Jag har fått meddelandet några gånger sedan augusti att ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”. Det händer vid start och försvinner efter ett tags körning. I dag slog det mig att bilen möjligen slår av den funktionen i syfte att jag ska motionera bromsarna, som ju inte används speciellt mycket, så att de inte börjar erodera. En finess alltså och inte ett fel...
Är jag ute och cyklar, igen
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Jag har fått meddelandet några gånger sedan augusti att ”Den regenerativa bromsningen är begränsad”. Det händer vid start och försvinner efter ett tags körning. I dag slog det mig att bilen möjligen slår av den funktionen i syfte att jag ska motionera bromsarna, som ju inte används speciellt mycket, så att de inte börjar erodera. En finess alltså och inte ett fel...
Är jag ute och cyklar, igen
Jag tror helt enkelt att du kört iväg med bilen när det varit kallare än 10-12 grader ute. Då är batteriet för kallt för att regen ska funka ordentligt. Kommer sakteliga tillbaka under några mils körning. Mao varken fel eller feature.
När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Förvärm bilen innan avfärd. Då blir det mindre påtagligt.
Edit. Två stycken före.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Precis kalla batterier alternativ fullt batteri. Men jag hoppas att du inte laddar till mer än 80-90% på natten så då borde det vara kalla batterier. Jag har det ganska ofta nu på morgonen.
Härligt med all denna kunskap. Jag är ju nybörjare på Tesla.
”Kallt” batteri förklaras av att det inte uppstod under sommaren.
Och jag laddar till 80%.
Och nu slipper Tesla en felrapport från mig
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Denna fråga dyker upp varje år vid ungefär denna tid. Andra saker som kommer att komma i samband med vintern är vilka vinterdäck man ska välja (dubbat/odubbat/europeiska "vinterdäck" eller ej), att bromsarna inte tar vid första inbromsningen när det varit kallt (detta gäller i alla fall äldre Model S/X), sätt att transporterar skidor i en Model X,
Senare kommer frågor om hur autopiloten kan hantera vintervägar, hur mycket förbrukningen går upp och hur man byter till vinterdäck (i samband med det kommer även tips om 3D-printade puck eller användandet av en hockeypuck). Andra tips är att stänga av autofold på backspeglarna och hur man ska göra för att laddluckan och fönsterrutor inte ska frysa fast.
Naturligtvis kommer det även komma flera videos på Tesla Christmas Show!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Denna fråga dyker upp varje år vid ungefär denna tid. Andra saker som kommer att komma i samband med vintern är vilka vinterdäck man ska välja (dubbat/odubbat/europeiska "vinterdäck" eller ej), att bromsarna inte tar vid första inbromsningen när det varit kallt (detta gäller i alla fall äldre Model S/X), sätt att transporterar skidor i en Model X,
Senare kommer frågor om hur autopiloten kan hantera vintervägar, hur mycket förbrukningen går upp och hur man byter till vinterdäck (i samband med det kommer även tips om 3D-printade puck eller användandet av en hockeypuck). Andra tips är att stänga av autofold på backspeglarna och hur man ska göra för att laddluckan och fönsterrutor inte ska frysa fast.
Naturligtvis kommer det även komma flera videos på Tesla Christmas Show!
Tur att vi rookies får vara med och ställa frågor och lära av proffsen
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
När batteriet är kallt så begränsas regen. När du har kört en stund och batteriet har kommit upp i temperatur så försvinner begränsningen. Detta sker från ungefär 10-12 grader och neråt. På vintern kan begränsningen bli mycket stor.
Edit. Två stycken före.
Tycker inte förvärmning (upp till 20 min) har gjort någon större nytta på batteriet, mätt som tid till begränsad regen försvinner. Men dock skönt och varmt i kupén. Är det bättre att starta laddning 30 min innan avfärd. Eller finns det andra tips?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Edit. Två stycken före.
Tycker inte förvärmning (upp till 20 min) har gjort någon större nytta på batteriet, mätt som tid till begränsad regen försvinner. Men dock skönt och varmt i kupén. Är det bättre att starta laddning 30 min innan avfärd. Eller finns det andra tips?
Kör du på max?
Hemmaladdning är så pass långsam att det inte nämnvärt påverkar batteriets temperatur, skulle jag vilja påstå.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Edit. Två stycken före.
När det är riktigt kallt ute gör förvärmningen stor skillnad. Men batterivärmaren går inte igång förrän temperaturen går under 0 grader har jag för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Edit. Två stycken före.
När det är riktigt kallt ute gör förvärmningen stor skillnad. Men batterivärmaren går inte igång förrän temperaturen går under 0 grader har jag för mig.
Precis, förvärmning av batteri kommer visa sig som en snöflinga på batteriet:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Förvärmning när sladden sitter i lär ju inte göra någon större skillnad på batteritemperaturen, då tas ju strömmen från väggen. Eller kan man på något sätt trigga batterivärmaren även utan att ladda batteriet i kallväder?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Hur menar du nu? Batterivärmaren är ett elektriskt element som kan konsumera upp till 6kW eller nåt sånt. Kupévärmen tar lika mycket i värsta fall. Så är det åtminstone i Models S/X.
Strömmen tas såklart i första hand från vägguttaget, men när bilen inte är inkopplad eller när effekten inte räcker till så går värmaren på batteriström. Det blir varmt oavsett.