rån/överfall

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikzy
Teslaägare

rån/överfall

Inlägg av mikzy »

När jag skulle parkera vid laddstolpe blev jag överfallen/rånad/misshandlad. Funderar därför på vilka larm/låsmöjligheter som finns i bilen eller i övrigt. Har en MS -19.
Precis när jag öppnar förardörren för att påbörja utstigningen står plötsligt en med huva och tränigskläder, frågar efter tändstickor med han drar upp dörren, sen smäller det, får troligen ett knä i ansiktet och en spark över käken, i ögonvrån ser jag hur någon stiger in på passagerar sidn och en till i baksättet bakom mig som tar stryptag.
Kopplar snabbt situationen och går igenom mina möjligheter att lösa situationen. Att pinkoden är aktiverad flimrar snabbt förbi i tanken, (tror annars jag lagt i D och tryckt fullgas) provar att tuta, funkar!! hänger mig på det för att väcka uppmärksamhet. Slits handlöst ut ur bilen och skriker på hjälp. För upprepade sparkar mot huvudet. "skriker "ta bilen förfan då" då jag trot det är ett bilrån. En av de tre byter plötsligt sin tystnad och säger´"tyst in i bilen" jag drages hastigt upp och man försöker få in mig i baksätet Motståndet släpper något och jag lyckas ta mig ut. Nerblodad med bar överkropp jag vaknar till att att en polis tilltalar mig, har retrograd minnes förlust och kommer inte ihåg vad som hänt. Under dagarna som går återvänder minnet successivt. Jag hade passerat ett gäng klädd i träningskläder, troligen dom som hastigt kommit på möjligheten att kunna misshandla, råna någon på en plats som tedde sig avskild
dock finns bostäder 50m ifrån och cykelbanor lite närmare, kl är 23 och det är mörkt med bara lite gatubelysning spridd på parkeringen men även vid laddstolpen.
Funderar så här efteråt vilka inställningar på lås, sentry skulle ha varit optimala i situation. Jag hade dagarna innan läst om stälder av Tesla bilar och därför aktiverat PINKOD och handtagen indragna till någon öppnar en dörr. Detta hindrade dom från att komma in i bilen innan jag började stiga ut. Bästa kanske hade varit att inställningen "öppna endast förardörren" varit på vilket skulle rubbat deras planering.
Eftersom de inte uttryckte några hot eller så, försökte nog prata så lite som möjligt för att inte kunna bli identiefierade, så är det svårt att spekulea i vad dom ville. Men att hålla kvar någon i en bil och misshandla denna är optimalt ur förövarens perspektiv då det inte hörs något ut.
Om dom vill ha bilen är det dumt med pinkod då man själv är den sköra länken i sammanhanget. kanske ville dom att jag skulle föra över pengar via mobilen? bara misshandla eller tom mörda någon?
Sett ur mina handlingsmöjligheter var smä, omgiven av tre gangsters inne i en bil, var det bra jag behåll besinningen och hitta tutan, tror också att jag samtidigt pga grepet kring ratten också tryckte in de båda rullreglagen automatiskt, kanske skulle gå att skapa ett överfallslarma när typ om signal hornet är intryckt mer än tex 3 sek samtidigt som en eller bägge reglagen är intryckta? att bilen efter denna tid skulle fortsätta och larma och blinka mm? någon som har andra ideer?
Jag blev operared i underkäken för flera frakturer, sen fixering i fyra veckor för läkning
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: rån/överfall

Inlägg av lator »

Helt horribelt! Får en dålig smak i munnen av att läsa om detta... :(

Vet du vad som hände från att du blev insläpad i bilen tills att polisen kom till platsen? Vad kan ha varit deras avsikt? Ville de bara rent allmänt misshandla någon eller var det mera specifikt riktat mot dig eller dig som ägare till en Tesla???

Suck. Var är vi på väg? :roll: :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Blir mörkrädd. Glad att du lever, synd du hade pin to drive annars skulle du ha lagt i drive och kört iväg. Lätt att vara efterklok dock.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hemskt! Är lite orolig för sånt själv nu när jag rör mig i förorterna i Malmö...
Var var det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fruktansvärt :cry:

Hoppas verkligen de får fast banditerna.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vilket pack!! :evil:

Som du säger, ett överfallslarm borde ju kunna ordnas med någon valfri kombo med knappar. Nyare bilar har väl även en SOS knapp, fungerar detta för att tillkalla hjälp måntro?
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Knyter sig i magen och förstår nog en del av den oro och önskan att försöka skydda sig. Har själv inte aldrig råkat ut för något liknande och vill undvika det om möjligt. Har dock inga egna tips eller tankar på hur man ska kunna skydda sig bäst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Gud vad tråkigt att höra, man ryser verkligen när man läser.
I Model 3 så finns det en SOS knapp i taket, denna bör väll kunna användas i dessa fallen? Finns det något liknande i Model S och X?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

vigge50 skrev:
Gud vad tråkigt att höra, man ryser verkligen när man läser.
I Model 3 så finns det en SOS knapp i taket, denna bör väll kunna användas i dessa fallen? Finns det något liknande i Model S och X?
Nej det gör ju inte det ... Bara 3an har detta system än så länge.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Fyfan vad hemskt att höra! :(
Vart hände detta?

Hoppas du repar dig! Även om de fysiska besvären läker kan det sitta i länge emotionellt.
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

Fyfan ingen kameraövervakning? ( även om de nu var maskerade )
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Men fyfan vad otäckt!

Hade du kamerorna aktiverade? Det bästa försvaret för Tesla förare är att ALLA vet att en Tesla kommer övervaka dig och att det är bäst att hålla sig borta från dem om du vill göra något olagligt.

Jag gillar inte pin2drive! Jag hade önskat att det gick att ha det på timer, dels 5 minuter efter att man klivit ut och dels under vissa tider på dygnet. Egentligen behövs ju inte p2d när jag använder bilen. Jag har börjat stänga av det när jag ger mig iväg någonstans där jag vet det blir mycket hoppa in och ut.

För ett bra försvar är ju så klart att köra iväg med bilen. Lyckas man bara med det så är det ju svårt för någon gående att få tag i en. Om de ändå kommer in i bilen kan man ju ta sig till ett mer upplyst/befolkat område.
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare

Inlägg av Gretsch »

Fy fan vad hemskt! Det är bara sånt som händer på film, tror man. Och så händer på riktigt, det är ju en mardröm. Att återhämta sig efter en sådan traumatisk upplevelse kan ta tid, dels fysiskt men också psykiskt, jag hoppas du får riktigt bra hjälp.
Användarvisningsbild
mikzy
Teslaägare

Inlägg av mikzy »

Värmer att ni reagerar!!
Samhället upplever jag annars till stora delar vara avtrubbat Noterar att rubrikerna om våld kommer med allt mindre typsnitt.
Omhändertagandet efteråt ger jag inte mycket för, kom in med ambulans som prio 2 (1-3. 1=urakut) fick sedan vänta i 12 timmar på en läkarbedömning och röntgen av huvudet för att utesluta allvarlig skallfraktur Särskilt skallbasfrakturer som kan vara lömska( ofta förekommande vid grovt våld mot huvudet! För er som inte är insatta kan en sådan fraktur medföra inre blödningar i hjärnan, och därmed en gradvis tryckökning som skadar hjärnans strukturer ytterligare. Har bortser jag från de multipla frakturer jag hade i underkäken och den skadade tungan som nu hade svullnat rejält och blödde kraftigt! När dessutom smärtlindring blev svårare att få, fick jag veta att blivit nerprioriterad, prio 3! 12 timmar alltså!! Vi talar här SUS akut malmö.

För den som känner till Malmö inträffade misshandeln på Kokums fritid i Västra Hamnen, laddstolpar står lite längre in på parkeringen men egentligen inte ödsligt, ca 75 meter min port. Ganska upplyst där. Rörelse av folk också en lördag kl 23 tiden

Vad som var gängets avsikter kan man bara spekulera i. Om det var det gäng jag mötte då jag körde in, hade cirka 1 minut att planera. kanske retade dom upp sig på en tillsynes harmonisk teslaägare och vill "banka skiten ur han och sen råna han" typ, eller att de sett Teslabilar stå och ladda och undrat ur det skulle vara att köra en sådan??! kanske var det planerat? Kanske var ute och rekade och så kommer jag plötsligt förbi dom och de griper tillfället? Kanske kände igen mig från någon händelse tidigare, gjort nån snäv omkörning som kränkt dem? Spekulationerna många för tillfället.

Deras MO tydde på att de samövade och välkoordinerade som en grupp soldater, det grova våldet mot huvudet utan förvarning, den samtidiga bil instängningen i bilen, tystnaden, bevarad lugn trots att det "går snett är leder till tanken att det skulle vara planerat på nått sätt,
Det som känns mest obehagligt är de inte uttryckte några hot eller uppmaningar, att deras målsättning primärt var att behålla mig kvar i bilen, den som stod kvar utanför förardörren förberedde sig på att ta sig in, tycktes göra nåt först.., kanske skydda mot fingeravtryck genom att dra ner ärmarna över händerna? Har var hans plan att ta sig in i bilen? sparka mig mot mittkonsolen tills "passageraren" skulle ta över och sparka och slå mig över till baksätet till den trdle och sen köra iväg och utöva utpressning ostört, swish bankappar mm och sen dumpa mig nånstans medvetslös? Vad som talar för detta mycket obagliga scenario är deras beslutsamhet att få in mig i baksätet, trots att jag lyckades hänga mig på tutan och påkalla uppmärksamhet? " Normala våldsmakare brukar ha en egenhet att försvinna om något slår fel men här tar man sig tid att dra ut mig sparka mig i huvudet medan jag ropar på hjälp!! "in i bilen" uttalades tyst och behärskat som kommandon till de andra, och vips var jag tillhälften i baksättet, mycket blod noterades där och på marken utanför. Vad ska man tro om händelsen? ett vanligt "gäng" 18 -25 år som retat sig på något? Nåt annat? Känns obehagligt att inte veta vad det handlade om! Jag jobbar inom vården och har inga kopplingar till den "undre världen" dock varit engagerad i en del vårdbolag som gått i kk med vissa förluster, men vanligt folk skickar väl inte ut torpeder ännu i alla fall :cry:
frågan är om man kan göra något i sådan situation, en knapp i taket kanske man hinner trycka om den är stor och har viss sinnesnärvaro trots spakar och slag huvudet. Beträffande pinkoden så kanske det var bra att den var aktiverad då hade dom inte kunnat köra iväg om de hade denna avsikt. Hade nog inte släppt koden även med mer slag då det "slutat å göra ont". Annas hade de varit nice å dra iväg rakt fram tills stopp blir rejält med fart. Har alltid ludicous läget på! var säkrert 50meter till närmaste hinder. under i vilken hastighet man hade nått? Hade nog fått dem ur fas :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fy fan vad hemskt. Vad ska man säga? Svårt att tänka sig in i en sådan situation. Jag hoppas alltid att faktumet att jag nästan alltid har minst en av mina schäferhundar med mig i bilen kan skydda mig lite. Men det är troligen bara önsketänkande.
Och att du fick vänta i 12 timmar innan du fick den vård du behövde är inget annat än skandal! Vad är det som prioriteras högst då? En kula i huvudet? Jag blir bara förbannad när jag hör sånt. Djupt tragiskt att det har blivit så.
Jag är faktiskt förvånad att du blev väckt av polisen, att de ens bemödade sig att komma. Efter hur lång tid skedde det? Råkade de komma förbi och såg dig, eller hur gick det till? Hade samma sak hänt här hos oss hade polisen med största sannolikhet varit de sista som hade kommit. Efter likbilen.
Tilltron i samhället blir inte direkt större när man läser sådana skräckhistorier. Men tack att du delar med dig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Jag vet inte vad jag ska säga. Jag tänker på dig och den ruskiga händelsen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Otäckt. Kanske din räddning var att det fanns folk i rörelse på platsen? Kommer nog framöver att ta en titt på omgivningen innan man öppnar dörren, speciellt på lite ödsligare platser.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Tragiskt!
Lider med dig att du fått genomlida allt.

det blir väl som i USA snart, att man måste bo i gated communities, alltid låsa in sig och vara beredd på det värsta när man rör sig i vissa områden :(
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Sverige påminner allt mer om Ryssland på nittiotalet. Vi får hoppas Sverige snart får en stark ledare som Putin, som inte bryr sig om lagar och domstolar. Kanske äntligen blir lite ordning på landets gator och torg då. Visst, man blir garanterat blir av med sina pengar till någon oligark, men det kan jag ta. Jag är hellre trygg på spårvagnen än otrygg i en Tesla.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Riktigt otäckt men tyvärr verkar det som kriminella gäng får härja allt mer fritt. De hade säkert tänkt pressa dig på koder till kort och bankapp och försökt få ut så mycket pengar som möjligt. Låter som otäckt brutalt sätt att gå till väga.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

HenrikC skrev:
Sverige påminner allt mer om Ryssland på nittiotalet. Vi får hoppas Sverige snart får en stark ledare som Putin, som inte bryr sig om lagar och domstolar. Kanske äntligen blir lite ordning på landets gator och torg då. Visst, man blir garanterat blir av med sina pengar till någon oligark, men det kan jag ta. Jag är hellre trygg på spårvagnen än otrygg i en Tesla.
Förstår verkligen inte hur du resonerar. Det är inte som att det behövs någon jävla diktator som skiter i folks frihet och lagar för att få ordning på ett samhälle. Allt som behövs i Sverige är att hela rättskedjan, polisen, tullen, åklagarmyndigheten och kriminalvården, får mer resurser och fokuserar de resurser de faktiskt har på de åtgärder som ger bäst resultat. Sen skulle det inte skada om allt det förebyggande arbete som förekom innan millennieskiftet återupptogs, här finns det mycket att vinna långsiktigt - vilket vi ser de negativa konsekvenserna av nu.

Varför tittar man på Ryssland som gott exempel? Hur sjukt är inte det? Se istället på Canada, Nya Zeland eller Norge.

Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet, förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge. /Benjamin Franklin
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

HelectriC skrev:
Tragiskt!
Lider med dig att du fått genomlida allt.

det blir väl som i USA snart, att man måste bo i gated communities, alltid låsa in sig och vara beredd på det värsta när man rör sig i vissa områden :(
De som bor i lägenhet bor redan lite som gated community med portkod för att komma in.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Min kollega Lars F (Se uppdrag granskning svt.se/ug) råkade ut för något liknande (de tog bilen).

Se film hur tre ligister slår ner honom. Han är chanslös. Du hinner inte sätta i ett magasin i pistol (om Du har en med) och får ~2 års fängelse om den är laddad (vilket den behöver vara för att klara av de korta tider som koordinerade överfall likt dessa innebär).

Ruggig utveckling!

Metoder/tips:
- Aktivera förardörr only/Avaktivera lås upp on park
- Parkera så Du kan köra ut enkelt
- Kolla runt att allt är lugnt omkring bilen
- Om inte: Beredskap att aktivera nödbloss/nödraket

/L
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

rån/överfall

Inlägg av taliz »

Det hjälper inte med mer resurser till rättsväsendet.
Problemet är att det finns så många och stora utanförskapsområden. Hundratusentals människor bor och lever idag i parallella samhällen med lagar och regler från Mellanöstern. Man har inte sällan odlat ett förakt mot Sverige och svenskar och många bokstavligen skrattar åt polisen.
Det spelar ingen roll om vi så femdubblar antalet poliser, områdena försvinner inte för det.

Jag bodde själv i ett sånt område tills förra vintern. Jag hade skotthål vid min entrédörr. Jag såg en bil bli beskjuten när jag gick förbi. En blev knivhuggen utanför mitt gym när jag tränade. En ihjälskjuten 200m från min dörr, en annan 500m ifrån. Totalt 7 skjutna på ett år i området. En ihjälhuggen i en lägenhet i området. Två rejäla sprängningar. Osv.
Vanliga svenskar som inte bor i dessa områden fattar fortfarande inte hur illa det faktiskt är, och att det kommer ta decennier att vända, om det ens är möjligt. Själv tror jag allt mer att det är kört.
Poliser jag pratat med kallar det ”inferno”.
Det kommer bara bli värre närmaste åren. Allt fler vanliga människor kommer drabbas när gängen ger sig in i ”svenskreservaten”.
Samtidigt går kommunerna på knäna, sjukvård etc fungerar inte. Kort sagt är samhället på väg mot kollaps.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag hoppas inte på en allsmäktig diktator utan på ett rättsväsende och polisstyrka som kan hantera dylikt brottslighet.
Sånt här är fruktansvärt och extremt otryggskapande.
Vad kan man göra? Det finns kameror, men de hjälper inte mot maskerade som är beredda på att använda våld tom i välbelysta områden där folk rör sig. (brasklapp:har ingen aning om hur västra hamnen ser ut). Man har hört om att folk tvingats till bankomater och där fått tagit ut stora summor. Vet inte vad de ville, man kan spåra bilen, den har pin to drive. (kanske att man kan få en fördröjning så den inte aktiveras direkt utan kanske efter 5 minuter) så de som tar bilen kan fara iväg men kommer att få skriva in koden när de stannat). Jag tror inte att de riktat in sig på brottsoffret utan det kunde nog vara för att elbilar är väldigt dyra och därmed är föraren inte direkt medellös). Det skulle vara problematiskt om sådana gäng skulle börja rikta in sig på elbilsägare. Det går inte att beväpna sig, för det skulle med 90% risk kunna användas mot en själv.
Jag vet inte vad jag skulle göra, vet inte om de hjälper att ladda dagtid då vi närmar oss vinter där det är ljust bara en kort tid på dygnet.
Sådant här är fruktansvärt.
Skriv svar