Oxidation / korrosion?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

Re: Oxidation / korrosion?

Inlägg av AndersBj »

Det officiella svar jag fick i förrgår var att så länge alla delar som monteras, hjul mm, inga egna "kjolpaket" etc så garanteras rostskyddet.
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Är det någon som har lämat in sin Tesla för en Dinitrolbehandling inför vintern?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Tror problemet beror på att skruvar och muttrar kanske inte är av AL utan annat stål (CS eller SS) och då uppstår problemet med korrosion/oxidation.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Ser denna tråd som svar på http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2135 .
Inte det svar jag hade hoppats på dock.
Tror de saltar mycket mindre i Norge än Sverige, så de många norska teslorna kanske inte bidrar med så mycket data i den här frågan trots allt. :(
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Simon skrev:
Ser denna tråd som svar på http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2135 .
Inte det svar jag hade hoppats på dock.
Tror de saltar mycket mindre i Norge än Sverige, så de många norska teslorna kanske inte bidrar med så mycket data i den här frågan trots allt. :(
I Oslo där jag bodde var det då våldsamt med salt. Förstörde ju t.o.m skorna. Ibland saltade de inne på villaområdet istället för att ploga om det kom under en dm snö eller så. Men så finns det ju andra delar av landet där man inte saltar. Precis som i Sverige.
Så jo, de borde finnas många teslor för statistiken på detta i Norge.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

+46 skrev:
Är det någon som har lämat in sin Tesla för en Dinitrolbehandling inför vintern?
Jag har min inbokad för behandling om tre veckor.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jojo skrev:
+46 skrev:
Jag har min inbokad för behandling om tre veckor.
Återkoppla gärna när du har gjort behandlingen. Vart kommer du lämna in den?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Jag demonterade bakre stötfångaren och det finns inte en tillstymmelse till korrisionsskydd förutom grundfärg och lack. När jag lossade balken bakom stötfångaren var där helt naken aluminium där färgsprutan ont kommit åt.
ImageUploadedByTapatalk1442228105.141185.jpg
ImageUploadedByTapatalk1442228222.702641.jpg
ImageUploadedByTapatalk1442228185.397775.jpg
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

:shock: :shock: :shock: Skrämmande värre... :o

Jag ska lämna min bil hos BJ's Rostskydds- och Bilvårdscenter, som hittills har behandlat alla mina övriga fordon till min yttersta belåtenhet.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jojo skrev:
:shock: :shock: :shock: Skrämmande värre... :o

Jag ska lämna min bil hos BJ's Rostskydds- och Bilvårdscenter, som hittills har behandlat alla mina övriga fordon till min yttersta belåtenhet.
...och så finns det dom som oroar sig för hur många år som batterierna kommer att hålla.... :o
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jag tycker att det ser ganska bra ut, det röda vid bultarna är inte rost, det är ett mellanlägg som isolerar mellan bultarna och aluminiumet, men det ser ut som att den har blivit sönderbruten vid demonteringen. Och dom svarta prickarna i aluminiumet kan inte vara korrosion, aluminium bildar en grå hinna först och som vid värre angrepp blir till ett vitt pulver på det jag sett av aluminiumoxid.
Det ser mer ut som färgprickar.
Bultarna ser ut att vara ordentlig skyddade också med någon metall förmodligen varmgalv alltså ett tjockt lager Zink som med saltvatten fungerar som offeranod ihop med aluminium, Alltså skyddar aluminiumet mot korrosion.

Vid korrosionsberäkningar får man riktigare resultat om man gör testerna med saltvatten som elektrolyt. Som man kan se verkar det som om aluminium skulle agera som offeranod gentemot zink enligt vätetabellen. I praktiken fungerar zink som offeranod gentemot aluminium, vilket man kan se i salttabellen nedan.
I saltvatten 3 % NaCl

Ämne Spänning V

Platina +0,47
Titan +0,37
Silver +0,30
Koppar +0,04
Nickel -0,03
Bly -0,27
Järn -0,40
Aluminium -0,53
Zink -0,76

Hur gamla är dina Land Rover som du har korrosionsproblem i aluminiumdetaljer Jojo?

Mahulpk du bor ju ute på Hönö med havet som det blåser på ordentligt med salt och alla bilar förmodligen har värre rost och korrosionsproblem på bilar än nästan någon annanstans i det här landet.

Jag bor några kilometer inåt land från Hönö och även här slaggar fönstren igen av salt emellenåt när det har blåst.

Är det därför du har plockat isär bilen?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Jorma skrev:

Hur gamla är dina Land Rover som du har korrosionsproblem i aluminiumdetaljer Jojo?
Bilarna är 12, 15, 20 och 25 år respektive och har varit hos mig länge (mellan 10 och 20 år). Alla dessa köpte jag begagnad och de har inte behandlats innan de kom i min ägo, vilket medför att viss korrosion redan hade skett. Låt mig tillägga att jag även har sett korrosion hos relativt nya bilar (LR), så det är inte ovanligt alls. Det stora problemet är galvanisk korrosion, vilket inte lär vara annorlunda hos en Tesla (eftersom naturens lag även gäller här). Därför ska jag satsa på en förebyggande skyddsbehandling, vilken hos mina övriga bilar har åtminstone bromsat förfallet avsevärt. 8-) Jag tänkte visst behålla den fina kärran ett tag till.

Det är ingen uppenbarlig korrosion på mahulkps bil, ...än, ska väl tilläggas. Med det minimala skyddet som lacken och grundfärgen utgör är det bara en tidsfråga tills korrosionsförändringar uppstår. Remember my words...
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Jorma skrev:
Jag tycker att det ser ganska bra ut, det röda vid bultarna är inte rost, det är ett mellanlägg som isolerar mellan bultarna och aluminiumet, men det ser ut som att den har blivit sönderbruten vid demonteringen. Och dom svarta prickarna i aluminiumet kan inte vara korrosion, aluminium bildar en grå hinna först och som vid värre angrepp blir till ett vitt pulver på det jag sett av aluminiumoxid.
Det ser mer ut som färgprickar.
Bultarna ser ut att vara ordentlig skyddade också med någon metall förmodligen varmgalv alltså ett tjockt lager Zink som med saltvatten fungerar som offeranod ihop med aluminium, Alltså skyddar aluminiumet mot korrosion.

Vid korrosionsberäkningar får man riktigare resultat om man gör testerna med saltvatten som elektrolyt. Som man kan se verkar det som om aluminium skulle agera som offeranod gentemot zink enligt vätetabellen. I praktiken fungerar zink som offeranod gentemot aluminium, vilket man kan se i salttabellen nedan.
I saltvatten 3 % NaCl

Ämne Spänning V

Platina +0,47
Titan +0,37
Silver +0,30
Koppar +0,04
Nickel -0,03
Bly -0,27
Järn -0,40
Aluminium -0,53
Zink -0,76

Mahulpk du bor ju ute på Hönö med havet som det blåser på ordentligt med salt och alla bilar förmodligen har värre rost och korrosionsproblem på bilar än nästan någon annanstans i det här landet.

Jag bor några kilometer inåt land från Hönö och även här slaggar fönstren igen av salt emellenåt när det har blåst.

Är det därför du har plockat isär bilen?
Nej ingen rost eller korrosion ännu, allt såg rent och snyggt ut. Inget är sönderbrutet utan bara försiktigt demonterat för att montera en EcoHitch, se separat tråd. Men det är klart att helt oskyddad aluminium lär väl börja korrodera så småningom.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Jojo skrev:
... vilket inte lär vara annorlunda hos en Tesla (eftersom naturens lag även gäller här).
Så teslan är inte en magisk rymdbil?
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Men enligt TESLA så är all aluminium i bilen belagd med 3 olika skikt för korossionskydd innan lackering, så det som syns på bilderna är väl inte naken aluminium, förutom kanske den blanka ytan där brickorna suttit?
Sedan är det väl så att där det inte finns andra metaller i kontakt med aluminiumet såsom inuti balkar och hålrum så kommer inte aluminiumet att korrodera sönder.
Det bildas en hinna av aluminiumoxid som skyddar korrossionen att tränga på ljupet.

Det finns ju aluminiumbåtar -Buster - har jag för mig att dom heter som klarar sig bra i saltvatten?
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

Aluminiumet i teslan är väl dessutom en legering? Jag såg en märkning på de där underdelarna som står i butikerna, men kom mig inte för att ta en bild på den. Nån som vet vad de blandat i?

Olika legeringar har olika motståndskraft mot korrosion.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

+46 skrev:
Återkoppla gärna när du har gjort behandlingen. Vart kommer du lämna in den?
Sådär, nu var behandlingen gjort och jag känner mig lugnare inför den annalkande vintern med saltdränkta vägar.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

+1
Hur många dagar behövde du vara utan bilen? Hur mycket kostade det?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Jag lämnade bilen på söndag kväll och hämtade den igen på fredagen, men detta beror på att jag var borta på jobbet. Om jag minns rätt så tar första behandlingen ca tre dagar, de tvättar bilen noggrant, montera bort några delar för att kunna komma åt känsliga ställen och så måste den torkas över natt. Sedan är det behandling enligt schema, alla detaljer monteras igen och skyddsmassan får torka i något dygn eller så. Efter det kan Du hämta Din bil.
Hela kalaset kostar ca 6.500 spänn. Väl investerade pengar, tycker jag.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Bild

Bild

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Det där har jag också haft, beror troligen på en skruv som rostar. De bytte hela kromdetaljen (och skruven får man hoppas) på Service Centret.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

ironjack skrev:
Det där har jag också haft, beror troligen på en skruv som rostar. De bytte hela kromdetaljen (och skruven får man hoppas) på Service Centret.
Ok, får boka en tid, har glömt fixa kondens i bromsljuset ändå.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Var på bilen är det? Skall in på service i mitten av april och det kan vara bra att kunna påpeka sån där.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Mina bromsok ser hemska ut.
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Bod skrev:
Var på bilen är det? Skall in på service i mitten av april och det kan vara bra att kunna påpeka sån där.
Bak, under stötfångaren sitter en kromad del på difusern.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Skriv svar