Rutten blev ungefär Malmö -> Leipzig -> Innsbruck -> Florens -> Mougins (utanför Cannes) -> Barcelona -> Paris -> Amsterdam -> Malmö. Möjligen något överambitiöst, blev två nätter per ställe ungefär, vilket jag skulle påstå gav ca 1 hel dag att uppleva varje ställe, så det är lite snålt. Nästa gång blir det nog färre ställen helt enkelt. De drygaste körningarna var Malmö -> Leipzig, Barcelona -> Paris samt Amsterdam -> Malmö, där alla låg kring 90 mil. Jag tycker det är för segt asså, hade nog gärna inte förflyttat mig mer än 30 mil per kör-dag faktiskt såhär i efterhand, vissa undantag får man nog göra om man vill "komma fram" mellan vissa ställen. Dock hann vi se många ställen med snabba stopp mellan de större stoppen. Portofino i Italien var definitivt en favorit tex, där kommer det bli fler besök.
Så iaf, jag tänkte att jag ska göra en liten punklista med lite iakttagelser.

* Det här med hur svårt det är att hantera laddningen är verkligen ett ickeproblem som är svårt att förklara med ord. Rent praktiskt så är min uppfattning, precis som många säger, att det är ytterst enkelt, även om det är svårt att tro/föreställa sig innan man testar. Då syftar jag dock på det väldigt konkreta att bilen ska laddas istället för att tankas. Den enda skillnaden jag tänkte på är att man kan inte riktigt chansa på samma sätt som en annan bil, man får ju ha lite koll på att man kommer dit man ska, och också kommer åtminstone därifrån till närmsta laddare. Så ja, just det där i sig var väldigt enkelt (körde mestadels A better route planner).
* Personligen föredrog jag faktiskt att ladda ofta och kort, för jag behöver ändå gå på dass stup i kvarten. För min del funkar ca 1h45min körning mellan laddpauser skitbra, även om det tekniskt inte behöver vara så. I verkligheten varierade det lite dock, men just det intervallet kändes jävligt bekvämt liksom.
* Det här att "man ska ändå äta lite osv" gäller inte riktigt mig dock, jag tyckte det fanns inte ett enda ställe där jag ville äta. Det kan bero på att jag är vegeratian etc, men jag bara tycker det är rätt mycket skit. Många av ställena är ganska ångestladdade kan jag tycka, för jag är nog inte riktigt med på det där att "laddarna ligger alltid bra till". Speciellt i Italien tyckte jag det var kasst, men jag besökte å andra sidan inte skitmånga laddstationer. Så nä, i de flesta fall åt vi för att vi var tvungna typ, men i några fall körde vi in i samhällena för att få lite riktig mat.
* Destination charging blev för mig en ren bonus, jag tycker inte att det är värt att kladda med med i planeringen riktigt om man inte måste faktiskt. Försökte boka det vi två hotell men det liksom sket sig när jag kom fram av olika anledningar, men jag kom hela tiden fram med mer laddning än förväntat så jag insåg att för min del nöjer jag mig med superchargers. Däremot stötte jag på en destination charger vid en sevärdhet, vilket ju var en perfekt bonus på så vis.
* Kombinationen av laddstationer och tullvägar suger lite faktiskt, eftersom dom alltid låg så att man måste av den förbannade tullvägen, och sen på den igen i princip. Så ur just den specifika aspekten tyckte jag det var rätt kasst jämfört med tex en bensinstation som fanns längs med tullvägarna. Så även om laddtiden ofta var 10-15 minuter, så gick det ju åt en del tid att ta till och från laddaren, och den tiden behövs inte riktigt om man ska tanka, så jag tycker det är legitimt att inkludera den tiden i laddtiden för att få en total siffra där, om man nu är intresserad av att prata om laddtider.
* Enligt historiken i mitt Tesla-konto så var två eller tre av laddningarna i Italien gratis. Oklart varför, har inte hört innan om att vissa stationer är gratis?
* En av laddplatserna i Frankrike som jag inte minns namnet på var det värsta kaos jag varit med om på flera år asså. Jag tror nog det är ett nav för hela europas bil-resenärer haha.
* Ju längre jag körde, desto mindre använde jag autopiloten. Jag föreställde mig att det skulle vara tvärt om, det är nog subjektivt, men jag tyckte det var lite krävande att köra med autopilot på en väg jag inte kände till, så mot slutet körde jag i princip manuellt hela tiden.
* Jag insåg inte riktigt hur ovan jag är att köra på motorvägar med mer än två filer, så vägen ner genom Tyskland var rätt krävande.

* Vägarna var ju genomgående jäkligt najs yt-kvalitet (framförallt Italien, Frankrike och Spanien), det är ju fördelen med tullvägar möjligen. I Frankrike låste jag dock hjulen när jag kom över ett krön och insåg att jag skulle svänga av och vägen var våt. Det var rätt obehagligt faktiskt, tror det var lite en effekt av att asfalten var mycket slätare där än tex här i Sverige.
* Jag insåg inte heller hur mycket min höjdrädsla skulle påverka mig när jag körde på diverse "bergsvägar". Över Brennerpasset var jag tvungen att stanna för att andas haha, fyfan vad hemskt det var. Handsvetten var total vid flertalet tillfällen, såhär i efterhand kan man ju skratta åt det dock.
* På temat ovan så ruttade GPS'en oss via en mindre väg pga trafikstockning mellan Cannes och St Tropez, vilket tog oss upp via en klassisk liten landsväg i bergen där jag som Skåning fick acceptera döden som utfall och sen bara hoppas på det bästa.

* A better route planner är riktigt gött, jag behöver dock hitta min personliga förbrukning för jag kom konstant fram med ganska mycket mer laddning kvar än planen, tror jag kör rätt snålt.
* Den inbyggda GPS'en ruttade mig käpprätt åt helvete vid några påfarter i Italien vid tre tillfällen. När jag slog av "trip planner"-beta-funktionen så ruttade den mig rätt direkt, ingen katastrof dock.
* Jag är riktigt jävla nöjd med ljudanläggningen i min Model 3 (detta har ju nämnts i andra trådar)
* Jag är inte lika nöjd med klimatanläggningen (har också nämnts tidigare), jag förstår mig inte riktigt på hur den mäter tempen i kupén faktiskt - jag ser inget mönster. Den fungerar ju oftast, men det är ändå lite för ofta jag fick liksom arbeta upp den till 25 grader för att inte fullständigt frysa ihjäl, och andra gånger jag fick arbeta ner den till 16 grader för att få vad jag skulle tro var 20-21 grader osv. Nä den behöver förbättras. Själva luftkvaliteten i bilen är dock jäkligt najs, på nått vis liksom.
* Två sol-madrasser på Club 55 i St Tropez kostar 68 euro och maten är skit, åk för fan inte dit.
* Inne i den gamla bykärnan i Mougins asså, det var som ett paradis på något oförklarligt sätt.

Ja, där var lite lösa tankar.

EDIT: har förtydligat vad jag har för bil, tyckte någon frågade men vetefan om den frågan togs bort medan jag svarade.
