Jag ska inte påstå något, men läs det härWalker skrev:Och då stannar du på 10 m eftersom du har dubbdäck?[JM] skrev:Eller så hoppar det ut en älg eller ett barn mitt framför näsan och då spelar det ingen roll hur långt avstånd du håller till framförvarande bil.
Det förekommer krock med älg och barn på sommaren också. Det är som det nämnts tidigare, ditt ansvar som förare att inte köra fortare än du kan stanna. På vintern är det lägre hastighet än på sommaren. Oftast låter det i dessa trådar som om dubbar löser alla problem men som det nämns i en artikel på megahjul så åker de flesta kanske upp till 90% på vintervägar där det är viktigare att klara modd och snöslask. Att då utrusta bilen med däck som bara täcker kanske 10% av ens körning är ju hål i huvudet. Dubbar kan även ha den egenskapen att de glider som medar på underlaget (prova att springa med broddar i en trappuppgång, jag har gjort det som tidningsbud = Aj!)
Personligen föredrar jag då att ha däck som passar merparten av mina körningar på vintern och istället anpassa hastighet och körsätt de få gånger det råder blixthalka (istället för att lita på mina dubbar och ändå köra av - inte helt ovanligt)

https://www.expressen.se/motor/dack/vin ... h-odubbat/