Hej på er
Jag har en leasing bil (model s 75D) som jag tänkt behålla, mina 3 år har snart gått. Min fråga är omkring kostnader som kan uppkomma, slitage på bilen, reparationer verkstad(vad det kostar) etc.
Är det någon som har en äldre(mer än 3 år) bil idag? Isåfall dela gärna med er om vad som kan dyka upp.
Jag har en S75 som jag hämtade ut 23 /9-16 och fick nu en höjning av försäkringen på 10000 pga vagnskadegarantin gått ut. Annars har jag inte haft några kostsamma missöden . 13500 mil har jag kört och inga slitdelar har bytts än
Jag har en 85D som är inne på månad 43 och som snart har gått 24000 mil.
Den egentliga skillnaden är att jag nu får betala helförsäkring på bilen (ca 20.000kr). Annars är det ingen skillnad. Jag har servat vid 4000, 8000, 16000 och senast vid 22000 mil. Den sista gången var de lite undrande varför jag ville serva, men jag tycker att det kan kännas skönt att någon går igenom bilen lite. De gjorde iaf en rengöring och uppsmörjning av bromsbelägg och skivor, vilket kan förlänga hållbarheten.
Bilen går som en klocka och det är uppenbart att man får tänka HELT annorlunda vad gäller livslängd på en elbil. Jag kör ca 6500 mil/år och planerar att köra uppemot 40000 mil innan jag byter, kanske längre...