När väljer ni S före 3LR?
Moderator: Redaktion
- Ekokobonden
- Teslaägare
När väljer ni S före 3LR?
Hej! Ny i forumet. Har kört en Nissan Leaf 2.Zero 40 kW i snart två år. Men har lessnat lite på räckvidden, åkte 20 mil t.o.r (tot 40) igår (-4 grader), fick stanna och ladda tre gånger... Tittar nu på Tesla istället. Vad rekommenderar ni, den här Model S, eller en Model 3 LR för samma peng? Vad skiljer i utrustning och finesser? Antar att många förordar 3:an, hur mycket skulle ni isf vilja pruta ner S:et för att den skulle bli intressant?
Nissan Leaf -18 2.Zero 40 kWh pärlgrön
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Re: När väljer ni S före 3LR?
Jag har haft en S75D från 2016 och har en 3LR AWD nu. Det jag saknar från S är lastutrymmet, S har mycket mer kapacitet, och soltaket. Min 3 är bullrigare också. Annars gillar jag min 3. Roligare att köra. Inte så stor. Längre räckvidd. Färre grejer som kan bli problem (luftfjädring, dörrhandtag, liftgate etc) som jag inte behöver. Behöver man dessa, och lastutrymmet, så kanske en S är något at köpa. S ser lite ballare ut, men det är mindre viktigt för mig. Men det är ju bara vad jag tycker. Notera att den bilen du tittar har nästa 8000 mil, är det inte där som garantin slutar?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
S
+ Snyggare (Smaksak)
+ Lite mer bagageutrymme
+ El baklucka
+ Rattvärme
+ Mer acc
+ Tystare
3
+ Ny bil med 4 års garanti i detta fall
+ Fräckare/mordenare med bara en skärm (Smaksak)
+ Senaste AP i detta fall (Kanske inte så mycket + än, men det bör bli ett stort + med tiden)
+ Möjlighet till dragkrok
+ Kortare laddtid
+ CCS direkt i bilen
+ Energisnålare
Jag själv har valt en ny S efter mycket vägande mellan ny 3.
Det är inte självklart, men i detta fall är det nog garanti jag skulle fundera på och väga mot prutmånen.
Många viktar dragkrok högt. Jag använder det så sällan att jag kan lösa detta på annat sätt. Billigare än att lägga pengar på en krok.
+ Snyggare (Smaksak)
+ Lite mer bagageutrymme
+ El baklucka
+ Rattvärme
+ Mer acc
+ Tystare
3
+ Senaste AP i detta fall (Kanske inte så mycket + än, men det bör bli ett stort + med tiden)
+ Kortare laddtid
+ CCS direkt i bilen
+ Energisnålare
Det är inte självklart, men i detta fall är det nog garanti jag skulle fundera på och väga mot prutmånen.
Många viktar dragkrok högt. Jag använder det så sällan att jag kan lösa detta på annat sätt. Billigare än att lägga pengar på en krok.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Du glömmer i mitt tycke Model 3s allra största fördel körglädjen! Där är den helt överlägsen både S&X.Bjorn skrev:S
+ Snyggare (Smaksak)
+ Lite mer bagageutrymme
+ El baklucka
+ Rattvärme
+ Mer acc
+ Tystare
3
+ Kortare laddtid
+ CCS direkt i bilen
+ Energisnålare
Jag har 3 & X just nu men har även haft S. För mig är det hela faktiskt ganska enkelt:
Klarar man sig med treans utrymme så vinner den lätt. Behöver man lite större så är det S som gäller. Är man 5 eller fler i familjen så är X bästa valet.
Jag tycker Model 3 solklart är den bästa bil Tesla byggt hittills.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
SBjorn skrev:S
+ Snyggare (Smaksak)
+ Lite mer bagageutrymme
+ El baklucka
+ Rattvärme
+ Mer acc
+ Tystare
3
+ Kortare laddtid
+ CCS direkt i bilen
+ Energisnålare
+ Alu-kaross
Jag skulle välja en trea. Är själv på gång att byta min X till en trea efter att barnvagnar och rullstolar inte längre behövs. Ska bli skönt med en mindre och snålare bil (med krok).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Sonen har en 3LR, toppen bil men vi bytte ändå in vår model S årg 15 mot en ny Raven, plats, halvkombi avgör, även om jag gärna haft dragkrok. Om du letar efter en S hade jag nog valt bort P, skickar upp vår gamla S till Riddermarks i veckan, den hamnar närmare 100t kr lägre i pris. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 72#p368672
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
- Ekokobonden
- Teslaägare
Tack för alla bra svar!
En liten följdfråga;
Varför är inte hela batterisymbolen fylld med grönt?
Har batteriet inte full kapacitet längre?
Se bifogad bild.
En liten följdfråga;
Se bifogad bild.
Nissan Leaf -18 2.Zero 40 kWh pärlgrön
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Troligen har bilägaren valt att sätta laddgränsen till ca 80%. Då laddar bilen upp till 80% för att skydda batteriet under längre tid.Ekokobonden skrev:Tack för alla bra svar!
En liten följdfråga;
Se bifogad bild.
Så det där ser med andra ord helt korrekt ut.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
- Gustafsson
- Teslaägare
Man ska bara ladda 100% strax innan avfärd om man verkligen behöver inför långresor och aldrig lämna bilen helt fulladdad.Ekokobonden skrev:Tack för alla bra svar!
En liten följdfråga;
Se bifogad bild.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Teslaspolen
- Teslaägare
Leaf har en inbyggd (men i min mening, för liten, buffert) i toppen av sitt batteri. Så när det står 100% i den så är det i verkligheten kanske snarare 95% laddat. Hos Tesla så är 100% verkligen också 100% ovh du ansvarar själv för att sätta en laddgräns där du får välja på allt mellan 50-100%. Rekommenderas att man håller den runt 60% om man vill vara pedantisk, men det är ingen större fara med uppåt 90% heller.Ekokobonden skrev:Tack för alla bra svar!
En liten följdfråga;
Se bifogad bild.
Li-Ion batterier ska inte laddas till 100% om man kan undvika det, och det gäller både för elbilen, telefonen, bärbara datorer osv.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- ICEGrinder
- Teslaägare
Återupplivar den här tråden. Funderar på att byta in min S75D-17 mot en 3LR, drivkrafterna är:
- Bättre räckvidd
- Nybilsgaranti
- Fortfarande OK lastutrymme (har 2 barn, 3 och 5 år)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag bytte min S75D från 2018 mot en 3 LR och kommer byta tillbaka till en S så fort de uppdaterar den liten (som verkar bli nu). Även om 3an är en bra bil var den inte för mig, saknar det trevligare från interiören och komforten i en S och 3an kändes helt enkelt några pinnar ner. Med det jag vet idag hade jag nog valt att inte sälja min gamla S mot att köra 3an ett år men jag vet inte om jag valt att köra vidare med den framöver.ICEGrinder skrev:Återupplivar den här tråden. Funderar på att byta in min S75D-17 mot en 3LR, drivkrafterna är:Ni som bytt S mot 3, är ni fortfarande nöjda med det valet?
- Bättre räckvidd
- Nybilsgaranti
Min nästa bil blir en Model 3 igen, eller en Y. S känns för mycket ”båt” för mig nu. Saknar fortfarande stora bakluckan (därav kanske en Y), och soltaket, men det finns väl inte längre på S heller. Nä en Model 3 passar mig perfekt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Vi bytte en s och en x mot två m3ICEGrinder skrev:Återupplivar den här tråden. Funderar på att byta in min S75D-17 mot en 3LR, drivkrafterna är:Ni som bytt S mot 3, är ni fortfarande nöjda med det valet?
- Bättre räckvidd
- Nybilsgaranti
Mindre men roligare att köra, känns modernare, diskretare och halva totalkostnaden.
Byter den ena mot en Y pga skaffat hund men S och X känns inte längre aktuellt trots stort bilintresse och ”största snabbaste bästa” inställning till det mesta
2 barn 5-10år och en väldigt stor hund
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme