SR+ leverans anmärkningar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

SR+ leverans anmärkningar

Inlägg av Snelleman »

Hej,

Hämtade ut min Vita SR+ igår efter 7v väntan.

Tyvärr blev det en del anmärkningar. Jag skulle vilja få eran syn på vad som är OK och inte, samt vilken åtgärd jag skall kräva.
Blir en del bilder här;

1. Chip i klarlacken vänster bakdörr.
IMG_0268.JPG
2. "Metallprickar" under lacken tröskel höger fram
IMG_0268.JPG
3. Nått mjukt klet, begieaktigt med poröst brunt inuti, ser ut att ha klämts ut i plåtskarven, när jag skrapade bort det mjuka så ser jag ren plåt under. OBS det är inte rost som är brunt utan "kletet"
IMG_0268.JPG
Mer bilder kommer i nästa inlägg.
IMG_0266.JPG
IMG_0261.JPG
M3 SR+
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

Re: SR+ leverans anmärkningar

Inlägg av Snelleman »

4. Chip i huven.
IMG_0274.JPG
5. Skada i däcksida höger bak.
IMG_0277.JPG
M3 SR+
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Ajdå, din bil verkar ha haft en tuff resa...

Däcket måste bytas omedelbart. Och kanske det är lika bra att fixa resten samtidigt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

BrooklynS skrev:
Ajdå, din bil verkar ha haft en tuff resa...

Däcket måste bytas omedelbart. Och kanske det är lika bra att fixa resten samtidigt.
Frågan är hur Tesla kan leverera en bil med så många synliga fel.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare

Inlägg av MartinGBG »

Stenskottet på huven hade jag struntat i, men resten såg riktigt trist ut på en ny bil.
Särskilt däcket!
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Märklig fråga för självklart ska du anmärka på allt för det är väl en ny bil? Frågan är varför du inte anmärkte på det direkt när du hämtade den.
Enligt egen erfarenhet kan det bli svårt att få det åtgärdat i efterhand då de gärna hänvisar till slitage även om det är helt orimligt. Har ett liknande märke som de första bilderna på insidan av en bakdörr som jag dumt nog missade att öppna och granska, när jag tog bild och skrev till SC i efterhand menar de att jag orsakat det d.v.s. ingen garantiåtgärd.
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

Inlägg av Snelleman »

kikat skrev:
Märklig fråga för självklart ska du anmärka på allt för det är väl en ny bil? Frågan är varför du inte anmärkte på det direkt när du hämtade den.
Enligt egen erfarenhet kan det bli svårt att få det åtgärdat i efterhand då de gärna hänvisar till slitage även om det är helt orimligt. Har ett liknande märke som de första bilderna på insidan av en bakdörr som jag dumt nog missade att öppna och granska, när jag tog bild och skrev till SC i efterhand menar de att jag orsakat det d.v.s. ingen garantiåtgärd.
Hej, jag var lite otydlig. Allt jag hittade dokumenterades på SC innan jag körde därifrån igår. Vad jag är ute efter är er syn på vad man kan skall acceptera och inte. Enligt killen som levererade så skall dom åtgärda allt, men då blir frågan också vad som är en okej åtgärd. Ska man acceptera att ha 5 stenskottslagningar på sin nya bil? Ja kanske, om man inte vill vänta två månader till på ett nytt exemplar?

För övrigt så åkte jag tillbaka till SC nu på lunchen och lämnade in den så dom iaf får byta däcket, eller hjulet. Dom tog emot den direkt och gav mig en MS P90D.
M3 SR+
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Du skall inte skrapa bort karosserikitt och tätningsskum. Visst kan det se tråkigt ut om det är slarvigt applicerat så att det jäser ut men skrapar du bort det så blir det självklart inte bra!

När det gäller stenskott så får de ju lacka om eller göra spot repair, är det det du menar med "stenskottslagning"? Omlackering kan man nog acceptera.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Att förvänta dig en helt ny bil efter två,månader när du faktiskt åkt iväg med den kan du nog glömma...

Spotrepair/ev. Omlackering är nog rimligt ändå.

Sen är ju bilar bruksföremål, du kommer ha gott om stenskott till nästa sommar ändå ;-)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Roj79
Teslaägare

Inlägg av Roj79 »

thebishop skrev:
Att förvänta dig en helt ny bil efter två,månader när du faktiskt åkt iväg med den kan du nog glömma...

Sen är ju bilar bruksföremål, du kommer ha gott om stenskott till nästa sommar ändå ;-)

Antar att du jobbar på Tesla eller äger teslaaktier:-)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

thebishop skrev:

Var det inte bl.a. därför man inte får lika mycket pengar för en begagnad bil som en ny kostar?
Jag skulle lämna tillbaka bilen. Du har ju betalat för en fabriksny bil varför ska du ta en omlackerad bil?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag röstar nog också för tillbakalämning, men det beror på hur pedant man är. Men de flesta får felfria bilar, så kan va värt att byta. Skulle inte vilja ha en ny omlackad bil.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Hur tänker ni nu? Att en motorhuv lackad i Kalifornien är på något sätt bättre än samma motorhuv lackad i Sverige?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

tor-ake skrev:
Hur tänker ni nu? Att en motorhuv lackad i Kalifornien är på något sätt bättre än samma motorhuv lackad i Sverige?
Jo det är den.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

tor-ake skrev:
Min erfarenhet är att omlackning kan bli sämre än original. Lackdamm pga undermålig maskering som gör vissa delar av bilen till ett sandpapper, lämna in igen för att polera bort lackdamm för att sedan hämta ut bilen med polerrosor/hologram.
Sa jag att jag var pessimist? :P
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

nek0 skrev:
tor-ake skrev:
Jo det är den.
Kan du förklara, på ett sätt som en som renoverat gamla bilar och fått många olika lackeringar utförda, begriper?

Jag förutsätter givetvis att det blir professionellt utfört. Werksta i Danderyd som Tesla använder har lackat en Mercedes åt mig och jag hade absolut inget att anmärka på.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Tellus skrev:
tor-ake skrev:
Min erfarenhet är att omlackning kan bli sämre än original. Lackdamm pga undermålig maskering som gör vissa delar av bilen till ett sandpapper, lämna in igen för att polera bort lackdamm för att sedan hämta ut bilen med polerrosor/hologram.
Sa jag att jag var pessimist? :P
Låter som Hedin bil i Akalla? Jag lackade en Leaf där men det var första och sista gången!
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

tor-ake skrev:
nek0 skrev:
tor-ake skrev:
Jo det är den.
Kan du förklara, på ett sätt som en som renoverat gamla bilar och fått många olika lackeringar utförda, begriper?

Jag förutsätter givetvis att det blir professionellt utfört. Werksta i Danderyd som Tesla använder har lackat en Mercedes åt mig och jag hade absolut inget att anmärka på.
Det var så jag såg på det också - däcket skall givetvis bytas, men en proffsig fix på,lackproblemen så är det rimligtvis ok.

Och nej, varken äger aktier eller arbetar (eller har arbetat...) på tesla, däremot ägt en i fyra och ett halvt år.

Om en vara inte uppfyller det skick som kan förväntas så får ju faktiskt leverantören välja om de reparerar eller byter den - det förstnämnda känns bara rätt så mycket rimligare - hur trist det än är.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

tor-ake skrev:
nek0 skrev:
tor-ake skrev:
Jo det är den.

En robor lackerad bil har inte lika tjock lack som en handlackerad bil. När man ska sälja bil kollar de flesta lacken och om de upptäcker skillnader i lack tjockleken får du sänkt pris på din bil. Man kan inte reparera de skadorna som man ser här på bilderna utan att det syns .Nyans skillnader kan det också bli.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

tor-ake skrev:
Du skall inte skrapa bort karosserikitt och tätningsskum. Visst kan det se tråkigt ut om det är slarvigt applicerat så att det jäser ut men skrapar du bort det så blir det självklart inte bra!

När det gäller stenskott så får de ju lacka om eller göra spot repair, är det det du menar med "stenskottslagning"? Omlackering kan man nog acceptera.
Ja, det är nog obra att pilla bort tätningen mellan plåtarna. Jag blev lite överraskad när jag hittade tätningsmassa mellan mina plåtdelar då jag hört att Tesla snålar med det. Men det visar ju att de utvecklas framåt hela tiden och blir bättre och bättre.

@TS Bra att du hittat allt och dokumenterat då borde det bli fixat.
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

Inlägg av Snelleman »

LarsL skrev:
tor-ake skrev:

Ja, det är nog obra att pilla bort tätningen mellan plåtarna. Jag blev lite överraskad när jag hittade tätningsmassa mellan mina plåtdelar då jag hört att Tesla snålar med det. Men det visar ju att de utvecklas framåt hela tiden och blir bättre och bättre.

@TS Bra att du hittat allt och dokumenterat då borde det bli fixat.
Ang "tätningsmassan" eller vad vi ska kalla den så hade den ändå slitits bort förr eller senare och exponerat den nakna plåten man ser på bilderna tänkte jag. Så med det resonemanget var det bättre att göra så och låta Tesla göra en åtgärd.

Tack för inputen alla!
M3 SR+
Skriv svar