Model S på Nürburg ring
Moderator: Redaktion
Re: Model S på Nürburg ring
Haha, va? Kan du vara snäll och tala om vilket inlägg du syftar på i denna tråd? Jag har skummat igenom det du skrivit och det enda jag ser är snack om prototyper, banförsäkringar och ditt totala ointresse för ett eventuellt rekord (roande för övrigt hur ditt "ointresse" genererat så mycket inlägg...).dd88 skrev:Jag var väl en av de första i tråden att berömma Teslas påstådda tid, så antar att detta inte berör mig då. Konstigt att dom här inläggen alltid poppar upp när jag skrivit något.Legato skrev:Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.dd88 skrev:Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.Legato skrev:Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte.
Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.
Tror även att många här hade roats av att läsa trådarna hos PCS just nu.
Model S verkar nu lyckas med att slå Taycans riktigt fina tid runt ringen. Istället för att lyfta på hatten och säga att det var jävligt bra och imponerande så kommer en flod av "ursäkter". Likadant med allt som rör Tesla. När en kritik eliminerats så fylls det bara på med nästa. Otroligt fascinerande att den tillverkare som odiskutabelt gör mest för att påskynda övergången till eldrift också är den tillverkare som verkar ha klart flest "haters". Avgasskandaler och företag som enbart existerar för att generera maximal avkastning till ägarna är tydligen något folket älskar...
Att i ett märkesforum kritisera de som tycker om det aktuella märket är så otroligt absurt. Exakt lika absurt som att hänga i AIKs forum och hävda att de som gillar AIK är idioter.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja det är häftigt!AmbiJens skrev:Kul att 2 av 3 teslas testförarare på ringen är svenska.
Ganska kul att de båda normalt sett tävlar i Porschar också

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag är rörande överens!!Legato skrev:Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.dd88 skrev:Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.Legato skrev:Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte.
Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.
Model S verkar nu lyckas med att slå Taycans riktigt fina tid runt ringen. Istället för att lyfta på hatten och säga att det var jävligt bra och imponerande så kommer en flod av "ursäkter". Likadant med allt som rör Tesla. När en kritik eliminerats så fylls det bara på med nästa. Otroligt fascinerande att den tillverkare som odiskutabelt gör mest för att påskynda övergången till eldrift också är den tillverkare som verkar ha klart flest "haters". Avgasskandaler och företag som enbart existerar för att generera maximal avkastning till ägarna är tydligen något folket älskar...
Att i ett märkesforum kritisera de som tycker om det aktuella märket är så otroligt absurt. Exakt lika absurt som att hänga i AIKs forum och hävda att de som gillar AIK är idioter.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p366568Legato skrev:Haha, va? Kan du vara snäll och tala om vilket inlägg du syftar på i denna tråd? Jag har skummat igenom det du skrivit och det enda jag ser är snack om prototyper, banförsäkringar och ditt totala ointresse för ett eventuellt rekord (roande för övrigt hur ditt "ointresse" genererat så mycket inlägg...).dd88 skrev:Jag var väl en av de första i tråden att berömma Teslas påstådda tid, så antar att detta inte berör mig då. Konstigt att dom här inläggen alltid poppar upp när jag skrivit något.Legato skrev:Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.dd88 skrev:Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.Legato skrev:
Vi är många som undrar!
Model S på Nürburg ring
d88 försöker nog mest intyga sig själv att det är bäst att sitta kvar i Mercedes-dieseln ett tag till.
Notera att "fungerande servicenätverk" och "banförsäkring" dök upp som "problem" enligt honom först efter rykten om att Tesla slaktat Porsches tid.
(Varför kör man förövrigt en seg Mercedes diesel om man är så extremt intresserad av prestandabilar?)
Notera att "fungerande servicenätverk" och "banförsäkring" dök upp som "problem" enligt honom först efter rykten om att Tesla slaktat Porsches tid.
(Varför kör man förövrigt en seg Mercedes diesel om man är så extremt intresserad av prestandabilar?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Personligen tycker jag inte att det hör hemma alls i detta forumdefault skrev:Det här fanboysnacket tar över varenda tråd?!? Kan ni hålla er till en?
Mvh Mr Fanboy.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Vi kan väl skapa en Fanboy-tråd begravd nånstans djupt i "Övrigt" jämte en "Haters"-tråd och fokusera på det vi är engagerade i här - de fantastiska bilarna vi kör eller önskar att vi körde?Walker skrev:Personligen tycker jag inte att det hör hemma alls i detta forumdefault skrev:Det här fanboysnacket tar över varenda tråd?!? Kan ni hålla er till en?
Mvh Mr Fanboy.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
I stand corrected!vigge50 skrev:http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p366568Legato skrev:Haha, va? Kan du vara snäll och tala om vilket inlägg du syftar på i denna tråd? Jag har skummat igenom det du skrivit och det enda jag ser är snack om prototyper, banförsäkringar och ditt totala ointresse för ett eventuellt rekord (roande för övrigt hur ditt "ointresse" genererat så mycket inlägg...).dd88 skrev:Jag var väl en av de första i tråden att berömma Teslas påstådda tid, så antar att detta inte berör mig då. Konstigt att dom här inläggen alltid poppar upp när jag skrivit något.Legato skrev:Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.dd88 skrev:
Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Video som visar Teslas setup vid ringen:
Bilarna ser grymma ut. Den blåa lastar de på släp bakom en VW-diesel och kör iväg med. Antagligen har de en verkstad i närheten där de gör modifieringar.
Bilarna ser grymma ut. Den blåa lastar de på släp bakom en VW-diesel och kör iväg med. Antagligen har de en verkstad i närheten där de gör modifieringar.
Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Hörde något rykte om att dom sparar Turbo S till att eventuellt slå Tesla's tid, vad den nu blir
Hörde något rykte om att dom sparar Turbo S till att eventuellt slå Tesla's tid, vad den nu blir

SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Japp, det skrevs så i en artikel på Car & Driver igår:MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
https://www.caranddriver.com/news/a2908 ... -lap-time/
Men oavsett så hade turbon som körde på ringen all extrautrustning för ökad prestanda. Dvs - RAS, PDCC, PCCB. Även PDCC är extra tillval på Turbo S, men övrigt standard.
Gissar att det inte finns så vansinnigt mycket att hämta tidsmässigt med Turbo S på ringen då de har samma prestanda förutom att Turbo S har högre overboost. Turbo S är dessutom tyngre än Turbon
Men sen finns det kanske andra anledningar till att Porsche stryper resultatet för Taycan på ringen... Exempelvis att den inte ska vara bättre än deras ICE

Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Turbo S har samma spec som Turbo men kan kortvarigt ge 81hk till under overboost.MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Frågan är väl hur många ggr detta kan utnyttjas under ett varv.
Tror inte det finns något "officiellt" svar på frågan. I pressmeddelandet från Porsche står det ju bara "pre-series Taycan".MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Om det nu är så att de bara körde en Turbo så finns det ju flera alternativ:
1.) Som du nämner, Porsche kanske "sparar" Turbo S för att slå Teslas tid.
2.) Om Teslan faktiskt slår Taycanens tid så kan Porsche köra två linjer:
2.1) Om Teslan är snabbare än Turbo S så kan de "låta det vara" tills de byggt en ännu snabbare bil (Taycan GT3?) och tills vidare bara hävda att 7:42 sattes av en Turbo, inte en Turbo S.
2.2) Om Turbo S är snabbare än Teslans nya rekord så sätter de ett nytt rekord.
2.3) Turbo S kanske inte ens är snabbare än Turbon. Ytterligare värmeutveckling och vikt kanske inte kompenserar för den högre effekten. Då kör de väl 2.1

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Tror inte Turbo S är jättemycket snabbare. Definitivt inte 20 sekunder. Kanske 5 sek?
I artikeln jag postade i mitt förra inlägg finns någon form av uttalande från Porsche. Sen om det stämmer vet vi såklart inte:Legato skrev:Tror inte det finns något "officiellt" svar på frågan. I pressmeddelandet från Porsche står det ju bara "pre-series Taycan".MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Om det nu är så att de bara körde en Turbo så finns det ju flera alternativ:
1.) Som du nämner, Porsche kanske "sparar" Turbo S för att slå Teslas tid.
2.) Om Teslan faktiskt slår Taycanens tid så kan Porsche köra två linjer:
2.1) Om Teslan är snabbare än Turbo S så kan de "låta det vara" tills de byggt en ännu snabbare bil (Taycan GT3?) och tills vidare bara hävda att 7:42 sattes av en Turbo, inte en Turbo S.
2.2) Om Turbo S är snabbare än Teslans nya rekord så sätter de ett nytt rekord.
2.3) Turbo S kanske inte ens är snabbare än Turbon. Ytterligare värmeutveckling och vikt kanske inte kompenserar för den högre effekten. Då kör de väl 2.1
"Stefan Weckbach, vice president of the Taycan product line, revealed to Car and Driver that the 7:42 record was set with a Taycan Turbo instead of the company’s more powerful Taycan Turbo S.
When asked whether Porsche had also run the Turbo S and what kind of lap time the Turbo S is capable of, Weckbach clammed up."
wow - vilket halmstrå! Tror personligen inte att det skulle spela så stor roll. 20 sekunder är rätt mycket tid att köra in. Skadan är redan skedd för Porsche del. Med ett pris på minst 2 000 000 kr - varför köpa Taycan idag om det kommer en ny snabbare Tesla ungefär samtidigt som de första Porsche Taycan Turbo S levereras till Sverige? Som helt säkert är billigare.MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Antagligen blir någon kapplöpning mellan Porsche och Tesla, vilket kan bli riktigt gynnsammt för oss konsumenter. Tills i förrgår trodde jag att Porsche hade fördel i denna kamp men som det verkar nu så har avgrunden öppnat sig under fötterna på Porsche ledning i zuffenhausen. Jag är jävligt imponerad av Tesla just nu. De tog rekordet hur lätt som helst och det såg inte ens jobbigt ut.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
mjwahl skrev:wow - vilket halmstrå! Tror personligen inte att det skulle spela så stor roll. 20 sekunder är rätt mycket tid att köra in. Skadan är redan skedd för Porsche del. Med ett pris på minst 2 000 000 kr - varför köpa Taycan idag om det kommer en ny snabbare Tesla ungefär samtidigt som de första Porsche Taycan Turbo S levereras till Sverige? Som helt säkert är billigare.MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Antagligen blir någon kapplöpning mellan Porsche och Tesla, vilket kan bli riktigt gynnsammt för oss konsumenter. Tills i förrgår trodde jag att Porsche hade fördel i denna kamp men som det verkar nu så har avgrunden öppnat sig under fötterna på Porsche ledning i zuffenhausen. Jag är jävligt imponerad av Tesla just nu. De tog rekordet hur lätt som helst och det såg inte ens jobbigt ut.
Fast än så länge har vi bara en okänd privatperson som klockat manuellt. Om ens det. Mest ett rykte.
Ska bli otroligt spännande att se om de klarar av liknande tider med korrekt tidtagning.
Körde Taycan med Cup 2-däck också? Gör ju många sekunder jämfört med ett vanligt gatdäck.
Det är ganska galet egentligen vilken medial spridning denna helt inofficiella tid fått. Kanske hade någon annan hört av sig till media om de klockat en avsevärt högre tid, men jag blir ändå fascinerad att det "kablas ut" som hyfsat klart att Teslan är snabbare.Verdi skrev:mjwahl skrev:wow - vilket halmstrå! Tror personligen inte att det skulle spela så stor roll. 20 sekunder är rätt mycket tid att köra in. Skadan är redan skedd för Porsche del. Med ett pris på minst 2 000 000 kr - varför köpa Taycan idag om det kommer en ny snabbare Tesla ungefär samtidigt som de första Porsche Taycan Turbo S levereras till Sverige? Som helt säkert är billigare.MartinGBG skrev:Vet inte om det varit uppe i tråden - men stämmer det att Porsches bantid sattes med Taycan Turbo, och inte Turbo S?
Fast än så länge har vi bara en okänd privatperson som klockat manuellt. Om ens det. Mest ett rykte.
Ska bli otroligt spännande att se om de klarar av liknande tider med korrekt tidtagning.
Körde Taycan med Cup 2-däck också? Gör ju många sekunder jämfört med ett vanligt gatdäck.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev:
Det är ganska galet egentligen vilken medial spridning denna helt inofficiella tid fått. Kanske hade någon annan hört av sig till media om de klockat en avsevärt högre tid, men jag blir ändå fascinerad att det "kablas ut" som hyfsat klart att Teslan är snabbare.
Ja, det är tyvärr ett klockrent exempel på "confirmation bias". De flesta här vill så gärna att Teslan ska vara snabbare än Porschen och tenderar då att lättare tro på såna här uppgifter. Kollar man på motsvarande Porsche-forum så är de säkert mer avvaktande inför det här ryktet.
Någon som heter Elon Musk som tydligen är vd för Tesla bekräftade tiden och nämnde samtidigt att produktionsfärdig plaid Model S förväntas vara ännu snabbare:Verdi skrev:Ja, det är tyvärr ett klockrent exempel på "confirmation bias". De flesta här vill så gärna att Teslan ska vara snabbare än Porschen och tenderar då att lättare tro på såna här uppgifter. Kollar man på motsvarande Porsche-forum så är de säkert mer avvaktande inför det här ryktet.
Mmm, "semibekräftar" skulle jag säga. Jag tror fortfarande Musk kände sig säker redan när bilarna skeppades iväg att de skulle slå tiden. Dock antagligen med ganska stor spridning i hur stor marginalen skulle bli.Jordad skrev:Någon som heter Elon Musk som tydligen är vd för Tesla bekräftade tiden och nämnde samtidigt att produktionsfärdig plaid Model S förväntas vara ännu snabbare:Verdi skrev:Ja, det är tyvärr ett klockrent exempel på "confirmation bias". De flesta här vill så gärna att Teslan ska vara snabbare än Porschen och tenderar då att lättare tro på såna här uppgifter. Kollar man på motsvarande Porsche-forum så är de säkert mer avvaktande inför det här ryktet.
Men visst, det ökar ju definitivt sannolikheten för att tiden (eller tiden med några sekunders diff) stämmer.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
Rätt häftigt med 3 motorer. Flera eltillverkare har svårt med en motor mellan hjulen
Finns det någon skiss på 3 motor systemet?
Finns det någon skiss på 3 motor systemet?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic