Hur vet om bilen är levererad CSS uppgraderad?
MS "Dual motor" PL, lev 0630-19
Du får CCS adapter med bilen
Annars kan man kolla koder och se om den kom med CCS från fabrik
Ok, har nog inte sett en sån adapter. förutom typ 2 sladd, finns det en väska med en 1 fas med box samt nån till, vanlig stickpropp?
vilka koder? VIN?
Koderna hittar du på din beställningssida om du högerklickar på bilden av bilen på din tesla konto och kopierar länk.
CH09 har jag för mig var CCS
Tesla konto? där fokkade dom upp, och skrev fel email adress vid beställningen. Hållt på i 3 månader å fixa det, nu hänvisar dom direkt till united steaks, så jag själv ska stöta på dem centralt.
Hade bilen inne för några veckor sedan och jag ville dom skulle uppgradera till CCS på samma gång. Det hade de tydligen inte tid till och nu har jag fått en tid i Januari 2020!!!! Vilket skämt asså!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Efter uppgradering i förra veckan har jag testat på tre olika laddare, alla märkta 50kW.
I inget fall har jag fått över 25kW, utan det har börjat där på 24-25 och sen dalat.
Har visserligen haft 50-65% SoC då jag testat, men borde det inte bli mer?
MS70D-16 med dubbelladdare, så är det så här det kommer vara känns det ju hyfsat bortkastade 5300kr. Hade ju lika gärna nöjt mig med en 22kW-stolpe.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
Efter uppgradering i förra veckan har jag testat på tre olika laddare, alla märkta 50kW.
I inget fall har jag fått över 25kW, utan det har börjat där på 24-25 och sen dalat.
MS70D-16 med dubbelladdare, så är det så här det kommer vara känns det ju hyfsat bortkastade 5300kr. Hade ju lika gärna nöjt mig med en 22kW-stolpe.
Låter som något är fel, antingen i bilen eller i de laddare du har testat, jag har testat 50kW-laddare hos Lidl Kungsängen och fick typ 48kW på min X90.
På SuC-CCS med adapter får jag >120kW.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Låter som något är fel, antingen i bilen eller i de laddare du har testat, jag har testat 50kW-laddare hos Lidl Kungsängen och fick typ 48kW på min X90.
/fth
Just det ja, jag testade med adaptern på SuC också, och då blev det ingen skillnad mot den vanliga kabeln. Vid det tillfället 72kW på bägge kablarna.
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
/fth
Just det ja, jag testade med adaptern på SuC också, och då blev det ingen skillnad mot den vanliga kabeln. Vid det tillfället 72kW på bägge kablarna.
Jag har en kort stund 130kW när jag laddar på SuC och jag saknar CCS uppgradering. P100DL, sjunker under 100kW runt 50%
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Låg spänning i 70 batteriet gör att det ökar med högre SoC
Borde iofs ge mer än 25kW
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Gjorde det i Augusti då en Ranger kom till min arbetsplats och fixade detta på ca. 1 timme. Tyvärr lyckades han förstöra baksätet på något sätt, men det är nu bytt på garanti. Har inte testat på tredjeparts öladdare, men funkar i allafall på suprecharger. Värt pengarna tycker jag då man ökar hastigheten och tillgängligheten på tredjeparts laddare.
Du har alldeles för hög SoC. Testa vid runt 30% så får du se skillnad.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Avtrappningen av effekt går iofs under 50kW först vid c:a 70% SoC för BT70-batteriet, TS borde väl få nära 50kW i angivet intervall, 25kW är ju alldeles för lågt.
Min bil låg på Lidls 50kW-laddare stadigt på 48kW ända upp till c:a 80% där BTX4-kurvan dyker även för SuC.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Avtrappningen av effekt går iofs under 50kW först vid c:a 70% SoC för BT70-batteriet, TS borde väl få nära 50kW i angivet intervall, 25kW är ju alldeles för lågt.
Min bil låg på Lidls 50kW-laddare stadigt på 48kW ända upp till c:a 80% där BTX4-kurvan dyker även för SuC.
/fth
Jag ska testa igen med lägre SoC också, men jag tänkte som du här; det borde ligga nära 50kW.
Helt klart har de justerat ner laddeffekten tidigare än förut. I Januari laddade min X 100D med 114kW vid 50%. Men totalt sett blir det kanske inte så stor skillnad om man laddar till ca 80%.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Nu har jag också provat med CCS och måste dock inse att laddeffekten även här har begränsats. Det är alltså inte någon större skillnad mellan CCS-laddning och Type 2 på Supercharger längre, det går lika trögt på båda alternativen. Bilen har v10 installerat.
Ok. Jag måste inse att jag inte riktigt begriper .........
Utan att ha gjort något själv, kan jag nu ladda med upp till 140kW i laddintervallet 10-50%-ish.
Innan, vilken uppdatering uppdatering det nu var, hade jag som mest 114kW. Dock, som många andra också upplever, så minskar hastigheten fort efter 50% och dalar raskt ner till under 100kW. Tidigare än innan.
VAD förändras om jag gör den diskuterade CCS-uppgraderingen - förutom givetvis att jag kan ladda på CCS-stationer? Kommer laddhastigheten att bibehållas längre?
I botten på frågan ligger givetvis någon form av total ladd-tid - om jag kör ner till t ex Österrike, kommer min totala laddtid (allt annat lika) att minska om jag genomför den här CCS-uupgraderingen?
Rätta mig om jag har fel men CCS uppgraderingen har väl absolut inget med laddhastighet att göra. Det är bara stöd för ny adapter.
Laddhastigheten styrs av mjukvara och där har Tesla justerat laddkurvan
från - ca 118 kW från ca 10% till ca 50% och sedan långsamt sjunkande
till - ca 145 kW från ca 10% till ca 45% och sedan lite snabbare sjunkande
Har sett en jämförelse från 10% till 80% nånstans och vill minnas att det nu är ca 3 minuter snabbare. Så egentligen ganska liten skillnad.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Jag har nyligen kört både S100 och X100 mellan Spanien och Sverige och den nya laddkurvan är perfekt för en S100 eftersom man oftast klarar sig 20-25 mil (nästa laddare) på att ladda till ca 55% vilket går verkligen blixtsnabbt. En X100 måste upp till ca 70-75% för att ta sig ca 20-25 mil och det blir nästan dubbelt så långt stopp.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Ok, så mjukvaruppdateringen som möjliggjort högre laddhastigheter i intervallet 10-50%ish bör då trigga ett något annorlunda beteende hos oss som förare, eller? Dvs för att dra nytta av den ökade laddhastigheten krävs att man stannar oftare men kortare. Är det rätt uppfattat?
Vidare, den CCS-uppgradering som diskuterats ger ingenting vad avser laddhastighet utan möjliggör enbart att kunna ladda på CCS-stationer. Har jag fått det rätt nu?
Är ABRP uppdaterat med de nya laddkurvorna? Tycker mig inte se någon större skillnad om jag planerar en resa till alperna (Österrike) som också genomfördes förra vintern. Eller är det så att det bara är på marginalen den totala restiden förändras?
Vi som har 100kWh batterierna kommer tyvärr inte se mkt kortare laddtid om man ska tro på det som skrivs under BTX6. Sen verkar EnTraktor ha en positivare upplevelse vilket ju verkar lovande.
Vi som har 100kWh batterierna kommer tyvärr inte se mkt kortare laddtid om man ska tro på det som skrivs under BTX6. Sen verkar EnTraktor ha en positivare upplevelse vilket ju verkar lovande.
Just BTX6 saknar graf för nya laddkurvan. Istället säger kommentaren
Translating these charge curves into charging times from 10 kWh to 50 kWh in the battery we get:
Old charging curve: 22 minutes 16 seconds
The conclusion from this data is that unfortunately, the Model S/X100 were never designed for higher power charging than 120 kW, and the increased peak power is mostly a gimmick for these cars.
Det är klart det går snabbare ladda till 50-55% när man laddar med 145 istället för 118. Det är ingen upplevelse eller gimmick utan det är enkel matte.
Däremot blir skillnaden till 80% som sagt väldigt liten eftersom efter 50-55% så tappar nya laddkurvan snabbare än gamla laddkurvan och här laddar man nu långsammare än innan.
Så man tjänar mer nu på korta laddstopp än försöka fylla upp till 75-80-85%.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre