrev:"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.
Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT
Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020
Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020
Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available
Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
Vi får väl fråga helix var han fick detta ifrån. (Från 9 augusti i denna tråd) Verkar ju stämma ruskigt bra. Tolkar det som att i september nästa år så kommer "base"-versionen att kunna beställas.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
MDurante skrev:Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.taliz skrev:
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?
Verdi skrev:1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.
Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Verdi nöjer sig nog med 10 grader i en Porsche. "Close enough".MDurante skrev:Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Du osar sur och hugger till höger och vänster, kallar folk för fanboys och diskuterar öppet i forum om att andra "tycker fel" vad gäller design, men tål inte lite bus tillbaka?Verdi skrev:MDurante skrev:Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.taliz skrev:
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?
Verdi skrev:1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.
Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
MDurante skrev:Du osar sur och hugger till höger och vänster, kallar folk för fanboys och diskuterar öppet i forum om att andra "tycker fel" vad gäller design, men tål inte lite bus tillbaka?Verdi skrev:MDurante skrev:Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.taliz skrev:
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?
Verdi skrev:1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.
Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.
Jahaja. Så du tyckte det kändes rimligt att i bästa flashback-anda leta upp ett gammal inlägg och raljera om min ekonomi eftersom jag kallade din Model X för ful och en uppenbar fanboy för fanboy?
"ok"
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Du glömde surosandet, men annars korrekt.Verdi skrev:MDurante skrev:Du osar sur och hugger till höger och vänster, kallar folk för fanboys och diskuterar öppet i forum om att andra "tycker fel" vad gäller design, men tål inte lite bus tillbaka?Verdi skrev:MDurante skrev:Låt Verdi vara, han är bara sur för att han inte har råd att köpa Taycans snålaste variant för 1.170.000kr utan värmepump.taliz skrev:
Privata mail som pratar om "billigare varianter" är långt ifrån detsamma som officiell info om 4S.
Ca 50% högre pris än S med jämförbar utrustning, och specs som snarare motsvarar Model 3, är alltså "close enough"?
Verdi skrev:1,2 är ju i linje med S 100D. Tycker det är rimligt. Hoppas på lågt förmånsvärde.
Fast ärligt talat så blir det nog så att jag får behålla min 100D ett bra tag så nån kö ställer jag mig inte i heller.
Nu tycker jag du börjar gå över gränsen faktiskt. Tråkigt.
Jahaja. Så du tyckte det kändes rimligt att i bästa flashback-anda leta upp ett gammal inlägg och raljera om min ekonomi eftersom jag kallade din Model X för ful och en uppenbar fanboy för fanboy?
"ok"
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Så du fortsätter med personliga påhopp? Ok då, får väl hoppas att jag inte osar lika sur som dig då.MDurante skrev:Du glömde surosandet, men annars korrekt.
Hej då!

Re: Porsche Taycan (Mission E)
get a room you two! 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ska vi gissa att alla modeller av taycan redan är klara och rullas ut lite oavsett försäljningen?kallekula skrev:Är det inte märkligt att släppa denna redan nu? Luktar ju fiasko för Turbo tycker jag?Front242 skrev:Startpris 1 170 000kr
Detta är ju mer rätt pris. Betydligt mer "Tesla-dödare" än Turbo för att använda ett slitet uttryck.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Vore kul att veta vad en 4S med samma utrustning som en 100D kostar. Så man kan se vad man får betala för kvalitén och märket. Sedan kan man ju försöka värdera vad 100D längre räckvidd och laddnätverk är värt också. Tror att man får betala en hel del även om den är mycket billigare än Turbon.
Men det är väl samma sak med alla Porsches modeller, finns konkurrenter som är bättre på pappret och billigare men ändå säljer Porsche bra så dom behöver kanske inte oroa sig.
Men det är väl samma sak med alla Porsches modeller, finns konkurrenter som är bättre på pappret och billigare men ändå säljer Porsche bra så dom behöver kanske inte oroa sig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Att det var precis som förväntat, men väldigt konstigt att de testar en gammal Tesla mot den splitternya Porschen.Benz skrev:
Vad säger ni om detta?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021