Det är ju inte min analys utan olika kriminologer som har uttalat sig om det som hävdar detta. En av dem är Leif GW, men jag har även hört andra säga samma sak. Jag följde under många år Veckans Brott och det var uppe till diskussion några gånger där, t.ex. Att vi har en vidare definition av våldtäkt i vår lagstiftning än många andra länder är ju enkelt kontrollerbara fakta.Verdi skrev:Jerker skrev:Vad gäller våldtäkter så ligger ju Sverige högt i statistiken ur ett internationellt perspektiv och det beror helt enkelt på att vi dels har en hårdare lagstiftning, alltså att mer räknas som våldtäkt i Sverige än i andra länder och dels för att vi har fört upp diskussionen om mäns övergrepp mot kvinnor på en annan nivå och att därmed fler vågar anmäla en våldtäkt för att de har större tilltro till att det kan leda till en fällande dom. I propaganda, både från andra länder som har intresse av att misskreditera Sverige och från inhemska (läs: SD), så lyfts detta fram som att det är värre i Sverige än i andra länder när det i själva verket är ett hälsotecken.
Så man måste läsa det finstilta när man ska tolka statistik annars kan det lätt bli fel.
Hur kan du vara så säker på orsaken till våldtäktsstatistiken? Det finns ju en väldigt tydlig överrepresentation i vissa grupper. Grupper som ökat markant i antal de senaste åren. Det visa bland annat statistik från Norge (det är mot vår värdegrund att göra sådan statistik offentlig i Sverige).
rån/överfall
Moderator: Redaktion
Re: rån/överfall
- Vulgarsonic
- Teslaägare
"Jag antar att du syftar på män när du skriver "överrepresentation i vissa grupper"? För det får man tydligen inte påpeka i detta landet utan att halva befolkningen ska bli kränkta"
Nähä? Det menar du inte?
Fan va konstigt...
Nähä? Det menar du inte?
Fan va konstigt...
Om jag inte minns fel så är det så att visserligen är vissa invandrargrupper överrepresenterade i våldtäktsstatistiken om man slår ut det på hur många det finns av respektive grupp i Sverige, men totalt sett står inte invandrare för en övervägande del av antalet våldtäkter.dd88 skrev:Jag antar att du syftar på män när du skriver "överrepresentation i vissa grupper"? För det får man tydligen inte påpeka i detta landet utan att halva befolkningen ska bli kränkta. Vart dom kommer ifrån är i mina ögon sekundärt, problemet är män, inte härkomst.Verdi skrev:Jerker skrev:Vad gäller våldtäkter så ligger ju Sverige högt i statistiken ur ett internationellt perspektiv och det beror helt enkelt på att vi dels har en hårdare lagstiftning, alltså att mer räknas som våldtäkt i Sverige än i andra länder och dels för att vi har fört upp diskussionen om mäns övergrepp mot kvinnor på en annan nivå och att därmed fler vågar anmäla en våldtäkt för att de har större tilltro till att det kan leda till en fällande dom. I propaganda, både från andra länder som har intresse av att misskreditera Sverige och från inhemska (läs: SD), så lyfts detta fram som att det är värre i Sverige än i andra länder när det i själva verket är ett hälsotecken.
Så man måste läsa det finstilta när man ska tolka statistik annars kan det lätt bli fel.
Hur kan du vara så säker på orsaken till våldtäktsstatistiken? Det finns ju en väldigt tydlig överrepresentation i vissa grupper. Grupper som ökat markant i antal de senaste åren. Det visa bland annat statistik från Norge (det är mot vår värdegrund att göra sådan statistik offentlig i Sverige).
Jag ska säga att jag läser mycket om sånt här och jag läser debattartiklar och vetenskapliga artiklar som inte alltid har samma åsikt. Men jag är inte sån att jag för bok över det jag läst och sparar källhänvisningar som jag kan plocka fram så här, så om nån kan redovisa nåt som stödjer eller motsäger det jag skriver här så är det välkommet!
Man kan ju också tillägga att det parti som hyser de flesta representanter som ropar på hårdare straff också har den största andelen representanter som själva har dömts för brott. Så man kan väl säga att de har expertkunskap i frågan...
Inte bara andel. Fler i absoluta tal än övriga partier tillsammans...Jerker skrev:Man kan ju också tillägga att det parti som hyser de flesta representanter som ropar på hårdare straff också har den största andelen representanter som själva har dömts för brott. Så man kan väl säga att de har expertkunskap i frågan...
Ironi på hög nivå likt det mesta annat med det partiet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Du får ha den åsikten om du vill. Då tycker du inte Mustafa Panshiri behövs heller?dd88 skrev:Jag antar att du syftar på män när du skriver "överrepresentation i vissa grupper"? För det får man tydligen inte påpeka i detta landet utan att halva befolkningen ska bli kränkta. Vart dom kommer ifrån är i mina ögon sekundärt, problemet är män, inte härkomst.
Jag tycker ändå det är relevant att påvisa de signifikanta skillnaderna som finns inom gruppen "män".
https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... -utomlands
Uppdrag gransknings kartläggning av domar i tingsrätten visar att:
• 58 procent av de som dömts för våldtäkt och försök till våldtäkt de senaste fem åren är födda utomlands.
• Tittar man bara på försök till och fullbordade överfallsvåldtäkter – där offer och gärningsman inte känner varandra – är siffran ännu högre. Drygt åtta av tio dömda gärningsmän är födda i ett annat land. 40 procent av dessa har varit i Sverige ett år eller mindre.
• Kartläggningen visar också att över hälften av de dömda gärningsmännen är födda utanför Europa – 427 av 843. Nästan 40 procent är födda i Mellanöstern eller Afrika. När det gäller överfallsvåldtäkter är 97 av 129 födda utanför Europa.
Att 8 av 10 överfallsvåldtäkter utförs av män som är födda utanför Sverige är ju faktiskt alarmerande oavsett hur mycket man försöker skylla på andra faktorer eller smeta ut det på en större grupp.
Nu lämnar jag ämnet. Det är nog det mest laddade av alla ämnen. Det hade det inte varit om det inte legat nåt i det.
Jag hoppas trådstartaren tillfrisknar och vågar vistas ute i Malmö igen. Min egna gamla hemstad, bodde i slottstaden tidigare eller gamla käpparstaden som vi kallade den.
Jag anser man måste förstå ett problem för att kunna lösa det. Se på tex Filippinerna där det var en speciell situation och fortfarande är men har blivit mindre dålig. Där krävdes det en speciell lösning av någon som ser problemet. Vi kan inte förstå hur Filippinerna löser det på deras sett. Vi kritiserar och anser dom skulle göra på andra 'humana' svenska metoder.
Men folket där ser att det blir bättre och mindre dåligt.
Kan vi se problemet här med våra svenska ögon och mer vår uppfostran? Knappast eller väldigt dåligt. Det är intressant att höra hur utländska personer beskriver och ser på Sveriges problem utifrån deras ögon och erfarenheter och kommer med lösningar. Dom lösningar är väldigt långt från svenska ögons lösningar. Kan det ligga något i det?
Jag anser man måste förstå ett problem för att kunna lösa det. Se på tex Filippinerna där det var en speciell situation och fortfarande är men har blivit mindre dålig. Där krävdes det en speciell lösning av någon som ser problemet. Vi kan inte förstå hur Filippinerna löser det på deras sett. Vi kritiserar och anser dom skulle göra på andra 'humana' svenska metoder.
Kan vi se problemet här med våra svenska ögon och mer vår uppfostran? Knappast eller väldigt dåligt. Det är intressant att höra hur utländska personer beskriver och ser på Sveriges problem utifrån deras ögon och erfarenheter och kommer med lösningar. Dom lösningar är väldigt långt från svenska ögons lösningar. Kan det ligga något i det?
Du menar att man tillåter vem som helst att döda vem som helst som man påstår är kriminell utan att få nåt straff för det?kontakten2 skrev:Se på tex Filippinerna där det var en speciell situation och fortfarande är men har blivit mindre dålig. Där krävdes det en speciell lösning av någon som ser problemet. Vi kan inte förstå hur Filippinerna löser det på deras sett. Vi kritiserar och anser dom skulle göra på andra 'humana' svenska metoder.
Jag menar du ser problemet ur svenska ögonJerker skrev:Du menar att man tillåter vem som helst att döda vem som helst som man påstår är kriminell utan att få nåt straff för det?kontakten2 skrev:Se på tex Filippinerna där det var en speciell situation och fortfarande är men har blivit mindre dålig. Där krävdes det en speciell lösning av någon som ser problemet. Vi kan inte förstå hur Filippinerna löser det på deras sett. Vi kritiserar och anser dom skulle göra på andra 'humana' svenska metoder.
Trevligt att folk är intresserade av fakta och inte av nån ideologi eller att vara korrekt på nåt märkligt sätt. Trevligt att personangreppen uteblir. Kan rekommendera boken ”Factfulness” av Hans Rosling.
BRÅ arbetar på uppdrag av regeringen... ok, läs siffrorna med kritiskt öga.
https://www.bra.se/om-bra.html
https://www.bra.se/statistik/statistisk ... ingen.html
Det ser inte bra ut i NTU, men ingen katastrof heller.
Också frågan om anmälningsbenägenheten.... puh , djävulen är i detaljerna i statistik.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige
I Sverige och Tyskland ökar våld i bostadsområdet, i övriga EU och våra nordiska grannländer minskar våldet. Vad kan det bero på? Om wiki diagrammet är korrekt är det 13 % i Sverige och 4 % i Norge.
Särskilt efter 2015 vände kurvan upp i Sverige, vad kan det bero på? Cherry picking?
BRÅ arbetar på uppdrag av regeringen... ok, läs siffrorna med kritiskt öga.
https://www.bra.se/om-bra.html
https://www.bra.se/statistik/statistisk ... ingen.html
Det ser inte bra ut i NTU, men ingen katastrof heller.
Också frågan om anmälningsbenägenheten.... puh , djävulen är i detaljerna i statistik.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige
I Sverige och Tyskland ökar våld i bostadsområdet, i övriga EU och våra nordiska grannländer minskar våldet. Vad kan det bero på? Om wiki diagrammet är korrekt är det 13 % i Sverige och 4 % i Norge.
Särskilt efter 2015 vände kurvan upp i Sverige, vad kan det bero på? Cherry picking?
Verdi skrev:Du får ha den åsikten om du vill. Då tycker du inte Mustafa Panshiri behövs heller?dd88 skrev:Jag antar att du syftar på män när du skriver "överrepresentation i vissa grupper"? För det får man tydligen inte påpeka i detta landet utan att halva befolkningen ska bli kränkta. Vart dom kommer ifrån är i mina ögon sekundärt, problemet är män, inte härkomst.
Jag tycker ändå det är relevant att påvisa de signifikanta skillnaderna som finns inom gruppen "män".
• 58 procent av de som dömts för våldtäkt och försök till våldtäkt de senaste fem åren är födda utomlands.
• Tittar man bara på försök till och fullbordade överfallsvåldtäkter – där offer och gärningsman inte känner varandra – är siffran ännu högre. Drygt åtta av tio dömda gärningsmän är födda i ett annat land. 40 procent av dessa har varit i Sverige ett år eller mindre.
• Kartläggningen visar också att över hälften av de dömda gärningsmännen är födda utanför Europa – 427 av 843. Nästan 40 procent är födda i Mellanöstern eller Afrika. När det gäller överfallsvåldtäkter är 97 av 129 födda utanför Europa.
Att 8 av 10 överfallsvåldtäkter utförs av män som är födda utanför Sverige är ju faktiskt alarmerande oavsett hur mycket man försöker skylla på andra faktorer eller smeta ut det på en större grupp.
Nu lämnar jag ämnet. Det är nog det mest laddade av alla ämnen. Det hade det inte varit om det inte legat nåt i det.
Det är en överrepresentation, inget snack om saken, men när det kommer till vilken grupp som utför våldtäkterna så är det med få undantag män, oavsett härkomst. Varför pratar man aldrig om det? Varför pekar man på att invandrare är överrepresenterade och inte de sociala strukturerna som ligger bakom? Kollar vi på hemfridsbrott så är det samma sak, män är majoritet. Våldsbrott? Män. Mord? Män.
Jag ser ett mönster.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Att det inte pratas om det vet jag inte riktigt. #Metoo var/är väl något det har pratats om ganska mycket - med utgångspunkt att det finns ett strukturellt problem hos just Män som grupp.dd88 skrev:Verdi skrev:Du får ha den åsikten om du vill. Då tycker du inte Mustafa Panshiri behövs heller?dd88 skrev:Jag antar att du syftar på män när du skriver "överrepresentation i vissa grupper"? För det får man tydligen inte påpeka i detta landet utan att halva befolkningen ska bli kränkta. Vart dom kommer ifrån är i mina ögon sekundärt, problemet är män, inte härkomst.
Det är en överrepresentation, inget snack om saken, men när det kommer till vilken grupp som utför våldtäkterna så är det med få undantag män, oavsett härkomst. Varför pratar man aldrig om det? Varför pekar man på att invandrare är överrepresenterade och inte de sociala strukturerna som ligger bakom? Kollar vi på hemfridsbrott så är det samma sak, män är majoritet. Våldsbrott? Män. Mord? Män.
Jag ser ett mönster.
Ja definitivt, men jag vet inte om gruppen som älskar att lyfta invandrares överrepresentation någon gång ens tänkt tanken att #metoo skulle vara något annat än "trams från fruntimmer" och "vänsterpropaganda".Daniel skrev:Att det inte pratas om det vet jag inte riktigt. #Metoo var/är väl något det har pratats om ganska mycket - med utgångspunkt att det finns ett strukturellt problem hos just Män som grupp.dd88 skrev:Verdi skrev:Du får ha den åsikten om du vill. Då tycker du inte Mustafa Panshiri behövs heller?dd88 skrev:Jag antar att du syftar på män när du skriver "överrepresentation i vissa grupper"? För det får man tydligen inte påpeka i detta landet utan att halva befolkningen ska bli kränkta. Vart dom kommer ifrån är i mina ögon sekundärt, problemet är män, inte härkomst.
Jag ser ett mönster.
Ja det klart att män står för 98 % av brottsligheten. Det är därför svensk invandringspolitik är dum när vi tar in mångdubbelt fler ensamkommande män än kvinnor och familjer. Tvingar människor att fly över medelhavet och genom smuggelpassager ofta med livet som insats - det är klart att det inte blir många kvinnor och barn som tar sig till Sverige den vägen. Ur detta perspektiv hade det varit smartare att ha flyktingansökningsprocessen vid ambassaderna i de områden som berörs. Vid beviljat uppehållstillstånd kan vi flyga hit flyktingarna under kontrollerade säkra former.dd88 skrev:Verdi skrev:Du får ha den åsikten om du vill. Då tycker du inte Mustafa Panshiri behövs heller?dd88 skrev:Jag antar att du syftar på män när du skriver "överrepresentation i vissa grupper"? För det får man tydligen inte påpeka i detta landet utan att halva befolkningen ska bli kränkta. Vart dom kommer ifrån är i mina ögon sekundärt, problemet är män, inte härkomst.
Jag ser ett mönster.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Det hade varit helt överlägset av en rad olika anledningar, men tyvärr är det ju knappast något som EU någonsin kommer kunna enas om. Sen skulle det inte funka att ha det vid ambassaderna i krigszoner, men i angränsande länder osv och troligen mer tillfälliga installationer än ambassader.mjwahl skrev:Ja det klart att män står för 98 % av brottsligheten. Det är därför svensk invandringspolitik är dum när vi tar in mångdubbelt fler ensamkommande män än kvinnor och familjer. Tvingar människor att fly över medelhavet och genom smuggelpassager ofta med livet som insats - det är klart att det inte blir många kvinnor och barn som tar sig till Sverige den vägen. Ur detta perspektiv hade det varit smartare att ha flyktingansökningsprocessen vid ambassaderna i de områden som berörs. Vid beviljat uppehållstillstånd kan vi flyga hit flyktingarna under kontrollerade säkra former.dd88 skrev:Verdi skrev:Du får ha den åsikten om du vill. Då tycker du inte Mustafa Panshiri behövs heller?dd88 skrev:Jag antar att du syftar på män när du skriver "överrepresentation i vissa grupper"? För det får man tydligen inte påpeka i detta landet utan att halva befolkningen ska bli kränkta. Vart dom kommer ifrån är i mina ögon sekundärt, problemet är män, inte härkomst.
Jag ser ett mönster.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jaja, män är mer aggressiva än kvinnor, yngre män ännu värre, det ligger enbart i uppfostran.... eller kulturen.... eller hur var det nu? Lägre IQ och utbildning ännu värre. Arbetslöshet och sociala problem, ytterligare värre.....
Så om antalet lågutbildade unga män ökar så ökar .....
Så om antalet lågutbildade unga män ökar så ökar .....
dd88 skrev:Ja definitivt, men jag vet inte om gruppen som älskar att lyfta invandrares överrepresentation någon gång ens tänkt tanken att #metoo skulle vara något annat än "trams från fruntimmer" och "vänsterpropaganda".
Underskatta mig inte.
Jag var rätt tagen av #metoo tills det urartade till ett publicistiskt haveri. Det gav tyvärr en besk eftersmak till något som verkligen öppnade mina ögon till en början.
Så de problem som uppdagades existerar inte för att du tycker att några gick för långt i sina anklagelser och hanteringen av dessa? Förstår inte det resonemanget. Det #metoo visade var väl snarare att det är så jävla svårt att bli betrodd som kvinna.Verdi skrev:dd88 skrev:Ja definitivt, men jag vet inte om gruppen som älskar att lyfta invandrares överrepresentation någon gång ens tänkt tanken att #metoo skulle vara något annat än "trams från fruntimmer" och "vänsterpropaganda".
Underskatta mig inte.
Jag var rätt tagen av #metoo tills det urartade till ett publicistiskt haveri. Det gav tyvärr en besk eftersmak till något som verkligen öppnade mina ögon till en början.
Sluta lägg ord i min mun som jag inte varit i närheten av att uttrycka själv. I två inlägg nu har du försökt misstänkliggöra mig och vrida det jag skriver till något ondskefullt. Varför? Kan du inte vara saklig?dd88 skrev:Så de problem som uppdagades existerar inte för att du tycker att några gick för långt i sina anklagelser och hanteringen av dessa? Förstår inte det resonemanget. Det #metoo visade var väl snarare att det är så jävla svårt att bli betrodd som kvinna.Verdi skrev:dd88 skrev:Ja definitivt, men jag vet inte om gruppen som älskar att lyfta invandrares överrepresentation någon gång ens tänkt tanken att #metoo skulle vara något annat än "trams från fruntimmer" och "vänsterpropaganda".
Underskatta mig inte.
Skrev jag att problemen inte existerade? Nej, det gjorde jag inte. Jag skrev ju att #metoo var en ögonöppnare för mig. Men jag får väl tycka synd om såna som Benny Fredriksson och Lasse Kronér för det? Det ena har inte med det andra att göra.
Verdi skrev:Sluta lägg ord i min mun som jag inte varit i närheten av att uttrycka själv.
Verdi skrev:Då tycker du inte Mustafa Panshiri behövs heller?

Jag har inget förtroende för BRÅ, varför skulle jag ha det?! för det är en svensk institution?? Den är bara ett redskap för våra politiker som vill att "vi ska sitta lungt i båten, för "statistik ljuger väl aldrig", enligt den gamla devisen?? Således skall även statistiken den vara PK strömlinjeformad, för att dölja hur dåligt det är ställt men också försköna tillvaron, att vi på alla sätt tjänat och fått det bättre i det "nya Sverige" med massinvandring, parallellsamhällen, en större allmän otrygghet på gator och torg, ökande brottslighet i form av gängkriminalitet, med många icke straffmyndiga/ungdomar, ökad narkotika konsumtion en utarmning av det offentliga mm! Vad skulle annars kunna hända? det är känt att människor i otrygga samhällen börjar försöka skydda sig själv bl.a genom medborgargarden. Beträffande statistik finns det trovärdiga kriminologiska undersökningar som tex visar att brottsligheten är högre i våra storstäder, än i storstäderna i USA En tydlig effekt av att polisen inte "daltar med buset" samt att straffen är hårdare, inte bara längre tid, men också tuffare tillvaro i USA's fängelser jämfört med de svenska kriminal"vård"anstalter, precis det handlar inte om straff utan vård.mjwahl skrev:Brå har mycket kritik och anklagas för att ha ändrat mätmetoderna i syfte att dölja den ökade brottsligheten efter 2014. Jag är inte så påläst så att jag kan ha en åsikt i frågan, men se nedanståendeXmag skrev:Jag tycker BRÅ bra.se har bra statistik över brott. Medan traditionella och sociala medier skrämmer upp folk om ”Det nya Sverige” och att det var bättre förr så kan man se att vi visserligen ser en ökande trend av våldsbrott och mord, men de har ökat till samma nivå som för 10 år sedan efter flera års nedgång. Andra brott har minskat kontinuerligt. Men bilden är klar. Det finns mycket att göra men allt (om något?) var inte bättre förr.
tidningsartikel för mer info om kritiken mot BRÅ.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m ... ttsmatning
Sorry men detta är nonsens. Frekvensen av grova brott är på en helt annan nivå i USA än i Sverige.mikzy skrev:Jag har inget förtroende för BRÅ, varför skulle jag ha det?! för det är en svensk institution?? Den är bara ett redskap för våra politiker som vill att "vi ska sitta lungt i båten, för "statistik ljuger väl aldrig", enligt den gamla devisen?? Således skall även statistiken den vara PK strömlinjeformad, för att dölja hur dåligt det är ställt men också försköna tillvaron, att vi på alla sätt tjänat och fått det bättre i det "nya Sverige" med massinvandring, parallellsamhällen, en större allmän otrygghet på gator och torg, ökande brottslighet i form av gängkriminalitet, med många icke straffmyndiga/ungdomar, ökad narkotika konsumtion en utarmning av det offentliga mm! Vad skulle annars kunna hända? det är känt att människor i otrygga samhällen börjar försöka skydda sig själv bl.a genom medborgargarden. Beträffande statistik finns det trovärdiga kriminologiska undersökningar som tex visar att brottsligheten är högre i våra storstäder, än i storstäderna i USA En tydlig effekt av att polisen inte "daltar med buset" samt att straffen är hårdare, inte bara längre tid, men också tuffare tillvaro i USA's fängelser jämfört med de svenska kriminal"vård"anstalter, precis det handlar inte om straff utan vård.mjwahl skrev:Brå har mycket kritik och anklagas för att ha ändrat mätmetoderna i syfte att dölja den ökade brottsligheten efter 2014. Jag är inte så påläst så att jag kan ha en åsikt i frågan, men se nedanståendeXmag skrev:Jag tycker BRÅ bra.se har bra statistik över brott. Medan traditionella och sociala medier skrämmer upp folk om ”Det nya Sverige” och att det var bättre förr så kan man se att vi visserligen ser en ökande trend av våldsbrott och mord, men de har ökat till samma nivå som för 10 år sedan efter flera års nedgång. Andra brott har minskat kontinuerligt. Men bilden är klar. Det finns mycket att göra men allt (om något?) var inte bättre förr.
Men länka gärna dessa "trovärdiga kriminologiska undersökningar" som du hänvisar till.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nu får du ta det lite i piano med all denna anekdotiska bevisföring. Klicka istället på länken för att ta del av fakta i frågan. Känslor skapar inte trygghet.mikzy skrev:Jag har inget förtroende för BRÅ, varför skulle jag ha det?! för det är en svensk institution?? Den är bara ett redskap för våra politiker som vill att "vi ska sitta lungt i båten, för "statistik ljuger väl aldrig", enligt den gamla devisen?? Således skall även statistiken den vara PK strömlinjeformad, för att dölja hur dåligt det är ställt men också försköna tillvaron, att vi på alla sätt tjänat och fått det bättre i det "nya Sverige" med massinvandring, parallellsamhällen, en större allmän otrygghet på gator och torg, ökande brottslighet i form av gängkriminalitet, med många icke straffmyndiga/ungdomar, ökad narkotika konsumtion en utarmning av det offentliga mm! Vad skulle annars kunna hända? det är känt att människor i otrygga samhällen börjar försöka skydda sig själv bl.a genom medborgargarden. Beträffande statistik finns det trovärdiga kriminologiska undersökningar som tex visar att brottsligheten är högre i våra storstäder, än i storstäderna i USA En tydlig effekt av att polisen inte "daltar med buset" samt att straffen är hårdare, inte bara längre tid, men också tuffare tillvaro i USA's fängelser jämfört med de svenska kriminal"vård"anstalter, precis det handlar inte om straff utan vård.mjwahl skrev:Brå har mycket kritik och anklagas för att ha ändrat mätmetoderna i syfte att dölja den ökade brottsligheten efter 2014. Jag är inte så påläst så att jag kan ha en åsikt i frågan, men se nedanståendeXmag skrev:Jag tycker BRÅ bra.se har bra statistik över brott. Medan traditionella och sociala medier skrämmer upp folk om ”Det nya Sverige” och att det var bättre förr så kan man se att vi visserligen ser en ökande trend av våldsbrott och mord, men de har ökat till samma nivå som för 10 år sedan efter flera års nedgång. Andra brott har minskat kontinuerligt. Men bilden är klar. Det finns mycket att göra men allt (om något?) var inte bättre förr.
https://www.magasinetparagraf.se/nyhete ... i-sverige/
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Det var en fråga.dd88 skrev:Verdi skrev:Sluta lägg ord i min mun som jag inte varit i närheten av att uttrycka själv.Verdi skrev:Då tycker du inte Mustafa Panshiri behövs heller?
En ledande sådan gällande något jag inte ens antytt.Verdi skrev:Det var en fråga.dd88 skrev:Verdi skrev:Sluta lägg ord i min mun som jag inte varit i närheten av att uttrycka själv.Verdi skrev:Då tycker du inte Mustafa Panshiri behövs heller?