Tesla lanserar privatleasing!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
dd88

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av dd88 »

Sjuka priser.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Sjuka priser.
Njae. Stämmer rätt bra mot vad det kostar att köpa. Kanske till och med lite billigare. Gör en kalkyl och räkna med samtliga kostnader för en bil får du se. Kom även ihåg att bränslet är mycket billigare än vad du är van vid.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Äntligen
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Sjuka priser.
Njae. Stämmer rätt bra mot vad det kostar att köpa. Kanske till och med lite billigare. Gör en kalkyl och räkna med samtliga kostnader för en bil får du se. Kom även ihåg att bränslet är mycket billigare än vad du är van vid.
Jag tycker också det såg rätt vettigt ut.

Den jag skulle "behöva" skulle kosta 350k på 3 år. Dvs, ca 50% av bilens nypris.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Rimliga priser, förutom att dragkrok och vinterhjul har samma månadskostnad oavsett två- eller fyraårsavtal. Skulle försöka köpa vinterhjulen separat om jag var spekulant, då är ju restvärdet mitt eget.
Dessutom kan det vara bra att ha koll på i vilket skick bilen ska återlämnas, om det behövs köpas nya däck tills dess eller om de kan vara slutkörda?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Om man tar 3år 1500mil och kör 2500mil så kostar det bara 2350kr mer att betala övermil än att betala dyrare leasing.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tycker man det där är höga priser så finns det två alternativ:
1.) Man är inte så bra på att räkna.
2.) Man tror att Model 3 kommer ha ännu högre andrahandsvärde än jag tror :-)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Sjuka priser.
Den bil vi har nu som är närmast en Model 3 är en Audi A4 40 TDI. Bättre utrustad men inte samma prestanda.

Som brasklapp vill jag nämna att jag är medveten om att bilarna inte är jämförbara rakt av, båda har sina styrkor och svagheter. Men för egen del så hade användningsområdet varit detsamma. Dvs bruksbil med rimliga krav som hög säkerhet, lastutrymme/drag, fyrhjulsdrift och rimlig utrustning.

Audin:
2 år, 2000 mil.
Övermil 10kr/mil

Per månad:
Skatt: 500kr
Bränsle: 1650kr
Avgift: 4769kr (inkl service och försäkring)
Totalt: 6919kr

En Model 3 LR AWD kostar alltså 4424kr mer per månad. Då är försäkring på Teslan ett frågetecken, el inte medräknat och inte heller inköp och installation av en laddare.

En SR hade ”bara” varit en femhundring dyrare per år, men då fallerat på rimlig utrustning och fyrhjulsdrift. Plus el, laddare och eventuell försäkring då.

För vad det är (bruksbil) så känns det inte värt det, men då är jag kanske bara en BMW Porsche Mercedes Audi-fanboy...

Teslan:
Tesla Model 3
Long-Range Dual Motor AWD
Midnight Silver Metallic, 18" dubbade, Svart Inredning, Standard Autopilot, Kontantinsats 15.000, Dragkrok
Övermil debiteras med 10 kr/mil
Miljöbonus avräknad 2 500 kr/mån
2 år, 2000 mil.

10718kr, slår man ut kontantinsatsen på det så 11343kr.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

4769 kr i avgift på Audin? Låter för billigt för att vara sant. När jag tittade på deras hemsida finns bara billån där men då vill dom ha drygt 10,5 tkr i månaden med kontantinsatsen utslagen och då ingår ingen försäkring.
Känns helt omöjligt att det skulle kosta 120% mer att ta ett billån än att ta den som privatleasing, vem skulle inte ta privatleasing då?
Att betala lite drygt 100 tkr för att få använda en bil i 2 år som ny kostar mer 500 tkr kan inte heller stämma. Det måste vara något fel eller har du en länk till deras hemsida.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Har du sommar och vinterhjul till din Audi?
Hur är det med färgen på din Audi, var den extra?
Har din Audi quattro?
Hade du kontant insats på Audi?
Du kan strunta i kontantinsatsen på Teslan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

PhR34k skrev:
Har du sommar och vinterhjul till din Audi?
Hur är det med färgen på din Audi, var den extra?
Har din Audi quattro?
Hade du kontant insats på Audi?
Du kan strunta i kontantinsatsen på Teslan.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det måste vara något fel i siffrorna där när samma bil kostar drygt 10.500 kr i mån som billån. Men å andra sidan skulle jag inte vilja sätta mina pengar på att leasa ut Teslan för de pengarna heller då de knappt för in 50% på 2 år och då ingår vinsten i det, känns som en ganska stor risk.
Kanske bara jag som är riktigt dålig på privatleasing :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Sjuka priser.
Den bil vi har nu som är närmast en Model 3 är en Audi A4 40 TDI. Bättre utrustad men inte samma prestanda.

Som brasklapp vill jag nämna att jag är medveten om att bilarna inte är jämförbara rakt av, båda har sina styrkor och svagheter. Men för egen del så hade användningsområdet varit detsamma. Dvs bruksbil med rimliga krav som hög säkerhet, lastutrymme/drag, fyrhjulsdrift och rimlig utrustning.

Audin:
2 år, 2000 mil.
Övermil 10kr/mil

Per månad:
Skatt: 500kr
Bränsle: 1650kr
Avgift: 4769kr (inkl service och försäkring)
Totalt: 6919kr

En Model 3 LR AWD kostar alltså 4424kr mer per månad. Då är försäkring på Teslan ett frågetecken, el inte medräknat och inte heller inköp och installation av en laddare.

En SR hade ”bara” varit en femhundring dyrare per år, men då fallerat på rimlig utrustning och fyrhjulsdrift. Plus el, laddare och eventuell försäkring då.

För vad det är (bruksbil) så känns det inte värt det, men då är jag kanske bara en BMW Porsche Mercedes Audi-fanboy...

Teslan:
Tesla Model 3
Long-Range Dual Motor AWD
Midnight Silver Metallic, 18" dubbade, Svart Inredning, Standard Autopilot, Kontantinsats 15.000, Dragkrok
Övermil debiteras med 10 kr/mil
Miljöbonus avräknad 2 500 kr/mån
2 år, 2000 mil.

10718kr, slår man ut kontantinsatsen på det så 11343kr.
Hittar ingen A4. https://privatleasing.audi.se/

Det verkar som du jämför äpplen och plommon.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

Ibland har Audi kampanjer som inte syns på hemsidan nu. Kommer ihåg att jag blev erbjuden en A7 2,0tfsi för under 5k i månaden innan de kom med nya modellen. En fullutrustad A7 3,0 var typ 7k. Kan ha tillkommit försäkring utöver det också.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

”Finns inte på hemsidan”.

Nu är ni lite väl hemmablinda, man går in till en säljare i en bilhall, hittar ett lämpligt objekt som står osålt och prutar tills man skäms.

Det är inte heller någon säljare jag har någon direkt relation med, har bara plockat ut två bilar där.

Gällande färg så kan man välja rätt fritt (gäller ju att bilen finns i lager/hamnen för att man ska få ett bra pris)

Fick med vinterhjul till den första bilen, fick behålla dom till den andra. Ingen insats.

Stod mellan denna och en helt ok utrustad BMW X3 20d för 6478kr.

Även tidigare hyrt en Audi A6 Allroad för 6988kr per månad, 12 månader och fria mil drog upp priset.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Så egentligen gick det ut på att du ville skryta om hur mycket du lyckats pruta, dd88?

Finns det garanti på att man kan få exakt den färg och utrustning man vill ha också?
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
Så egentligen gick det ut på att du ville skryta om hur mycket du lyckats pruta, dd88?

Finns det garanti på att man kan få exakt den färg och utrustning man vill ha också?
Ja definitivt! :roll:

Nej men man får plocka av det som finns i lager, brukar utgå från kravlistan så får säljaren ta fram vad som finns. Tomhylsor och typiska tjänstebilar finns det gott om, den vi har nu var lite unik då den har stora teknikpaketet men analoga mätare så den fanns bara i en färg. Men hade jag nöjt mig med deras digitala kluster (som är föråldrat i A4an) så hade den funnits i fler färger.

Men avant, drag och quattro finns det gott om, är ju lite av Audis signum.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är så jävla skönt att Tesla aldrig prutar!
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

LarsL skrev:
Det är så jävla skönt att Tesla aldrig prutar!
Dom skickade väl nyligen med utrustning gratis i USA för att öka försäljningen inför ett kvartal eller månadsslut?

Vill minnas att utgångsläget för bilen var ca 5600kr ”prutat och klart” av säljaren så det hade vilken folkskygg person som helst fått om den bara vågat sig in i hallen.

Sen har Audi som sagt grymma erbjudanden till och från om man absolut måste handla via nätet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dd88 skrev:
”Finns inte på hemsidan”.

Nu är ni lite väl hemmablinda, man går in till en säljare i en bilhall, hittar ett lämpligt objekt som står osålt och prutar tills man skäms.

Det är inte heller någon säljare jag har någon direkt relation med, har bara plockat ut två bilar där.

Gällande färg så kan man välja rätt fritt (gäller ju att bilen finns i lager/hamnen för att man ska få ett bra pris)

Fick med vinterhjul till den första bilen, fick behålla dom till den andra. Ingen insats.

Stod mellan denna och en helt ok utrustad BMW X3 20d för 6478kr.

Även tidigare hyrt en Audi A6 Allroad för 6988kr per månad, 12 månader och fria mil drog upp priset.
Vad kostar din bil enligt prislistan?
När jag tittar på Audis hemsida kommer en likvärdig Avant upp i 550-600 tkr. Hur gör du när du prutar???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

[quote]
Nu är ni lite väl hemmablinda, man går in till en säljare i en bilhall, hittar ett lämpligt objekt som står osålt och prutar tills man skäms./quote]

Men jag vill inte ha en avgasbil, om jag så får den gratis.

Tibor har dessutom en artikel där avgasbilen MÅSTE vara gratis i inköp för att vara i närheten av en elbil i kostnad per mil.

De senaste 35 åren har jag köpt fossila bränslen för ca 1 miljon.
Hade jag kört på el hade det kostat ca 200.000kr.
Alltså jag har slösat bort ca 800.000kr på fossila bränslen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Man kunde ju trott att tråden skulle handla om leasingen och prissättningen av den...

Istället handlar det tydligen om prissättning av bilen Model 3 och nån konstig jämförelse med en trött fossilbil (som dessutom jämförs med LR AWD trots att den är klart tröttare än en SR).

Varken Audi eller Tesla skänker några pengar via leasingen. Räknar man på leasingförslagen så ser man dock att Tesla har extremt liten marginal (om någon) och därmed är avtalen väldigt fördelaktiga för köparna.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Vad ingår i leasingavgiften? Tycker det är lite bristfällig information på sidan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Pontus skrev:
Vad kostar din bil enligt prislistan?
När jag tittar på Audis hemsida kommer en likvärdig Avant upp i 550-600 tkr. Hur gör du när du prutar???
Ingen aning, men närmare halvmiljonen skulle jag tro, sen har ju Audi några centrala kampanjer man drar av på listpriset, dessa återspeglas inte alltid i konfiguratorn.

Legato skrev:
Man kunde ju trott att tråden skulle handla om leasingen och prissättningen av den...
Ja det är väl rimligt. Får man frågan så brukar man dock svara på den.

Om någon är intresserad av att diskutera andra tillverkares upplägg så skicka ett PM.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skulle inte tesla köpa tillbaka bilarna efter 3 år?
Då skulle prissättningen hamna i ett helt annat läge, istället för som nu betala HELA kostnaden. dvs över 10 000/mån för två år, vilket är hutlöst (men bilen är dyr) med tanke på att man inte äger den. Jag skulle tycka att ett rimligt pris skulle legat på 3-3.5 kkr/mån. (då hade det rasslat till i orderböckerna). Nu blir det samma utgifter som att köpa men man får inte igen något vid försäljning.
Privatleasing har nog aldrig varit fördelaktiga. (förutom då volvo en gång gjorde misstaget att leasa ut v40 för under 2000 kr/mån)
Skriv svar