Model S 85D 2015 dog vid uppgradering till v10

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
andyswe
Teslaägare

Inlägg av andyswe »

Någon mer som haft problem med 12V-batteriet vid en programvaruuppdatering eller annan hårdvara som skjutits sönder av en uppdatering?

Jag installerade v2019.32.11.1 och efter det var bilen död. Bricked. Skärmarna avstängda och bilen gick inte att köra en centimeter. Däremot fanns det ström till larm, centrallås, fönsterhissar och bromsljus. Lämpligt nog gick garantin ut för 2 månader sedan och jag vill gärna veta om fler upplevt liknande problem så jag kan påvisa för Tesla att de bör stå för servicen istället för att fakturera mig för byte av allt som gått sönder av deras programvara.

I förra veckan körde jag bilen måndag, tisdag och onsdag. Inga varningar, inga fel, allt var precis som vanligt. Parkerade i mitt garage med UMC kopplad till trefas som vanligt med laddningen inställd till max 75%. Har wifi med snabb internetaccess i garaget. Dagen efter, i torsdags, får jag meddelande i telefon-appen att ny Software Update finns för installation. Tjoho! Valde att installera direkt!
Jag körde inte bilen torsdag eller fredag, jag var inte ens inne i den.
Lördag morgon öppnar jag bilen, skärmen visar release details och nåt om "Feeling hungry?" men slocknar efter någon sekund, bägge skärmar släckta och allt är dött.
Jag ringer Tesla och kommer till en väldigt otrevlig engelskspråkig kvinna som i princip säger att jag ljuger, att bilen minsann varnat mig både under torsdagen och fredagen att 12V-batteriet var lågt och att jag ändå valt att genomföra uppdateringen och att de därmed inte tog något som helst ansvar, hon rådde mig att ringa mitt försäkringsbolag istället. Att ingen kört bilen torsdag eller fredag och kunnat se varningarna, som alltså började i samband med att programvaran uppdaterades, det är inget hon brydde sig om.

Idag måndag försöker jag ringa Tesla utan att komma fram, åker till Upplands Väsby och pratar med dem. De kan bara hålla med om att det går att ifrågasätta varför de stängt sina telefoner. Jag beställer bärgare och åker hem och möter bärgaren som försöker ladda upp 12V-batteriet. Efter det går bilen igång men går inte att köra, det står "För låg nätspänning", "Kan ej starta bilen" och "Bilen kanske inte kan startas om". Nu kan jag ändå få dataanslutning till bilen och Tesla kan läsa i loggarna att högspänningsbatteriet (dvs det stora batteriet) inte har korrekt jordning längre. Jag noterar också att samma räckvidd visas under de 90 minuter bärgaren försöker med olika saker - ingen ström går alltså åt till att ladda 12V-batteriet eller för att driva något annat. Jag kan inte heller sätta i laddkabeln då laddluckan visserligen går att öppna men ej att låsa upp. Strax innan bärgaren drar iväg med bilen slocknar skärmarna igen.

Bärgaren som gått på Teslakurser påstår att 12V-batteriet ensamt driver bilen under en uppdatering av programvara, utan att det då laddas från högspänningsbatteriet. Steget från version 9 till version 10 kanske var så stort att 12V-batteriet tog slut under uppdatering och att bilen dog.

Mitt högspänningsbatteri är knappt två år gammalt. 12V-batteriet bytte Tesla för 6 månader sedan.

Nu är Särimner på väg till Upplands Väsby... Får se när den återuppstår. Och hur mycket det kostar.

Edit: Har fått godkänna en felsökningskostnad om 3375 kr än så länge, men om grundorsaken är fel på högspänningsbatteriet täcker den 8-åriga garantin på det kostnaden. Själv antar jag att 12V-batteriet som byttes för 6 månader sedan borde komma med en ettårig garanti och ffa anser jag att om uppdatering av programvaran orsakar fel borde Tesla stå för sin undermåliga programmering, men det var alltså inte något de själva tog på sig.
Senast redigerad av andyswe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Model S 85D 2015 dog vid uppgradering till v10

Inlägg av Remuz »

Spännande tråd att följa men givetvis extremt trist läge. Om man kan visa minsta samband mellan uppdatering och det inträffade borde tesla ta det på goodwill anser jag
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
andyswe
Teslaägare

Inlägg av andyswe »

Tesla ringde idag och menade att kylsystemet till det stora batteriet hade gått sönder av ålder och att det medfört att 12V-batteriet inte längre laddats. Därför hade 12V-batteriet tagit slut under uppgraderingen. 10-11 tkr för att laga/byta, plus de dryga 3 tkr de skulle ha för den initiala felsökningen då bilen är 4 år och 2 månader gammal och garantin bara räcker 4 år.

Jag förstår bara inte hur bilen kunde fungera normalt måndag-onsdag förra veckan under färd utan kylning av högspänningsbatteriet, men att allt dog så fort uppgraderingen började köras på torsdagen.

Jag har inte riktigt tagit åt mig den här förklaringen - då högspänningsbatteriet byttes ut för 2 år sedan och 12V-batteriet byttes för bara 6 månader sedan känns den här diagnosen nästan skräddarsydd för att få betalt för reparation.

Ingen som upplevt liknande utmaningar? Kan jag få hjälp med några argument om varför Tesla ska ta det på goodwill vore det förstås fint.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Utan att kunna något om detta, borde inte bilen larma om man kör den och kylsystemet är trasigt? Om 12V batteriet inte laddas den väl också larma?

Min VW årsmodell -77 hade dessa båda funktioner... :lol:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

andyswe skrev:
Tesla ringde idag och menade att kylsystemet till det stora batteriet hade gått sönder av ålder och att det medfört att 12V-batteriet inte längre laddats.
Det enda jag kan tänka mig vara orsaken till detta "haveri" (om inte kylvätskan har läckt ut) är kylvätskepumpen och den borde systemet larma för omedelbart...
andyswe skrev:
Därför hade 12V-batteriet tagit slut under uppgraderingen. 10-11 tkr för att laga/byta, plus de dryga 3 tkr de skulle ha för den initiala felsökningen då bilen är 4 år och 2 månader gammal och garantin bara räcker 4 år.
Jag har lite svårt att tro att ett 6 månader gammalt 12-volts batteri inte skulle klara av den tid som en uppdatering av mjukvaran tar... även om inte laddningen fungerar. Frågan är väl hur kylvätskepumpen påverkas av uppdateringen...
Start, stopp, start, stopp, start... ? :roll: Hur var det? Fick du en varning om att uppdateringen inte hade fullföljts? Borde väl vara så om spänningen går ner...
andyswe skrev:
Jag förstår bara inte hur bilen kunde fungera normalt måndag-onsdag förra veckan under färd utan kylning av högspänningsbatteriet, men att allt dog så fort uppgraderingen började köras på torsdagen.
Du skulle givetvis ha fått en varning om inte kylsystemet hade fungerat vid veckans körningar och därför måste problemet ha uppstått när bilen stod stilla.
andyswe skrev:
Jag har inte riktigt tagit åt mig den här förklaringen - då högspänningsbatteriet byttes ut för 2 år sedan och 12V-batteriet byttes för bara 6 månader sedan känns den här diagnosen nästan skräddarsydd för att få betalt för reparation.
Man kan ifrågasätta huruvida driftsbatteriets kylsystem inte tillhör den 8-åriga garantin på drivlinan... Utan detta system får man ju nästan räkna med problem med drivlinan.
andyswe skrev:
Ingen som upplevt liknande utmaningar? Kan jag få hjälp med några argument om varför Tesla ska ta det på goodwill vore det förstås fint.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tycker också det borde höra till huvudbatterisystemet, och därmed omfattas av förlängd garanti. Frågan bör väl eskaleras så långt det går och svaren presenteras på forumet. Går själv i tankar om en extra 85RWD, men det blir inget med en 8000 mil+ bil om drivline/batteri garantin visar sig inte gälla i ett antal godtyckliga fall. Felet är ju en direkt följd av fel i batterisystemen. När du dessutom har nya batterier känns det inte OK. Kanske finns en på forumet som kan göra reparationen billigare ? Delar borde finnas på skroten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jerka

Inlägg av Jerka »

andyswe skrev:
Tesla ringde idag och menade att kylsystemet till det stora batteriet hade gått sönder av ålder och att det medfört att 12V-batteriet inte längre laddats. Därför hade 12V-batteriet tagit slut under uppgraderingen. 10-11 tkr för att laga/byta (...)
Tar de 10 000 kr för att byta ett 12V-batteri? :shock:
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Jerka skrev:
andyswe skrev:
Tesla ringde idag och menade att kylsystemet till det stora batteriet hade gått sönder av ålder och att det medfört att 12V-batteriet inte längre laddats. Därför hade 12V-batteriet tagit slut under uppgraderingen. 10-11 tkr för att laga/byta (...)
Tar de 10 000 kr för att byta ett 12V-batteri? :shock:
Njae, det var väl byte av kylsystem också? Så fattar jag det hela.
Håller med om att det i så fall bör omfattas av drivlinegarantin!
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Hur kan kylsystemet till stora batteriet inte vara en del av det stora batteriet (och därmed omfattas av den garantin?)
Detta gör mig orolig att behålla min bil efter garantitid.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

andyswe skrev:
Tesla ringde idag och menade att kylsystemet till det stora batteriet hade gått sönder av ålder och att det medfört att 12V-batteriet inte längre laddats. Därför hade 12V-batteriet tagit slut under uppgraderingen. 10-11 tkr för att laga/byta, plus de dryga 3 tkr de skulle ha för den initiala felsökningen då bilen är 4 år och 2 månader gammal och garantin bara räcker 4 år.

Om det blir så att du tvingas att betala för detta kalaset, så kräv att de sparar det trasiga kylsystemet, och visar upp det för dig, och visar var det är trasigt.
Model S 90D -2017 Titanium
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Låter otroligt.
Nu fungerar bilen och du skulle kunna åka in och se den live? Det skulle vara intressant att se vad diagnostiken visar nu
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Min bil visade samma fel
På min var det kylarvätska som läckt in i motorn och orsakat kortalutning
Inte i samband med nån uppdatering dock
Min 12v dog också kort efter
I övrigt samma lås larm fönsterhissar gick bilen öppnade laddluckan men låste inte upp
Batteri visade samma laddning långt efter att den dog...
På min byttes DU på garanti
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
andyswe
Teslaägare

Inlägg av andyswe »

Trist men nu är bilen igång igen i alla fall;

Tesla menar att det värmeelement som ska värma upp kylvätskan (jo du läste rätt) var trasigt, eller åtminstone isoleringen till denna del var dålig. Jag kan ju för mitt liv inte förstå varför bilen gått problemfritt och helt utan varningar i detta skick fram tills uppdatering, men när version 10 kom in och 12V-batteriet dog och allt slocknade så ska alltså detta ha varit grundorsaken. Som någon skrev ovan, tänk att hans Volkswagen redan på 70-talet kunde varna för både uteblivning kylning och lågt 12V-batteri. Men men, nu rullar den fint igen och jag kan vara trygg med att kylvätskan inte är alltför kall :) 10 400 kr kostade besöket, inget på goodwill. Oklart om den här grunkan var i bättre skick för två månader sen när den fortfarande omfattades av grundgaranti men det vet man inte. Någon föreslog att jag skulle titta på den trasiga delen eller rentav be att få ta med dem hem, men sådant skickas alltid hem till moderskeppet där Elon kan få dra lärdomar av trasiga delar tydligen. Eller om de kanske refurb'as och hamnar som reservdel på nästa bil, vem vet.

Klippt från fakturan:

Customer concern confirmed, found active alerts on external isolation issues, found during diagnosis that the battery
coolant heater has low isolation. New battery coolant heater needed.Replaced vehicle coolant battery heater.Performed
air purge.Performed vehicle firmware update.Performed function Check. Validated ok.There is no longer any active alerts
regarding isolation.

Tack för bollandet!
Användarvisningsbild
andyswe
Teslaägare

Inlägg av andyswe »

Jo, ett tillägg om drivlinegarantin:

Jag frågade om detta och fick ett ganska intressant svar från Tesla. Endast själva högspänningsbatteriet och själva motorerna omfattas av 8 års garanti. Inte ens om kablar mellan dessa delar behöver bytas är det en garantifråga. Inga delar som krävs för att stora batteriet och de 1-2 motorerna ska fungera tillsammans med varandra eller något annat omfattas alltså av den 8-åriga garantin, så att kylningen som är en högspänningsdel skulle kunna tänkas gå på drivlinegarantin var ingen möjlighet. Å andra sidan är det ju dessa delar som är de dyraste så det kan vara skönt att ha garantin där resonerade serviceteknikern.

Summa summarum för egen del så har jag alltid varit och är fortfarande väldigt nöjd med bilen, bemötandet på serviceverkstaden är också alltid bra men eftermarknad och de numera avstängda telefonerna är under all kritik IMO. Med hopp om bättring.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

10.000 är en vanlig service på en Audi/BMW/Mercedes som gått de milen...
Tesla Y LR -22 EAP
Kriper

Inlägg av Kriper »

andyswe skrev:
Jo, ett tillägg om drivlinegarantin:

Jag frågade om detta och fick ett ganska intressant svar från Tesla. Endast själva högspänningsbatteriet och själva motorerna omfattas av 8 års garanti. Inte ens om kablar mellan dessa delar behöver bytas är det en garantifråga. Inga delar som krävs för att stora batteriet och de 1-2 motorerna ska fungera tillsammans med varandra eller något annat omfattas alltså av den 8-åriga garantin, så att kylningen som är en högspänningsdel skulle kunna tänkas gå på drivlinegarantin var ingen möjlighet. Å andra sidan är det ju dessa delar som är de dyraste så det kan vara skönt att ha garantin där resonerade serviceteknikern.

Summa summarum för egen del så har jag alltid varit och är fortfarande väldigt nöjd med bilen, bemötandet på serviceverkstaden är också alltid bra men eftermarknad och de numera avstängda telefonerna är under all kritik IMO. Med hopp om bättring.
Vår S85 -14 bärgades för ett år sedan och på SC konstaterades att kontaktorerna slutat fungera, eller mer precist, de hydraliska hävarmar som ansluter högspänningsbatteriet till motorn. Detta omfattades av drivlinegarantin och jag betalade ingenting för reparationen. Är detta jämförbart med din reparation?
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Kriper skrev:
Vår S85 -14 bärgades för ett år sedan och på SC konstaterades att kontaktorerna slutat fungera, eller mer precist, de hydraliska hävarmar som ansluter högspänningsbatteriet till motorn. Detta omfattades av drivlinegarantin och jag betalade ingenting för reparationen. Är detta jämförbart med din reparation?
Skillnaden är väl att kontaktorerna sitter inbyggda i batteriet medan det som sköter kylningen till största del sitter externt. Kylvätskeläckage i motorerna har de ju också tagit på garanti...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

andyswe skrev:
Trist men nu är bilen igång igen i alla fall;

Tesla menar att det värmeelement som ska värma upp kylvätskan (jo du läste rätt) var trasigt, eller åtminstone isoleringen till denna del var dålig. Jag kan ju för mitt liv inte förstå varför bilen gått problemfritt och helt utan varningar i detta skick fram tills uppdatering, men när version 10 kom in och 12V-batteriet dog och allt slocknade så ska alltså detta ha varit grundorsaken. Som någon skrev ovan, tänk att hans Volkswagen redan på 70-talet kunde varna för både uteblivning kylning och lågt 12V-batteri. Men men, nu rullar den fint igen och jag kan vara trygg med att kylvätskan inte är alltför kall :) 10 400 kr kostade besöket, inget på goodwill. Oklart om den här grunkan var i bättre skick för två månader sen när den fortfarande omfattades av grundgaranti men det vet man inte. Någon föreslog att jag skulle titta på den trasiga delen eller rentav be att få ta med dem hem, men sådant skickas alltid hem till moderskeppet där Elon kan få dra lärdomar av trasiga delar tydligen. Eller om de kanske refurb'as och hamnar som reservdel på nästa bil, vem vet.

Klippt från fakturan:

Customer concern confirmed, found active alerts on external isolation issues, found during diagnosis that the battery
coolant heater has low isolation. New battery coolant heater needed.Replaced vehicle coolant battery heater.Performed
air purge.Performed vehicle firmware update.Performed function Check. Validated ok.There is no longer any active alerts
regarding isolation.

Tack för bollandet!

Har du betalt fullpris för reparation och nya delar så är de gamla delarna DIN egendom och du har full rätt att få dem i handen. Vad Tesla än säger.
Har du fått ett billigare/rabatterat/goodwillpris så kan en del i den överenskommelsen innebära att de får behålla grejerna.

Kräv ut grejerna säger jag.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Om det är Malmö sc kan han lika bra börja tro på tomten eller gå med i flat earth society
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Eller så fakturerar han Tesla för sina delar som de "slarvat" bort. :)
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

BrooklynS skrev:
10.000 är en vanlig service på en Audi/BMW/Mercedes som gått de milen...
Ja, det kostade min gamla SAAB lite titt som tätt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar