Vågar jag köpa en Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dancar
Teslaägare

Vågar jag köpa en Model 3?

Inlägg av Dancar »

Halloj alla,

Jag är ny här så ber om ursäkt på förhand om jag kommer att svära i kyrkan. Det är så att vi ska köpa vår första elbil (som andrabil). Det står emellan en Tesla Model 3 SR eller en Kia e-Niro. Jag har länge följt Tesla och om hjärtat får bestämma så är det helt klart en sådan jag vill ha. Det enda som hindrar mig är kvalitén. Jag har c:a 20 mil till närmaste service center och jobbar dubbla jobb inklusive helger då jag är egenföretagare. Så jag har inte tid för en bil som jag måste åka och lämna in på garantiärenden och har även ett stort behov av att alltid ha tillgång till en fungerande bil.

Jag har läst på mycket om Tesla och stött på info om dålig lack, bucklor, dålig passform på paneler, knakande inredning etc, etc i kombination med lång väntetid för service. Därför skulle jag verkligen uppskatta några Model 3 ägares ärliga åsikter kring huruvida en Tesla Model 3 kan vara något för mig baserat på mina förutsättningar ovan. Det jag är orolig för är att behöva köra den till servicecenter stup i kvarten och att vara utan bil, samt att andrahandsvärdet (pga detta) kommer vara dumpat när det är dags att byta ut den om tre år.

Finns det en sanning i att det kan behövas några resor till service center eller är det överdrivet pga den stora mediaexponering som Tesla har?

Stort tack på förhand!
/Daniel
Tesla Model 3 LR AWD
Verdi

Re: Vågar jag köpa en Model 3?

Inlägg av Verdi »

Omöjligt att svara på. Jag skulle säga att det är tveksamt med tanke på var du bor och din jobbsituation. Jag har beställt en Model 3 själv precis men det satt hårt åt just av de anledningar du nämner. Jag har dock ett fritt arbete och bor dessutom bara 45 minuter från SC Upplands Väsby.

Det som till slut fick mig att beställa var provkörningen. Jag älskar att köra bil och tar hellre några extra vändor till verkstaden än åker runt i en felfri bil som jag inte känner något för.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Väntar fortfarande på min Model 3 som är min första Tesla och har således ingen erfarenhet.

Hur är det vid service, får man inte en lånebil? Om så är fallet blir man inte utan bil men däremot kan man få en dryg resa på 20+20 mil enligt frågeställarens exempel (och sedan 20+20 för att hämta den)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Omöjligt att svara på. Jag skulle säga att det är tveksamt med tanke på var du bor och din jobbsituation. Jag har beställt en Model 3 själv precis men det satt hårt åt just av de anledningar du nämner. Jag har dock ett fritt arbete och bor dessutom bara 45 minuter från SC Upplands Väsby.

Det som till slut fick mig att beställa var provkörningen. Jag älskar att köra bil och tar hellre några extra vändor till verkstaden än åker runt i en felfri bil som jag inte känner något för.
Sakligt och ärligt som vanligt. Det gillas skarpt. Du visar än en gång att man kan lita på dig.
Verdi

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:
Väntar fortfarande på min Model 3 som är min första Tesla och har således ingen erfarenhet.

Hur är det vid service, får man inte en lånebil? Om så är fallet blir man inte utan bil men däremot kan man få en dryg resa på 20+20 mil enligt frågeställarens exempel (och sedan 20+20 för att hämta den)

Får man inte lånebil om man har en Model 3? Eller är det service som inte ger lånebil längre? Jag hade garantiärenden också så jag fick lånebil senast med min S. Dock har de slutat tvätta bilarna.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Jag skulle inte beskriva mig själv som en fanboy som blundar för sanningen kring bilen jag gillar (faktum är att jag ofta funderar på vad det är som gör min Model 3 roligare än andra märken, och brukar komma fram till att det är mest brandet Tesla som är så attraktivt). :)

Jag råkade dessutom ut för lackskador redan innan leverans och har fått det åtgärdat i efterhand osv.

Jag är dock ändå av åsikten att jag tror inte det är så mycket fel som det framstår, det har sålts rätt många bilar och jag har svårt att tro att en så väldigt hög andel skulle ha massa sjuka problem. Om man tänker på hur många på detta forumet som tex INTE påpekar fel på deras bilar så känns det trots allt ganska ofarligt. Förutom lackskada och otur med en skruv i däcket (också vid leverans haha), så har min bil fungerat fullständigt felfritt.

De saker som är mer en generell kvalitetsfråga, tex som den svarta lacken, eller det faktum att vissa bilar (min tex) inte är lackade på insidan där dörrarna är monterade tex osv, det är ju inget fel, det är bara så Tesla gör och det får man välja att acceptera eller inte.

Jag är riktigt nöjd med min bil, men jag utesluter inte att när det är dags för mig att byta så har det kommit någon tysk bil som jag föredrar, vi får helt enkelt se när den tiden kommer. :)

Samanfattning, jag tror inte du behöver vara så rädd för fel och dålig kvalitet som det kan framstå.

EDIT: Värt att säga att jag också precis som Verdi jobbar väldigt fritt och bor 10 minuter från SC i Malmö.
Användarvisningsbild
bjosi
Teslaägare

Inlägg av bjosi »

Jag hämtade ut min bil för ca 2 veckor sedan och även om jag lagt massor med tid på att läsa på om alla möjliga fel och verkligen kollat med mina mest kritiska ögon har jag inte hittat några problem alls. Jag lämnade även in på lackbehandling och bad dem kolla allt noga men inte heller de hittade några problem. Jag har ändå anmält några småsaker(som jag nog inte hade hittat på en annan bil) och fick service 3 veckor bort och följfrågor från Tesla samma dag.

Vi använder bilen för pendling som enda bil och är verkligen beroende av att den fungerar. Vi valde mellan e-Niro, Leaf+ och TM3 men den sista tyckte vi är så mycket bättre än övriga. Vi har verkligen inte ångrat oss.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Senaste åren så har jag varit tydlig med att Tesla som företag suger och att dom kommer få rejäla problem den dagen en konkurrent dyker upp. Det är amerikansk passform på karossen, saker är konstant försenade och nu för tiden kan du inte ens ringa för att beställa service eller reservdelar.

MEN - det är världens bästa bil. Det finns ingen som är i närheten.

SÅ - Köp en Model 3. Du kommer inte ångra dig.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:

Får man inte lånebil om man har en Model 3? Eller är det service som inte ger lånebil längre? Jag hade garantiärenden också så jag fick lånebil senast med min S. Dock har de slutat tvätta bilarna.
Jag har fått lånebil, det har aldrig varit några konstigheter. Däremot tycker jag det är en spark i skrevet att man har en självrisk på 17000 på lånebilen, när man är inne på ett garantiärende, jag tycker det är så jävla principiellt felaktigt att jag inte ens kan förstå logiken bakom det.

Nu när jag tänker på det så har jag ju haft lånebil två ggr, så jag har ju faktiskt haft ett fel på bilen, jag fick lite felmeddelande på laddporten så den bytte dom ut, och sen när dom fixade lackskadan.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

dstr skrev:
Senaste åren så har jag varit tydlig med att Tesla som företag suger och att dom kommer få rejäla problem den dagen en konkurrent dyker upp. Det är amerikansk passform på karossen, saker är konstant försenade och nu för tiden kan du inte ens ringa för att beställa service eller reservdelar.

Med den logiken så ska han ju INTE köpa en Model 3, utifrån frågan, jag kan tycka. Jag är dock en av dom som inte förstår logiken bakom att man anser att Tesla är så sinnessjukt dåliga på allt, men deras bil är ändå världens bästa, det går liksom inte ihop i min värld riktigt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:

Det är ju bara det. När kommer det verkliga konkurrenter? Som gör bilar med lång räckvidd, god utrymmen, bra prestanda osv. Som dessutom har lika fint laddnätverk som SuC.

Kollar man på dagens alternativ så är det mest en massa SUV:ar. När kommer t ex en eldriven 3-serie som gör 0-100 på 3,5 sek som dessutom inte kostar skjortan. Och som du utan planering kan köra ner till Gibraltar. Idag är det ju inte ens nära. Snackas om nån i4 som ska baseras på nästa generation av 4-serie Gran Coupe. Men när? Och om den baseras på en fossilbil så kommer proportionerna vara därefter och utrymmena blir lidanden.

Polestar 2 är väl den som kommer närmast i närtid. Men den ser hög och tung ut och är antagligen inte alls lika rolig att köra.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

kenny skrev:
Med den logiken så ska han ju INTE köpa en Model 3, utifrån frågan, jag kan tycka. Jag är dock en av dom som inte förstår logiken bakom att man anser att Tesla är så sinnessjukt dåliga på allt, men deras bil är ändå världens bästa, det går liksom inte ihop i min värld riktigt.
Det dåliga väger upp för det goda. Bilens överlägsenhet (teknik, prestanda, räckvidd osv) kompenserar för strulet med Tesla som företag.

Ang andrahandsvärde så är alla el-bilar ett lotteri idag. Solid state-batterier är runt hörnet, och säkert någon annan teknik vi inte hört namnet på ännu.

Här är Tesla säkraste kortet, eftersom dom är enda biltillverkaren som pratar om retrofit (även om det varit mycket prat och lite verkstad).
Användarvisningsbild
Megaman
Teslaägare

Inlägg av Megaman »

Finns inget som säger att e-niro skulle ha bättre kvalité. Finns det någon statistik kring e-niro? Vad säger e-niro grupperna?
kenny skrev:
Verdi skrev:
ChristerSjo skrev:

Jag har fått lånebil, det har aldrig varit några konstigheter. Däremot tycker jag det är en spark i skrevet att man har en självrisk på 17000 på lånebilen, när man är inne på ett garantiärende, jag tycker det är så jävla principiellt felaktigt att jag inte ens kan förstå logiken bakom det.

Nu när jag tänker på det så har jag ju haft lånebil två ggr, så jag har ju faktiskt haft ett fel på bilen, jag fick lite felmeddelande på laddporten så den bytte dom ut, och sen när dom fixade lackskadan.
Det var för många som körde sönder lånebilarna. Nu sköts det via Avis (även om Tesla har några egna lånebilar fortfarande) och jag har alltid fått erbjudandet att köpa till reducerad självrisk för ett par hundralappar.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Megaman skrev:
Det var för många som körde sönder lånebilarna. Nu sköts det via Avis (även om Tesla har några egna lånebilar fortfarande) och jag har alltid fått erbjudandet att köpa till reducerad självrisk för ett par hundralappar.
Jo jag kan misstänka VARFÖR det är så, jag tycker likväl det är åt helvete. Det bara är fel liksom. :)
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare

Inlägg av Ulrica R »

Dancar skrev:
Halloj alla,

Jag är ny här så ber om ursäkt på förhand om jag kommer att svära i kyrkan. Det är så att vi ska köpa vår första elbil (som andrabil). Det står emellan en Tesla Model 3 SR eller en Kia e-Niro. Jag har länge följt Tesla och om hjärtat får bestämma så är det helt klart en sådan jag vill ha. Det enda som hindrar mig är kvalitén. Jag har c:a 20 mil till närmaste service center och jobbar dubbla jobb inklusive helger då jag är egenföretagare. Så jag har inte tid för en bil som jag måste åka och lämna in på garantiärenden och har även ett stort behov av att alltid ha tillgång till en fungerande bil.

Jag har läst på mycket om Tesla och stött på info om dålig lack, bucklor, dålig passform på paneler, knakande inredning etc, etc i kombination med lång väntetid för service. Därför skulle jag verkligen uppskatta några Model 3 ägares ärliga åsikter kring huruvida en Tesla Model 3 kan vara något för mig baserat på mina förutsättningar ovan. Det jag är orolig för är att behöva köra den till servicecenter stup i kvarten och att vara utan bil, samt att andrahandsvärdet (pga detta) kommer vara dumpat när det är dags att byta ut den om tre år.

Finns det en sanning i att det kan behövas några resor till service center eller är det överdrivet pga den stora mediaexponering som Tesla har?

Stort tack på förhand!
/Daniel
Jag stod också och velade mellan Kia e-Niro och Tesla i våras. Eftersom det var 12 månaders väntetid på Kian och ca 1,5 månad på Teslan valde jag Teslan då jag redan sålt min förstabil. Idag kan du ju köpa Kian samma dag som du kliver in i affären om du inte har specifika färgkrav etc.

Det verkar som om Kia e-Niro är bilen för dig om du inte kan ha en andrabil hemma, och som du använder om Teslan behöver vara på SC. Jag vet inte var i Sverige du bor. Kian har dessutom längre räckvidd än SR Plus och fler verkstäder. Sedan beror det ju på vilken typ av skada din bil skulle råka ut för. Allt behöver inte hanteras av SC. Peppar peppar jag har ännu inte behövt lämna min SR Plus på SC. (Jag har dock ca 25 min bilresa dit). På sikt tror jag att antalet SC för Tesla kommer att öka väsentligt, alternativt att de samarbetar med andra verkstäder mer än vad de gör idag. Jag har dock haft problem med en ofullständig uppdatering en gång och det löste sig per telefon med Tesla på några minuter. Inga problem att skicka ny uppdatering utan att jag behövde göra ett dugg. De sa att de finns tillgängliga dygnet runt och det verkar stämma. Jag var i nödläge och skulle jobba natt och kunde inte låsa eller larma bilen när jag ringde dem. Kalasservice! Otroligt serviceminded och som dessutom ringde upp efteråt och berättade att nu fungerade bilen som den skulle.

En tråkig sak med Kian (gäller även e-Soul) att den inte kan fås med dragkrok. Vet ej om det ändras med åren. Jämför även försäkringar och självrisker. Teslan har en hisklig självrisk på 13 750 kr som jag blundar för. Ska du ta bilen på företag då kan försäkringspriserna mellan Kia och Tesla skilja ännu mer. Lycka till med vilken bil du än väljer!
Användarvisningsbild
Dancar
Teslaägare

Inlägg av Dancar »

Oj, det här var ett aktivt forum må jag säga :). Stort tack för alla svar än så länge, som varit mer eller mindre on topic :). Det uppskattas mycket att ni tar er tid att hjälpa mig och jag får nog lägga till Tesla-communityt som en fördel för Tesla. Jag tar gärna emot fler inlägg då jag inte riktigt har bestämt mig ännu. Gärna specifikt kring frågeställningen, alltså huruvida kvalitén upplevs som bra nog för att risken att behöva pendla till service center 20 mil bort ska anses som liten. Prisskillnad är inte det primära, range är inget problem (mest korta resor då vi även kommer hålla fast vid en fosilare ett tag till pga leasing). Utan den avgörande faktorn är kvalitén. Som något mycket riktigt påpekade så vet vi inte hur e-Niro kommer att vara kvalitetsmässigt, men ett antagande är att Kia ändå har bra track record och erfarenhet av att bygga bilar samt att vi har en Kia-verkstad rund hörnet där det är lätt att få snabb service.

För mig är Tesla Model 3 en bil jag vänder mig om och tittar på efter att jag parkerat den, en Kia vill jag helst inte titta på mer än nödvändigt. Detta är alltså en kamp mellan excel-förnuft eller hjärta för mig. Ett svårt beslut då jag som person är en excel-knarkande pragmatiker som med åren ändå börjat inse att man bara lever en gång ;)
Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Dancar skrev:
För mig är Tesla Model 3 en bil jag vänder mig om och tittar på efter att jag parkerat den, en Kia vill jag helst inte titta på mer än nödvändigt. Detta är alltså en kamp mellan excel-förnuft eller hjärta för mig. Ett svårt beslut då jag som person är en excel-knarkande pragmatiker som med åren ändå börjat inse att man bara lever en gång ;)
Excel borde säga Zoe eller Leaf :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Den här frågan är inte lätt att svara på. Det beror på hur entusiastisk man är.
Jag har ju själv bytt bort min Tesla just på grund av kombinationen av medioker byggkvalitet och långt avstånd till service center. Det funkade inte för mig.

Jag kan nämna ett jämförande exempel. Igår började vår e-Golf larma om dålig kylvattennivå (jag visste inte ens att den hade kylvatten). Sambon var ändå inne i stan, så hon svängde förbi verkstan. Det hade aldrig gått med en Tesla när SC ligger tiotals mil bort.
Där konstaterades att ett stenskott hade gått rätt igenom kylaren och punkterat den. Bilen fick inte köras, den fick stanna där, reservdel beställdes direkt, inga problem.
Hade samma sak hänt med en Tesla hade det förmodligen gått till på följande sätt: Bilen går sönder (även om det i det här fallet inte ens var bilens fel). Man konstaterar att det inte går att köra bilen tiotals mil till verkstan, den måste alltså bärgas. Bilen körs iväg och så är man utan bil ett tag. Kontakten med Tesla blir lite random, oklart hur man går tillväga i det här fallet. Reservdel kommer förmodligen inte att finnas, den måste beställas från USA eller Holland, väntetiden kan variera från några dagar till några månader.
Om man då råkar få en Tesla som inte är byggd på en torsdag kommer detta att hända förr eller senare. Även om bilen inte behöver bärgas - jag klarade mig tack och lov utan - så är det alltid jäkligt krångligt när saker och ting går sönder. Och när det bara är smådetailjer som ska fixas så gör man oftast inte det eftersom man inte anser att det är värt besväret. Men då åker man istället omkring i en bil som inte är felfri. Jag stör mig på sånt nåt så in i bänken. Tycker man inte att det är så farligt så är en Tesla förmodligen den bästa bilen man kan köpa.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det har levererats flera tusen Model 3 i Sverige nu.
Vad jag känner till kan man räkna antalet som haft driftstopp på ena handens fingrar.
Någon enstaka har fått byta batteri, några har fått byta laddport.
Kort sagt pratar vi inte felprocent utan promille.
Det får man nog räkna med oavsett märke.
Även tex Audi har ju haft recalls på étron pga felaktig laddport.

Det som drabbat Teslaköpare i större grad än andra märken senaste året är transportskador, dvs kosmetiska grejer. Det ser man ju förhoppningsvis vid leverans, och de åtgärdar det såklart utan diskussion.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag säger inte att det nödvändigtvis är mer fel på Tesla än på andra bilar, även om jag personligen anser att det är så. Men man får räkna med att nånting händer. De flesta bilar går förr eller senare sönder. Det kan ju vara på grund av yttre omständigheter, så som i fallet med vår e-Golf. Och då är det underbart att ha verkstan i närheten, samtidigt som det är vansinnigt krångligt när det innerbar att man måste ta ledigt minst en dag bara för att det inte finns något serivice center inom rimligt avstånd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Dancar skrev:
Gärna specifikt kring frågeställningen, alltså huruvida kvalitén upplevs som bra nog för att risken att behöva pendla till service center 20 mil bort ska anses som liten. Prisskillnad är inte det primära, range är inget problem (mest korta resor då vi även kommer hålla fast vid en fosilare ett tag till pga leasing). Utan den avgörande faktorn är kvalitén.
Just den specifika frågeställningen är ju som nämts svår att svara på (omöjlig kanske), men jag tänker göra det ändå (varning, rent subjektiv åsikt):

Kvalitetén är tillräcklig för att du inte ska behöva oroa dig för att behöva åka till service gång på gång, kanske inte alls ens. Finns det en risk att du kommer få göra det ändå? Ja, givetvis. Är risken större än andra bilar? Ingen aning, antagligen inte.

Du nämner att prisskillnad, range etc inte är det primära, jag tolkar det som att du vill ha en Tesla. Så köp en Tesla. Det är surare att åka runt i en bil du nästan ville ha, och se bilen du ville ha på gatorna dag ut och dag in, än det är att ta risken att du får åka till service nån gång även om resan dit kan vara objektivt lite omständigare.

Det låter som att det primära är att du vill ha en Tesla Model 3, så köp då en Tesla Model 3.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Det har levererats flera tusen Model 3 i Sverige nu.
Vad jag känner till kan man räkna antalet som haft driftstopp på ena handens fingrar.
Någon enstaka har fått byta batteri, några har fått byta laddport.
Kort sagt pratar vi inte felprocent utan promille.
Det får man nog räkna med oavsett märke.
Även tex Audi har ju haft recalls på étron pga felaktig laddport.

Det som drabbat Teslaköpare i större grad än andra märken senaste året är transportskador, dvs kosmetiska grejer. Det ser man ju förhoppningsvis vid leverans, och de åtgärdar det såklart utan diskussion.

Jo, fast måste du ta ledigt från jobbet i flera dagar för att lämna och hämta den från verkstaden så är det ju mindre roligt med småfel också.

Jag är väl ingen riktig Tesla-fanatiker. Men jag gillar roliga bilar och SuC-nätverket. Känns lite sunkigt nästan att behöva leta upp såna där obskyra 50kW-laddare och betala dyrt för elen. Får ångest bara jag tänker på det. Ionity och Circle K jobbar ju på det. Men det är inte på plats än. Och med Tesla kan man ÄVEN välja de laddarna om man vill.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Inne på Tesla #4 nu. Skulle egentligen inte behövt besöka servicecenter en enda gång...

Nu har jag gjort det ändå för att göra vanlig service och i samma veva har de ett par gånger gjort minimala reparationer. Problem som jag enkelt hade kunnat lösa själv eller levt med utan problem.

Den andra servicen så kom de till min arbetsplats. Hämtade nyckeln. Åkte till min bil och gjorde service samt reparation. Körde tillbaka till min arbetsplats och lämnade nyckeln. Total tidskonsekvens för mig, inklusive bokning = mindre än 5 minuter.

Har haft BMW, VW, Lexus, Jaguar, Range Rover, Porsche mm. Hittills (peppar, peppar!) har Teslorna klarat sig mycket bättre både i form av mindre problem och smidigare/trevligare service.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Hela frågaställningen är ju egentligen i mina öron ungefär som att välja mellan Apple-produkter och andra produkter. Det funkar liksom inte, vill man ha en Apple-produkt (Tesla i detta fallet), så kvittar det vad det är för argument att inte köpa den, brandets dragningskraft är helt för stark, om man är mottaglig för det.

Jag tycker inte min Model 3 är PERFEKT, precis som min iPhone och Mac inte är perfekta, men tanken på att köpa en Dell eller HP, eller en Nissan Leaf är ju helt jävla uteslutet, det bara är så liksom, det gör ju dock inte de andra produkterna till sämre eller mindre lämpliga. Men det är lite så jag tolkar undertonen i den ursprungliga frågan.
Verdi

Inlägg av Verdi »

kenny skrev:
Hela frågaställningen är ju egentligen i mina öron ungefär som att välja mellan Apple-produkter och andra produkter. Det funkar liksom inte, vill man ha en Apple-produkt (Tesla i detta fallet), så kvittar det vad det är för argument att inte köpa den, brandets dragningskraft är helt för stark, om man är mottaglig för det.

Jag tycker inte min Model 3 är PERFEKT, precis som min iPhone och Mac inte är perfekta, men tanken på att köpa en Dell eller HP, eller en Nissan Leaf är ju helt jävla uteslutet, det bara är så liksom.

Förstör inte detta genom att blanda in Apple. Tack.
Skriv svar