Jag beställde första september och har inte fått än. Vad du kan utgå ifrån är att de inte har några bilar kvar i lager (kollar man nya bilar på lagret finns typ inget utbud) så nu handlar det om nya leveranser från USA. Det är redan två båtar på väg, en är i panama för tillfället, den andra har precis lämnat san fransisco. Vi kan alltså utgå från att från ca 25:e oktober kommer det komma nya teslor till europa och då kan tesla sverige kanske sakta börja leverera bilar. Har man tur och ens bil står på Grand Dahlia (skeppet som är i panama idag) kan man kanske räkna med att få sin bil tidigast första veckan i november.Roj79 skrev:Leverans av model 3 om man beställer i oktober? Står ingenting på hemsidan om uppskattad leveransmånad? Är det någon som beställd en och fått uppskattat datum?
Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Beställde en Model 3 idag. Leverans uppskattades då till kring månadsskiftet november-december.Tobberoth skrev:Jag beställde första september och har inte fått än. Vad du kan utgå ifrån är att de inte har några bilar kvar i lager (kollar man nya bilar på lagret finns typ inget utbud) så nu handlar det om nya leveranser från USA. Det är redan två båtar på väg, en är i panama för tillfället, den andra har precis lämnat san fransisco. Vi kan alltså utgå från att från ca 25:e oktober kommer det komma nya teslor till europa och då kan tesla sverige kanske sakta börja leverera bilar. Har man tur och ens bil står på Grand Dahlia (skeppet som är i panama idag) kan man kanske räkna med att få sin bil tidigast första veckan i november.Roj79 skrev:Leverans av model 3 om man beställer i oktober? Står ingenting på hemsidan om uppskattad leveransmånad? Är det någon som beställd en och fått uppskattat datum?
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
När ska man lägga en beställning om man vill ha leverans först i januari?
Får man bilen i december kommer den väl vara registrerad som 2019.

- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Det blir nog i januari isåfall. Har du lagt en beställning, och Tesla hittar en bil som matchar så vill de leverera, speciellt innan årsavslut. Du kan ju alltid säga nej, men då hoppar du nog ner i kölistan, och det kan dröja. Vilket det iofs gör om du lägger beställningen i Januari också.Roj79 skrev:När ska man lägga en beställning om man vill ha leverans först i januari?Får man bilen i december kommer den väl vara registrerad som 2019.
Varför är det viktigt att bilen är 2020 registrerad? Tesla uppgraderar ju inte årsmodell på det viset, utan små ändringar kommer löpande. Så det är mest troligt att det är exakt samma spec på bilen i december som i januari.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Vild gissning är att en Model 3 uttagen 01.2020 håller sig bättre i pris den dagen du ska sälja mot en 12.2019. Köpare ser förmodligen bara 2019 vs 2020.loftux skrev:Det blir nog i januari isåfall. Har du lagt en beställning, och Tesla hittar en bil som matchar så vill de leverera, speciellt innan årsavslut. Du kan ju alltid säga nej, men då hoppar du nog ner i kölistan, och det kan dröja. Vilket det iofs gör om du lägger beställningen i Januari också.Roj79 skrev:När ska man lägga en beställning om man vill ha leverans först i januari?Får man bilen i december kommer den väl vara registrerad som 2019.
Varför är det viktigt att bilen är 2020 registrerad? Tesla uppgraderar ju inte årsmodell på det viset, utan små ändringar kommer löpande. Så det är mest troligt att det är exakt samma spec på bilen i december som i januari.
Ringde till Transportstyrelsen som säger att mina skyltar gick från dem i tisdags och borde ha nått Tesla i Trosta i fredags eller allra senast idag.
-
Jag beställde i mitten av Juli och kvartalslutet var alltså två veckor tidigare. Fick bilen i slutet på Augusti. Beställer ni idag så borde det bli något liknande med tanke på att en båt är vid Panama kanalen och en i CA. Den första båten är i Europa i början av November och den andra ett tag efter.
Om det inte finns en lagerbil inne som passar, som det var i mitt fall. Den fanns nog i Holland, men ändå i EU, så den kom till Sverige redan dagen efter att jag lagt min beställning.vibrationsfri skrev:Jag beställde i mitten av Juli och kvartalslutet var alltså två veckor tidigare. Fick bilen i slutet på Augusti. Beställer ni idag så borde det bli något liknande med tanke på att en båt är vid Panama kanalen och en i CA. Den första båten är i Europa i början av November och den andra ett tag efter.
Viktigt endast pga att den dagen man ska sälja bilen kommer den upplevas som 2019 årsmodel av vissa. I övrigt ingen stor betydelse.loftux skrev:Det blir nog i januari isåfall. Har du lagt en beställning, och Tesla hittar en bil som matchar så vill de leverera, speciellt innan årsavslut. Du kan ju alltid säga nej, men då hoppar du nog ner i kölistan, och det kan dröja. Vilket det iofs gör om du lägger beställningen i Januari också.Roj79 skrev:När ska man lägga en beställning om man vill ha leverans först i januari?Får man bilen i december kommer den väl vara registrerad som 2019.
Ny på forumet och förväntansfullt kliver även jag in i det här väntrummet. Har spenderat en osund mängd timmar senaste veckan med att lusläsa både relevanta och irrelevanta trådar här. Så tack alla som därmed bidragit till mitt beslutsunderlag.
Nu är en vit Model 3 LR AWD med drag och Aero precis beställd. Låt väntan börja!
Nu är en vit Model 3 LR AWD med drag och Aero precis beställd. Låt väntan börja!

VW e-Golf, 2019
Model 3 LR AWD
Model 3 LR AWD
Bara senaste veckan? Jag har gjort det de senaste 4 åren.jela skrev:Ny på forumet och förväntansfullt kliver även jag in i det här väntrummet. Har spenderat en osund mängd timmar senaste veckan med att lusläsa både relevanta och irrelevanta trådar här. Så tack alla som därmed bidragit till mitt beslutsunderlag.

Ja ok, erkänner att det pågått en period ... men sista veckan har det snudd på eskalerat till ett missbrukarbeteende...Jerker skrev:Bara senaste veckan? Jag har gjort det de senaste 4 åren.jela skrev:Ny på forumet och förväntansfullt kliver även jag in i det här väntrummet. Har spenderat en osund mängd timmar senaste veckan med att lusläsa både relevanta och irrelevanta trådar här. Så tack alla som därmed bidragit till mitt beslutsunderlag.
Nu är en vit Model 3 LR AWD med drag och Aero precis beställd. Låt väntan börja!![]()

VW e-Golf, 2019
Model 3 LR AWD
Model 3 LR AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag har iaf inget missbrukarbeteende! Jag kan sluta precis när jag vill! Jag vill bara inte...jela skrev:Ja ok, erkänner att det pågått en period ... men sista veckan har det snudd på eskalerat till ett missbrukarbeteende...Jerker skrev:Bara senaste veckan? Jag har gjort det de senaste 4 åren.jela skrev:Ny på forumet och förväntansfullt kliver även jag in i det här väntrummet. Har spenderat en osund mängd timmar senaste veckan med att lusläsa både relevanta och irrelevanta trådar här. Så tack alla som därmed bidragit till mitt beslutsunderlag.
Nu är en vit Model 3 LR AWD med drag och Aero precis beställd. Låt väntan börja!![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har heller inget missbrukarbeteende. Jag har slutat massor av gånger, inga problem alls!Bjelke skrev:Jag har iaf inget missbrukarbeteende! Jag kan sluta precis när jag vill! Jag vill bara inte...jela skrev:Ja ok, erkänner att det pågått en period ... men sista veckan har det snudd på eskalerat till ett missbrukarbeteende...Jerker skrev:Bara senaste veckan? Jag har gjort det de senaste 4 åren.jela skrev:Ny på forumet och förväntansfullt kliver även jag in i det här väntrummet. Har spenderat en osund mängd timmar senaste veckan med att lusläsa både relevanta och irrelevanta trådar här. Så tack alla som därmed bidragit till mitt beslutsunderlag.
Fick min faktura från Tesla idag, första gången jag såg något VIN. Sökte på det och såg att det är en bil som redan har regnummer och finns i Göteborg. Min eventuellt förhastade slutsats är att en eller flera redan har ratat bilen.
Därför hoppas jag att någon här känner till den och kan berätta vad som är fel, transportskador eller dylikt.
VIN: 5YJ3E7EB1KF523534
Regnr: ESW26G
Därför hoppas jag att någon här känner till den och kan berätta vad som är fel, transportskador eller dylikt.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Vi var nere och tittade på en model 3 den 23:e juli och bokade in en provkörning den 8:e augusti . Den 2:a augusti kunde vi inte hålla oss längre så vi bokade en lagerbil på hemsidan och den 2:a september så hämtade vi ut den
Bara senaste veckan? Jag har gjort det de senaste 4 åren.![]()

Efter den 23:e augusti har vi läst allt om tesla som vi har kunnat hitta

Vi har inte ångrat oss ännu iaf

När får man reg-nr? Är du reggad idag som ägare? Den verkar ha registrerats 30 sept 2019 för trafik, avställd idag. De har ju en returpolicy på 7 dagar, undrar om de avvaktar med ägarbyte tills de 7 dagarna är slut så att det inte ska synas i bilregistret?Willerud skrev:Fick min faktura från Tesla idag, första gången jag såg något VIN. Sökte på det och såg att det är en bil som redan har regnummer och finns i Göteborg. Min eventuellt förhastade slutsats är att en eller flera redan har ratat bilen.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Det ser ut precis som det ska. Bilen blir förregistrerad, sedan ett ägarbyte till Tesla. Sen avställd. Sedan står den och väntar på leverans.Fregatten skrev:När får man reg-nr? Är du reggad idag som ägare? Den verkar ha registrerats 30 sept 2019 för trafik, avställd idag. De har ju en returpolicy på 7 dagar, undrar om de avvaktar med ägarbyte tills de 7 dagarna är slut så att det inte ska synas i bilregistret?Willerud skrev:Fick min faktura från Tesla idag, första gången jag såg något VIN. Sökte på det och såg att det är en bil som redan har regnummer och finns i Göteborg. Min eventuellt förhastade slutsats är att en eller flera redan har ratat bilen.
Har precis samma sekvens på min bil (fast andra datum). Den dagen du hämtar ut den så kommer det ett nytt ägarbyte (till dig eller firma som köpt den), sedan en post "I Trafik". Eftersom "I Trafik" inte finns, har den aldrig varit i trafik i Sverige.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Jag kanske bör nämna också att jag har sett den bilen ute på inventory sidan två gånger redan. Första gången var 27/9 och sen försvann den igen den 28:e. Senaste tillfället var runt 7/10.loftux skrev:Det ser ut precis som det ska. Bilen blir förregistrerad, sedan ett ägarbyte till Tesla. Sen avställd. Sedan står den och väntar på leverans.Fregatten skrev:När får man reg-nr? Är du reggad idag som ägare? Den verkar ha registrerats 30 sept 2019 för trafik, avställd idag. De har ju en returpolicy på 7 dagar, undrar om de avvaktar med ägarbyte tills de 7 dagarna är slut så att det inte ska synas i bilregistret?Willerud skrev:Fick min faktura från Tesla idag, första gången jag såg något VIN. Sökte på det och såg att det är en bil som redan har regnummer och finns i Göteborg. Min eventuellt förhastade slutsats är att en eller flera redan har ratat bilen.
Har precis samma sekvens på min bil (fast andra datum). Den dagen du hämtar ut den så kommer det ett nytt ägarbyte (till dig eller firma som köpt den), sedan en post "I Trafik". Eftersom "I Trafik" inte finns, har den aldrig varit i trafik i Sverige.
Det faktum att den läggs ut och plockas ner flera gånger gör mig misstänksam.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Ok, det stämmer, jag skrev fel, den var bara förregistrerad i Sverige, men ej i trafik. Därför registrerad som avställd. Låter ju inte som att någon hunnit titta på bilen och ratat den.loftux skrev:Det ser ut precis som det ska. Bilen blir förregistrerad, sedan ett ägarbyte till Tesla. Sen avställd. Sedan står den och väntar på leverans.Fregatten skrev:När får man reg-nr? Är du reggad idag som ägare? Den verkar ha registrerats 30 sept 2019 för trafik, avställd idag. De har ju en returpolicy på 7 dagar, undrar om de avvaktar med ägarbyte tills de 7 dagarna är slut så att det inte ska synas i bilregistret?Willerud skrev:Fick min faktura från Tesla idag, första gången jag såg något VIN. Sökte på det och såg att det är en bil som redan har regnummer och finns i Göteborg. Min eventuellt förhastade slutsats är att en eller flera redan har ratat bilen.
-
- elbilist
Jag kan se att bilen förregistrerades samt regskyltar tillverkades 2019-09-30. Efter det skall skyltarna skickas till Tesla osv. Har svårt att se den hunnit lämnas ut och återlämnas redan så du kan nog vara lugn.Willerud skrev:Fick min faktura från Tesla idag, första gången jag såg något VIN. Sökte på det och såg att det är en bil som redan har regnummer och finns i Göteborg. Min eventuellt förhastade slutsats är att en eller flera redan har ratat bilen.

Inte för att jag tror att det har hänt, men om någon skulle nekat att ta leverans skulle den nog inte ställas på, och det skulle således inte synas i historiken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nä, precis. Och den är inte påställd än.bylund skrev:Inte för att jag tror att det har hänt, men om någon skulle nekat att ta leverans skulle den nog inte ställas på, och det skulle således inte synas i historiken.
Skulle den vara påställd så kan jag glömma miljöbonusen. I så fall får de dra av 60' på priset, men det lär väl inte hända.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det intressanta är att Tesla begär en påställning redan innan man kommer och hämtar bilen och har sedan 24 timmar på sig att ångra denna påställning om det inte skulle blibylund skrev:Inte för att jag tror att det har hänt, men om någon skulle nekat att ta leverans skulle den nog inte ställas på, och det skulle således inte synas i historiken.
någon leverans tex, och DOM påställningarna kan man inte se i registret (vad jag vet iaf) men vore ju jäkligt intressant att få redan på.
24-timmars-"regeln" tror jag dessutom kan förlängas om det finns särskilda skäl, tex om dom skulle råkat ha registrerat bilen på fel ägare.
Sådana ångrade påställningar skulle definitivt göra mig vaksam...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det sjuka är väl att vi har regler som kräver sådan här hantering? Dra av de där 60000kr direkt vid köp istället precis som vid rot/rut-avdrag.