Adaptiv farthållare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mattevesslan
Teslaägare

Adaptiv farthållare

Inlägg av mattevesslan »

Har just köpt en begagnad S90D uttagen juni 2017, med AP2 och full autopilot och är grymt nöjd med allt....men
med ett (1) stort undantag -- adaptiv farthållning.

Den fungerar helt klanderfritt i hastigheter under c:a 80 km/h ska sägas.
Mellan 80-100 km/h fungerar den 'ibland' men (antag max hastighet ställs på 100) så går den oförutsägbart upp och ner i hastighet mellan 75-100 helt omotiverat (kanske det många kallar spökbromsningar). De omotiverade fartsänkningarna gör bakomliggande bilar förståeligt upprörda och man känner sig som en trafikfara....i praktiken inte något som man kan använda under längre perioder. Broar, vägräcken till höger om vägbanan verkar minska lusten för AP2 att hålla vald hastighet.
Över 112-114 km/h säger bilen varje gång "inte tillgänglig" med ett pling och kopplar bort både möjligheten till farthållning och autosteer (tills hastigheten sjunker)

Är detta vad ni andra med mer erfarenhet också ser eller har jag någon typ av hårdvaruproblem...kameror, sensorer, radar...
Mjukvaran är den senaste = 2019.32.2 och inga smutsiga kameralinser.
Kanske något som förbättras med HW3, HW 4....får intrycket att datorn inte är tillräckligt snabb för att hantera all input.

Skulle gärna byta den här typen av farthållare till en "dum" farthållare (100km/h=100 km/h) tills den är mer förutsägbar. :shock:

Tacksam för kommentarer.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Adaptiv farthållare

Inlägg av Legato »

150 km/h är gränsen för AP (osäker på om man kan ha farthållaren på högre än så, men tror inte det). Om farthållaren aldrig fungerar över 114 km/h så är någonting fel.

Spökbromsningar får man även om allt fungerar som det ska. Personligen tycker jag det är irriterande, men aldrig något problem för bakomvarande förutsatt att man är beredd att möta med gas när bromsningarna kommer.

Många säger att de hellre har en "dum" farthållare, men man ska då också vara medveten om att man offrar en rad säkerhetsfunktioner.

Mina 4 Teslor har aldrig "tvärtnitat" vid spökbromsning, det kan vara ganska kraftig bromsning men möter man med gas så är det inget problem om inte bakomvarande ligger med extremt kort avstånd (och jag kör till stor del i Stockholm).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

mattevesslan skrev:
Mellan 80-100 km/h fungerar den 'ibland' men (antag max hastighet ställs på 100) så går den oförutsägbart upp och ner i hastighet mellan 75-100 helt omotiverat (kanske det många kallar spökbromsningar).
Skulle vilja påstå att detta beror på att bilen "får" köra för fort i högre hastigheter. Bilen får enbart hastigheter från kart-data och hastigheter under 70 är på något sätt mer tvingande än högre hastigheter. Så om du kommer på en 100-väg och det blir 80 vid en korsning så kan bilen börja sänka hastigheten men sedan accelerera till den gamla hastigheten igen.

Personligen förstår jag inte varför bilen ska kunna köra över hastighetsbegränsningen när den kör själv, men det är väl nåt som kommer från USA.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Legato skrev:
Många säger att de hellre har en "dum" farthållare, men man ska då också vara medveten om att man offrar en rad säkerhetsfunktioner.
Vilka säkerhetsfunktioner tappar man?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

sven-labil skrev:
Legato skrev:
Vilka säkerhetsfunktioner tappar man?
Lite felformulerat av mig, menade flera säkerhetsfunktioner jämfört med Autopiloten.

Men om man bara syftar på farthållaren så tappar man ändå en viktig funktion och det är att Tesla inte bara "följer" bilen direkt framför utan även tar hänsyn till bilar längre fram.

Alltså... Om vi är bil 3 i Teslan och bil 1 tvärbromsar, så kommer Teslan bromsa oavsett vad bil 2 gör. Har man en vanlig "dum" farthållare så kommer vi troligen också krocka om föraren framför tex sitter och pillar med mobilen och kör in i den tvärnitande bilen framför.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Jaha, det var ju snålt att inte behålla den funktionen på bilar utan AP.
mattevesslan skrev:
Över 112-114 km/h säger bilen varje gång "inte tillgänglig" med ett pling och kopplar bort både möjligheten till farthållning och autosteer (tills hastigheten sjunker)
Har inte det med hur autopilotens hastighetsbegränsningsoffset är ställd? Verkar som om din kan stå på +3 km/h om du testat på 110-väg.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inlägg av Wir »

mattevesslan skrev:
Har just köpt en begagnad S90D uttagen juni 2017, med AP2 och full autopilot och är grymt nöjd med allt....men
med ett (1) stort undantag -- adaptiv farthållning.

Den fungerar helt klanderfritt i hastigheter under c:a 80 km/h ska sägas.
Mellan 80-100 km/h fungerar den 'ibland' men (antag max hastighet ställs på 100) så går den oförutsägbart upp och ner i hastighet mellan 75-100 helt omotiverat (kanske det många kallar spökbromsningar). De omotiverade fartsänkningarna gör bakomliggande bilar förståeligt upprörda och man känner sig som en trafikfara....i praktiken inte något som man kan använda under längre perioder. Broar, vägräcken till höger om vägbanan verkar minska lusten för AP2 att hålla vald hastighet.

Är detta vad ni andra med mer erfarenhet också ser eller har jag någon typ av hårdvaruproblem...kameror, sensorer, radar...
Mjukvaran är den senaste = 2019.32.2 och inga smutsiga kameralinser.
Kanske något som förbättras med HW3, HW 4....får intrycket att datorn inte är tillräckligt snabb för att hantera all input.

Skulle gärna byta den här typen av farthållare till en "dum" farthållare (100km/h=100 km/h) tills den är mer förutsägbar. :shock:

Tacksam för kommentarer.
Jag råkar ut för mycket mer spökbromsningar nu med 2019.32.2 än tidigare, så jag räknar med att det är något tillfälligt som kommer åtgärdas i framtida uppdatering. Tidigare har den fungerat väldigt bra för mig, nu är den farlig. Bromsar på ställen den aldrig gjort tidigare, och sänker hastigheten ganska mycket.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
mattevesslan
Teslaägare

Inlägg av mattevesslan »

Tack för alla svar så här långt.
150 km/h är gränsen för AP (osäker på om man kan ha farthållaren på högre än så, men tror inte det). Om farthållaren aldrig fungerar över 114 km/h så är någonting fel
Hoppas det också -- att jag har ett eget problem som går att fixa och att detta inte är ett generellt problem.
Skulle vilja påstå att detta beror på att bilen "får" köra för fort i högre hastigheter. Bilen får enbart hastigheter från kart-data och hastigheter under 70 är på något sätt mer tvingande än högre hastigheter. Så om du kommer på en 100-väg och det blir 80 vid en korsning så kan bilen börja sänka hastigheten men sedan accelerera till den gamla hastigheten igen.
Nja, har sett en del underligt beteende vid 110 -> 70, men har samma symptom på 120-väg (E4 Östergötland)
mattevesslan skrev:

Har inte det med hur autopilotens hastighetsbegränsningsoffset är ställd? Verkar som om din kan stå på +3 km/h om du testat på 110-väg.
Trodde först också att det berodde på relativ hastighetsbegränsningsinställning, men den är just nu ställd på +10 km/h och jag ser detta även på 120-väg.
Jag råkar ut för mycket mer spökbromsningar nu med 2019.32.2 än tidigare, så jag räknar med att det är något tillfälligt som kommer åtgärdas i framtida uppdatering. Tidigare har den fungerat väldigt bra för mig, nu är den farlig. Bromsar på ställen den aldrig gjort tidigare, och sänker hastigheten ganska mycket.
Intressant att 2019.32.2 ändrat beteende (kan mycket väl vara så för mig också.)

Sammantaget så tänkte jag avvakta tills v10 kommer för att se vad som händer.
Om problemen kvarstår kontaktar jag SC i Stockholm eller Malmö.

Tack igen för kommentarer.
Användarvisningsbild
PiddaP
Teslaägare

Inlägg av PiddaP »

Samma ”problem” både på min MS 90D 2017 och den nye från förra veckan - och det med mjukvaror sedan 2019.10. Kompis med M3 upplever samma. Kan tycka den reagerar mindre/inte om man svänger ut lite tidigare och/eller håller långt vänster i omkörningsfilen men kan vara önsketänkande.
Nej SC kan inte göra något åt det. Är det HW fel så kan de fixa, men den är SW utvecklad så - och det kan de inte justera. (Ja, har frågat)
Noterar att den nyligen levererade V60CC inte beter sig på det viset vid samma körning.
Så än så långe får man nog betrakta det lilla farthållar-”hacket” vid omkörning som en ”feature” på teslan.
Model S 90D -17
Model S LR -19
Användarvisningsbild
mattevesslan
Teslaägare

Inlägg av mattevesslan »

Sammantaget så tänkte jag avvakta tills v10 kommer för att se vad som händer.
Om problemen kvarstår kontaktar jag SC i Stockholm eller Malmö
Nu har jag installerat v10 (2019.32.11.1 d39e85a) och fantastiskt nog fungerar både autosteer och adaptiv farthållning mycket stabilare (har testat upp till 120 km/h så här långt). Märkligt att inte alla har exakt samma problem som jag beskriver i första inlägget, men problemen kanske inte finns med AP 2.5 och senare (jag har AP 2). Givet samma AP2 och samma mjukvaruversion (v9) borde dessa problem ha varit reproducerbara på alla AP2-bilar.

Har bara kört 5 mil men v10 är dramatiskt bättre iaf på min 90D (att jag inte fått Karaoke mode och Netflix (inte supportat på MCU 1 antar jag) kan jag absolut leva med :D
Happy!!!!
Skriv svar