Nej Model 3 har jag inte kört men har pratat med folk som kör både e-Niro och Model 3 Har läst i flera år om olika elbilar . Har tittat på massor av filmer på olika elbilar och tycker efter all information som jag samlat på mig att idag för de pengarna som Model 3 kostar ger den mest. För min del inte tillräckligt men TS tycker annat och överväger Model 3 eller E-Niro. Vad det gäller AP som det fungerar idag så är den inget att ha. Den är inte mycket bättre än andras aktiva filhållningsassistenter. Sedan är det så att alla vi värderar saker olika. För mig är det viktigare att filhållningsassistenten är aktiv hela tiden och inte bromsar utan anledning, för dig är det något annat med AP som är viktigare vad vet jag .Legato skrev:Har du överhuvudtaget kört en Model 3 Neko? Appropå att du uttalar dig om hur den står sig jämfört med andra bilar i klasen?nek0 skrev:Du har påstått många gånger att du gillar att köra. Om det är sant, hur kan då AP vara så viktig för dig?Legato skrev:Vem skulle vara nära med autonomin menar du? Enda som konkurrerar är väl Waymo, men deras system finns ju inte i någon konkurrents bil. Viktigt också att jämföra med vad autopiloten verkligen kan (USA), inte med vad den gör när den drabbats av rader av regulatoriska begränsningar (Sverige/EU).
Övriga har ju i praktiken bara filhållnings-assistenter. Mig veterligen finns det fortfarande inte en enda konkurrent som faktiskt samlar all data ens för att i framtiden skapa ett Neural Network.
Har ej testat 3-serie 2019, den kanske är bättre.
Håller med om att det finns andra trevliga funktioner som hade varit kul att ha, men för mig är inget av det i närheten av så viktigt som AP. Dessutom är det ju nästan uteslutande komponenter som köps av underleverantörer. Tesla utvecklar ju betydligt mer inhouse. Känns som det i Tyskland blivit så att utvecklingen flyttats mycket från MB/Audi/BMW till Bosch/Continental mfl.
Lite osäker om du ens menar allvar med denna fråga...
För det första. Den som påstår att hen tycker det är kul att köra i köer ljuger.
För det andra. Vem tusan använder inte farthållare på motorväg? AP gör det ännu bekvämare.
För det tredje (egentligen viktigast av allt). Säkerheten. Att använda AP är som att ha ytterligare en förare i bilen. En förare som har ögon runt hela huvudet....
Vågar jag köpa en Model 3?
Moderator: Redaktion
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Vågar jag köpa en Model 3?
Se till att provköra omedelbums!nek0 skrev:Nej Model 3 har jag inte kört men har pratat med folk som kör både e-Niro och Model 3 Har läst i flera år om olika elbilar . Har tittat på massor av filmer på olika elbilar och tycker efter all information som jag samlat på mig att idag för de pengarna som Model 3 kostar ger den mest. För min del inte tillräckligt men TS tycker annat och överväger Model 3 eller E-Niro. Vad det gäller AP som det fungerar idag så är den inget att ha. Den är inte mycket bättre än andras aktiva filhållningsassistenter. Sedan är det så att alla vi värderar saker olika. För mig är det viktigare att filhållningsassistenten är aktiv hela tiden och inte bromsar utan anledning, för dig är det något annat med AP som är viktigare vad vet jag .Legato skrev:Har du överhuvudtaget kört en Model 3 Neko? Appropå att du uttalar dig om hur den står sig jämfört med andra bilar i klasen?nek0 skrev:Du har påstått många gånger att du gillar att köra. Om det är sant, hur kan då AP vara så viktig för dig?Legato skrev:Vem skulle vara nära med autonomin menar du? Enda som konkurrerar är väl Waymo, men deras system finns ju inte i någon konkurrents bil. Viktigt också att jämföra med vad autopiloten verkligen kan (USA), inte med vad den gör när den drabbats av rader av regulatoriska begränsningar (Sverige/EU).
Övriga har ju i praktiken bara filhållnings-assistenter. Mig veterligen finns det fortfarande inte en enda konkurrent som faktiskt samlar all data ens för att i framtiden skapa ett Neural Network.
Har ej testat 3-serie 2019, den kanske är bättre.
Håller med om att det finns andra trevliga funktioner som hade varit kul att ha, men för mig är inget av det i närheten av så viktigt som AP. Dessutom är det ju nästan uteslutande komponenter som köps av underleverantörer. Tesla utvecklar ju betydligt mer inhouse. Känns som det i Tyskland blivit så att utvecklingen flyttats mycket från MB/Audi/BMW till Bosch/Continental mfl.
Lite osäker om du ens menar allvar med denna fråga...
För det första. Den som påstår att hen tycker det är kul att köra i köer ljuger.
För det andra. Vem tusan använder inte farthållare på motorväg? AP gör det ännu bekvämare.
För det tredje (egentligen viktigast av allt). Säkerheten. Att använda AP är som att ha ytterligare en förare i bilen. En förare som har ögon runt hela huvudet....
Du har ju t.o.m. en kollega med en, vad väntar du på?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Finns ingen anledning för mig att provköra. Jag är inte beredd att kompromissa så mycket som det behovs för att jag ska köpa en såntaliz skrev:Se till att provköra omedelbums!nek0 skrev:Nej Model 3 har jag inte kört men har pratat med folk som kör både e-Niro och Model 3 Har läst i flera år om olika elbilar . Har tittat på massor av filmer på olika elbilar och tycker efter all information som jag samlat på mig att idag för de pengarna som Model 3 kostar ger den mest. För min del inte tillräckligt men TS tycker annat och överväger Model 3 eller E-Niro. Vad det gäller AP som det fungerar idag så är den inget att ha. Den är inte mycket bättre än andras aktiva filhållningsassistenter. Sedan är det så att alla vi värderar saker olika. För mig är det viktigare att filhållningsassistenten är aktiv hela tiden och inte bromsar utan anledning, för dig är det något annat med AP som är viktigare vad vet jag .Legato skrev:Har du överhuvudtaget kört en Model 3 Neko? Appropå att du uttalar dig om hur den står sig jämfört med andra bilar i klasen?nek0 skrev:Du har påstått många gånger att du gillar att köra. Om det är sant, hur kan då AP vara så viktig för dig?Legato skrev:Vem skulle vara nära med autonomin menar du? Enda som konkurrerar är väl Waymo, men deras system finns ju inte i någon konkurrents bil. Viktigt också att jämföra med vad autopiloten verkligen kan (USA), inte med vad den gör när den drabbats av rader av regulatoriska begränsningar (Sverige/EU).
Övriga har ju i praktiken bara filhållnings-assistenter. Mig veterligen finns det fortfarande inte en enda konkurrent som faktiskt samlar all data ens för att i framtiden skapa ett Neural Network.
Har ej testat 3-serie 2019, den kanske är bättre.
Håller med om att det finns andra trevliga funktioner som hade varit kul att ha, men för mig är inget av det i närheten av så viktigt som AP. Dessutom är det ju nästan uteslutande komponenter som köps av underleverantörer. Tesla utvecklar ju betydligt mer inhouse. Känns som det i Tyskland blivit så att utvecklingen flyttats mycket från MB/Audi/BMW till Bosch/Continental mfl.
Lite osäker om du ens menar allvar med denna fråga...
För det första. Den som påstår att hen tycker det är kul att köra i köer ljuger.
För det andra. Vem tusan använder inte farthållare på motorväg? AP gör det ännu bekvämare.
För det tredje (egentligen viktigast av allt). Säkerheten. Att använda AP är som att ha ytterligare en förare i bilen. En förare som har ögon runt hela huvudet....
Du har ju t.o.m. en kollega med en, vad väntar du på?!
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Om du ska fortsätta kritisera Tesla stup i kvarten så får du nog lite mer trovärdighet när du åtminstone provat en själv.nek0 skrev:Finns ingen anledning för mig att provköra. Jag är inte beredd att kompromissa så mycket som det behovs för att jag ska köpa en såntaliz skrev:Se till att provköra omedelbums!nek0 skrev:Nej Model 3 har jag inte kört men har pratat med folk som kör både e-Niro och Model 3 Har läst i flera år om olika elbilar . Har tittat på massor av filmer på olika elbilar och tycker efter all information som jag samlat på mig att idag för de pengarna som Model 3 kostar ger den mest. För min del inte tillräckligt men TS tycker annat och överväger Model 3 eller E-Niro. Vad det gäller AP som det fungerar idag så är den inget att ha. Den är inte mycket bättre än andras aktiva filhållningsassistenter. Sedan är det så att alla vi värderar saker olika. För mig är det viktigare att filhållningsassistenten är aktiv hela tiden och inte bromsar utan anledning, för dig är det något annat med AP som är viktigare vad vet jag .Legato skrev:Har du överhuvudtaget kört en Model 3 Neko? Appropå att du uttalar dig om hur den står sig jämfört med andra bilar i klasen?nek0 skrev:Du har påstått många gånger att du gillar att köra. Om det är sant, hur kan då AP vara så viktig för dig?
Lite osäker om du ens menar allvar med denna fråga...
För det första. Den som påstår att hen tycker det är kul att köra i köer ljuger.
För det andra. Vem tusan använder inte farthållare på motorväg? AP gör det ännu bekvämare.
För det tredje (egentligen viktigast av allt). Säkerheten. Att använda AP är som att ha ytterligare en förare i bilen. En förare som har ögon runt hela huvudet....
Du har ju t.o.m. en kollega med en, vad väntar du på?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Tänk, den tanken slog mig också. ”Undrar om ”Ofarlig tesla”, ”nek0” och många andra verkligen KÖRT 3’an?”
När man gör ner den så och lyfter fram just BMW som en bättre och mer innovativ bil. Jag lät en gammal kompis komma över för en ordentlig provkörning. Han är +60, har hållit sig till BMW i decennier, ägt en M5, kört/kör HD. Precis köpt en X1, gillar grejer med kvalitet. Han skrattade högt när han körde min bil, blev oerhört överraskad av körkänslan. Han var ganska skeptisk först, nu är han omvänd. Efter 30 min körning erkände han att han redan börjar fundera på hur han ska göra för att byta till sig en 3’a. Efter besöket sa han ”när, inte om jag byter till en sån fantastisk kärra”.
Detta sagt av en person som aldrig skulle ha drömt om att skaffa en Tesla för bara 4 dagar sedan.
Säg vad ni vill - Teslan är i framkant även utan elektrisk drivning.
Tesla är framtidens bil - redan här.
Allt annat snack är bara konservativ rädsla för det nya.
När man gör ner den så och lyfter fram just BMW som en bättre och mer innovativ bil. Jag lät en gammal kompis komma över för en ordentlig provkörning. Han är +60, har hållit sig till BMW i decennier, ägt en M5, kört/kör HD. Precis köpt en X1, gillar grejer med kvalitet. Han skrattade högt när han körde min bil, blev oerhört överraskad av körkänslan. Han var ganska skeptisk först, nu är han omvänd. Efter 30 min körning erkände han att han redan börjar fundera på hur han ska göra för att byta till sig en 3’a. Efter besöket sa han ”när, inte om jag byter till en sån fantastisk kärra”.
Detta sagt av en person som aldrig skulle ha drömt om att skaffa en Tesla för bara 4 dagar sedan.
Säg vad ni vill - Teslan är i framkant även utan elektrisk drivning.
Tesla är framtidens bil - redan här.
Allt annat snack är bara konservativ rädsla för det nya.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
"Om du ska fortsätta kritisera Tesla stup i kvarten så får du nog lite mer trovärdighet när du åtminstone provat en själv.[/quote]"
Måste man provköra bilen för att få se saker som inte är och prata om vad man ser?
Sedan kritiserade jag inte Tesla eller bilen ,utan Folk som jobbar hos Tesla . Kan inte tänka mig att Elon tycker att det är ok leverera en bil som man tagit betalt för att leveransinspektera utan att göra det man tagit betalt för.
Måste man provköra bilen för att få se saker som inte är och prata om vad man ser?
Sedan kritiserade jag inte Tesla eller bilen ,utan Folk som jobbar hos Tesla . Kan inte tänka mig att Elon tycker att det är ok leverera en bil som man tagit betalt för att leveransinspektera utan att göra det man tagit betalt för.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Kan du inte lägga fram vad som är så innovativt utom just drivlinan och infotainmentsystemet då? Vad för funktionalitet utöver detta är så innovativt? Som vi kunder får nytta av idag då och inte löften om saker som ”kommer snart”.Walker skrev:Tänk, den tanken slog mig också. ”Undrar om ”Ofarlig tesla”, ”nek0” och många andra verkligen KÖRT 3’an?”
När man gör ner den så och lyfter fram just BMW som en bättre och mer innovativ bil. Jag lät en gammal kompis komma över för en ordentlig provkörning. Han är +60, har hållit sig till BMW i decennier, ägt en M5, kört/kör HD. Precis köpt en X1, gillar grejer med kvalitet. Han skrattade högt när han körde min bil, blev oerhört överraskad av körkänslan. Han var ganska skeptisk först, nu är han omvänd. Efter 30 min körning erkände han att han redan börjar fundera på hur han ska göra för att byta till sig en 3’a. Efter besöket sa han ”när, inte om jag byter till en sån fantastisk kärra”.
Detta sagt av en person som aldrig skulle ha drömt om att skaffa en Tesla för bara 4 dagar sedan.
Säg vad ni vill - Teslan är i framkant även utan elektrisk drivning.
Tesla är framtidens bil - redan här.
Allt annat snack är bara konservativ rädsla för det nya.
Det du beskriver är ju mer eller mindre bara drivlina när vi pratar körkänsla. Den håller jag med om är riktigt bra, därför jag kör Tesla i allmänhet.
Har själv kört 3an en del för att utvärdera den, så jag kunde se om den var ett alternativ att byta till nu när jag haft min S i över ett år och då börjat bli lite uttråkad så jag vill förändra saker.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Ja det måste man, i mina ögon förlorade du all din credibility när du inte ens provat en trea. Du kan inte kalla dig för elbilsexpert hur mycket du än vill utan att ha provkört och faktist testat sakerna och utvärderat resultatet objektiv. Trött på alla låtsasexperter.nek0 skrev:"Om du ska fortsätta kritisera Tesla stup i kvarten så får du nog lite mer trovärdighet när du åtminstone provat en själv.
Måste man provköra bilen för att få se saker som inte är och prata om vad man ser?
Sedan kritiserade jag inte Tesla eller bilen ,utan Folk som jobbar hos Tesla . Kan inte tänka mig att Elon tycker att det är ok leverera en bil som man tagit betalt för att leveransinspektera utan att göra det man tagit betalt för.
Kör för tillfället runt i en BMW 520D från 2019 med m-sport paket och massa lull lull, alltså den som påstår att BMW har bättre körkänsla än Model 3 har ingen koll alls. Jag absolut hatar växlingar (som man faktiskt känner av) och oljud från motorn. De enda sakerna BMWn slår 3an med är komfort i stolarna, och räckvidd, ja man kan köra 500km på en halvtank. Men vad gör det när körningen är lika ryckig som en linbana @ 1800-tal.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6542
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Jag är en gammal quake 1 spelare.Tjosansa skrev:Taliz helt apropå ingenting. Du råkar inte vara en gammal Quake 1 spelare? Känner igen ditt nick något otroligt men kan inte sätta fingret på det. Visst kan finnas andra men jag undrar hela tidentaliz skrev:
Denna borde alla som funderar mellan Tesla och Kia/Hyundai kika på..
Nick som testkör är Porsche-fantast.
Mitt nick va Indigomaster då.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Vad som är nytt och innovativt förutom själva bilen? Sättet att sälja den på då?OfarligTesla skrev:Kan du inte lägga fram vad som är så innovativt utom just drivlinan och infotainmentsystemet då? Vad för funktionalitet utöver detta är så innovativt? Som vi kunder får nytta av idag då och inte löften om saker som ”kommer snart”.Walker skrev:Tänk, den tanken slog mig också. ”Undrar om ”Ofarlig tesla”, ”nek0” och många andra verkligen KÖRT 3’an?”
När man gör ner den så och lyfter fram just BMW som en bättre och mer innovativ bil. Jag lät en gammal kompis komma över för en ordentlig provkörning. Han är +60, har hållit sig till BMW i decennier, ägt en M5, kört/kör HD. Precis köpt en X1, gillar grejer med kvalitet. Han skrattade högt när han körde min bil, blev oerhört överraskad av körkänslan. Han var ganska skeptisk först, nu är han omvänd. Efter 30 min körning erkände han att han redan börjar fundera på hur han ska göra för att byta till sig en 3’a. Efter besöket sa han ”när, inte om jag byter till en sån fantastisk kärra”.
Detta sagt av en person som aldrig skulle ha drömt om att skaffa en Tesla för bara 4 dagar sedan.
Säg vad ni vill - Teslan är i framkant även utan elektrisk drivning.
Tesla är framtidens bil - redan här.
Allt annat snack är bara konservativ rädsla för det nya.
Det du beskriver är ju mer eller mindre bara drivlina när vi pratar körkänsla. Den håller jag med om är riktigt bra, därför jag kör Tesla i allmänhet.
Har själv kört 3an en del för att utvärdera den, så jag kunde se om den var ett alternativ att byta till nu när jag haft min S i över ett år och då börjat bli lite uttråkad så jag vill förändra saker.
Nä, annars har den 4 hjul, ratt, dörrar, fönster, huv fram och bak...
Nä, du har rätt en helt ordinär svenssonbil....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Vågar jag köpa en Model 3?
Det är ju helheten som är det stora.
Förutom hur den drivs så hur den säljs, hur den underhålls, hur den funkar på långresa osv, osv.
Det finns så många aspekter att det blir tröttsamt att lista dem gång på gång.
Men för att ta infotainmentsystemet... i andra bilar får man kanske en buggfix när man lämnar in bilen på service, eller ny navdata via OTA. I en Tesla är hela bilen uppkopplad. Kommer ni ihåg att de gav 5% prestandaförbättring via OTA? Lycka till att få det någon annanstans..
Om man skulle göra den tröttsamma jämförelsen med en mobiltelefon så är övriga som en mobil där man bara kan uppdatera Google Maps, resten av OSt och alla appar etc är desamma under dess livstid. Vem skulle köpa en sån mobil idag?
Förutom hur den drivs så hur den säljs, hur den underhålls, hur den funkar på långresa osv, osv.
Det finns så många aspekter att det blir tröttsamt att lista dem gång på gång.
Men för att ta infotainmentsystemet... i andra bilar får man kanske en buggfix när man lämnar in bilen på service, eller ny navdata via OTA. I en Tesla är hela bilen uppkopplad. Kommer ni ihåg att de gav 5% prestandaförbättring via OTA? Lycka till att få det någon annanstans..
Om man skulle göra den tröttsamma jämförelsen med en mobiltelefon så är övriga som en mobil där man bara kan uppdatera Google Maps, resten av OSt och alla appar etc är desamma under dess livstid. Vem skulle köpa en sån mobil idag?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Frågan är väl varför ni som aldrig ägt en Tesla skriver in tråd som denna? Det är väl dom som har relevant erfarenhet som kan bidra till frågan inte ni som bara tycker om att tycka saker.
Mitt svar var ärligt och finns tidigare i tråden.
Mitt svar var ärligt och finns tidigare i tråden.
Pontus skrev:Jag är inne på min andra model 3 och tredje Tesla. Saker som du kommer vilja ha åtgärdade kommer säkert finnas, i varje fall något. Det har blivit bättre och jag har inte under 5 års tid råkat ut för något som MÅSTE åtgärdas för att kunna fortsätta köra.
Så dyker det upp något så gör det inget från bilens sida att vänta ett par veckor skulle jag gissa på. Då kan du fixa det när du har tid men räkna med en resa per år till service center.
Köp!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Förstår inte logiken när du argumenterar för att BMW & Audi har roliga saker på gång som kommer 2021/2022 när du samtidigt anser att det för Tesla bara är relevant vad du faktiskt får idag.OfarligTesla skrev:Kan du inte lägga fram vad som är så innovativt utom just drivlinan och infotainmentsystemet då? Vad för funktionalitet utöver detta är så innovativt? Som vi kunder får nytta av idag då och inte löften om saker som ”kommer snart”.Walker skrev:Tänk, den tanken slog mig också. ”Undrar om ”Ofarlig tesla”, ”nek0” och många andra verkligen KÖRT 3’an?”
När man gör ner den så och lyfter fram just BMW som en bättre och mer innovativ bil. Jag lät en gammal kompis komma över för en ordentlig provkörning. Han är +60, har hållit sig till BMW i decennier, ägt en M5, kört/kör HD. Precis köpt en X1, gillar grejer med kvalitet. Han skrattade högt när han körde min bil, blev oerhört överraskad av körkänslan. Han var ganska skeptisk först, nu är han omvänd. Efter 30 min körning erkände han att han redan börjar fundera på hur han ska göra för att byta till sig en 3’a. Efter besöket sa han ”när, inte om jag byter till en sån fantastisk kärra”.
Detta sagt av en person som aldrig skulle ha drömt om att skaffa en Tesla för bara 4 dagar sedan.
Säg vad ni vill - Teslan är i framkant även utan elektrisk drivning.
Tesla är framtidens bil - redan här.
Allt annat snack är bara konservativ rädsla för det nya.
Det du beskriver är ju mer eller mindre bara drivlina när vi pratar körkänsla. Den håller jag med om är riktigt bra, därför jag kör Tesla i allmänhet.
Har själv kört 3an en del för att utvärdera den, så jag kunde se om den var ett alternativ att byta till nu när jag haft min S i över ett år och då börjat bli lite uttråkad så jag vill förändra saker.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Ok . Var har jag kallat mig för bilexpert? Uppmanar du dina barn att testa knark också? Jag menar har de inte ordentligt provat kan de inte veta att man inte ska knarka.MDurante skrev:Ja det måste man, i mina ögon förlorade du all din credibility när du inte ens provat en trea. Du kan inte kalla dig för elbilsexpert hur mycket du än vill utan att ha provkört och faktist testat sakerna och utvärderat resultatet objektiv. Trött på alla låtsasexperter.nek0 skrev:"Om du ska fortsätta kritisera Tesla stup i kvarten så får du nog lite mer trovärdighet när du åtminstone provat en själv.
Måste man provköra bilen för att få se saker som inte är och prata om vad man ser?
Sedan kritiserade jag inte Tesla eller bilen ,utan Folk som jobbar hos Tesla . Kan inte tänka mig att Elon tycker att det är ok leverera en bil som man tagit betalt för att leveransinspektera utan att göra det man tagit betalt för.
Kör för tillfället runt i en BMW 520D från 2019 med m-sport paket och massa lull lull, alltså den som påstår att BMW har bättre körkänsla än Model 3 har ingen koll alls. Jag absolut hatar växlingar (som man faktiskt känner av) och oljud från motorn. De enda sakerna BMWn slår 3an med är komfort i stolarna, och räckvidd, ja man kan köra 500km på en halvtank. Men vad gör det när körningen är lika ryckig som en linbana @ 1800-tal.
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Du har poäng MEN jag tror inte hans ungar sitter och skriver på något forum och försöker övertyga någon om att ett knark är bättre än något annat knark eller vilka fördelar och nackdelar som finns med resp knark. Eller tror du det?nek0 skrev:Ok . Var har jag kallat mig för bilexpert? Uppmanar du dina barn att testa knark också? Jag menar har de inte ordentligt provat kan de inte veta att man inte ska knarka.MDurante skrev:Ja det måste man, i mina ögon förlorade du all din credibility när du inte ens provat en trea. Du kan inte kalla dig för elbilsexpert hur mycket du än vill utan att ha provkört och faktist testat sakerna och utvärderat resultatet objektiv. Trött på alla låtsasexperter.nek0 skrev:"Om du ska fortsätta kritisera Tesla stup i kvarten så får du nog lite mer trovärdighet när du åtminstone provat en själv.
Måste man provköra bilen för att få se saker som inte är och prata om vad man ser?
Sedan kritiserade jag inte Tesla eller bilen ,utan Folk som jobbar hos Tesla . Kan inte tänka mig att Elon tycker att det är ok leverera en bil som man tagit betalt för att leveransinspektera utan att göra det man tagit betalt för.
Kör för tillfället runt i en BMW 520D från 2019 med m-sport paket och massa lull lull, alltså den som påstår att BMW har bättre körkänsla än Model 3 har ingen koll alls. Jag absolut hatar växlingar (som man faktiskt känner av) och oljud från motorn. De enda sakerna BMWn slår 3an med är komfort i stolarna, och räckvidd, ja man kan köra 500km på en halvtank. Men vad gör det när körningen är lika ryckig som en linbana @ 1800-tal.
Poängen var att hans barn vet inte heller vilket knark sim är bra eller dåligt eftersom dom inte provat på samma sätt som du inte provat.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Snälla, håll ovidkommande ämnen borta från tråden. Det blir svårläst om det skall blajjas och tyckas utan grund.
Tesla Y LR -22 EAP
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Var argumenterar jag för det? Du hävdade att Tesla låg långt före, jag sa att BMW & Audi pratar om nivå 3+ i produktion vid 2021/2022. Vad som finns i produktionsbilar idag är mer eller mindre samma sak hos dem alla, filhållningsassistenter som kräver fullt fokus av mig som förare. Så det är helt enkelt så att idag får vi nivå 2 hos båda och båda har en ambition för mer några år bort, dvs är det inget innovativt över den AP som Tesla har idag. Något bättre ja.Legato skrev:Förstår inte logiken när du argumenterar för att BMW & Audi har roliga saker på gång som kommer 2021/2022 när du samtidigt anser att det för Tesla bara är relevant vad du faktiskt får idag.
Själv tror jag dock som sagt att Tesla inte kommer vara först med någon laglig version i EU.
Ja nämn något nu du som verkade ha ett problem med vad jag sa. Diskussionen handlade ju att om e-Niro inte drevs på el så hade den inte jämförts med Model 3 och att jag hävdade att detsamma gäller ju för Tesla mot de tillverkarna de tävlar mot, den slåss helt enkelt några klasser upp just för den är eldriven. Jag hade aldrig köpt en Tesla för över en miljon om det var en bensinmotor som drev den framåt, hade du köpt din Model 3 i det fallet?Walker skrev:Vad som är nytt och innovativt förutom själva bilen? Sättet att sälja den på då?
Nä, annars har den 4 hjul, ratt, dörrar, fönster, huv fram och bak...
Nä, du har rätt en helt ordinär svenssonbil....
Vågar jag köpa en Model 3?
Svensk drogpolitik och den allmänna inställningen att alla olagliga droger är farligt "knark", samt har man recept på något så är det ofarlig "medicin", DET är problemet. Allt fler i Sverige dör pga drogproblematik, och en väldigt stor del av dom är pga laglig "medicin". I USA har nu, på bara några få år, över 400 000 människor dött pga fullt lagliga "mediciner" de fått på recept.nek0 skrev:Jag menar har de inte ordentligt provat kan de inte veta att man inte ska knarka.
Olagliga droger är inte nödvändigtvis farligare än lagliga.
Man bör snarare få människor att förstå om de är beroende-typer eller inte, samt vad olika substanser har för faktiskt påverkan. Oavsett om de är lagliga eller olagliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Vad för ärlig info kan man få från folk som aldrig erkänner några fell eller brister. Alla nackdelar med en Tesla är fördelar i deras ögon. Här har vi en Teslaägare som kört Tesla längre tid än de andra 2 tillsammans. För mig är han mer trovärdig. Som framtida elbiösägare försöker jag läsa och lära mig så mycket som möjligt och skriver här vad jag tycker. I detta fallet så tror jag att Model 3 passar TS bättre. Vad är problemet? Hade Tesla haft en bilmodell som jag letar efter hade jag redan köpt den. Gillar Tesla skarpt men saknar en bil som jag vill ha. Varför är det svårt för vissa att acceptera?Pontus skrev:Frågan är väl varför ni som aldrig ägt en Tesla skriver in tråd som denna? Det är väl dom som har relevant erfarenhet som kan bidra till frågan inte ni som bara tycker om att tycka saker.
Mitt svar var ärligt och finns tidigare i tråden.
Pontus skrev:Jag är inne på min andra model 3 och tredje Tesla. Saker som du kommer vilja ha åtgärdade kommer säkert finnas, i varje fall något. Det har blivit bättre och jag har inte under 5 års tid råkat ut för något som MÅSTE åtgärdas för att kunna fortsätta köra.
Så dyker det upp något så gör det inget från bilens sida att vänta ett par veckor skulle jag gissa på. Då kan du fixa det när du har tid men räkna med en resa per år till service center.
Köp!
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
På grund av allt skitsnack som varit på detta forum och andra sociala media så förväntade jag mig kvalité som på min Mondeo jag hade för 10+ år sedan. Men bilen har överraskat mig och känns minst lika solid som Mercedesen som jag bytte in.OfarligTesla skrev:Fast vore det inte för eldriften hade man ju inte jämfört Model 3an med BMW/Audi/MB heller, utan mer VW.LarsL skrev:Hade det inte varit för eldriften hade vi aldrig jämfört e-Niro med Model 3.
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
OfarligTesla skrev:Var argumenterar jag för det? Du hävdade att Tesla låg långt före, jag sa att BMW & Audi pratar om nivå 3+ i produktion vid 2021/2022. Vad som finns i produktionsbilar idag är mer eller mindre samma sak hos dem alla, filhållningsassistenter som kräver fullt fokus av mig som förare. Så det är helt enkelt så att idag får vi nivå 2 hos båda och båda har en ambition för mer några år bort, dvs är det inget innovativt över den AP som Tesla har idag. Något bättre ja.Legato skrev:Förstår inte logiken när du argumenterar för att BMW & Audi har roliga saker på gång som kommer 2021/2022 när du samtidigt anser att det för Tesla bara är relevant vad du faktiskt får idag.
Själv tror jag dock som sagt att Tesla inte kommer vara först med någon laglig version i EU.
OK. Förstod det som att du menade att de 2021/2022 skulle presentera liknande system som Tesla har idag.
Samma sak hos dem alla?
Vilka modeller har NOA?
Vilka modeller undviker krockar baserat på den info kameror runt hela bilen levererar?
Mig veterligen är det bara Audi A8 som har något som ens är i närheten.
Angående laglig version inom EU kan du mycket väl få rätt, men det beror ju på intet sätt på vem som har bäst system...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Nä, precis... bäst för er som inte har/vill ha råd med Model 3 att inte testa.Walker skrev:Vad som är nytt och innovativt förutom själva bilen? Sättet att sälja den på då?
Nä, annars har den 4 hjul, ratt, dörrar, fönster, huv fram och bak...
Nä, du har rätt en helt ordinär svenssonbil....
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Om du menar mig så handlar det inte om att inte ha råd. Bilen passar mig inte. Varför är det så svårt att förstå?LarsL skrev:Nä, precis... bäst för er som inte har/vill ha råd med Model 3 att inte testa.Walker skrev:Vad som är nytt och innovativt förutom själva bilen? Sättet att sälja den på då?
Nä, annars har den 4 hjul, ratt, dörrar, fönster, huv fram och bak...
Nä, du har rätt en helt ordinär svenssonbil....
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
NoA har nog inte så många än, men det är ju mer eller mindre bara förslag på filbyten här i EU. Trevlig feature men knappast något som totalt förändrar upplevelsen. Det är ju typ en beta för någon nivå 3 för motorväg, men där är ju det viktiga legaliteten för att nivå 3 skall vara nivå 3. Själv använder jag det inte alls efter att den panikbromsade 5 ggr på 10 minuter första gången jag aktiverade det (när det precis kommit), har inga problem med bromsningar utan NoA alls så.Legato skrev:OK. Förstod det som att du menade att de 2021/2022 skulle presentera liknande system som Tesla har idag.
Samma sak hos dem alla?
Vilka modeller har NOA?
Vilka modeller undviker krockar baserat på den info kameror runt hela bilen levererar?
Mig veterligen är det bara Audi A8 som har något som ens är i närheten.
Angående laglig version inom EU kan du mycket väl få rätt, men det beror ju på intet sätt på vem som har bäst system...
Angående säkerhetssaker så kan du ju få rätt trevliga saker även på en Audi A6. Den verkar inte klara att väja om någon kör in i din fil men skyddar dig i andra situationer som Teslan inte gör istället. De kan ju t.ex. dra åt bältena inför krock (både fram- och baksäten), bromsa dig för sidotrafik du inte ser i korsningar/backning runt hörn, fördröja dörröppning om det är bilar ivägen osv. Så jag tycker nog att de är rätt lika faktiskt, båda har vettiga saker som den andra saknar.
Re: Vågar jag köpa en Model 3?
Jo men hur ska man göra med barnen då? Jag har aldrig provat knark hur ska jag då få mitt barn att inte börja knarka? Jag menar har jag inte provat skiten själv, hur ska jag veta att det inte är bra? Sedan vet jag inte om det finns bra och dålig knark?Pontus skrev:Du har poäng MEN jag tror inte hans ungar sitter och skriver på något forum och försöker övertyga någon om att ett knark är bättre än något annat knark eller vilka fördelar och nackdelar som finns med resp knark. Eller tror du det?nek0 skrev:Ok . Var har jag kallat mig för bilexpert? Uppmanar du dina barn att testa knark också? Jag menar har de inte ordentligt provat kan de inte veta att man inte ska knarka.MDurante skrev:Ja det måste man, i mina ögon förlorade du all din credibility när du inte ens provat en trea. Du kan inte kalla dig för elbilsexpert hur mycket du än vill utan att ha provkört och faktist testat sakerna och utvärderat resultatet objektiv. Trött på alla låtsasexperter.nek0 skrev:"Om du ska fortsätta kritisera Tesla stup i kvarten så får du nog lite mer trovärdighet när du åtminstone provat en själv.
Måste man provköra bilen för att få se saker som inte är och prata om vad man ser?
Sedan kritiserade jag inte Tesla eller bilen ,utan Folk som jobbar hos Tesla . Kan inte tänka mig att Elon tycker att det är ok leverera en bil som man tagit betalt för att leveransinspektera utan att göra det man tagit betalt för.
Kör för tillfället runt i en BMW 520D från 2019 med m-sport paket och massa lull lull, alltså den som påstår att BMW har bättre körkänsla än Model 3 har ingen koll alls. Jag absolut hatar växlingar (som man faktiskt känner av) och oljud från motorn. De enda sakerna BMWn slår 3an med är komfort i stolarna, och räckvidd, ja man kan köra 500km på en halvtank. Men vad gör det när körningen är lika ryckig som en linbana @ 1800-tal.
Poängen var att hans barn vet inte heller vilket knark sim är bra eller dåligt eftersom dom inte provat på samma sätt som du inte provat.