Nu införs miljözoner

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Nu införs miljözoner

Inlägg av Zalman3 »

Det som är klubbat är att införa miljözon på Hornsgatan i Stockholm från och med den 15 januari 2020.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-inforas/

Nu öppnas dammluckorna för införandet av miljözoner.
Kan tänka mig att många städer i Sverige som har problem med dålig luft, nu inför miljözoner.

Var för ett år sedan på en politisk paneldebatt i Umeå.
6 av 9 partier röstade då för miljözoner i Umeå, så det finns breda politiska majoriteter för dessa zoner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Zalman3 »

Video om beslutet.

Avsnitt 33.
https://stockholm.kommunetv.se/sv/archive/45
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12815
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Man kastar ju tärningen. Nu behöver det ju bli mätbart bättre luft över tid för att rättfärdiga zonerna...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Det som är klubbat är att införa miljözon på Hornsgatan i Stockholm från och med den 15 januari 2020.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-inforas/

Nu öppnas dammluckorna för införandet av miljözoner.
Kan tänka mig att många städer i Sverige som har problem med dålig luft, nu inför miljözoner.

Var för ett år sedan på en politisk paneldebatt i Umeå.
6 av 9 partier röstade då för miljözoner i Umeå, så det finns breda politiska majoriteter för dessa zoner.
Extremt små dammluckor, faktiskt så att jag nog skulle säga en liten lucka i en bäck.

Hornsgatan har väl varit bestämt sedan länge?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Jeppe_E »

Fredrik j skrev:
Man kastar ju tärningen. Nu behöver det ju bli mätbart bättre luft över tid för att rättfärdiga zonerna...

Gäller bara att mäta på rätt sätt, så att man får det resultat man önskar. Påminner om när de gjorde en luftmätning i Helsingborg. De jublade eftersom luften hade blivit renare i Helsingborgs centrum. Men det berodde ju på att de stängt av halva huvudgatan pga ombyggnad, så bilisterna valde en annan väg. Nu är ombyggnationen klar. Gissar var folk kör igen? :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Zalman3 »

Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Det som är klubbat är att införa miljözon på Hornsgatan i Stockholm från och med den 15 januari 2020.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-inforas/

Nu öppnas dammluckorna för införandet av miljözoner.
Kan tänka mig att många städer i Sverige som har problem med dålig luft, nu inför miljözoner.

Var för ett år sedan på en politisk paneldebatt i Umeå.
6 av 9 partier röstade då för miljözoner i Umeå, så det finns breda politiska majoriteter för dessa zoner.
Extremt små dammluckor, faktiskt så att jag nog skulle säga en liten lucka i en bäck.

Hornsgatan har väl varit bestämt sedan länge?


Miljözoner har framgångsrikt använts i hela Europa.
Så det är på tiden att de införs även i Sverige.
Tyskland: För att få köra i en miljözon (Umweltzone) ska en dekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Feinstaubplakette och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. I de flesta tyska städer, på vanliga landsvägar och motorvägar behövs ingen miljödekal.

Frankrike: Här finns två typer av miljözoner. Permanenta (ZCR) där man alltid behöver en godkänd dekal och väderberoende (ZPA) där dekal endast behövs när zonen är aktiverad. Aktivering kan ske från den ena dagen till den andra och annonseras via medier.

Spanien: I vissa områden, till exempel Barcelona, är äldre bilar inte tillåtna. I centrala Madrid tillåts endast boende, taxibilar och motorcyklar. Som besökare får du parkera utanför staden och åka kollektivtrafik.

Italien: Förbudsskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Ibland gäller förbudet bara vissa dagar och tider. Det framgår av tilläggstavlan. Som turist kan du endast få tillträde till dessa miljözoner om du bor på ett hotell som ligger i en zon där du även kan parkera.

Belgien: Utlandsregistrerade bilar som vill köra i centrala Antwerpen och Bryssel måste uppfylla utsläppskraven och ska lista sig i en databas. Dieselbilar i miljöklass Euro 3 eller lägre betalar dock en avgift.

Norge: Oslo kan från den ena dagen till den andra stänga staden för dieselbilar om partikelhalten i luften blir för hög. Senast detta hände var den 17 januari 2017. Den som har elbil och vill komma i åtnjutande av de avgasfria fordonens fördelar när det gäller exempelvis biltullar måste anmäla bilen i förväg.

Danmark: Det finns miljözoner i Köpenhamn, Frederiksberg, Aalborg, Aarhus och Odense. I dessa zoner måste husbilar med dieselmotorer vara utrustade med partikelfilter för att få köra.

Grekland: Grekiskregistrerade bilar ges rätt att köra varannan dag i vissa städer framför allt i Aten, som vissa dagar kan stänga helt för biltrafik. Registreringsnumret styr vilken dag man har rätt att köra. Detta påverkar inte utlandsregistrerade bilar på tillfälligt besök men däremot den som hyr inhemska avgasbilar.

Ungern: Endast bilar med specialtillstånd har rätt att köra i områdena som på engelska kallas Castle District, Margaret Island och i centrala Budapest.

Storbritannien: En betalzon för miljöavgift Low Emission Zone (LEZ) omfattar hela Stor-London. Vanliga personbilar och motorcyklar berörs inte, däremot husbilar över 2,5 ton som måste lista sig 10 dagar före inresa. I centrum finns en Ultra Low Emission Zone (ULEZ), som däremot berör även mindre avgasfordon.
https://www.hbl.fi/artikel/har-ar-miljo ... rstaderna/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12815
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Miljözoner har framgångsrikt använts i hela Europa.
Så det är på tiden att de införs även i Sverige.

Tyskland: För att få köra i en miljözon (Umweltzone) ska en dekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Feinstaubplakette och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. I de flesta tyska städer, på vanliga landsvägar och motorvägar behövs ingen miljödekal.
Skulle nog säga att dom tyska miljözonerna är relativt obetydliga då man alltid godkänt ganska gamla fordon. Det räcker väl fortfarande än idag att ha EURO5 för att få en grön 4?
Man låser inte ute så många relativt nya bilar.

Jag tänkte mest på sånt här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -decennier

När kartan och terrängen inte stämmer överens gäller kartan....
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Man kastar ju tärningen. Nu behöver det ju bli mätbart bättre luft över tid för att rättfärdiga zonerna...
Visst är det viktigt att mäta luftföroreningarna.
2 saker kan hända:
Det blir bättre luft, alltså är miljözoner bra och måste utökas till större zoner.

Det blir inte så mycket bättre luft. Alltså är miljözonen för liten och måste utökas till större zoner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Man kastar ju tärningen. Nu behöver det ju bli mätbart bättre luft över tid för att rättfärdiga zonerna...
Enkel mätning du kan göra hemma själv om du har en avgasbil. Lägg dig bakom bilen och andas, känns luften renare när bilen är igång eller avstängd?
Självklart innebär miljözonen att det blir renare luft, särskilt om de helt förbjuder avgasbilar.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12815
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Man kastar ju tärningen. Nu behöver det ju bli mätbart bättre luft över tid för att rättfärdiga zonerna...
Enkel mätning du kan göra hemma själv om du har en avgasbil. Lägg dig bakom bilen och andas, känns luften renare när bilen är igång eller avstängd?
Självklart innebär miljözonen att det blir renare luft, särskilt om de helt förbjuder avgasbilar.
Ett annat enkelt test man kan göra är att lämna bilen på tomgång framför garaget och sen sätta sig på altanen och känna om man känner skillnad.
Jag har också en veteranbil från 50-talet helt utan avgasrening. När jag startar den luktar det avgaser i garaget och även utanför häpnadsväckande länge.
Luften i städerna måste ju varit fruktansvärd att andas tidigare när alla bilar var orenade.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Svenssons »

Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12815
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av hanty »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12815
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

I slutet utrymme, ja. Livsfarligt. Utomhus, inte mätbart.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av hanty »

Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12815
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

hanty skrev:
Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
Nej, scenariot var att miljözoner kommer ge ett mätbart resultat på luftkvalitet utomhus i stadskärnan. Argumentet var att man kunde förstärka effekterna genom att köra i slutet rum enligt logiken är det farligt i slutet rum är det naturligtvis även farligt utomhus.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
hanty skrev:
Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
Nej, scenariot var att miljözoner kommer ge ett mätbart resultat på luftkvalitet utomhus i stadskärnan. Argumentet var att man kunde förstärka effekterna genom att köra i slutet rum enligt logiken är det farligt i slutet rum är det naturligtvis även farligt utomhus.
Scenariot gällde _en_ bil. I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus. Koloxiden försvinner inte bara för att det är utomhus men det är väl ingen akut effekt. Gemensamt för koloxiderna och kväveoxiderna är dock att de är luktlösa men fullt mätbara, även skillnaden mellan elbil och avgasbil. En avgasbil kan inte rena koloxiderna och tillverkarna fuskar stort när det gäller reningen av kväveoxiderna även på de allra nyaste bilarna. Ingen dieselbil är fri från kväveoxiderna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12815
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?

Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Jeppe_E »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?

Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
+1 på den.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Verdi »

hanty skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?

I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.

För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.

Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Zalman3 »

Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde
Givetvis har miljözoner högt signalvärde.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12815
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
hanty skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?

I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.

För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.

Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme. :)
Bra sammanfattning. Frågan är ju hur långt från avgasröret man kan kalla luften "lokal"...
Verdi

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
hanty skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?

I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.

För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.

Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme. :)
Bra sammanfattning. Frågan är ju hur långt från avgasröret man kan kalla luften "lokal"...
Aldrig hört talas om att kolmonoxid skulle vara en faktor i annat än utrymmen med dålig ventilation. Enligt naturvårdsverket har dessutom halterna av kolmonoxid i luften minskat med 80-90% sen 80-talet.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... olmonoxid/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Luften i städerna måste ju varit fruktansvärd att andas tidigare när alla bilar var orenade.
Man kan ju få en aning av detta ibland, jag hamnade t.ex. i en kö av veteraner/vrak (beroende på hur man ser på det) på Kungsgatan för en tid sedan under en cruising-kväll.

Stanken var nästan outhärdlig, det märkliga är att man tyckte detta var helt normalt för något/några tiotal år sedan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nu införs miljözoner

Inlägg av Zalman3 »

Du måste klara Euro6 avgaskraven.
Den 1 juli 2022 blir reglerna hårdare – då förbjuds även dieselbilar som klarar Euro 5.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... jozonerna/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar