rån/överfall

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Re: rån/överfall

Inlägg av juristen »

taliz skrev:
Det hjälper inte med mer resurser till rättsväsendet.
Problemet är att det finns så många och stora utanförskapsområden. Hundratusentals människor bor och lever idag i parallella samhällen med lagar och regler från Mellanöstern. Man har inte sällan odlat ett förakt mot Sverige och svenskar och många bokstavligen skrattar åt polisen.
Det spelar ingen roll om vi så femdubblar antalet poliser, områdena försvinner inte för det.

Jag bodde själv i ett sånt område tills förra vintern. Jag hade skotthål vid min entrédörr. Jag såg en bil bli beskjuten när jag gick förbi. En blev knivhuggen utanför mitt gym när jag tränade. En ihjälskjuten 200m från min dörr, en annan 500m ifrån. Totalt 7 skjutna på ett år i området. En ihjälhuggen i en lägenhet i området. Två rejäla sprängningar. Osv.
Vanliga svenskar som inte bor i dessa områden fattar fortfarande inte hur illa det faktiskt är, och att det kommer ta decennier att vända, om det ens är möjligt. Själv tror jag allt mer att det är kört.
Nej, jag håller med om att de områden där det är som värst behöver mer än så. Men jag tror inte att någon diktator utan respekt för frihet eller lagar skulle göra någon skillnad där heller. Inte till det bättre iaf. Extremismen har inte minskat i Ryssland efter Putin, tvärt om.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Ruskigt. Behövs rejäla tag i många år för att minska detta men har slutat för länge sedan att lyssna på vad politiker säger och istället försöka ta reda på vad de istället verkligen gör.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

juristen skrev:
Förstår verkligen inte hur du resonerar. Det är inte som att det behövs någon jävla diktator som skiter i folks frihet och lagar för att få ordning på ett samhälle. Allt som behövs i Sverige är att hela rättskedjan, polisen, tullen, åklagarmyndigheten och kriminalvården, får mer resurser och fokuserar de resurser de faktiskt har på de åtgärder som ger bäst resultat. Sen skulle det inte skada om allt det förebyggande arbete som förekom innan millennieskiftet återupptogs, här finns det mycket att vinna långsiktigt - vilket vi ser de negativa konsekvenserna av nu.

Varför tittar man på Ryssland som gott exempel? Hur sjukt är inte det? Se istället på Canada, Nya Zeland eller Norge.

Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet, förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge. /Benjamin Franklin
Tror inte att någon egentligen menar att vi vill ha en diktator, men folk i allmänhet är trötta på daltandet och hur bakbundet vårt rättssystem upplevs.
Maken till tafatta/mesiga politiska ledare vi har nu gör ju att man blir tokig.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

TechNerd skrev:
Tror inte att någon egentligen menar att vi vill ha en diktator, men folk i allmänhet är trötta på daltandet och hur bakbundet vårt rättssystem upplevs.
Maken till tafatta/mesiga politiska ledare vi har nu gör ju att man blir tokig.
Ja, det förstår jag. Men jag förstår verkligen inte hur man kan se Putin som en förebild.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det är ju svårt att se skogen för alla träd ibland. Har antalet bilrån ökat på sistone?

Här är en artikel på temat. Från 2003: https://www.svd.se/kraftig-okning-av-bilran-i-sverige
Under 2002 och de första sex månaderna i år anmäldes totalt 111 bilrån.
Här är en artikel med samma innehåll 15 år senare. https://mitti.se/nyheter/brott/brutala- ... =sodermalm

Jag har inte tillgång till statistik men vore ju intressant att veta om det verkligen har ökat innan vi börjar prata om att det krävs en auktoritär ledare.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Så himla sorgligt och tragiskt att sådant här kan få hända och att samhället inte kan ge sjuk- och humanvård värt namnet. Lider med dig och förstår din frustation att inte förstå varför och vilka avsikter de hade när de gick till attack. Kan heller inte låta bli att förskräckas av det övervåld som du råkat ut för. Måste ha varit påverkade av starka droger.
Gick de även till angrepp på din bil eller lät de den vara?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vi kanske inte behöver ett tuff diktator. En bra början skulle vara att sluta dalta med alla kriminella som tillåts fara omkring utan att det blir några konsekvenser för dem. Lås in fanskapet och släng nyckeln, för det är väl fortfarande brottsligt att bete sig på det här viset? Eller? Att dela ut armband och bjuda in till glass och hoppa hoppborg kommer knappast lösa nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Vi kanske inte behöver ett tuff diktator. En bra början skulle vara att sluta dalta med alla kriminella som tillåts fara omkring utan att det blir några konsekvenser för dem. Lås in fanskapet och släng nyckeln, för det är väl fortfarande brottsligt att bete sig på det här viset? Eller? Att dela ut armband och bjuda in till glass och hoppa hoppborg kommer knappast lösa nånting.
Det är inte gratis att låsa in folk heller. Våra häkten och fängelser är faktiskt redan överfulla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:

Problemet är ju att folk blivit rädda för att vittna mot de här gängen. Det är svårt att få fällande domar. Vi kan ju börja där. Om de sen sitter inne 4 eller 14 år är ovidkommande på ett sätt. Då ska man låsa in alla gängmedlemmar på livstid isf. Spontant känns det dyrt och ineffektivt så länge man inte hindrar gängen från att rekrytera nya medlemmar. Och hur gör man det? Det är den stora frågan? Bryter man nyrekryteringen så dör gängen förr eller senare.

Min analys är ganska enkel. Det är unga män med svagt socialt skyddsnät och dåliga möjligheter att slå sig in på den ordinarie arbetsmarknaden som begår brott. Fyller man på den befolkningsgrupp som begår våldsbrott (unga män med dåliga förutsättningar) med hundratusentals nya inom en ganska begränsad tidsrymd så lär ett och annat hända. Tyvärr så är ju både första och andra generationens invandrare kraftigt överrepresenterade i dessa sammanhang.

Trångboddhet, usel integration och kaos i skolan bidrar till att förstärka denna situation.

Lösningen är, enligt mig, att bygga fler billiga bostäder och stärka lärarens och skolans auktoritet. Att få bättre integration är dock jättesvårt. Vi är ett extremt land. Här anses det t ex suspekt att tro på Gud. Här undviker vi att heja på våra grannar. Här undviker vi ögonkontakt och nya bekantskaper på kommunala färdmedel. Vi är inte så trevliga helt enkelt. Att då komma hit från en kultur där Gud är extremt central och där man är sociala på ett helt annat sätt måste vara en chock. Det är klart som fan det blir en "vi och dom"-känsla. Många svenskar är, trots vår progressiva självbild, rejäla rasister i praktiken. Vi undviker att bo i samma områden som invandrarna om vi kan, vi gör _allt_ för att sätta våra barn i skolor som inte domineras av invandrarbarn. Vi kan inte ens acceptera att män från andra kulturer inte vill hälsa på samma sätt som vi gör osv osv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det må vara så. Men att låta kriminella gång springa omkring och sprida skräck bland oskyldiga människor, bara för att det är för dyrt och politiskt inkorrekt att låsa in dem, är helt fel väg att gå.
För min del får de gärna skjutas till månen, utvisas, sättas i arbetsläger, whatever. Jag bryr mig inte. Jag behöver inte komma på en lösning, för det är inte jag som har orsakat problemet. Jag tillhör bara inte dem som tror på tramset att man kan omvandla tungt kriminella till hederliga medborgare genom att tala sans med dem och bjuda dem på kanelbullar.
Jag vill inte leva i ett samhälle där man inte kan känna sig trygg längre. En himla tur att det fortfarande är hyfsat lugnt härute i skogen där vi bor. Men det är säkert bara en tidsfråga.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Vi har fått för många kriminella element innanför landets gränser. Det är rotorsaken till problemen tror jag.

Första åtgärd blir att stoppa inflödet av nya kriminella. -Skärp gränsbevakningen både mot Schengen och andra tullområden. överväg att införa ett temporärt stopp i invandringen tills vi fått ordning igen i samhället. Det är illa men det verkar som om kriminella tar sig in landet under förespegling att de är flyktingar.

Eftersom vi har fått in kriminella i vårt samhället måste polisen få de resurser som krävs för att fånga in och när de väl är infångade hålla de borta från samhället för att skydda medborgare och upprätthålla förtroendet för samhället. -Öka antalet poliser, Bygg ut fängelser och häkten och skärp vålds-och knarkrelaterat brott ordentligt. Skärpta straff är visserligen inte avskräckande men en inlåst brottsling är bättre än en fri och det minskar trycket både på polis och civilsamhället.

Om en lagförd kriminell inte är svensk medborgare utvisas han direkt utan att sitta av fängelsetid. Då minskar vi trycket på polis- och domstolsväsende och antalet kriminella i samhället minskar.
Om en lagförd kriminell är nybliven svensk medborgare bör denne utvisas vid allvarliga brott. Minskar också trycket från kriminella på samhället.
Låt fängelserna bli det filter som ska rena samhället igen från alla kriminella element, jag har svårt att se andra fungerande lösningar.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

taliz skrev:
Problemet är att det finns så många och stora utanförskapsområden. Hundratusentals människor bor och lever idag i parallella samhällen med lagar och regler från Mellanöstern. Man har inte sällan odlat ett förakt mot Sverige och svenskar och många bokstavligen skrattar åt polisen.
Det spelar ingen roll om vi så femdubblar antalet poliser, områdena försvinner inte för det.

Jag bodde själv i ett sånt område tills förra vintern. Jag hade skotthål vid min entrédörr. Jag såg en bil bli beskjuten när jag gick förbi. En blev knivhuggen utanför mitt gym när jag tränade. En ihjälskjuten 200m från min dörr, en annan 500m ifrån. Totalt 7 skjutna på ett år i området. En ihjälhuggen i en lägenhet i området. Två rejäla sprängningar. Osv.
Vanliga svenskar som inte bor i dessa områden fattar fortfarande inte hur illa det faktiskt är, och att det kommer ta decennier att vända, om det ens är möjligt. Själv tror jag allt mer att det är kört.
Poliser jag pratat med kallar det ”inferno”.
Det kommer bara bli värre närmaste åren. Allt fler vanliga människor kommer drabbas när gängen ger sig in i ”svenskreservaten”.
Samtidigt går kommunerna på knäna, sjukvård etc fungerar inte. Kort sagt är samhället på väg mot kollaps.
Hur funkar det att flytta från sånt område? vem köper /lägenhet/hus, vad händer med pris etc?
Accelererar flytten från såna områden?
Verdi

Inlägg av Verdi »

mjwahl skrev:
Vi har fått för många kriminella element innanför landets gränser. Det är rotorsaken till problemen tror jag.

Första åtgärd blir att stoppa inflödet av nya kriminella. -Skärp gränsbevakningen både mot Schengen och andra tullområden. överväg att införa ett temporärt stopp i invandringen tills vi fått ordning igen i samhället. Det är illa men det verkar som om kriminella tar sig in landet under förespegling att de är flyktingar.

Eftersom vi har fått in kriminella i vårt samhället måste polisen få de resurser som krävs för att fånga in och när de väl är infångade hålla de borta från samhället för att skydda medborgare och upprätthålla förtroendet för samhället. -Öka antalet poliser, Bygg ut fängelser och häkten och skärp vålds-och knarkrelaterat brott ordentligt. Skärpta straff är visserligen inte avskräckande men en inlåst brottsling är bättre än en fri och det minskar trycket både på polis och civilsamhället.

Om en lagförd kriminell inte är svensk medborgare utvisas han direkt utan att sitta av fängelsetid. Då minskar vi trycket på polis- och domstolsväsende och antalet kriminella i samhället minskar.
Om en lagförd kriminell är nybliven svensk medborgare bör denne utvisas vid allvarliga brott. Minskar också trycket från kriminella på samhället.
Låt fängelserna bli det filter som ska rena samhället igen från alla kriminella element, jag har svårt att se andra fungerande lösningar.

Vet inte vad du menar exakt men "kriminella" är ingen homogen grupp. Vem som helst kan utföra kriminella handlingar. Jag tror att vi skapar kriminaliteten snarare än importerar den.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tror det inte blir fallande priser i en dysfunktionell marknad. i Storstadsområden måste man få in en fot någonstans för att hitta en bostad i ett område där man vill bo. det innebär att man i första steget får bo där man inte vill, men man kan iallafall ta sig därifrån.
Man måste komma ihåg att de kriminella är en liten grupp, det är inte majoriteten, men de håller övriga som gisslan. och det krävs ytterst få att området skall bli otryggt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mickeisol skrev:
taliz skrev:

Det kommer bara bli värre närmaste åren. Allt fler vanliga människor kommer drabbas när gängen ger sig in i ”svenskreservaten”.
Samtidigt går kommunerna på knäna, sjukvård etc fungerar inte. Kort sagt är samhället på väg mot kollaps.
Hur funkar det att flytta från sånt område? vem köper /lägenhet/hus, vad händer med pris etc?
Vi har ju bostadsbrist samtidigt så folk kommer ändå köpa. Men det blir en skiktning där de som kan bosätter sig nån annanstans. Detta bidrar såklart till en nedåtgående spiral.

Ett exempel: För 6 år sen dog min frus farmor som bodde i ett av punkthusen i Hässelby strand. Lägenheten låg högt upp, hade jättefin sjöutsikt och stor balkong mot sydväst. En ganska stor 3:a på ca 90 kvm. Tror den såldes för klart under 2 miljoner. För det får man vadå i ett svenskområde? Vad nu det är? Gamla Enskede? Bromma? Danderyd? Innerstaden? Hammarby Sjöstad? Får man ens en walk in closet? Eller en parkeringsplats åt Teslan på Östermalm?

Här beskrivs fenomenet: https://en.wikipedia.org/wiki/White_flight
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

mjwahl skrev:
Om en lagförd kriminell inte är svensk medborgare utvisas han direkt utan att sitta av fängelsetid.
[...]
Om en lagförd kriminell är nybliven svensk medborgare bör denne utvisas vid allvarliga brott.
Detta är en lösning som kan låta rimlig vid första anblicken och som ofta tas fram av populister som en "quick fix" för brottsligheten.

Funderar man en vända till på detta så inser man att det inte är så enkelt.

Anta att personen som har begått brottet söker eller har fått asyl pga att hen riskerar att dödas i sitt hemland pga religiös/politisk övertygelse, sexuell läggning etc., skall vi då i Sverige i praktiken införa dödsstraff för grova brott genom att utvisa hen till sitt hemland?

Anta att personen som begått brottet har en familj och barn som är beroende av hen för sin försörjning och trygghet, skall vi utvisa familjen också, eller "bara" bestraffa dom genom att ta ifrån dom trygghet och försörjning?

Enkla lösningar på komplexa problem är populisternas signum, oftast också lösningar inte fungerar i praktiken eller addresserar grundproblematiken.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Verdi skrev:
mjwahl skrev:

Vet inte vad du menar exakt men "kriminella" är ingen homogen grupp. Vem som helst kan utföra kriminella handlingar. Jag tror att vi skapar kriminaliteten snarare än importerar den.
Jag tror att du har rätt i att vårt samhälle skapar en hel del kriminalitet genom brister i likvärdig skola och brist på enkla jobb m.m. Det har alltid varit så. Jag tror samtidigt att en stor del av den ökade kriminaliteten kommer utifrån. Med kriminella menar jag de som är livsstilkriminella, dvs återfallsförbrytare inom våld, knark och tillgreppsbrott.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mickeisol skrev:
taliz skrev:

Är nog en ganska liten del av bostäderna i de värsta områdena som är bostadsrätter... Hyresrätterna tjänar man bra med pengar på ändå genom att minimera kostnader (strunta i att underhålla dem).

Samma utveckling varje gång i trådar som dessa. Alla skriker efter hårdare straff. Tycker det är rätt fascinerande att koncensus bland folket alltid verkar vara att det är rätt väg, trots att det sällan/aldrig fungerat i praktiken.

Ja visst, eliminerar man alla friheter/rättigheter och har en brutal diktator så kan man få ner kriminaliteten, men det vill förhoppningsvis väldigt få.

Fler borde fundera på om man verkligen vill ha USAs system som förebild. Av alla världens fängslade människor sitter 25% i amerikanska fängelser. Det kostar givetvis samhället ofantliga pengar och kriminaliteten där är ändå hög. Det enda större land i världen som ens kommer nära USA är faktiskt just Ryssland (0,8% av befolkningen i USA, 0,6% av befolkningen i Ryssland).

Per capita så har USA ungefär sexton gånger fler fängslade än Sverige, tolv gånger fler fängslade än Japan, nio gånger fler fängslade än Tyskland och fem gånger fler fängslade än UK.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

Vid vissa typer av brott bör straffen höjas och även ner i åldrarna vid grova brott. Något som måste till är utökat straff vid upprepad brottslighet. När man ser personer med 30 till 40 punkter i belastningsregistret så bör de låsas in en lång tid. Inte för att de kommer att förändra sig utan för att hålla dom borta så de inte kan begå mer brott och skada andra människor.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

fth skrev:
mjwahl skrev:
Om en lagförd kriminell inte är svensk medborgare utvisas han direkt utan att sitta av fängelsetid.
[...]
Om en lagförd kriminell är nybliven svensk medborgare bör denne utvisas vid allvarliga brott.
Detta är en lösning som kan låta rimlig vid första anblicken och som ofta tas fram av populister som en "quick fix" för brottsligheten.

Funderar man en vända till på detta så inser man att det inte är så enkelt.

Anta att personen som har begått brottet söker eller har fått asyl pga att hen riskerar att dödas i sitt hemland pga religiös/politisk övertygelse, sexuell läggning etc., skall vi då i Sverige i praktiken införa dödsstraff för grova brott genom att utvisa hen till sitt hemland?

Anta att personen som begått brottet har en familj och barn som är beroende av hen för sin försörjning och trygghet, skall vi utvisa familjen också, eller "bara" bestraffa dom genom att ta ifrån dom trygghet och försörjning?

Enkla lösningar på komplexa problem är populisternas signum, oftast också lösningar inte fungerar i praktiken eller addresserar grundproblematiken.

/fth
Ok tack för epitetet populist. Du får gärna kalla mig vad du vill, jag är helt trygg i mig själv.

Jag tänker på livsstilskriminella. Det kommer alltid finnas svåra moraliska dilemman vid rättskipning. Det finns sällan enkla svar eller lösningar på de frågor du tar upp - det blir alltid bedömningar som domstolar får göra i slutändan. Däremot tror jag att samhället behöver enkla och tydliga regler som medborgare kan förhålla sig till. Det är viktigt både för livsstilkriminella så det vet vad de ger sig in i men också för alla de laglydiga medborgare som efterfrågar en gemensamt ramverk på samhället krav och rättigheter. Ett brott som begås måste beivras annars kommer förtroende för rättssamhället urholkas och folk kommer ta lagen i egna händer.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

juristen skrev:

Förstår verkligen inte hur du resonerar. Det är inte som att det behövs någon jävla diktator som skiter i folks frihet och lagar för att få ordning på ett samhälle. Allt som behövs i Sverige är att hela rättskedjan, polisen, tullen, åklagarmyndigheten och kriminalvården, får mer resurser och fokuserar de resurser de faktiskt har på de åtgärder som ger bäst resultat. Sen skulle det inte skada om allt det förebyggande arbete som förekom innan millennieskiftet återupptogs, här finns det mycket att vinna långsiktigt - vilket vi ser de negativa konsekvenserna av nu.

Varför tittar man på Ryssland som gott exempel? Hur sjukt är inte det? Se istället på Canada, Nya Zeland eller Norge.

Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet, förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge. /Benjamin Franklin
Du hör ju själv hur fel del låter: "hela rättskedjan". Varje steg innebär en risk att det fallerar. Att använda domare, åklagare och advokater är en kvarleva från en forntid innan sociala medier, elektroniska betalningar och mobiltelefoner. Dagens rättsväsende är som en T-Ford med startvev. Låt oss inte bygga en bättre T-Ford, låt oss ta nästa steg i utvecklingen istället. Avskaffa rättegångar och utgå istället från algoritmer och arbeta med big data. Om algoritmen ser att du går på socialbidrag men kör en ny BMW och hälften av dina kontakter på sociala medier är kriminella så vidtar den åtgärder. Mer sofistikerade versioner av de algoritmer som används för att skicka annonser till utvalda mottagare skulle fungera. Skillnaden är att den istället för att skicka ut annonser så skickar den ut polisen. Rättsäkerheten och tryggheten skulle öka enormt. Dessutom kan man stärka de sociala skyddsnätet eftersom man minimerar risken för missbruk. Artificiell intelligens kan fånga upp utanförskap nästan innan det uppstår och hjälpa människor tidigt.

Sorry till TS för OT!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Tillåts jag spekulera (hej, mitt eget forum, där allt vi gör är spekulera ;-) ) så skulle jag tro att antingen så ville de bara "ha lite roligt, vi har ingen fritidsgård", eller så ville de sno din bil och åka en sväng men insåg inte att bilen kräver pinkod för att köra förrän de skulle åka iväg. Vad skulle de göra då? Försöka väcka upp snubben de precis hade slagit ner? Stämmer min teori så kan det vara din medvetslöshet i kombination med kravet på PIN-kod som räddade dig.

Hoppas du blir bättre snart!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mjwahl skrev:
Ett av problemen i Sverige är att man blir svensk medborgare nästan med automatik. Man behöver inte göra ett dyft, det kommer bokstavligen som ett brev på posten. Jag vet själv hur det funkar, jag är ju inte svensk. Eller jo, man kallas då för svensk i media och av alla som vill vara pk, men man är ju inte det naturligtvis. Jag ansökte om svenskt medborgarskap bara för skojs skull, för att se vad som händer. Det var nåt formulär jag fyllde i. Efter några månader trillade det in ett rekommenderat brev och tadaaaa så var jag "svensk". Jag gjorde inte ett jävla piss för det. Det kändes konstigt och otroligt fel. I Tyskland till exempel måste man göra ett samhälls- och språktest. Jag gjorde det någon gång för att se hur svårt det är. Jag hade inte alla rätt, trots att det är mitt hemland, men man klarar testet när man har gått i skolan i Tyskland. Allmänna kunskaper om hur samhället och demokratin fungerar, och såklart språket då. Klarar man testet och blir medborgare så har man nånting man kan vara stolt över. För man har blivit en del av samhället på riktigt.
Jag förstår inte varför man inte kan införa ett sådant krav i Sverige. Jag förstår verkligen inte. Vad är det alla är så rädda för? Varför är det så fult att ställa krav på folk?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

rån/överfall

Inlägg av taliz »

mickeisol skrev:
taliz skrev:

Det var ett helt nytt hyreshus. När jag flyttade in stod det många "svenska" efternamn på brevlådorna. När jag flyttade ut ett år senare var det nästan inga kvar.

När jag höll på med flytt fick förövrigt ett gäng upp ögonen för det och hängde i trappuppgång och vid mitt flyttekipage. Kändes som de spanade efter ngt dyrt att stjäla. Fick ha vakt...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

fth skrev:

/fth
Elbilar är en enkel lösning på ett komplext problem med luftföroreningar. Jag är alltså populist som förespråkar elbilar som ett sätt att minska luftföroreningarna? :roll:
Skriv svar