Arlanda - Status?
Moderator: Redaktion
Arlanda - Status?
Någon som nyligen varit på Arlanda och har någon uppfattning om man behöver oroa sig för att inte få plats vid en laddstolpe?
Har tidigare parkerat på elbilsparkeringen på Beta och då har det aldrig varit trångt.
Känner mig osäker på om sommaren gör det enklare eller svårare att hitta en ledig stolpe...
Har tidigare parkerat på elbilsparkeringen på Beta och då har det aldrig varit trångt.
Känner mig osäker på om sommaren gör det enklare eller svårare att hitta en ledig stolpe...
Re: Arlanda - Status?
Jag svarar på min egen fråga om någon mer är fundersam på statusen 
Idag på parkeringen närmast terminal 5, var 1 plats ledig (finns 20 st).
2 st Teslor, sedan mest en massa hybrider...
Oklart hur det ser ut på Beta då jag slapp åka ut dit.

Idag på parkeringen närmast terminal 5, var 1 plats ledig (finns 20 st).
2 st Teslor, sedan mest en massa hybrider...
Oklart hur det ser ut på Beta då jag slapp åka ut dit.
Hoppas dom bygger fler platser då.. Annars kommer det bli svårt att kunna ladda där.
- JonPersson
- Teslaägare
Igår kl 14 var det smockfullt på terminal 5, alla 20 platser tagna och jag räknade till 4 Teslor! Åkte istället till Beta men även där var samtliga laddplatser upptagna, bland annat av en Tesla. Räknar man med vår egen bil var det alltså minst 6 Teslor på Arlanda igår vilket är rätt mycket med tanke på att det väl bara finns 145 i Sverige 

- JonPersson
- Teslaägare
Nix men det spelar ingen roll, vi tar oss hem ändå. Jag tror vi hade 280 km rated när jag parkerade och det borde räcka Arlanda-NackaRich-hard skrev:Så du fick ingen laddplats då?

Parkerar man gratis på Beta även om alla platserna är slut?JonPersson skrev:Nix men det spelar ingen roll, vi tar oss hem ändå. Jag tror vi hade 280 km rated när jag parkerade och det borde räcka Arlanda-NackaRich-hard skrev:Så du fick ingen laddplats då?
Hur gör man för att parkera gratis på Beta?
När du kommer fram till bommarna på Beta trycker du bara på knappen för att prata med kundtjänst och säger att du har elbil så blir du insläppt, samma sak när du åker därifrån.
Om du sedan parkerar på elbilsplats eller inte har de ingen koll på.
Tack! Ska om några veckor då jag åker på semester.josve skrev:När du kommer fram till bommarna på Beta trycker du bara på knappen för att prata med kundtjänst och säger att du har elbil så blir du insläppt, samma sak när du åker därifrån.
Var på Arlanda idag, helt fullt på P550 både elbilsparkering samt övriga platser.
Två Tesla, resten hybrid gegga, mest Volvo V60, ni vet den där "supermiljö"-bilen som har knappt 4 (!) mils räckvidd med el vid optimala förhållanden: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... gin-hybrid
Vid terminal 2 fanns 2 lediga platser som dock endast har vanlig 230V 10A Schuko.
Åkte ej förbi Beta då jag enbart skulle hämta på Arlanda.
Vågar nog inte chansa med att ta Teslan ut till Arlanda då man inte kan förboka elbilsparkering utan måste hoppas på det bästa.
Kasst!
Två Tesla, resten hybrid gegga, mest Volvo V60, ni vet den där "supermiljö"-bilen som har knappt 4 (!) mils räckvidd med el vid optimala förhållanden: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... gin-hybrid
Vid terminal 2 fanns 2 lediga platser som dock endast har vanlig 230V 10A Schuko.
Åkte ej förbi Beta då jag enbart skulle hämta på Arlanda.
Vågar nog inte chansa med att ta Teslan ut till Arlanda då man inte kan förboka elbilsparkering utan måste hoppas på det bästa.
Kasst!
Vi borde nästan starta en mindre "kampanj" för att få ansvariga att förstå problemet. Om vi är många som hör av oss kan det förhoppningsvis få effekt.
Är det någon som vet/har varit i kontakt med någon som kan anses som ansvarig för frågan hos Swedavia/Arlanda? (Ju högre upp desto bättre).
Är det någon som vet/har varit i kontakt med någon som kan anses som ansvarig för frågan hos Swedavia/Arlanda? (Ju högre upp desto bättre).
Posta rätt email och telefonnummer här så ringer vi alla och mailar!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Efter att ha mailat parkering@swedavia.se om detta så fick jag svar från Fredrik Bäcklund på Swedavia:
Tel: 010-1096800
E-post: fredrik.backlund@swedavia.se
Fax: 010-109 05 00
Swedavia AB
Stockholm Arlanda Airport
190 45 Stockholm-Arlanda
Tel växel: 010-109 10 00 Fax: 010-109 05 00
Fredrik Bäcklund"Nej tyvärr så kan man i nuläget inte boka el bilsplatser."
Tel: 010-1096800
E-post: fredrik.backlund@swedavia.se
Fax: 010-109 05 00
Swedavia AB
Stockholm Arlanda Airport
190 45 Stockholm-Arlanda
Tel växel: 010-109 10 00 Fax: 010-109 05 00
Fast poängen är ju inte att boka plats utan att hybrider inte ska kunna nyttja platserna alls.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Jag tycker att det är positivt om även laddhybrider kör så mycket som möjligt på el men det är negativt om vi som kör riktiga elbilar hamnar i kläm.
Det bästa alternativet är om det byggs fler platser så att det alltid finns plats för alla el/hybridbilar som behöver ladda.
Ett alternativ just nu tycker jag skulle vara att parkeringen närmast terminal 5 bara får användas av rena elbilar. Hybriderna får stå på Beta...
Ett av Problemen är för parkeringsvakterna att lära sig vad som är ren elbil och vad som är laddhybrider. (Hade varit bra om elbilar hade egna reggskyltar så som i Norge).
Det bästa alternativet är om det byggs fler platser så att det alltid finns plats för alla el/hybridbilar som behöver ladda.
Ett alternativ just nu tycker jag skulle vara att parkeringen närmast terminal 5 bara får användas av rena elbilar. Hybriderna får stå på Beta...
Ett av Problemen är för parkeringsvakterna att lära sig vad som är ren elbil och vad som är laddhybrider. (Hade varit bra om elbilar hade egna reggskyltar så som i Norge).
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Jag tycker att platserna nära terminal 5 (och terminal 2) ska tidsbegränsas till exempelvis 5 dagar, det känns inte rimligt att man kan stå i flera veckor på dessa platser.
När det gäller Beta, så finns det ett antal motorvärmarplatser, som nu under sommarhalvåret skulle kunna skyltas om till elbilsplatser. Sen behövs det självklart fler nya platser för elbilar.
När det gäller Beta, så finns det ett antal motorvärmarplatser, som nu under sommarhalvåret skulle kunna skyltas om till elbilsplatser. Sen behövs det självklart fler nya platser för elbilar.
Vad vid terminal 5 i dag, det var helt fult men står bara massa ladhybrider där, 3 av dom ladda inte, och det stog även en gammal volvo v70 parkerad där.
Jag föredrar att parkera på Beta, känns tryggare. En jäkla röra vid terminal 5, men har parkerat där två dagar en gång. Men tänker inte göra det igen. Beta måste dock byggas ut. Fanns bara två platser lediga när jag var där. Räknade till att det fanns 40 laddplatser och såg bara en till Tesla, resten var nog hybrider.
P550 hade två lediga idag 25 juli 05.45. Bara laddhybrider.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Puffar denna tråd.
Nån som varit ute på sistone ?
Förresten, fattar jag rätt att man kan stå gratis på P550 även om man inte hittar en ledig laddstolpe där ?
Förresten, fattar jag rätt att man kan stå gratis på P550 även om man inte hittar en ledig laddstolpe där ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Jag har hört att man måste ha sladden inkopplad för att inte få böter.jans skrev:Puffar denna tråd.
Jag parkerar inte längre på P550. Alltid så jäkla stökigt där och risk att man inte hittar någon plats. Jag åker till Beta. Där parkerar man också gratis även om det inte finns någon ledig laddstolpe. Tar inte mer än 15 min extra att parkera där.
För att stå på P550 måste man vara kopplad till ett ladduttag. Jag frågade om det räcker med sladden kopplad i bilen och lagd över taket så det syns att det är en elbil, men det räcker inte..... Oftast är det fullt med hybrider inkopplade trots att de förorenar mer än vi.
Luftfartsverket vill ha miljövänliga bilar på parkeringarna, men har inte tänkt hela vägen.
Luftfartsverket vill ha miljövänliga bilar på parkeringarna, men har inte tänkt hela vägen.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Jag har vid två tillfällen stått parkerad nu i sommar på P550, har varit nästan fullt båda gångerna. Man bör räkna med att man får åka bort till Beta när man kommer så man inte har för bråttom. Båda gångerna har det varit ungefär lika många rena elbilar som hybrider.
När det funkar så är det riktigt bra, du står närmast terminalen, parkeringen är gratis och Arlanda bjuder på elen...
När det funkar så är det riktigt bra, du står närmast terminalen, parkeringen är gratis och Arlanda bjuder på elen...