WTF!
Mötte just en vit Taycan i rondellen vid PGA National utanför Malmö
Måste säga att den var rejält mycket snyggare IRL än på bild.
(Nej, det var ingen Panamera, den hade de där speciella framlyktorna).
WTF!
Mötte just en vit Taycan i rondellen vid PGA National utanför Malmö
Måste säga att den var rejält mycket snyggare IRL än på bild.
(Nej, det var ingen Panamera, den hade de där speciella framlyktorna).
Är jag den förste i Sverige att spot’a en?
Jag kan bekräfta. Mötte den (borde vara samma) i Lund vid 17:30 tiden, fångade den på dashcamen också. Ser ut som att den var utländsk-reggad.
Körde förbi en grön Taycan med tyska plåtar utanför Lund E22 söder gående vid kl 15.15. Snygg! Men är inte ett fan av Porsches framlyktor, dom fyra led’s.
Kia Ceed SW PHEV Tesla Model 3 Performance VW ID.3 1st Max Tesla Model 3 SR+
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Lite synd att den inte blev lika brutal som prototyperna, nu ser det mest ut som en helt vanlig Porsche ju...
Jag blev lite orolig när de maskerade bilarna visades/testades innan lansering. Kändes som att de hade gått ifrån prototypen väldigt mycket. Men slutresultatet blev bra, hade inte gråtit över att köra omkring i en Taycan. Inte så förtjust i interiören då men de som gillar Porsche verkar gilla den och det är väl det viktiga i sammanhanget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja conceptet var ju finare men jag tycker den är riktigt trevlig ändå. Var lite orolig att det skulle bli en Panamera rakt av när man såg testbilarna men den blev bra. Nu skall man bara se vad som kommer i en lite vettigare prisklass för en som inte har 2 mille på banken att lägga på en bil. Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Problemet där är väl vad de ska göra för att få ner priset till ~1 miljon. Den har ganska kort räckvidd sett till priset så de måste nog behålla storleken på batteripacket som jag ser det. Bakhjulsdrift samt sämre prestanda är väl troligt, men hur mycket kan man sänka prestandan och samtidigt behålla intresset för bilen ? Blir spännande att följa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Kommer de lägre modellerna kring miljonen som en ny S skulle kosta så kommer det bli intressant.
Problemet där är väl vad de ska göra för att få ner priset till ~1 miljon. Den har ganska kort räckvidd sett till priset så de måste nog behålla storleken på batteripacket som jag ser det. Bakhjulsdrift samt sämre prestanda är väl troligt, men hur mycket kan man sänka prestandan och samtidigt behålla intresset för bilen ? Blir spännande att följa.
Ja det skall bli intressant, allt beror ju på vad vi pratar med prestanda också. Jag behöver inte 0-100 på 3 sekunder i den här typen av bil, det är roligt men jag klarar mig med min S75D idag. De kan nog även lägga på en del på "ringen-tiden" utan att jag bryr mig heller. Körkänsla i allmänhet lär de fortfarande kunna leverera och gissningsvis bättre ljudisolering och bättre kvalité på interiören. Det är dessa punkter jag hade hoppats Tesla skulle fokusera på när Taycan kom, inte bygga en special racingversion...
Det var ju inte länge sedan en performance S kostade 1,6 mille heller så mycket kan nog hända med Taycan närmaste åren.
Problemet med Taycan är att den är så trång. Blir aldrig ett alternativ till Model S för mig.
Ja det är ju ingen stor familjebil direkt så den träffar ju en annan marknad. Vi är 2 utan barn och behöver kunna klämma in 4 ibland på skidresor, och kanske 5 extremt korta sträckor. Så för oss funkar den perfekt när det finns skidlucka/fällbart mittensäte.
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Känns lika löjligt som att ta betalt för att kunna ladda över 50kW DC på en icke-800V stolpe.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Känns lika löjligt som att ta betalt för att kunna ladda över 50kW DC på en icke-800V stolpe.
Japp, håller med. Vissa av tillvalen känns rätt krystade. Värmepump för 8k och någon mjukvara som heter "Range manager" för 3k känns också larvigt att ha som tillval. Alla vill väl ändå ha det. Precis som UMC:n som man får betala 11k för.
Det är på ett sätt ingen överraskning och jag är helt bekant med att Porsche har långa tillvalslistor, men ibland går det lite väl långt.
Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra
Hur är det med ratt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Här en film där man kan höra det artificiella motorljudet i Taycan. Ett tillval som kostar 5k.
Haha, det är banne mig ännu sjukare än att ta 4000:- (eller var det 3?) för ett läderfodral till pappersmanualen (som känns så otroligt förlegat redan det...).
Verkar trappa ner rätt fort likt Model 3.
Vid 30% är den nere på ca 200kw.
Vid 38% 150kw.
Sen håller den i upp mot 70% där den trappar ner igen.
Har man i åtanke att 70% snarare är närmare 55% av hela kapaciteten är nog kurvan väldigt lik Model 3.
Jasså, man får inte ens laddkabel med bilen om man inte betalar extra
Hur är det med ratt?
Samma sak på bensinvarianten, de är extra tillval med ett stort påfyllningshål i tanken annars går det bara att fylla med 5 l/min
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.
Hur då? Uppmärksamhet? Att Teslan fick bärgas?
Jag ser det som att Tesla har allt att vinna. Det är ingen sportbil och borde inte ha en chans mot en Porsche. Om det nu blir 20+ sekunder snabbare så är det en rejäl förnedring för Porsche. Att Turbo S ska vara särskilt mycket snabbare än Turbo tror jag inte på.