Nu öppnas dammluckorna för införandet av miljözoner.
Kan tänka mig att många städer i Sverige som har problem med dålig luft, nu inför miljözoner.
Var för ett år sedan på en politisk paneldebatt i Umeå.
6 av 9 partier röstade då för miljözoner i Umeå, så det finns breda politiska majoriteter för dessa zoner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nu öppnas dammluckorna för införandet av miljözoner.
Kan tänka mig att många städer i Sverige som har problem med dålig luft, nu inför miljözoner.
Var för ett år sedan på en politisk paneldebatt i Umeå.
6 av 9 partier röstade då för miljözoner i Umeå, så det finns breda politiska majoriteter för dessa zoner.
Extremt små dammluckor, faktiskt så att jag nog skulle säga en liten lucka i en bäck.
Hornsgatan har väl varit bestämt sedan länge?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Man kastar ju tärningen. Nu behöver det ju bli mätbart bättre luft över tid för att rättfärdiga zonerna...
Gäller bara att mäta på rätt sätt, så att man får det resultat man önskar. Påminner om när de gjorde en luftmätning i Helsingborg. De jublade eftersom luften hade blivit renare i Helsingborgs centrum. Men det berodde ju på att de stängt av halva huvudgatan pga ombyggnad, så bilisterna valde en annan väg. Nu är ombyggnationen klar. Gissar var folk kör igen?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Nu öppnas dammluckorna för införandet av miljözoner.
Kan tänka mig att många städer i Sverige som har problem med dålig luft, nu inför miljözoner.
Var för ett år sedan på en politisk paneldebatt i Umeå.
6 av 9 partier röstade då för miljözoner i Umeå, så det finns breda politiska majoriteter för dessa zoner.
Extremt små dammluckor, faktiskt så att jag nog skulle säga en liten lucka i en bäck.
Hornsgatan har väl varit bestämt sedan länge?
Miljözoner har framgångsrikt använts i hela Europa.
Så det är på tiden att de införs även i Sverige.
Tyskland: För att få köra i en miljözon (Umweltzone) ska en dekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Feinstaubplakette och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. I de flesta tyska städer, på vanliga landsvägar och motorvägar behövs ingen miljödekal.
Frankrike: Här finns två typer av miljözoner. Permanenta (ZCR) där man alltid behöver en godkänd dekal och väderberoende (ZPA) där dekal endast behövs när zonen är aktiverad. Aktivering kan ske från den ena dagen till den andra och annonseras via medier.
Spanien: I vissa områden, till exempel Barcelona, är äldre bilar inte tillåtna. I centrala Madrid tillåts endast boende, taxibilar och motorcyklar. Som besökare får du parkera utanför staden och åka kollektivtrafik.
Italien: Förbudsskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Ibland gäller förbudet bara vissa dagar och tider. Det framgår av tilläggstavlan. Som turist kan du endast få tillträde till dessa miljözoner om du bor på ett hotell som ligger i en zon där du även kan parkera.
Belgien: Utlandsregistrerade bilar som vill köra i centrala Antwerpen och Bryssel måste uppfylla utsläppskraven och ska lista sig i en databas. Dieselbilar i miljöklass Euro 3 eller lägre betalar dock en avgift.
Norge: Oslo kan från den ena dagen till den andra stänga staden för dieselbilar om partikelhalten i luften blir för hög. Senast detta hände var den 17 januari 2017. Den som har elbil och vill komma i åtnjutande av de avgasfria fordonens fördelar när det gäller exempelvis biltullar måste anmäla bilen i förväg.
Danmark: Det finns miljözoner i Köpenhamn, Frederiksberg, Aalborg, Aarhus och Odense. I dessa zoner måste husbilar med dieselmotorer vara utrustade med partikelfilter för att få köra.
Grekland: Grekiskregistrerade bilar ges rätt att köra varannan dag i vissa städer framför allt i Aten, som vissa dagar kan stänga helt för biltrafik. Registreringsnumret styr vilken dag man har rätt att köra. Detta påverkar inte utlandsregistrerade bilar på tillfälligt besök men däremot den som hyr inhemska avgasbilar.
Ungern: Endast bilar med specialtillstånd har rätt att köra i områdena som på engelska kallas Castle District, Margaret Island och i centrala Budapest.
Storbritannien: En betalzon för miljöavgift Low Emission Zone (LEZ) omfattar hela Stor-London. Vanliga personbilar och motorcyklar berörs inte, däremot husbilar över 2,5 ton som måste lista sig 10 dagar före inresa. I centrum finns en Ultra Low Emission Zone (ULEZ), som däremot berör även mindre avgasfordon.
Miljözoner har framgångsrikt använts i hela Europa.
Så det är på tiden att de införs även i Sverige.
Tyskland: För att få köra i en miljözon (Umweltzone) ska en dekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Feinstaubplakette och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. I de flesta tyska städer, på vanliga landsvägar och motorvägar behövs ingen miljödekal.
Skulle nog säga att dom tyska miljözonerna är relativt obetydliga då man alltid godkänt ganska gamla fordon. Det räcker väl fortfarande än idag att ha EURO5 för att få en grön 4?
Man låser inte ute så många relativt nya bilar.
Man kastar ju tärningen. Nu behöver det ju bli mätbart bättre luft över tid för att rättfärdiga zonerna...
Visst är det viktigt att mäta luftföroreningarna.
2 saker kan hända:
Det blir bättre luft, alltså är miljözoner bra och måste utökas till större zoner.
Det blir inte så mycket bättre luft. Alltså är miljözonen för liten och måste utökas till större zoner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Man kastar ju tärningen. Nu behöver det ju bli mätbart bättre luft över tid för att rättfärdiga zonerna...
Enkel mätning du kan göra hemma själv om du har en avgasbil. Lägg dig bakom bilen och andas, känns luften renare när bilen är igång eller avstängd?
Självklart innebär miljözonen att det blir renare luft, särskilt om de helt förbjuder avgasbilar.
Man kastar ju tärningen. Nu behöver det ju bli mätbart bättre luft över tid för att rättfärdiga zonerna...
Enkel mätning du kan göra hemma själv om du har en avgasbil. Lägg dig bakom bilen och andas, känns luften renare när bilen är igång eller avstängd?
Självklart innebär miljözonen att det blir renare luft, särskilt om de helt förbjuder avgasbilar.
Ett annat enkelt test man kan göra är att lämna bilen på tomgång framför garaget och sen sätta sig på altanen och känna om man känner skillnad.
Jag har också en veteranbil från 50-talet helt utan avgasrening. När jag startar den luktar det avgaser i garaget och även utanför häpnadsväckande länge.
Luften i städerna måste ju varit fruktansvärd att andas tidigare när alla bilar var orenade.
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
Nej, scenariot var att miljözoner kommer ge ett mätbart resultat på luftkvalitet utomhus i stadskärnan. Argumentet var att man kunde förstärka effekterna genom att köra i slutet rum enligt logiken är det farligt i slutet rum är det naturligtvis även farligt utomhus.
Ja, scenariot som beskrevs var ju ett slutet rum...
Nej, scenariot var att miljözoner kommer ge ett mätbart resultat på luftkvalitet utomhus i stadskärnan. Argumentet var att man kunde förstärka effekterna genom att köra i slutet rum enligt logiken är det farligt i slutet rum är det naturligtvis även farligt utomhus.
Scenariot gällde _en_ bil. I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus. Koloxiden försvinner inte bara för att det är utomhus men det är väl ingen akut effekt. Gemensamt för koloxiderna och kväveoxiderna är dock att de är luktlösa men fullt mätbara, även skillnaden mellan elbil och avgasbil. En avgasbil kan inte rena koloxiderna och tillverkarna fuskar stort när det gäller reningen av kväveoxiderna även på de allra nyaste bilarna. Ingen dieselbil är fri från kväveoxiderna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?
Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
I staden är det inte en bil som kör och koldioxid är inte mindre farlig för att det är utomhus.
Nu är ju inte koldioxid farligt alls men kanske menar du koloxid?
Diskussionen började med att jag hävdar att jag inte tror dom planerade miljözonerna i stockholm kommer ha någon mätbar effekt på luftkvaliteten över tid. Då kom argumentet att avgaser visst är giftiga i ett garage.
Kopplingen liknar den mellan olycksrisk och genomsnittshastighet. Om genomsnittshastigheten sänks 5km/h på motorväg påverkas inte olycksrisken på en annan, olycksdrabbad väg. Trots det är det så man ser det.
Miljözonerna är ett politiskt projekt med högt signalvärde.
+1 på den.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?
I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.
För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.
Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme.
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?
I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.
För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.
Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme.
Bra sammanfattning. Frågan är ju hur långt från avgasröret man kan kalla luften "lokal"...
Ett annat enkelt test man kan göra är att sätta bilen på tomgång i garaget, stänga port, dörrar och fönster och sedan sätta sig i bilen... Har inte särskilt stor effekt om det är en elbil men desto större om det är en avgasbil.
Det tar en bra stund innan det händer något om det är en modern avgasbil. Men i garaget blir det ju garanterat en mätbar skillnad.
Uppfattar kommentarerna som något markabra. Det beskrivna är ju en välkänd självmordsmetod, inte pga CO2 eller NOx utan CO. Även moderna förbränningsmotorer släpper ut CO. Bör således inte testas.
Ironiskt nog är väl CO inget problem ute i det fria?
I garaget är en diesel att föredra då den inte släpper ut CO och dessutom håller dieselavgaser ungefär samma syrenivå som luften i övrigt. Däremot så är dieselavgaser värre ute i det fria. Partiklar och NOx.
För att komplicera det ytterligare släpper en diesel ut mindre koldioxid än motsvarande bensinare.
Dvs att välja bensinmotor över dieselmotor är dåligt för klimatet men bra för den lokala luftkvaliteten. Om det inte är ett stängt utrymme.
Bra sammanfattning. Frågan är ju hur långt från avgasröret man kan kalla luften "lokal"...
Aldrig hört talas om att kolmonoxid skulle vara en faktor i annat än utrymmen med dålig ventilation. Enligt naturvårdsverket har dessutom halterna av kolmonoxid i luften minskat med 80-90% sen 80-talet.
Luften i städerna måste ju varit fruktansvärd att andas tidigare när alla bilar var orenade.
Man kan ju få en aning av detta ibland, jag hamnade t.ex. i en kö av veteraner/vrak (beroende på hur man ser på det) på Kungsgatan för en tid sedan under en cruising-kväll.
Stanken var nästan outhärdlig, det märkliga är att man tyckte detta var helt normalt för något/några tiotal år sedan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options