Höjd skatt för fossilbilar

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
En våg av billiga kinesiska elbilar kommer ju nu i prisklassen 150.000-400.000kr till Europa.

MG zs ev
21.495 pund=ca 250.000kr
https://mg.co.uk/mg-zs-electric/

AIWAYS U5
http://www.ai-ways.eu/

Byton M-Byte
https://www.byton.com/

Polestar 2 tillverkas i kina
https://www.polestar.com/se/cars/polestar-2

Lynk & Co
https://www.lynkco.com/

Arcfox GT från BAIC
http://www.baicmotor.com/en/index.html

Chery Exceed
http://www.cheryinternational.com/

Wey XEV
https://en.wey.com/img-details07-06.html

Maxus EV80
https://maxus.no/

De flesta av dessa bilar är redan på väg till Norge.
https://www.dinside.no/motor/seks-elekt ... e/71466746
Fast de tycker inte jag vi ska köpa av moraliska skäl. Finns den där kongolesiska kobolten i några bilar så är det definitivt i kinesiska. Dessutom är Kina en riktig rövstat med högst tveksam människosyn.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Zalman3 »

Det är ju redan nu löjligt dyrt att köra fossilbil. Hur mycket subventioner behöver elbilarna?
När konkurrerar dom bara med bättre egenskaper? När kommer man vara beredd att betala en högre km-kostnad för elbilar än för motsvarande fossil?
Jag tror att elbilsstödet snabbt fasas ut när elbilar är billigare än fossilbilar i inköp.

Grejen är ju också att mackdöden snabbas på nu när fossilförbrukningen minskar.

I Ammarnäs har man ju redan fått köra 18 mil för att tanka.
Ammarnäsborna tvingas resa nio mil enkel väg för att tanka sina bilar, något P4 Västerbotten var först med att rapportera.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -att-tanka
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Leo »

Har alltid funnits billiga Kinesiska BILAR utan att de blivit intressanta/framgång i Europa. Även om bristen på ”leveransbara” elbilar från de traditionella bilmärkena kommer öka intresset för de.

De kritiska röster som tex ropar ”Kobolt och barnarbete!” Lär antagligen hitta mer negativa saker i de Kinesiska versionerna också om jag får spekulera lite fritt.

Är väl dock på sätt och vis så redan idag. Där kartan på vilka som faktiskt kan leverera ritar om traditionella marknadsandelar på bilmarknaden.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Zalman3 »

Fast de tycker inte jag vi ska köpa av moraliska skäl. Finns den där kongolesiska kobolten i några bilar så är det definitivt i kinesiska.
Dessutom är Kina en riktig rövstat med högst tveksam människosyn.
Visst finns det tveksamheter med Kina.

Men om inte Europeiska biltillverkare kommer med billiga elbilar i volymer, då konkurreras européerna ut.

Hade samma debatt med en kompis om att han köpte en Huawei mobil, han sa att han inte hade råd med nåt annat.
Då svarade han att nästan alla mobiler tillverkas i kina, oavsett märke.

Så vill man inte köpa kinesiskt, då finns det allt färre alternativ idag, tyvärr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
2023 säger du? Det är ju redan nu löjligt dyrt att köra fossilbil. Hur mycket subventioner behöver elbilarna? När konkurrerar dom bara med bättre egenskaper? När kommer man vara beredd att betala en högre km-kostnad för elbilar än för motsvarande fossil?
Kostnaden för att köra på fossilt bränsle kommer bli högre och högre. Det kommer ALDRIG bli billigare än det är idag. Det kommer ALDRIG kosta mer att köra el än på fossila bränslen.

Känns inte som att jag behöver förklara varför.
Det behöver du inte. Jag undrar bara hur mycket subventioner och straffskatter det behövs innan elbilarna tar över på ren ekonomi? Varför måste en elbil vara billigare än en fossilbil för att vara ett alternativ?
Verdi

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Det behöver du inte. Jag undrar bara hur mycket subventioner och straffskatter det behövs innan elbilarna tar över på ren ekonomi? Varför måste en elbil vara billigare än en fossilbil för att vara ett alternativ?
Det måste den inte. Min elbil kostade 1,2 miljoner. Jättebilligt.

Däremot är det ju så att folk är fördomsfulla och litar på det de känner till. För att få folk att våga byta måste man locka med lite fördelar. När elbilarna når en kritisk massa så kommer det säga pang nästan över en natt och sen vill nästan ingen ha en fossilbil.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Jeppe_E »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Det är ju tyvärr enbart malus som kommer att slå här... Finns ju fortfarande ingen Passat eller liknande kombi som el bil till vettig pris och leveranstid.

Inte för att jag är emot bonus/malus, men när det inte finns vettiga alternativ så gör det ju inte mycket nytta...
ALLA bilhandlare som jag pratat med kommer nu med elbilar eller pluginbilar.
Exempel:
Toyota RAV4 plugin
Renault Megane och Captur plugin
KIA CEED Sportswagon och XCeed SUV plugin.

Billiga och bra bilar som har drag.
Hur vet du at Kia'erna är billiga, då ingen priser har annonseras på dom i dagsläget? Om man tar Optima'en så kostar laddhybridversionen från 415.700 kr och vanliga från 299.000 (finns andra versioner som kostar 348k och 368k). Om vi är snälla så är prisökningen från "vanlig" till laddhybrid på 67.000 kr. Om det är samma ökning på Ceed Spoprtswagon då kan den komma att ligga på under 300.000 kr.

Men det är laddhybrid, det är 100% el vi vill ha till vettiga prisar.
I Zalmans alternativa universum så är de mycket billigare och där är redan en km skatt på 1 kr/km införd... Finns dock inte speciellt många som lever i det parallella universumet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Teslared »

SR-71-BlackBird skrev:
Walker skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Husbilar kommer med dom nya skattereglerna hamna på 30-35.000:-/år, då kör en snittägare sin husbil ca 600 mil/år, blir drygt 50:-/mil.
Å andra sidan har husbilsägare lärt sig ställa på/av så den bara är registrerad när man kör. Kanske totalt 14 dagar/år = ca 1300.-/år
Det är 14 dagar du måste betala för, först därefter går det ner.
Det där med 14 dagar är inte riktigt. Jag kan ställa på bilen en fredag och ställa av på söndagen efter och behöver bara betala skatt de dagarna den är påställd. Gäller om skatten är på mer än 4800kr/år, gäller även vanliga bilar.

Om jag däremot ställer på den igen inom 15 dagar från söndagen så får jag betala även för de mellanliggande dagarna.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Det behöver du inte. Jag undrar bara hur mycket subventioner och straffskatter det behövs innan elbilarna tar över på ren ekonomi? Varför måste en elbil vara billigare än en fossilbil för att vara ett alternativ?
Det måste den inte. Min elbil kostade 1,2 miljoner. Jättebilligt.

Däremot är det ju så att folk är fördomsfulla och litar på det de känner till. För att få folk att våga byta måste man locka med lite fördelar. När elbilarna når en kritisk massa så kommer det säga pang nästan över en natt och sen vill nästan ingen ha en fossilbil.
Ställde frågan två gånger. Första gången var det tydligt att jag menar driftskostnad. Andra gången inte så tydligt...

När tror du det säger pang då? 2023?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Saftiga saker minsann. men jag tror att elbilar kommer få en viktskatt, pga slitage på vägarna. (nu har vi inte ens räknat med drivmedels kostnaden, men något säger mig att elbilsägare inte heller kommer slippa undan, staten gör vad staten gör). Hoppas hoppas att det kommer rimligt prissatta elbilar (som inte är skit) under 300 000 efter malus snart.
Det där är ett klassiskt FUD som används av fossilhuvuden för att skrämma folk från elbilar. Grejen är den att staten, vi, kommer spara stora pengar om alla börjar köra elbilar, särskilt sådana som är tillverkade i Sverige. Detta sker genom att vi slutar att importera olja från skurkstater.

Jag tror också att vägskatten kommer baseras på vikt. Väg underhållet kostar 22,5 miljarder kronor per år, vilket jämnt fördelat blir 5000kr/år och bil. Men då det är lastbilar som väger överlägset mest, typ 30 ggr så mycket så kommer de få ta upp nästan all skatt. Det är faktiskt så att när vägar dimensioneras så räknas det bara på antalet lastbilar som passerar per dygn, personbilarna saknar betydelse för slitaget. Jag gissar att summan för personbilar hamnar på 360-500kr/år, alltså ungefär som idag.

”Men elbilar är ju så tunga” säger fossilhuvudet. Nej, det är inte riktigt sant min Model 3 väger mindre än min tidigare Mercedes E-klass sedan, 200kg mindre, och de är jämförbara i storlek när det gäller inner utrymme och bagage. En stor dieselmotor väger ganska mycket.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Det behöver du inte. Jag undrar bara hur mycket subventioner och straffskatter det behövs innan elbilarna tar över på ren ekonomi? Varför måste en elbil vara billigare än en fossilbil för att vara ett alternativ?
Det måste den inte. Min elbil kostade 1,2 miljoner. Jättebilligt.

Däremot är det ju så att folk är fördomsfulla och litar på det de känner till. För att få folk att våga byta måste man locka med lite fördelar. När elbilarna når en kritisk massa så kommer det säga pang nästan över en natt och sen vill nästan ingen ha en fossilbil.
Ställde frågan två gånger. Första gången var det tydligt att jag menar driftskostnad. Andra gången inte så tydligt...

När tror du det säger pang då? 2023?
Redan nu är det ju billigare att köpa ny elbil, Model 3, än ny avgasbil, Volvo S60, om man kör mer än 1500 mil/år. Det brukar ta 5 år innan folk i allmänhet fattar så kanske 2024 då?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Det är ju tyvärr enbart malus som kommer att slå här... Finns ju fortfarande ingen Passat eller liknande kombi som el bil till vettig pris och leveranstid.

Inte för att jag är emot bonus/malus, men när det inte finns vettiga alternativ så gör det ju inte mycket nytta...
ALLA bilhandlare som jag pratat med kommer nu med elbilar eller pluginbilar.
Exempel:
Toyota RAV4 plugin
Renault Megane och Captur plugin
KIA CEED Sportswagon och XCeed SUV plugin.

Billiga och bra bilar som har drag.
Hur vet du at Kia'erna är billiga, då ingen priser har annonseras på dom i dagsläget? Om man tar Optima'en så kostar laddhybridversionen från 415.700 kr och vanliga från 299.000 (finns andra versioner som kostar 348k och 368k). Om vi är snälla så är prisökningen från "vanlig" till laddhybrid på 67.000 kr. Om det är samma ökning på Ceed Spoprtswagon då kan den komma att ligga på under 300.000 kr.

Men det är laddhybrid, det är 100% el vi vill ha till vettiga prisar.
I Zalmans alternativa universum så är de mycket billigare och där är redan en km skatt på 1 kr/km införd... Finns dock inte speciellt många som lever i det parallella universumet.
Börjar bli liiiiiite irriterande med alla floskler som läggs upp om fantasipriser och saker som i princip redan hänt. Jag har börjat scrolla förbi Zalmans inlägg.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av mans71 »

Zalman är ju forumets pressbevakare - man missar ju inte enda elbilsrelaterad nyhet! :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Plinder »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
Saftiga saker minsann. men jag tror att elbilar kommer få en viktskatt, pga slitage på vägarna. (nu har vi inte ens räknat med drivmedels kostnaden, men något säger mig att elbilsägare inte heller kommer slippa undan, staten gör vad staten gör). Hoppas hoppas att det kommer rimligt prissatta elbilar (som inte är skit) under 300 000 efter malus snart.
Det där är ett klassiskt FUD som används av fossilhuvuden för att skrämma folk från elbilar. Grejen är den att staten, vi, kommer spara stora pengar om alla börjar köra elbilar, särskilt sådana som är tillverkade i Sverige. Detta sker genom att vi slutar att importera olja från skurkstater.

Jag tror också att vägskatten kommer baseras på vikt. Väg underhållet kostar 22,5 miljarder kronor per år, vilket jämnt fördelat blir 5000kr/år och bil. Men då det är lastbilar som väger överlägset mest, typ 30 ggr så mycket så kommer de få ta upp nästan all skatt. Det är faktiskt så att när vägar dimensioneras så räknas det bara på antalet lastbilar som passerar per dygn, personbilarna saknar betydelse för slitaget. Jag gissar att summan för personbilar hamnar på 360-500kr/år, alltså ungefär som idag.

”Men elbilar är ju så tunga” säger fossilhuvudet. Nej, det är inte riktigt sant min Model 3 väger mindre än min tidigare Mercedes E-klass sedan, 200kg mindre, och de är jämförbara i storlek när det gäller inner utrymme och bagage. En stor dieselmotor väger ganska mycket.
Stämmer bra detta. Det finns en formel för detta och det enda som i praktiken (förenklat) betyder något för vägslitage relaterat till vikt är axeltrycket upphöjt i *fyra*. En tung lastbil motsvarar i storleksordningen mer än 10000 bilar, vars vikt alltså inte spelar någon roll. Inte ett linjärt förhållande.

Det mesta av underhållet på vägar görs av helt andra anledningar som felaktig konstruktion från början eller markförhållanden.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Delpiero »

Fråga, är det spikat att miljöbilsbonusen blir 100k nästa år?
Verdi

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Verdi »

Delpiero skrev:
Fråga, är det spikat att miljöbilsbonusen blir 100k nästa år?
Nej väl?
Verdi

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Det behöver du inte. Jag undrar bara hur mycket subventioner och straffskatter det behövs innan elbilarna tar över på ren ekonomi? Varför måste en elbil vara billigare än en fossilbil för att vara ett alternativ?
Det måste den inte. Min elbil kostade 1,2 miljoner. Jättebilligt.

Däremot är det ju så att folk är fördomsfulla och litar på det de känner till. För att få folk att våga byta måste man locka med lite fördelar. När elbilarna når en kritisk massa så kommer det säga pang nästan över en natt och sen vill nästan ingen ha en fossilbil.
Ställde frågan två gånger. Första gången var det tydligt att jag menar driftskostnad. Andra gången inte så tydligt...

När tror du det säger pang då? 2023?
Kommer alltid vara lägre driftskostnader på en elbil.

Ja inte vet jag. Beror väl på tillverkarna också. Många bilar som måste byggas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Det är ju tyvärr enbart malus som kommer att slå här... Finns ju fortfarande ingen Passat eller liknande kombi som el bil till vettig pris och leveranstid.

Inte för att jag är emot bonus/malus, men när det inte finns vettiga alternativ så gör det ju inte mycket nytta...
ALLA bilhandlare som jag pratat med kommer nu med elbilar eller pluginbilar.
Exempel:
Toyota RAV4 plugin
Renault Megane och Captur plugin
KIA CEED Sportswagon och XCeed SUV plugin.

Billiga och bra bilar som har drag.
Hur vet du at Kia'erna är billiga, då ingen priser har annonseras på dom i dagsläget? Om man tar Optima'en så kostar laddhybridversionen från 415.700 kr och vanliga från 299.000 (finns andra versioner som kostar 348k och 368k). Om vi är snälla så är prisökningen från "vanlig" till laddhybrid på 67.000 kr. Om det är samma ökning på Ceed Spoprtswagon då kan den komma att ligga på under 300.000 kr.

Men det är laddhybrid, det är 100% el vi vill ha till vettiga prisar.
En KIA Niro plugin kostar från 324.900kr
Vid köp av Kia får LRF-medlemmar 8 % rabatt på bilen, 10 % rabatt på tillbehör samt bonus som utbetalas i efterhand.
Niro Plug-in Hybrid 6 000 kr bonus.
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... atter/KIA/

292.908kr efter rabatt.

klimatbonus 35.843kr

Nettopris 257.065kr.

Eftersom Niro plugin och CEED Sportswagon har samma drivlina, så killgissar jag att bara blir något dyrare än Niro plugin.

Killgissar på ett pris under 270.000kr efter rabatt och stöd.

Tror inte att den går att sälja för så mycket mera pengar för då köper folk tex en Renault Megane kombi plugin istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Det är ju tyvärr enbart malus som kommer att slå här... Finns ju fortfarande ingen Passat eller liknande kombi som el bil till vettig pris och leveranstid.

Inte för att jag är emot bonus/malus, men när det inte finns vettiga alternativ så gör det ju inte mycket nytta...
ALLA bilhandlare som jag pratat med kommer nu med elbilar eller pluginbilar.
Exempel:
Toyota RAV4 plugin
Renault Megane och Captur plugin
KIA CEED Sportswagon och XCeed SUV plugin.

Billiga och bra bilar som har drag.
Hyundai ska vara 75% "elektifierade" 2020.


Mercedes plugin:
A-klass
B-klass
C-klass
GLC
E-klass
S-klass
GLE

EDIT:
Hur bra går det att sälja fossilbilar?
Zurückgerufene Mercedes-Benz Fahrzeuge lagern auf altem Flugplatz
mercedes.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av strejf »

Delpiero skrev:
Fråga, är det spikat att miljöbilsbonusen blir 100k nästa år?
Nej men de sa igår att bonusen kommer att utökas på något vis nästa år.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av para »

strejf skrev:
Delpiero skrev:
Fråga, är det spikat att miljöbilsbonusen blir 100k nästa år?
Nej men de sa igår att bonusen kommer att utökas på något vis nästa år.
Var nog att CO2 gränsen skulle höjas till typ 70g så att även ( läs Volvo ) stora tunga laddhybrider ska kunna kvala in och få bonus nu när det baseras på wltp
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Höjd skatt för fossilbilar

Inlägg av Zalman3 »

para skrev:
strejf skrev:
Delpiero skrev:
Fråga, är det spikat att miljöbilsbonusen blir 100k nästa år?
Nej men de sa igår att bonusen kommer att utökas på något vis nästa år.
Var nog att CO2 gränsen skulle höjas till typ 70g så att även ( läs Volvo ) stora tunga laddhybrider ska kunna kvala in och få bonus nu när det baseras på wltp
Volvo XC90, XC60 och V90 plugin klarar inte 60g CO2 WLTP gränsen.

Så Volvo sa nog till att flytta gränsen till 70g CO2 WLTP.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar