Tesla 3 laddar i 1.722 km/h.
Vilket blir 28.7km i minuten.
https://cleantechnica.com/files/2019/07 ... dcfc-3.jpg
Porsche Taycan skröt ju att med 350kW laddning skulle man komma upp i 1.600km/h.
Nu visade det sig att Taycan max kan ladda i 270kW.
Vilket borde bli 1.234km/h.
Alltså kan en Tesla 3 ladda ca 40% snabbare än en Porsche Taycan.
Laddar i 1.722km/h
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddar i 1.722km/h
Peak rate är ju rätt meningslöst faktiskt, Tesla drar ju ner laddhastigheten rätt fort. Sen är ju frågan när det finns några stationer där man kan ladda 3an så snabbt här borta.
Re: Laddar i 1.722km/h
Håller med om att även laddkurvan är intressant. Går det att hålla över 150kW längre tid så går det fort att ladda. Än finns väl inte det men det kommer, den ovan verkar vara Superchargern utanför Tesla Design Center i Kalifornien.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddar i 1.722km/h
Inte SuC nej. Ionity ger väl runt 190kW i peak på en Model 3. SuC v3 lär dröja i Sverige.OfarligTesla skrev:Peak rate är ju rätt meningslöst faktiskt, Tesla drar ju ner laddhastigheten rätt fort. Sen är ju frågan när det finns några stationer där man kan ladda 3an så snabbt här borta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Laddar i 1.722km/h
En Tesla 3 ligger ju på ca 15-20 min när den laddar från 10-70%.OfarligTesla skrev:Peak rate är ju rätt meningslöst faktiskt, Tesla drar ju ner laddhastigheten rätt fort. Sen är ju frågan när det finns några stationer där man kan ladda 3an så snabbt här borta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddar i 1.722km/h
Zalman3 skrev:En Tesla 3 ligger ju på ca 15-20 min när den laddar från 10-70%.OfarligTesla skrev:Peak rate är ju rätt meningslöst faktiskt, Tesla drar ju ner laddhastigheten rätt fort. Sen är ju frågan när det finns några stationer där man kan ladda 3an så snabbt här borta.
23 minuter. Detta med 142kW på SuC den 7/9
Teslabjörn laddade 10-70% på ionity 192kW på 19:30
SuC 250kW bör kunna plocka några min, men eftersom den drar ner redan vid 42% SoC samt ännu mer (100kW) vid 58% SoC så tar tiden mellan 58->70 samma, eftersom det är bilens bms som sätter gränsen.
Det tar 5,5 min att ladda från 58->70% SoC. Några 15 minuter lär vi inte få se att det tar dock. Men kanske 17-18 minuter, vilket är snabbt nog ändå.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Laddar i 1.722km/h
Hur är det med 350 kW laddarna (ionity) teoretiskt så skulle de kunna ta emot mer när V3 släpps upp till 250. Nu ger de nästan 190 kW. (har jag för mig, även om 170 inte är fy skam det heller).
men det intressanta är inte hur högt man kan ladda utan hur länge den högre laddhastigheten håller i sig. Det är extremt irriterande att se när "snabbladdarna" kryper ned till under motorvärmarfart när batteriet har 5% kvar att laddas på vissa elbilar. vissa har dock en buffert så kunderna skall slippa sådana saker.
Egentligen borde snabbladdarna slå ifrån när de får sådana [dålig] prestanda från batteriet.
men hoppas att fler tillverkare lyckas göra snabbladdande bilar (som inte kostar multum)
men det intressanta är inte hur högt man kan ladda utan hur länge den högre laddhastigheten håller i sig. Det är extremt irriterande att se när "snabbladdarna" kryper ned till under motorvärmarfart när batteriet har 5% kvar att laddas på vissa elbilar. vissa har dock en buffert så kunderna skall slippa sådana saker.
Egentligen borde snabbladdarna slå ifrån när de får sådana [dålig] prestanda från batteriet.
men hoppas att fler tillverkare lyckas göra snabbladdande bilar (som inte kostar multum)
Re: Laddar i 1.722km/h
Upp till 42% SoC på en Model 3 LR. Därefter börjar den trappa ner och efter 58% är den nere på 100kW och fortsätter att tappa.Mickep skrev:Hur är det med 350 kW laddarna (ionity) teoretiskt så skulle de kunna ta emot mer när V3 släpps upp till 250. Nu ger de nästan 190 kW. (har jag för mig, även om 170 inte är fy skam det heller).
men det intressanta är inte hur högt man kan ladda utan hur länge den högre laddhastigheten håller i sig. Det är extremt irriterande att se när "snabbladdarna" kryper ned till under motorvärmarfart när batteriet har 5% kvar att laddas på vissa elbilar. vissa har dock en buffert så kunderna skall slippa sådana saker.
Egentligen borde snabbladdarna slå ifrån när de får sådana [dålig] prestanda från batteriet.
men hoppas att fler tillverkare lyckas göra snabbladdande bilar (som inte kostar multum)
Normalt sett så använder du ju inte SuC till att ladda fullt, så det är rätt så oväsentligt vad de ger för hastighet över 90%. Men vid 75% SoC får man fortfarande 67-68kW. Vid 80% SoC får man fortfarande snabbladdarhastighet, dvs +50kW. Vid 90% SoC är det fortfarande 34kW, dvs 3x mer än en vanlig 3-fas 16A.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017