Frågor TM3
Moderator: Redaktion
Frågor TM3
Hej gruppen! Hämtade ut bilen i lördags och har nu två frågor jag hoppas ni kan hjälpa med.
1) Vad betyder snöflingan? Bilen är kall? Hjälper det att sätta på låt oss säga 24 grader i bilen 30 min innan avfärd? Värmer detta batteriet? Märkte att räckvidden hoppade mellan 60km-45km när snöflingan försvann samt kom tillbaka? Märkte även att min förbrukning var extremt hög imorse påvägen till jobbet har detta med snöflingan att göra?
(Bilen är förövrigt inte kopplad till laddning nattetid innan avfärd om detta även har någon betydelse)
2) Laddar med en 3-fas 16A, alla 16A finns med likt på bilden samt hastigheten på laddningen är 6-7/mil i timmen vilket är korrekt mot det jag har hittat på nätet. Men står på 230V? Trodde 3-fas skulle köra 400V (Har detta någon betydelse alls eller ska ja bara ignorera det?)
Hoppas jag inte är allt för oklar, ny på allt detta.
1) Vad betyder snöflingan? Bilen är kall? Hjälper det att sätta på låt oss säga 24 grader i bilen 30 min innan avfärd? Värmer detta batteriet? Märkte att räckvidden hoppade mellan 60km-45km när snöflingan försvann samt kom tillbaka? Märkte även att min förbrukning var extremt hög imorse påvägen till jobbet har detta med snöflingan att göra?
(Bilen är förövrigt inte kopplad till laddning nattetid innan avfärd om detta även har någon betydelse)
2) Laddar med en 3-fas 16A, alla 16A finns med likt på bilden samt hastigheten på laddningen är 6-7/mil i timmen vilket är korrekt mot det jag har hittat på nätet. Men står på 230V? Trodde 3-fas skulle köra 400V (Har detta någon betydelse alls eller ska ja bara ignorera det?)
Hoppas jag inte är allt för oklar, ny på allt detta.
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
- Ort: Nybro
Re: Frågor TM3
Välkommen till klubben!
1. Japp snöflingan betyder att batteriet är kallt så att all energi i batteriet inte är tillgänglig. Den försvinner när du har kört en bit och batteriet har värmts upp. Jag tror även att den värmer batteriet när du slår på värmen i bilen i så fall ska ett batteri dyka upp i appen där du slår på värmen. Det drar dock en del energi att värma upp batteriet och kupén så detta görs lämpligen när bilen är ansluten till elnätet. Bilen får också högre förbrukning är batteriet är kallt så det är helt normalt.
2. Bilen visar volten på en fas men det står en tre:a bredvid (i bilen) som betyder att du laddar på 3 fas 400 V. Så länge du får så många mil per timme så är allt rätt.
Edit: Kom på nu i efterhand att 3:an inte har en dedikerad batterivärmare utan den använder restvärmen från elmotorn. Tror dock att den kan generera lite värme även när bilen är parkerad men inte säker. Lättast är bara att köra en bit så försvinner snöflingan.
1. Japp snöflingan betyder att batteriet är kallt så att all energi i batteriet inte är tillgänglig. Den försvinner när du har kört en bit och batteriet har värmts upp. Jag tror även att den värmer batteriet när du slår på värmen i bilen i så fall ska ett batteri dyka upp i appen där du slår på värmen. Det drar dock en del energi att värma upp batteriet och kupén så detta görs lämpligen när bilen är ansluten till elnätet. Bilen får också högre förbrukning är batteriet är kallt så det är helt normalt.
2. Bilen visar volten på en fas men det står en tre:a bredvid (i bilen) som betyder att du laddar på 3 fas 400 V. Så länge du får så många mil per timme så är allt rätt.
Edit: Kom på nu i efterhand att 3:an inte har en dedikerad batterivärmare utan den använder restvärmen från elmotorn. Tror dock att den kan generera lite värme även när bilen är parkerad men inte säker. Lättast är bara att köra en bit så försvinner snöflingan.
Senast redigerad av Jonathanerik_77, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Frågor TM3
Jonathanerik_77 skrev:Välkommen till klubben!
1. Japp snöflingan betyder att batteriet är kallt så att all energi i batteriet inte är tillgänglig. Den försvinner när du har kört en bit och batteriet har värmts upp. Jag tror även att den värmer batteriet när du slår på värmen i bilen i så fall ska ett batteri dyka upp i appen där du slår på värmen. Det drar dock en del energi att värma upp batteriet och kupén så detta görs lämpligen när bilen är ansluten till elnätet. Bilen får också högre förbrukning är batteriet är kallt så det är helt normalt.
2. Bilen visar volten på en fas men det står en tre:a bredvid (i bilen) som betyder att du laddar på 3 fas 400 V. Så länge du får så många mil per timme så är allt rätt.
Edit: Kom på nu i efterhand att 3:an inte har en dedikerad batterivärmare utan den använder restvärmen från elmotorn. Tror dock att den kan den kan generera lite värme även när bilen är parkerad men inte säker. Lättast är bara att köra en bit så försvinner snöflingan.
Tusen tack för svaren! Då kvarstår bara en fråga
Bor dock i en BRF utan ladd möjlighet, kan alltså inte vara inkopplad med ström.
Vad är då bäst att köra ut på motorvägen direkt med ett kallt batteri (högre förbrukning), kontra att värma kupén ca 30min dock då slösa energi på detta men kanske ha lägre förbrukning?
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
- Ort: Nybro
Re: Frågor TM3
Det tar nog längre än en halvtimme att värma upp batteriet speciellt om det inte finns en batterivärmare. Så det är nog mest effektivt att värma upp batteriet genom att köra iväg direkt (så länge det är okej att sätta sig i en kall bil.Tusen tack för svaren! Då kvarstår bara en fråga
Bor dock i en BRF utan ladd möjlighet, kan alltså inte vara inkopplad med ström.
Vad är då bäst att köra ut på motorvägen direkt med ett kallt batteri (högre förbrukning), kontra att värma kupén ca 30min dock då slösa energi på detta men kanske ha lägre förbrukning?

Re: Frågor TM3
Jag skulle säga att bäst är att värma kupén 5-10 minuter, så får du sitta i en varm bil - sedan swosh iväg - inte krångla till det! 

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Frågor TM3
Tack ! Men synd känns tråkigt att förbrukningen alltså alltid kommer att vara hög till jobbet på morgonen. Något man får leva med antar jag
Re: Frågor TM3
Appen "Tesla Plus" har schemaläggning av den funktionen...Oggechef skrev:Tack ! Men synd känns tråkigt att förbrukningen alltså alltid kommer att vara hög till jobbet på morgonen. Något man får leva med antar jag
Tesla Y LR -22 EAP
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Frågor TM3
Schemaläggning av värmning är ju tveksamt lönsamt om man inte har inkoppling vilket inte TS hade - rimligtvis marginell poäng om ens någon? Kanske finns siffror på det, men har inte sett några.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Frågor TM3
Tack för tipset! Laddar ner appen får se om det är värt det, som dom andra säger kanske inte gynnar mig som inte kan ha bilen inkopplad..BrooklynS skrev:Appen "Tesla Plus" har schemaläggning av den funktionen...Oggechef skrev:Tack ! Men synd känns tråkigt att förbrukningen alltså alltid kommer att vara hög till jobbet på morgonen. Något man får leva med antar jag
Re: Frågor TM3
Det enda man kan göra är att se till att strömuttaget i början är så litet som möjligt, eftersom det kalla batteriet har en högre inre resistans. Energin omvandlas till värme inne i batteriet istället för till vridmoment i motorn och värme i klimatanläggningen. Alltså - kör långsamt, accelerera mjukt, ha sparsamma inställningar på klimatanläggningen.
Eller så kör man som vanligt och har precis så varmt man vill i kupén och laddar batteriet bara lite oftare och längre istället.
Det handlar om några få kronor extra för den ökade elförbrukningen på vintern.
Eller så kör man som vanligt och har precis så varmt man vill i kupén och laddar batteriet bara lite oftare och längre istället.

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5902
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Frågor TM3
Det går ju åt lika mycket energi att värma batteri och kupé hur du än gör, så om du inte är inkopplad bör nettoförbrukningen bli ungefär densamma oavsett om du förvärmer och sedan kör eller om du kör utan förvärmning. Som någon skrev - ladda några minuter till, det behövs inte mer. räckvidden är ju inget problem på vintern heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Frågor TM3
Nja, du kommer ju förlora en hel del av den värmen du "häller in" innan avfärd. Bilen är ganska långt ifrån perfekt isoleradGustafsson skrev:Det går ju åt lika mycket energi att värma batteri och kupé hur du än gör, så om du inte är inkopplad bör nettoförbrukningen bli ungefär densamma oavsett om du förvärmer och sedan kör eller om du kör utan förvärmning. Som någon skrev - ladda några minuter till, det behövs inte mer. räckvidden är ju inget problem på vintern heller.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Frågor TM3
Angående trefas.Jonathanerik_77 skrev:Välkommen till klubben!
1. Japp snöflingan betyder att batteriet är kallt så att all energi i batteriet inte är tillgänglig. Den försvinner när du har kört en bit och batteriet har värmts upp. Jag tror även att den värmer batteriet när du slår på värmen i bilen i så fall ska ett batteri dyka upp i appen där du slår på värmen. Det drar dock en del energi att värma upp batteriet och kupén så detta görs lämpligen när bilen är ansluten till elnätet. Bilen får också högre förbrukning är batteriet är kallt så det är helt normalt.
2. Bilen visar volten på en fas men det står en tre:a bredvid (i bilen) som betyder att du laddar på 3 fas 400 V. Så länge du får så många mil per timme så är allt rätt.
Edit: Kom på nu i efterhand att 3:an inte har en dedikerad batterivärmare utan den använder restvärmen från elmotorn. Tror dock att den kan generera lite värme även när bilen är parkerad men inte säker. Lättast är bara att köra en bit så försvinner snöflingan.
Min laddar också med 230v 10amp fast på tre faser vilket blir 7kw, vore kul om den tog emot 400v 10 amp vilket borde bli 12kw utan att belasta säkringen mer.. vet någon om den öht kan göra det eller klarar laddaren
bara 230 volt?
Tips ändra energivisning från avstånd till energi under skärm på menyn så ser man effekten.
Re: Frågor TM3
Haha den blir tuff! Har 1 minut från att jag startar bilen till att jag är jag ute på motorvägen halva vägen till jobbet, får helt enkelt leva med hög förbrukningtor-ake skrev:Det enda man kan göra är att se till att strömuttaget i början är så litet som möjligt, eftersom det kalla batteriet har en högre inre resistans. Energin omvandlas till värme inne i batteriet istället för till vridmoment i motorn och värme i klimatanläggningen. Alltså - kör långsamt, accelerera mjukt, ha sparsamma inställningar på klimatanläggningen.
Eller så kör man som vanligt och har precis så varmt man vill i kupén och laddar batteriet bara lite oftare och längre istället.Det handlar om några få kronor extra för den ökade elförbrukningen på vintern.
