Håller med. Sen vilka ställen den föreslår parkering på gör det inte bättre. Den vill gärna parkera mellan träd efter en väg trots att det är en hög trottoarkant i vägen (upphöjning och ingen parkeringsplats).kenny skrev:Jag vetefan asså, jag får mindre och mindre tilltro till hela autopilot/fsd-grejjen. Om dom inte kan parkera bilen säkert när miljön runtomkring står still, hurfan ska det egentligen gå då under riktigt dåliga förhållanden ute på vägarna.
Krock vid autopark fickparkering
Moderator: Redaktion
Re: Krock vid autopark fickparkering
Model S 90D -17
Re: Krock vid autopark fickparkering
Är det inte advanced summon där bilen ska lämna dig vid entrén på köpcentret, åka och parkera själv för att efter avslutad shoppingrunda komma och hämta ägaren igen? Hur ska det funka när den inte ens klarar den enklaste delen av hela förfarandet utan att köra in i andra bilar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Krock vid autopark fickparkering
Nu har jag fått svar från Tesla via SMS, inte ens ett samtal även om Customer Support talade om att de ska titta igenom bilens loggar etc.
Hi
For any collision damage please reach out to our partners on this webpage: https://www.tesla.com/sv_SE/support/body-shop-support.
Tesla Service will not treat this as a warranty case.
Appointment cancelled.
Best regards
Tesla
Man blir ju inte imponerad av kundupplevelsen från deras Service Center. Det här är faktiskt på riktigt ett skämt och det kommer kosta mig 13500kr i självrisk! Känns ju rätt olustigt att behöva stå för den kostnaden. Enligt verkstaden så kommer det kosta mer att laga än självrisken... dessutom måste den in på lackförsegling igen.
Något för Media, Aftonbladet nappar nog säkert! Vad hade ni gjort?
Hi
For any collision damage please reach out to our partners on this webpage: https://www.tesla.com/sv_SE/support/body-shop-support.
Tesla Service will not treat this as a warranty case.
Appointment cancelled.
Best regards
Tesla
Man blir ju inte imponerad av kundupplevelsen från deras Service Center. Det här är faktiskt på riktigt ett skämt och det kommer kosta mig 13500kr i självrisk! Känns ju rätt olustigt att behöva stå för den kostnaden. Enligt verkstaden så kommer det kosta mer att laga än självrisken... dessutom måste den in på lackförsegling igen.
Något för Media, Aftonbladet nappar nog säkert! Vad hade ni gjort?
Re: Krock vid autopark fickparkering
I stridens hetta är det klart att det känns surt att betala självrisk för något man tycker bilen har orsakat men i slutänden är det alltid du som är ansvarig för körningen, även vid autoparkering och alla andra förarassistans funktioner.
Tesla har själv skrivit ett antal varningstexter att man aldrig ska förlita sig på autoparkeringen och att man ska vara vara beredd på bromsen och själv kontrollera omgivningen. Så det finns ingen anledning för dem att bjuda på reparationen hur många artiklar Aftonbladet än skriver om det. Om bilen hade varit godkänd för autonom körning skulle det ha varit en helt annan sak däremot.
Programvarumässigt kan man tycka att parkeringen borde stoppats när den känt av att sensorn var orimligt nära ett främmande objekt. En buggfix bland många som Tesla skulle behöva åtgärda. Än en gång så ser det ut att vara ljusår bort till autonom körning.
Tesla har själv skrivit ett antal varningstexter att man aldrig ska förlita sig på autoparkeringen och att man ska vara vara beredd på bromsen och själv kontrollera omgivningen. Så det finns ingen anledning för dem att bjuda på reparationen hur många artiklar Aftonbladet än skriver om det. Om bilen hade varit godkänd för autonom körning skulle det ha varit en helt annan sak däremot.
Programvarumässigt kan man tycka att parkeringen borde stoppats när den känt av att sensorn var orimligt nära ett främmande objekt. En buggfix bland många som Tesla skulle behöva åtgärda. Än en gång så ser det ut att vara ljusår bort till autonom körning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Krock vid autopark fickparkering
Nope, inte jag, det har fungerat varje gång hittills (ta i trä).point1 skrev:Samma sak har hänt mig, tror alla som använt den mer än ett 10 tal gånger råkat ut för detta.
Jag har iofs AP1, även autopark kanske är mer tillförlitlig där?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Krock vid autopark fickparkering
Nej, du ska vara beredd med bromsen bara.point1 skrev:Problemet är ju att om man hela tiden ska kontrollera autopark genom att bromsa, gasa och styra själv så kommer den inte fungera. Dvs funktionen är helt värdelös. Därför vore det bättre att inte ha funktionen överhuvudtaget.
Samma sak på alla parkeringshjälpsfunktioner hos alla tillverkare.
Har svårt att se skillnaden varför just Tesla skulle ta ansvaret denna gången? Har suttit med foten på bromsen på de sista tre-fyra bilarna med samma funktion.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*